Hundar iFokus

Hundar

Etikett: träning-och-inlärning
Läst 567 ggr
Catta-
0

Titta på andra hundar?

Min pudelvalp(3 månader) sätter i öronproppar när hon ser andra hundar och står bara och glor på dom. Jag får ingen kontakt alls. Jag försöker locka på henne med godis, göra mig rolig, dra lite lätt i kopplet men hon är totalt fokuserad på den andra hunden. Det enda som funkar är om den andra hunden är ganska långt bort och jag kan ha Luna lös, då springer jag iväg från henne och kommer jag tillräckligt långt bort springer hon efter mig, annars bryr hon sig inte. Frågan är nu hur jag ska fortsätta träna att hon ska ha kontakt med mig under hundmöten? Ska jag låta henne titta lite på den andra hunden eller ska jag kräva kontakt med mig på en gång?
Hur ska jag få kontakt med henne när jag inte har möjlighet att ha henne lös så att jag kan springa ifrån henne? 
Hoppas det inte blev rörigt :)

"Lycka och jubel att äga en pudel!"

russin
2

Står hon bara och tittar ? då skulle jag låta henne kika, för hon är bara valp och är nyfiken och undrande över världen. Ju mer man får titta, desto mer förstår man så småningom 🙂

När hon har kikat en liten stund, så kan du börja röra på dig och försöka vara rolig och även berömma om hon bara tittar utan ljud eller försök att springa dit. Mycket i den åldern går ju ut på att få se omvärlden och se vad som händer när man är ute.

Pennybus
0

Hur reagerar hon på pipleksaker? Köp en liten pipleksak som du kan ha med dig i fickan, om hon inte lyssnar på dig pip, det brukar få hundars uppmärksamhet :)

"i'm not scared of dying but i'm awfully terrified of dying alone"

Catta-
0

#1 Ja hon står bara och tittar, hon är nog lite för "blyg" för att våga gå fram utan mig. Ska testa dina tips :)

#2 Hon tycker om att leka med pipleksaker inne, har aldrig testat ute. Tack för tipset :)

"Lycka och jubel att äga en pudel!"