Hundar iFokus

Hundar

Etikett: beteende
Läst 2919 ggr
Seglarina
0

Mördarmaskiner i hundskepnad

Jag blir bara argare och argare, kan inte sova så jag tänker att det kan passa att skriva av sig lite här och kanske få råd.

Tidigare i dag pratade jag med min bror i telefonen och då berättade han vad deras Langotto, Konrad varit med om. Konrad som man mest kan beskriva som en liten pajas.😃 Han satt bredvid husse, slokörad och med en tratt runt halsen.

Dom har tydligen fått nya grannar en bit bort i bostadsområdet. Grannarna har flera gånger kommit med invitationer till min bror och hans familj om att komma och hälsa på. Så för några dagar sedan bestämde sig min svägerska att göra slag i saken tog Konrad med sig och gick dit. Så fort dom kommer in på tomten kommer den ena av deras hundar och slänger sig över Konrad som blixtsnabbt lägger sig platt på rygg. Men det räcker inte för bästen. Sedan kommer nästa hund springande och om man är hund är det svärt att lägga sig ännu mer på rygg om man redan ligger. Det hjälpe inte. Dom skulle ha helt enkelt ha igäl Konrad. Hundarnas matte och min svägerska tog tag i var sin hund fört att få bort dom, men det var inte så lätt eftersom ingen hade halsband. Det tog ett bra tag innan dom lyckades.

Nu får jag höra att det är en slags östeuropeisk vallhund. Jag har hört talas om den och läst att det verkligen inte är en sällskapshund. Någon som vet vad jag menar för ras? "Så fantastiskt vackra och speciella." Jo jag tackar jag!!

Att deras ägare är olämpliga och agerat ytterst oansvarigt är väl inte äns förnamnet!😡Jag har inte hund själv men om jag hade och min hund råkat ut för detta så hade det varit skottpengar både på hundarna och husse och matte. Är det någon som vet reglerna? Nästa gång skulle det kunna vara ett barn! Att dom ska betala veterinären är ju en självklarhet.

Så nu har jag skrivit av mig, ni som kan detta får gärna kommentera.

Anibaz
5

Om jag förstått saken rätt så skedde detta på hundarnas revir, alltså på tomten, utan att hundarna fått promenera tillsammans först?

vallhund
19

Man går väl inte in på en tomt där det kan finnas hundar utan att någon har pli på hundarna o öppnar grinden? Mina fesfjuttar (20 - 30 kg) hade nog gjort samma om de varit lösa på tomten o någon kom inknallandes med en lös hund.

Visserligen råder strikt hundägaransvar, dvs de som äger hundarna som anföll skall stå för alla kostnader som de orsakat.

Men i detta fallet så anser jag att matten var minst lika olämplig o agerat dito oansvarigt.

ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.

Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .

Medis på  Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.

russin
9

Otrevlig händelse, men jag förstår inte varför dom tog med sig hunden ? Jag tar sällan med mig mina hundar hem till andra som har hundar.

Seglarina
0

Hur det gick till i detalj vet jag ju inte, men hundarnas matte hade uppenbarligen inte sån pli på hundarna att de slutade vid tillsägelse. Sen hur många hundar är det som vekligen går in för att bita igäl en annan hund, bode det inte räcka med att hunden ger sig?

russin
7

kan även tillägga att om någon bara gick rakt in på min tomt med en främmande hund, så skulle min 5 kilos lilla fjutt snabbt sitta i läppen på den hunden - men här kommer ingen in utan min tillåtelse och absolut ingen främmande hund om inte mina är bakom galler🙂

russin
6

och hund och barn är två olika saker - bara för att en hund inte vill ha in främmande hundar på sitt revir, så betyder inte det att den flyger på barn.

Min 2,5 åriga hund skulle bli galet förbannad om det bara kom in en främmande hund i min trädgård, men älskar barn och välkomnar dom - kända som okända.

Nu kommer vare sig det ena eller det andra in då jag har låst grind och det ska jag nog vara glad för.

Seglarina
1

" här kommer ingen in utan min tillåtelse" men om du ger tillåtelse då. De här grannarna hade ju vid flera tillfällen inviterat min brors familj. En hund måste väl lära sig att vakta utan att bita igäl !inklräktaren!.

