Hundar iFokus

Hundar

Etikett: övrigt
Läst 594 ggr
LillPom
0

Myt eller sanning? Sele

Hej alla !

En fundering bara :) De finns många som säger de ena och de andra så jag tänkte gå till botten med detta.

De finns ju detta sägelse att en sele på valp kan vara dåligt för då kan man förstöra fronten? Alltså för mig känns de som hockus pockus om man kan få valpen att gå lugnt.

Men vill höra i allmänhet kan de stämma eller är de bara nått man säger? Jag kan tycka att sele ändå är bättre än ett halsband om en valp drar ?

Sant eller fask?? Sele kan förstöra fronten.

[Teddies matte]
1

Det beror ju på vilken sele och ifall den är i rätt storlek/passar hunden och om hunden drar eller inte, en spår-modell kan vara dålig ifall den sitter lite konstigt och hunden drar, då kan den skada framdelen. T.ex. en y-sele kan vara skadlig ifall den är för liten eller annars bara kommer för nära benen och börjar skava, men en sele som passar hunden och ifall hunden inte är särskilt dragig så är sele bra.

Vizzla
0

Vi har alltid haft sele sedan hundarna var unga. Vi har uppfostrat dom i att aldrig dra i varken halsband eller sele. De går faktiskt bättre i sele och ser ut att trivas bättre i den, i halsband vill de på att dra mer.

"Med rätt träning kan människan bli hundens bästa vän"

Blogg   http://www.echosierra.se/
Instagram @historienomalf