Hundar iFokus

Hundar

Etikett: raser
Läst 3831 ggr
[TeamGolden]
1

Vilken ras som hund nr 2?

Vet att det finns säkert tusen andra trådar om detta med raser, men vill bara ha en egen tråd där jag skriver vad jag söker utan att sno någon annans tråd.

Jag har redan en amris/papillon kille på 10 månader och planerar inte att skaffa en till hund innan jag har eget boende, dvs om kanske 5 år, men det kan ju dyka ner en liten krabat redan innan! + Att jag alltid så gärna snackar hundras snack! Det är så kul att se vad andra tycker passar mig osv. Dock är det självklart lättare för de som känner en, men gör ett försök till att skriva vad jag söker hos en hund: 

Jag är en relativt aktiv människa som hoppas på att fortfarande om några år springa varje dag (gör det i nuläget) och gå långa promenader i skog och mark, över ängar och ävn kunna stadsträna en hel del då jag tycker hunden ska kunna åka i stan och vara bland människor osv.

(text kopierad från en annan hemsida)

Jag är en lugn person som lätt blir osäker med en för aktiv hund (lika bra att erkänna) Jag vill ha en mellan stor till stor hund som är lättlärd och alltid förstående, jag vill inte ha jakthund längre tyvärr då jag vill nu i nästa drag satsa på mer aktivering bland människor och hundar och främst rikta mig in på kommunikation. En hund som kan ha ögonkontakten och fokusera till 100% på aktiviteten vi gör. 
En hund som inte ger upp för att den inte lyckas (Weasly) och en hund som inte vänder ryggen till och dövörat. 
Jag skulle kunna tänka mig att åka ut till bruksklubben 2-3 ggr i veckan och träna både agility och testa försvar på en liksom hobby-nivå. Vill ha en hund som kan försvara mig och Weasly i ett skarpt läge (vet att det låter knäppt, men är rädd för människor som går rakt på i stan osv, fulla människor eller helt enkelt elaka människor som vill skrämma andra, så gärna en hund som vågar markera att här är vi och du kommer inte fram. Dock vill jag inte ha tänder, utan bara ett kropps språk som talar för att kom inte närmre. Har stor paranoia för människor som tagit droger osv. Bla en händelse när jag och mina vänner var lite yngre och en hög kille kom in på tåget och satte sig bredvid oss och började hota oss med att hjälpa honom för ''annars''. Inte en enda vuxen klev fram och hjälpte så är väldigt rädd för sånt..)  

Vill ha en hund som har tydlig On, Off knapp. Det ska vara liksom inne är lugnt. Där ska man kunna vara i soffan och gosa en fredagkväll, sen när vi går ut ska vi kunna ha 110% kul och vara helt galna;) 
Jag har fått intresse för både Simmning, vallning, drag och ja lite annorlunda saker för jag vill vara lite speciell och testa lite annat här i livet än bara det typ ''obligatoriska''. Har även blivit inspirerad genom här och facebook för detta med dogparkou. 

Min vardag vill jag leva med Weasly och en till större hund. En hund som hänger med på allt, landet, i bilen, på tåget, ja allt. Vi vill träna riktig tunnelbane träning (haha uttryck som kommit fram genom Gärdet station, men helt enkelt träning på T-banan.) 
Weasly kan inte ge mig allt detta då han är en hundkopia av mig själv, tar inte för sig och sitter istället och tänker ''gör det du istället, jag kan sitta här och titta på'' en riktig ferdinand som bara vill lukta på blommorna och inte leka med de andra. 

Jag vill kunna skaffa en egen liten bil, och då få tillgång till världen, åka till bruksklubben, skaffa simkort, börja valla på nån gård (om det blir nån sån hund såklart) kunna åka och fika hos farmor och farfar, åka på hundträffar och långa promenader med alla underbara hundmänniskor. 
Och sen får man inte glömma i allt detta, att vi kan helt totalt räkna bort kelpie, aussie, tollare ja såna hundar då de inte passar min livsstil. De är för mycket för mig. Det är lika bra att jag inser det, en dag kommer jag vara erfaren och kunna mycket och säkert ha självförtroendet att ha en skarp hund. 