Jag har faktiskt ingen lust att sitta och höra om fler "mördarmaskiner" Är det någon som vet vad den hundrasen jag talar om heter.

Duvethon
2

#7 Du borde beskriva rasen mer i detalj, lättare då.

Perfection is achieved, not when there is nothing more to add, but when there is nothing left to take away.      

mopsen12
1

Jag tror inte att det finns en specifik ras som är extrem och skadar både djur och människor. Alla hundar kan bli agressiva men skadan de gör kanske skiljer sig på storlek. Det handlar ju om att hunden inte mår bra om den bits, eller att den känner sig trängd eller beskyddande osv. Det är inte så att den där 'vallhunden' eller vad det var föds till mördarmaskiner. Det kanske bara är en ras som kräver otroligt mycket och ägarna kan inte tillfredsställa hundens behov.

Men som svar på din fråga - jag vet inte vilken ras det är.

Och det var väldigt tråkigt att höra att Konrad blivit attackerad.

fidojunior
3

Kanske någon ovtjarka.

Hälsningar Olivia

Titta gärna in på min blogg

Anaid
5

Jag har ingen hund -än- och jag har aldrig haft hund heller men jag skulle aldrig våga ta min hund med mej till nån som har hund utan att kolla först om dom kommer sams. En ytligt bekant till mej tog in sin hund in i huset till en okänd Rottweiler och hunden höll på att bli ihjälbiten, jag tycker förstås att det var jättehemskt men måste ju ändå säga att det var min bekantas fel och varken Rottweilern eller dess ägares.

"Rädslan klänger fast vid och håller kvar allt vi har, kärleken ger bort allt vi har."
ur Samtal med Gud

[Doglovers]
6

TS Det låter som om det var någon slags herdehund. Kaukasisk Ovtjarka kanske…? Kallas kort och gott för KO.

Den är från ursprunget avlad för att INTE släppa in obehöriga på sitt revir. Den försvarar området där den bor för alla som inte hör till familjen. OM det var en sån hund så förstår jag vad som hänt. Så hundarna gjorde det dom trodde var rätt.

För det första så skulle din bror inte tagit med sej sin hund. Men hur skulle han kunna veta vad som skulle hända. För det andra så skulle hundägaren sagt till att inte ta med hunden, eller stängt in dom under tiden dom hade besök.

Lätt att vara efterklok.

Med facit i handen så får vi hoppas att dom kan reda ut vad som hänt. Och att den skadade hunden hämtar sej ordentligt. Dom skador som hundarna orsakade kan gå på  deras hemförsäkring om dom har en tilläggsförsäkring. Och så får man hoppas att det inte ställer till något med grannsämjan då det verkar vara både som trampade i klaveret.

Mantissa
3

#12 Tror inte det rör sig om KO, de hade nog inte släppt in varken hund eller folk på gården. De hade snällt fått vänta utanför grinden😉

Om jag tar med mig hunden någonstans, vare sig det är hundägare eller inte jag besöker, så kollar jag först att det är ok och tar aldrig in min hund till andra hundar utan att ägaren är med.

Seglarina
0

#12 skrivet av Doglovers 

Ja en sån kan det nog vara. I vart fall så är det nog en så jag tror att det är.

Med sånna hundar så är det konstigt att ägarna inte har upplyst om detta utan tjatat om att dom ska komma och hälsa på. Jag tror nog att min svägerska utgick ifrån att hundarnas matte hade koll på dom. Känner man inte till den hundrasen är det ju svårt att förstå hur farliga dom är. För mig är det obegripligt att ha sånna hundar i ett bostadsområde. Man får väl dessutom förmoda att hundarna, mattar och hussar har träffats ute på hundpromenader tidigare.

[Zorita]
7

Konstigt att ta med sig en hund utan att försäkra sig om att den kommer överens med hundarna man ska besöka.

