Hundar iFokus

Hundar

Etikettavel-och-genetik
Läst 3544 ggr
KKajsa
0

Pinsam fråga om löp

Hej 

Jag har en tik som idag blöder mörkrött. Har inte sett något förrän idag, var fläckar lite överallt. Hon har varit busig och lekglad den senaste tiden men hon löper normalt på hösten så jag har inte förstått att detta kunde vara på g😞. 

Hanhunden som bor i samma hus som henne har inte varit mer puckad än vanligt. Han är alltid lite kär i alla… 

Är hon på väg ur löpet o allt är försent- (vill inte ha valpar utan måste till veterinären i så fall), eller är detta i början? Är just nu bara förvirrad har letat stöd på Internet med hittar inget om den mörkröda färgen. 

Var inte för hårda mot mig. Alla gör vi faktiskt fel ibland.

isabella93
0

De allra flesta raser löper två gånger om året, så hon borde ha löpt på våren tidigare år också. Blödningen är början på löpet, och så länge hon blöder är hon (vanligtvis) inte mottaglig för parning. När blödningen slutar och flytningen skiftar färg för att sedan övergå till att bli klar i färgen övergår hon till höglöpet, och det är då hon är redo att para sig.

KKajsa
0

Ah tack. Men vilken tur. Då får jag dela på hundarna och slipper åka till veterinären för det just nu. Hon är 3 år nu och löpte första gången som 1,5 åring i oktober och sedan som 2,5 åring i oktober så jag trodde hon var en av spetsarna som löpte då 🙂

KKajsa
0

Blir blödningen ljusare längre in i löpet?

isabella93
0

Ja, när den skiftar färg är det ett tecken på att tiken är på väg att gå över i höglöp.

KKajsa
0

Vad bra fick för mig att det var tvärt om.  Då behöver jag inte gräma mig över min ouppmärksamhet, så mycket.

russin
0

Typ vanligt blodfärg i början - ljust blod som ibland nästan är färglöst vid höglöp - och sedan efter höglöpet blir det mörkrött.

Det låter som din tik precis har börjat löpa alltså🙂