Här är även en bild på min nuvarande hund!
Följer strömmen…
Vilken ras tror ni skulle passa mig? 
Jag är en lugn person som lätt blir osäker med en för aktiv hund (lika bra att erkänna) Jag vill ha en mellan stor till stor hund som är lättlärd och alltid förstående, jag vill inte ha jakthund längre tyvärr då jag vill nu i nästa drag satsa på mer aktivering bland människor och hundar och främst rikta mig in på kommunikation. En hund som kan ha ögonkontakten och fokusera till 100% på aktiviteten vi gör. 
En hund som inte ger upp för att den inte lyckas (Weasly) och en hund som inte vänder ryggen till och dövörat. 
Jag skulle kunna tänka mig att åka ut till bruksklubben 2-3 ggr i veckan och träna både agility och testa försvar på en liksom hobby-nivå. Vill ha en hund som kan försvara mig och Weasly i ett skarpt läge (vet att det låter knäppt, men är rädd för människor som går rakt på i stan osv, fulla människor eller helt enkelt elaka människor som vill skrämma andra, så gärna en hund som vågar markera att här är vi och du kommer inte fram. Dock vill jag inte ha tänder, utan bara ett kropps språk som talar för att kom inte närmre. Har stor paranoia för människor som tagit droger osv. Bla en händelse när jag och mina vänner var lite yngre och en hög kille kom in på tåget och satte sig bredvid oss och började hota oss med att hjälpa honom för ''annars''. Inte en enda vuxen klev fram och hjälpte så är väldigt rädd för sånt..)  
Vill ha en hund som har tydlig On, Off knapp. Det ska vara liksom inne är lugnt. Där ska man kunna vara i soffan och gosa en fredagkväll, sen när vi går ut ska vi kunna ha 110% kul och vara helt galna;) 
Jag har fått intresse för både Simmning, vallning, drag och ja lite annorlunda saker för jag vill vara lite speciell och testa lite annat här i livet än bara det typ ''obligatoriska''. Har även blivit inspirerad genom här och facebook för detta med dogparkou. 
Min vardag vill jag leva med Weasly och en till större hund. En hund som hänger med på allt, landet, i bilen, på tåget, ja allt. Vi vill träna riktig tunnelbane träning (haha uttryck som kommit fram genom Gärdet station, men helt enkelt träning på T-banan.) 
Weasly kan inte ge mig allt detta då han är en hundkopia av mig själv, tar inte för sig och sitter istället och tänker ''gör det du istället, jag kan sitta här och titta på'' en riktig ferdinand som bara vill lukta på blommorna och inte leka med de andra. 
Jag vill kunna skaffa en egen liten bil, och då få tillgång till världen, åka till bruksklubben, skaffa simkort, börja valla på nån gård (om det blir nån sån hund såklart) kunna åka och fika hos farmor och farfar, åka på hundträffar och långa promenader med alla underbara hundmänniskor. 
Och sen får man inte glömma i allt detta, att vi kan helt totalt räkna bort kelpie, aussie, tollare ja såna hundar då de inte passar min livsstil. De är för mycket för mig. Det är lika bra att jag inser det, en dag kommer jag vara erfaren och kunna mycket och säkert ha självförtroendet att ha en skarp hund. 
Så motivera gärna erat svar med mer än bara en ras, jag är osäker på retrivers som jag veeeet att alla tycker passar min livsstil så bra, men kom igen, få mig att ändra mig eller ge mig en helt ny ras! :D

Lathundarna
6

Vad menar du med att du vill träna hunden i "försvar"? Om det är skyddet du syftar på så krävs det hund av kaliber för att träna, och dessa kräver oftast sitt även i vardagen vilket det - helt ärligt - inte låter som att du är redo för. Dessutom krävs det en hel del för att ens få komma med i en seriös träningsgrupp för detta, vilket man bör vara.