Mantissa
6

#14 Fast det har inte bara med rasen att göra. Många hundar oavsett ras(speciellt om de är fler, då blir de lätt lite kaxigare och triggar varandra) skulle reagera likadant. Det är ur hundens synvinkel otroligt respektlöst för en främmande hund att bara knalla in på dess revir hur som helst. Visa magen kan ju fungera, men det är verkligen inte säkert. Det är en signal som är viktig i flocken främst. De som kommer utifrån har flocken inte samma respekt/tolerans för.

russin
9

# 14 - men även om dom tjatat, så är frågan om dom sagt att även hunden ska komma med. När jag bjuder hem folk, så tar jag för givet att dom inte tar med sig hunden/hundarna om jag inte uttryckligen säger att det är okej att ta med den/dom.

Det låter som det blivit ett missförstånd någonstans - och även om hunden var medbjuden, så bör man ändå inte bara knalla rätt in på annans tomt utan vänta till ägaren sagt det är okej och har kontroll över sin hund. En hård läxa att lära i och med skadorna som blev, men hundar är ofta noga med sitt hemmarevir så saker borde ha gjort helt annorlunda.

PaaatyPalm
9

herregud ts, anklagar du hundarnas ägare för detta? det är ju helt och hållet DIN brors fel. Man går inte in på en tomt där det bor hundar bara sådär, det förstår väll vem som helst? Sen att dom tjatat ja, men dem har ju aldrig bett din bror ta med vovven heller? 

Hundar som är i "attack" lyssnar sällan på ägarna, vare sig dem attackerar eller blir attackerad, har ingenting med uppfostran, lydnad eller dylik att göra.

20 årig djurgalen moder* 

Www.windsoropalm.weebly.com

[Doglovers]
2

#14 Hade en bekant som hade två pga inbrott och stölder. Han kollade med försäkringsbolaget och det var okey. Han hägnade in hela gården utom stallet där det rörde sej så mycket personal.

När vi skulle dit ringde vi innan så dom fick möta upp oss😉 Efter det hade dom inga mer inbrott. Dom är ruggigt stora men ser ut som snälla nallebjörnar.

Anibaz
8

#7 Du ville inte höra om fler "mördarmaskiner"? Ursäkta, men skaffa dig lite kunskap om hundar innan du slänger ur dig en sån kommentar. Jag kan ju garantera att min tik skulle reagera på samma sätt om en okänd hund knallade in på våran gård, hennes revir, och det är ju knappast en onaturlig reaktion att försvara sina marker, framförallt inte för en KO om det nu rör sig om en sådan med tanke på deras arbetsområden.

smocken
5

Det är ju samma sak om en helt främmande person går in i din/ditt lägenhet/hus. Hade inte du reagerat då?

Det är ju hundarnas revir och jag förstår att de gjorde som dem gjorde.

Izziegirl
7

Blir riktigt orolig när jag läste denna tråd!!!

Själv bor vi på landet…ute i skogen. Har INTE tomten inhägnad! Hundarna vet mycket väl var tomtgränsen går och skulle aldrig gå utanför utan min tillåtelse.

Här springer en massa vilt…rådjur, hjort, räv, vildsvin, älg, grävling osv. Och då även jakthundar förstås :) Precis i tomtgränsen går en "vandringsled" som brukas mycket året runt av allt och alla.

Detta medför att vi ofta får besök av okända hundar in på tomten!

T ex "stadsbor" som kommer ut på landet och släpper deras hundar, så de ska få springa av sej. Dessa hundar vet ju inte var vår tomtgräns går!!! Sen jakthundarna…även under icke jaktsäsong.

Aldrig att våra hundar gått till attack!!! Det skulle ju vara fruktansvärt om de skadade en annan hund! Däremot "varnar" de och kan mota bort OHYFSADE inkräktare…PÅ MITT KOMMANDO…när JAG vill!

Eftersom flocken är ganska stor…den innehåller ett gäng katter också…så är det helt fantastiskt att se samarbetet som automatiskt uppstår vid såna här tillfällen.

Näää…hundarna måste lära sej att det är vi, ägarna/ledarna som bestämmer vem som får beträda gränsen eller är inbjudna på "reviret"! Det ska inte vara deras "jobb" att avgöra vem eller vad som ska får tillträde. Däremot är det helt ok att de varnar och säger till…men ALDRIG att attackera och skada en individ…ALDRIG!!!!

