Hundar iFokus

Hundar

Etikettbeteende
Läst 3128 ggr
teezan
0

hunden och mörker .

läste en tråd här som skapades för inte så länge sen ( "mörkrädd hund") men ville inte börja skriva i den tråden då jag inte har riktigt samma problem.

eller problem och problem… men min hund blir osäker i mörker. om det kommer en mörkklädd gåendes, cyklandes och så vidare, även andra föremål kan bli läskiga. 

han reagerar på ett sätt han aldrig skulle göra annars, börjar skälla och morra och helt enkelt visa osäkerhet. vet faktiskt inte vad jag ska göra i de lägena, för har han väl börjat går det inte att avbryta om man är för sen. så jag har gjort ingenting, blivit tvungen att stanna ibland, och belönat när han följt med mig.

hur är det med hundars syn egentligen? jag har alltid tänkt att det är för att han ser dåligt, för att hundar inte har så bra mörkerseende, men där har jag kanske helt fel? läste i den ovan nämnda tråden att hundar faktiskt ser bra i mörker.

han är 19 månader, och jag tänker att han kanske ser spöken men vet inte om det finns nån sån "spökålder" i hans ålder, för i så fall har han haft det ett tag ;) 

borde jag kanske kolla upp hans syn för att utesluta att han ser dåligt eller är det vanligt att hundar blir osäkra i mörker?

reverse
1

Hundar ser ca 6 gånger bättre än vi i mörker, men människors ögon anpassar sig snabbare till mörkret än hundars. Så kommer du ut från din upplysta boning och ut i mörkret så kommer du se bättre de första 15-45 minuterna, sedan ser hunden bättre. ;D

//Lina

teezan
0

#1 aha, tack för det svaret :) så då kanske han just vid dessa tillfällen inte sett så himla bra då vi oftast inte går så långt när det är mörkt (max 40 minuter kanske).