Att ha en hund till att "försvara" dig och din andra hund är ju inte precis nån bra utgångspunkt (varför vill man ens ha en hund för att den ser ut eller beter sig "hotfullt"?). Hela det här stycket "Vill ha en hund som kan försvara mig och Weasly i ett skarpt läge (vet att det låter knäppt, men är rädd för människor som går rakt på i stan osv, fulla människor eller helt enkelt elaka människor som vill skrämma andra, så gärna en hund som vågar markera att här är vi och du kommer inte fram. Dock vill jag inte ha tänder, utan bara ett kropps språk som talar för att kom inte närmre. Har stor paranoia för människor som tagit droger osv. Bla en händelse när jag och mina vänner var lite yngre och en hög kille kom in på tåget och satte sig bredvid oss och började hota oss med att hjälpa honom för ''annars''. Inte en enda vuxen klev fram och hjälpte så är väldigt rädd för sånt..)" får mig att tänka att du kanske borde söka terapeutisk hjälp för att försöka bli kvitt din egen rädsla istället för att skaffa en hund till. Du skriver att den hund du idag har är en kopia av dig själv till sättet - det finns oftast en anledning till att det blir så.

Vardagen och den "träning" du beskriver får mig att tänka på rasgrupp 9. Med risk för att låta negativ 😎

Neela
3

Tycker inte du ska skaffa en hund som ska skydda er, det låter som en utgångspunkt som kommer leda till en hund som tar felaktiga beslut.

vallhund
5

Instämmer med #1, dessutom undrar jag vilken slags ras du tänkt kunna valla med om du varken vill ha kelpie eller aussie?

Bra att det ligger långt in i framtiden då du verkar behöva formulera dina tankar kring ny hund/ras bättre.

Det är du som skall försvara dina hundar o inte tvärt om. Att ha en skarp hund kräver mycket, det är ingen dans på rosor. En skarp hund kan vara farlig, både för dig o för din omgivning.

ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.

Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .

Medis på  Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.

[Teddies matte]
1

Jag tycker du kan ta bort försvaret och vallandet för att hitta en passande hund.

Vad tycker du om Goldens? Skulle kunna vara en passande hund, nu finns det ju både aktivare och mindre aktiva, du behöver ju inte välja en jaktvariant för att få en mer aktiv, finns ju mittemellanting också.

[TeamGolden]
3

#1 Ja jag är ju inte bakom flötet så klart jag fattar att det är skydd jag tränar om det är försvar jag vill ha en liten fot i. 

Vill att hunden ska kunna urskilja på när matte blir illa behandlad och en vanlig person, vilket inte är konstigt med tanke på bor man i stockholm och varje gång man åker ut utsätts för nån typ av rädsla p.g.a främmande människor. 

Förstår inte vart du får i från att jag ska vilja ha en hund som ser ut på ett visst sett? Vart nånstans står det? Du kanske är medveten om att

kroppsspråk

är en helt annan femma. Vill ha en hund som är tydlig i kroppsspråket, som kan avläsa situation och ställa sig framför och visa att hit kommer du inte (vilket även en labbe skulle kunna göra). 

Usch vilken otrevligt kommentar, och sen en ful smiley på slutet också för att göra den ännu värre. Tro mig jag tål kritik och sånt, men en spydig kommentar som den där går fet bort i mina ögon, du vinner inte min respekt på att ha den där attityden. 

''Vardagen och den "träning" du beskriver får mig att tänka på rasgrupp 9. Med risk för att låta negativ''. Utan att själv låta negativ… men vad får dig att se det som att jag endast besitter erfarenheten och orken för en sällskaps hund? I och med jag skriver att jag vill både träna drag, simning, bruks och lite annat smått och gott. Dessutom tycker jag du inte alls ska nedvärdera rasgrupp 9 sådär. Finns flera sällskapsraser där som är betydligt hälsosammare och piggare än hundar från andra rasgrupper.