Nu säger inte jag att dessa hundar handlade fel!!! De har bara inte fått lära sej att handskas med såna här situationer på ett bättre sätt! Som jag ser det och förstår av beskrivningen…så gjordes allt på fel sätt…ALLT! Mycket tråkigt att hundarna var tvugna att vara med om detta…och blev en erfarenhet rikare. En erfarenhet de kunde levt ett långt och lyckligt liv UTAN!

Karmatarerskanise
3

Tråkig händelse. Men jag kan nästan garantera att hundarna inte var ute efter att döda, för då hade de lyckats. Tycker din svägerska får ta lite ansvar hon med. Man gpr aldrig in i en trädgård där det finns hund. Varken ensam eller med sin hund. Man måste låta ägaren släppa in en. Sedan är det illa att hundarna gick till attack istället för att varna.

Mischa
6

Nu förutsätter du att alla hundar fungerar och är som dina.

Är hundarna av herdehundstyp så är det utpräglade vakthundar som tar sin roll som gårdvar på största allvar, dessa hundar är avlade för att arbeta självständigt och stoppa inkräktande djur och människor.

Det är inte särskilt märkligt eller "ouppfostrat" faktiskt.

Till TS

Eftersom det är andrahandsinformation så får man ta berättelsen med en nypa salt, om det gick till som beskrivet så kan jag inte för allt i världen begripa att man som besökare bjuder med sitt djur utan att höra om det verkligen är ok.

≧◔◡◔≦

Izziegirl
0

# 24 Nej, jag förutsätter att hundar beter sej som hundar!!

Har själv bl a en Kangalblandning och vet hur viktigt det är med ledarskap…och att "läsa av" sin hund på rätt sätt!!

Mitt inlägg syftade inte enbart på TS…utan även de andra som skrivit i denna tråd!

[typellisch]
0

Woow, alltid ska folk hitta nåt litet fel att påpeka.

Mischa
1

Och dessa betedde sig inte som hundar?

Jag vet inte vad du lägger för värderingar i ordet "ledarskap" men berätta gärna hur man genom ledarskap får en självständig hund med ex. stort resurs/revirhävdande eller ex. köns/hundaggression att göra ingenting och umgås snällt när den blir påtvingad en främmande hund på sin tomt.

Att man som hundägare kan styra upp sin hund är en möjlighet som jag är helt med på…om man är där dvs. 

Den här sidan beskriver rasens karaktär (OM det nu är den rasen det pratas om) väldigt ärligt och tydligt.

http://web.comhem.se/wolfdog

Citerar även från rasklubbens beskrivning:

Rasen är mycket misstänksam och avvaktande mot främlingar, men väldigt snäll och följsam mot sin familj. För dem är världen uppdelad i sin flock och det som inte tillhör flocken. När den försvarar sin flock är det inga oangenäma motgångar och erfarenheter som kan stoppa den från att slåss för sin flock. Detta gäller även vid slagsmål hundarna sinsemellan. De är självständiga, hårdhudade, självmedvetna och vet mycket väl att de kan sitt arbete. Lyda order är inte så viktigt för dessa hundar och att fostra denna ras med våld gör man INTE! Ordspråket våld föder våld stämmer bra med denna hundras. Temperamentet är väl det som rasen främst gör sig berömd för. Den är fortfarande mycket ursprunglig i sina reaktioner!

≧◔◡◔≦

Seglarina
0

#22 skrivet av Izziegirl

Tack! Jag blir också orolig när jag läser denna tråd.

Jag har ingen hund utan 2 katter, men tänker då och då att jag skulle vilja ha en hund. Kanske är ni som skrivit i denna tråd en speciell typ av hundägare, vad vet jag. Men för mig låter det konstigt att det kan vara ok att ens hund skadar andras hundar. Det gör lite att lusten att skaffa hund falnar måste jag säga.

Men det handlar kanske om att många hundraser är avlade på egenskaper som egentligen inte behövs i vårt samhälle. Om jag bodde ensamt så skulle jag till exempel kanske vilja ha en hund som vaktade mot mänskliga inkräkare mer än andra djur och då kanske inte att min hund slet dom i stycken utan höll dom i schack tror jag.