[TeamGolden]
2

#3 Absolut ligger det i framtiden. Absolut ser jag det som att jag försvarar min hund före det andra. Men är rätt liten och krum, och med tanke på att man råkar på både snuskiga gubbar, obehagliga människor osv på t-banan på kvällen osv ser jag inget fel med att ha en hund som bara kan liksom genom sin existens bara visa kom inte hit. Det betyder inte att en typ av utseende ska få folk att backa utan snarare då att jag vill ha en större hund för att kunna känna mig trygg själv. 
´+ att det faktiskt är väldigt dumt formulerat av mig att skriva försvar sådär. Då det är ju liksom Malle, schäfer osv som är skarpa och tränar IPO. Så det kan jag verkligen se nu i efterhand, det ser jättedumt ut att det står försvar! 

#4 Där kan jag precis som jag skrev till #3 hålla med, har hört från annat håll om golden och riesenschnauzer ska kunna passa mig då de är stora men väldigt vänliga och lugna. 

Och som tillbaka blick till det du #1 skrev, vill jag bara säga: Att skilj på att jag är en person av naturen som är lugn och inte så hetsig, med att vara lat och rädd. Jag är en lugn person som inte riktigt matchar med en skarp hund. Kanske i framtiden kan jag ändra på mig. Men världen är väl inte sällskapshundar i kontrast till skarpa hundar? Jag tycker att riesenschnauzern och andra raser skulle passa mig också, inte bara sällskapshundar. Så tycker det är väldigt otrevligt av dig att gå på mig bara för jag uttrycker mig att jag är lugn.

Lathundarna
7

#5 Läs om läs rätt. Jag är inte det minsta otrevlig eller spydig - det är du som tolkar det så. "Du vinner inte min respekt"? Seriöst…

Jag utgår endast från vad du skrivit. Och det får mig att tänka på rasgrupp 9. Jag har själv en hund från den gruppen som gått tävlingslydnad och tränat drag, så varför skulle jag vara negativ till den gruppen?? Kroppsspråk vet jag mycket väl vad det är och köper du en valp finns det inga garantier för att den när den blivit vuxen kommer vara bra på detta (det finns alldeles för många hundar som tappar sitt eget språk). Från #1 får jag intrycket av att du även vill ha en hund som kan verka lite avskräckande även genom sitt yttre/sin storlek även om den är genomsnäll.

Vardagen och träningen du beskriver; T-baneträning, vara bland folk, simma, åka till BK, gå långpromenader, fika hos farmor och farfar och gå på hundträffar - och ja, det får mig fortfarande att tänka på rasgrupp 9. Du efterfrågade förslag på ras, jag föreslår att kika på en hel grupp där man kan välja och vraka.

vallhund
4

#5 Man utsätts inte för rädsla varje gång man går ut i Stockholm, men du verkar göra det. På den rädslan hjälper inte en hund. Du måste själv bearbeta den innan du kan bli en bra matte/husse för din hund.

Nej alla hundar kan inte skilja på framkommande som kan vara farliga eller bara är trevliga, speciellt inte  de flesta retriever raserna. det är inte hunden som skall avläsa situationen, det är du.

Bruks kan du träna med alla hundar, gå kurs kan vara svårare om du har en blandis. Alla SKK reggade hundar kan tävla bruks, förutom IPO o  Svenskskydd.

Visst finns det fantastiska raser i grupp 9 som skulle kunna passa dig, men att där skulle krylla av raser som är friskare än i andra grupper får du förklara närmare vad du menar.

Ratlings
6

Jag tycker du ska träna mer på din egen rädsla istället för att ha en större hund för att du ska känna dig tryggare. Är någon full/hög så tror jag knappast dom tänker på att hunden är stor eller vilket kroppsspråk hunden har. 😐
Sen är det väl ägaren som ska skydda hunden i alla lägen och inte tvärtom? 🤔

// Lise
When nothing goes right, go left!