Jag hörde en gång en historia om en boxer som jag tycker om. Det kom inbrottstjuvar till boxerns hem då den var ensam hemma. Boxern gjorde ingentig när tjuvarna gick runt och plockade ihop tjuvgodset, men när de var färdiga och skulle ge sig av, så var det stopp. Dom fick inte röra sig ur fläcken, boxern vacktade på minsta rörelse. När husse och matte kom hem så var det bara för dom att ringa till polisen som kom och hämtade tjuvarna.

Annars har jag hört att irändska sättrar inte är bra som vakthund, för dom kan till och med ibland hjälpa tjuven att bära med sig tjuvgodset. Mindre bra kanske. :-)

Jag vet ju som sagt inte exakt vad som hände då min bror hund blev överfallen och kanske kommer jag inte ta reda på det heller. Men i min värld så träffar hundägare varadra med sina hundar.

Mantissa
6

#29 Det är skillnad om människan är med och visar att det här är okej, dessa hundar/människor är välkomna. Det är också skillnad på hundens hem och en neutral plats när det gäller vaktbenägenhet.
Sedan vill ingen att deras hundar ska orsaka skada (ett par extremfall som är hundägare av "fel" anledning undantagna), men det är en reell möjlighet att det kan hända i en situation som TS beskriver. Att utgå från annat är tyvärr naivt.

Mischa
4

Det är inte ok att låta ens hund orsaka skada, jag tror du misstolkar vad som skrivs.

Vad som menas är att det finns en enorm variation på hundar, att tro att alla hundar älskar att umgås med alla djur och människor och på samma villkor är en väldigt naiv föreställning.

≧◔◡◔≦

[Zorita]
0

Jag skulle också bli skitsur om nån främling stövlade in i mitt hus utan att jag introducerats ordentligt =) Sen SKA inte hunden skada inkräktaren, men det finns inte alltid försäkring på att den inte gör det.

Jag har en mops som går omkring här utan uppsikt, och när han kom in på vår trädgård (trots inhängning) blev min hane skitsur. Helt förståeligt tycker jag, speciellt som mopsen pinkade revir på hans revir. Dock tyckte jag inte det var ok, så jag tog bort min hund och behöll mopsen under uppsikt tills ägaren kom.

Då jag sa att tyvärr kan hans hund bli förminskad till en blodig röra om han låter den springa in på vår tomt igen, för vår kille är ca 10 ggr större. Inte för att min hund skulle göra det, men för att han KAN göra det. Han har kapacitet till att slita en mops i stycken, om man säger så.

Eftersom ägaren tydligen inte tyckte att det var anledning nog att hålla mopsen under uppsikt i framtiden bara för att risken fanns att han slets i stycken satte vi också upp extra staket som håller mopsen ute.

Man vet ju inte hur alla hundar reagerar. Alla blir ju inte aggressiva utan de kan bli stressade och må dåligt också, som min tik tex som inte säger till men som blir väldigt stressad. Sen kan de vara vana med det och det är ju fint, men det kan man inte räkna med.

Här släpps inga hundar in om de inte introducerats till mina hundar först. Jag skulle heller inte ta mina hundar till främmande revir utan att visa samma respekt till de hundarna. Känns som vanlig hundettikett, typ.

Seglarina
2

äH jag läggere ner. Ingen av oss vet vad som hände så det är ingen idé att diskutera!

[Doglovers]
1

#33 jag förstår dej. Det är så lätt att göra ett misdtag. Och det kan vi alla här göra. Hoppas hunden inte får några problem efter attacken.

SmileyMalin
5

Min ena jack russell, som är väldigt osäker av sig, hade garanterat gått till attack i ren panik om en främmande hund stövlade in i vårat hus/trädgård!

Skulle ett barn kliva in skulle han väl på sin höjd göra en pussattack så att utgå ifrån att en hund med aggressioner mot andra hundar per automatik även är farlig för barn känns extremt trångsynt.

Att begära att alla hundar oavsett ras, livsbakgrund och mentalitet ska kunna hantera en sån situation känns för mig helt vansinnigt. 