[TeamGolden]
0

Fast, jag går ju inte runt och är rädd. Jag blir ju rädd i vissa situationer. Fått smällare kastade efter mig och min hund, blivit kallad hora och ''kom så ska vi sätta på dig'' efter en hundträff (dvs jag bar en fet dunjacka och termobyxor) man blir rädd. Vem man är, så blir man det. Jag är 15 år, de kan lätt dra tag i mig och hålla fast mig. Men jag är inte rädd utan anledning, utan jag blir rädd i situationer när sånt händer. 
Visst skyddar jag min hund, självklart. Till varje pris. Skulle ta en kula för min hund.
+ Att jag aldrig sa att det kryllade av friskare hundar i rasgrupp 9, utan det var en egen tolkning du gjorde #8. Om du läser om sa jag att där säkert finns friskare raser som är PIGGARE, än vissa andra i grupperna. Men såklart blir det alltid liv när man kastar grus tillbaka. 

Skulle ju även uppskattas om någon gick tillbaka till ursprungs saken i tråden. Vad spelar det för roll vad ni tycker om mitt hundägarskap? Ni kan omöjligt sitta och tolka mig bakom en skärm, kommer ni till stockholm träffar jag er gärna på en hundträff så ni får se mig. Men tvivlar på att alla med stor käft vågar göra det, mycket snack på liten verkstad.

[TeamGolden]
0

#7 Ska absolut försöka dyka längre in i rasgrupp 9 efter din kommentar. Dock har jag redan en hund som platsar in där, och det är inte riktigt det jag söker. Man ska absolut in och kolla extra noga! :)

Ratlings
4

Hade jag bott kvar i Gnesta hade jag gärna kommit och träffat dig TS 😃

Du skrev någonstans i tråden att du tål kritik, men jag tycker ändå du verkar gå i försvarsposition ganska snabbt. På forum kan man få vilka svar som helst då det finns många medlemmar med olika åsikter. Bara en tanke, ta saker med en nypa salt och gå efter det du tycker är rätt och det du känner att du klarar av. 😊

// Lise

Mantissa
0

Problemet med att ha en hund till skydd är att du måste vara trygg och cool själv för att hunden inte ska bli farlig.

Men schäfer eller belgisk (eller holländsk) vallhund kanske kan passa?

[TeamGolden]
0

#12 Haha roligt, vad har du för hund? 😃

Jo, tål kritik men är rätt rätt retlig kan man säga, speciellt när man inte håller sig till ämnet och bara skriver en jäkla ras istället för dra upp massa skit ;)

[TeamGolden]
0

#13 Jo jag vet :( Vet ju att jag måste öva på att ta det lugnt, + att när jag blir rädd ser jag till att inte hunden märker det (Weasly brukar inte märka det iaf). Ska öva på att lägga dövöra till och vara cool i mig själv. Har börjat med att byta vagn när jag känner mig otrygg iaf, och det kanske är en början? Förut satt jag kvar och var rädd. 

Har tänkt på holländsk vallhund förut men inte läst supermycket om dem, bara träffat ett par på hundcafé förut, men ska absolut titta skk :) 
Schäfer gillar jag jättemycket, fått se både de dåligt uppfödda schäfrarna och de friska så vet rätt mycket om psyket. Får se hur det blir:)

Neela
6

Fast att du tycker det är skit innebär inte att det inte ligger något i det. En hund som uppmuntras att skydda kräver en stark och trygg förare som fixar pressade situationer och det låter inte du som. Ingen kritik, jag skulle själv inre passa med en sån hund.

Ratlings
1

#14 En amstaff 🙂

// Lise

[jahoda]
3

Jag tycker inte man ska gå in i hundägande med inställningen att man vill ha en hund som ska skydda en. En osäker hund kan vara enkel att träna i ex. IPO (där skyddsarbete ingår) och tycka det är skitkul att bevaka/hoppa på figgarna med skyddsärm. Men i vardagslivet kanske hunden påverkas av ägarens rädsla eller att situationen är främmande (till skillnad från skyddsarbete där hunden vet precis vad som ska ske).

Sen måste jag instämma i att en skarp hund inte alltid är kul att ha. Man måste ha stenkoll och styra upp varje gång man passerar en människa.

vallhund
3

Den som har störst käft i den här tråden är du TS. Självförtroende är bra, men det är inte frågan om självförtroende när man idiotförklarar alla som inte stryker en medhårs.

"Schäfer gillar jag jättemycket, fått se både de dåligt uppfödda schäfrarna och de friska så vet rätt mycket om psyket. Får se hur det blir:)"

Vilka är de dåligt uppfödda (sjuka) schäfrarna o vilka är de friska? På vilket sätt vet du rätt mycket utifrån det om schäfrars psyken?

Mantissa
6

#1 Fult påhopp ang TS rädsla, "borde söka teraputisk hjälp". Det är sunt att känna rädsla i en trängd situation där någon (förmodligen större, starkare eller oberänkelig pga droger eller liknande) agerar rent hotfullt. Ingenstans skrev TS att hen fick panik eller gick runt och var rädd hela tiden, bara att hen hade upplevt sådana hotfulla situationer och skulle vilja känna sig tryggare.

TS: Det finns som du vet vaktande hundraser och hundar som vaktar. De rena vakthundarna (tex herdehundarna) har nog inte de övriga egenskaper som du säker hos din blivande hund. En vakthund ska vara självständig, ta egna beslut och gärna lite "hård". Du vill ha en signalkänslig hund =vek.
Sedan måste man komma ihåg att du alltid är ansvarig för allt som din hund ställer till med. Även om någon beter sig hotfullt eller till och med överfaller dig så blir du ansvarig och ev åtalad om din hund angriper angriparen. Satsa på ett personligt larm eller andra personskydd. Säkerheten är viktig!

[TeamGolden]
1

#19 Vilka är de sjuka? Ja de som bara avlats för pengar. Fått lära känna en del schäfrar under åren och vissa av dem blev avlivade, åh hade en lång text om detta på min DV, dock är den privat och hittar den inte just nu. Men iaf. Ja vad mer ska jag säga? Förstår inte vad du vill ha ut av frågan, är det att hitta ett litet fel och riva upp det? Sett schäfrarna som jag lekte med som liten slå slint och göra saker man inte ska. Vill inte prata mer om det. 

Självförtroende? Nej, jag har inte särskilt bra självförtroende, men jag är FEMTON år, om en/flera män ropar efter mig att de ska sätta på mig BLIR MAN RÄDD. Det är ju för fasiken klart man blir! 

Förstår inte varför jag inte skulle kunna ha en hund som ''ser läskig'' ut för den delen, det gynnar ju bara mig. Tror absolut jag inte skulle fått såna kommentarer och drogpåverkade folk skulle inte gå fram och sätta sig bredvid mig på tåget om det var en schäfer i mitt koppel. Men nu är det en hund som inte alls ser läskig ut (se bilden i #0). Jag vill att min hund & jag ska vara trygga när vi är ute och åker. Jag tar en kula för min hund och om jag nu väljer att gå kurs i försvar för att lära mig hur jag ska ställa mig själv och hunden i situationer så vi båda är trygga, ja då gör jag det. Not your biussniess at all. + Att vill jag träna försvar, på hobbynivå så gör jag det hos en rejält kunnig tränare som ser till att vi är trygga i allt vi gör. Det ska inte vara en mördarmaskin, det ska vara en hund som kan ställa sig rätt i en situation när matte/husse blir utsatta för trakasserier. Och om det är så att det krävs att min hund ska behöva göra utfall mot en pedofil som påstår sig tänka sätta på mig, då tycker jag lagen står på min hunds sida. För ingen ska röra mig eller min hund.

[TeamGolden]
1

#20 Fint inlägg, tack. Kändes inte kul alls att jag nästan ska bli uppmanad att stanna hemma för att jag inte är stabil tydligen.

vallhund
8

Så du vill inte svara på frågor, tja det tolkar jag som att du själv inte vet vad du menar. Ytterst få uppfödare tjänar några pengar på sin uppfödning, iaf inte raser som måste arbetsmeriteras o hälsokontrolleras samt MH/Koras för att kunna gå i avel, i den kategorin finns bl a alla bruksraser. 