Att ha hundar som faktiskt kan hantera detta innebär inte att man är Sveriges bästa hundtränare utan är troligtvis en kombination av bra hundägarskap OCH att man haft tur att få rätt individer i sin flock. 

Den här allmänna attityder om att hundar ska hälsa på allt och alla i tid och otid är så sjukt irriterande! Tur att jag bor långt ut på landet och slipper träffa på "Men Buster vill så gärna leka"-idioter på promenaderna eller folk som släpper fram hundar till andra hundar innanför staket!

[Doglovers]
1

#35 Du får göra som mej. Jag säger att mina har skabb. Då slipper du garanterat hälsningar från alla "snälla" hundar😂

SmileyMalin
1

#36 jag brukar säga att mina HATAR andra hundar och kommer gå till brutal attack 😉 Det stämmer förvisso till viss del på ena hunden och brukar få dom flesta att backa undan 😉 På andra hunden stämmer det inte alls men det låtsas jag inte om! han har säkert 15-20 säkra hundkompisar så jag ser ingen anledning alls till att utsätta honom för främmande hundar men fara för smittor eller slagsmål. 

Men skulle nån klampa in i trädgården är det ju svårt att hinna säga ifrån 😡

Seglarina
0

Ni får ju naturligtvis diskutera vad ní vill i denna tråd, jag har förstått vad ni tycker och känner mig föärdig. Men vill bara påpeka att det är OT för trådens ämne att prata om hundar som "bara klampar in" i någons trädgård. Denna hund och dess matte var inbjudna. Däremot vet jag inte exakt hur detta gick till eftersom jag inte var närvarande själv.

Men som sagt prata vidare om era hundar ni.

SmileyMalin
0

Fast det där med inbjudan är ju också lite intressant 😉

Skulle jag och min familj blir hembjudna till någon så skulle jag inte ens tänka tanken att hundarna är inräknade i den inbjudan. Dom får bara följa med om vi ska hem till nära vänner där jag vet att det är okej eller om vi är hembjudna till några där vi specifikt bestämt att hundarna ska följa med. 

Annars skulle jag lämna hundarna hemma för säkerhets skull. Det kan ju finnas allergier/hundrädslor/hundrädda katter/främmande hundar osv hos den man ska hälsa på.

också lite OT men ändå intressant om det nu är så att en del räknar in hunden vid en inbjudan.

Seglarina
0

Jag vet som sagt inte hur den inbjudan såg ut och jag vet inte om hundarna hade träffats tidigare, vilket jag iofs förmodar.

SmileyMalin
0

# Nä jag tänkte lite mer allmänt. Hur man som hundägare uppfattar en inbjudan i stil med "kan inte du och familjen titta förbi nån dag".

Seglarina
0

#12 skrivet av Doglovers 

Jag tror också att det kan vara en sån hund. Tror du att hundaran skulle kunna reagera på detta viset även om dom har träffat varandra på promenader tidigare? Jag menar om dom kände varandra?

#41 skrivet av SmileyMalin

Ja det vet inte jag. Min familj består av två katter och det händer ibland att vi får inbjudningar alla tre, men då är det kanske för att dom tycker att jag inte ska behöva vara orolig att det inte ska funka med kattvakten. Min lilla honkatt har jag tagit med på övernattning någon gång för att jag vet att hon är så försynt. Hankatten skulle jag dock dra mig för att ta med för han har så mycket energi så det skulle bli jobbigt. Vad jag vill säga med detta är att jag känner mina katters personlighet och anpassar mig efter det. Samma skulle jag göra med en hund. Vid besök hos någon annan skulle jag känna min hunds psyke så pass att jag vet om kan funka eller ej.  Men naturligtvis vara på allerten. Samma sak om någon skulle besöka mig. Om jag skulle få för mig att skaffa en hund som hade svårighet (av någon anledning) med besökare så skulle jag varna alternativt avråda dem att ta med hunden. Jag tycker inte att det kan vara min besökares ansvar att lista ut om min hund fixar besök eller ej. Som jag skrev inledningsvis på är Konrad en mycket följsam och snäll hund och tycker om att leka med andra hundar. Det har jag sett honom göra både på promenader och hemma på sin egen tomt.