Självklart kan du gå en kurs i självförsvar, det skulle du förmodligen må bra av. Skydds med hund är något helt annat, man måste komma med i en träningsgrupp, då gäller det att ha rätt ras, från rätt linjer. Bra kontakter o tidigare erfarenhet av bruksarbete är ett stort + oftast krävs även licens. Skyddsträning ägnar man sig åt för tävling o tjänst, inte självförsvar mot osnutna snorungar.

[TeamGolden]
4

#23 Men du, tolka det hur tusan du vill. det är nära hundvänner till mig som behövt gå döden till mötes, jag vill inte prata det med dig som jag inte ens vet namnet på, kan det vara så svårt att acceptera? Visst jag kände inte hundarna superbra, men är man liten tyr man sig gärna till djur extra mycket och gärna lite fjantigt mycket. 
Om du har lust att rabbla upp allt om kära djur som behövt avlivas, så go ahead. men respektera andras val om att vilja ha de för sig själv.

[Jawa´s]
1

Jag tycker att en schäfer efter exteriör-linjer eller blandat exteriör/bruks passar bra in på beskrivningen =) Eller en vit herde kanske?

[Jawa´s]
0

Eller en husky?

[TeamGolden]
0

#25 Tack för ditt svar! 
Ja alltså somsagt så schäfer ligger ju varmt om hjärtat, och det är ju ett par år kvar så kan säkert växa i mina kläder lite och verkligen växa erfarenhets mässigt om jag kämpar :) 
Kan ju försöka få kontakt med flera schäfrar än vad jag har i dagsläget för att säkrare kunna veta om det är rasen för mig :D

[jahoda]
2

#21 Men om det är så illa och du känner dig så otrygg i vardagen är nog inte en hund lösningen. Man ska inte behöva skaffa en farlig hund för att känna sig trygg i samhället! 

Sen kan du självklart skaffa vilken hundras du vill i framtiden. Men du skriver att du vill undvika skarpa hundar, då är belgare och schäfer inte de bästa hundarna. Vill du ha en bra draghund kanske en riesen eller min egen ras dobermann skulle passa, men där finns inte samma förighet som du verkar vilja ha, de kräver lite mer motivering och är mer egensinniga. Och som du säkert vet kräver de en hel del, är apjobbiga som unghundar och måste styras upp ordentligt. 

Träffa olika hundar, besök kennlar och gå på utställningar, där brukar det finnas rasentusiaster som gärna berättar om sin ras. På brukshundsklubbar kan man hjälpa till även om man inte har hund och där finns duktiga hundmänniskor som har mycket erfarenhet. Då blir det nog lättare att hitta just din ras! :)

[Jawa´s]
0

#28 en schäfer i mina ögon är ingen skarp hund, snarare en trygg och modig allaround hund. Sen finns det självklart extrema hundar som har nerverna på utsidan och klättrar på väggarna, dessa är dock inte rastypiska och dominerar inte rasen men visst finns dom. Där får man som köpare vara kräsen och noggrann med kennel och föräldradjur. Men att den typiska schäfern skulle vara skarp kan jag inte hålla med om.

Lathundarna
7

#20 Så kan man välja att tolka det om man nu vill det. Själv läste jag detta "… vet att det låter knäppt, men är rädd för människor som går rakt på i stan osv, fulla människor eller helt enkelt elaka människor som vill skrämma andra. Har stor paranoia för människor som tagit droger osv." och undrade om det verkligen är bra (för nån över huvudtaget) att gå runt och vara rädd för inslag som alltid kommer dyka upp för en i livet vart man än bor. För det TS beskriver här är precis som spindlar - sånt man aldrig kommer kunna undvika, men kan lära sig att hantera. Och terapeutisk hjälp är inget negativt ur den aspekten (hur många spindelrädda får inte höra "Gå i terapi!"). Men! Ingen hund i världen kommer kunna hjälpa för att få bort känslan av otrygghet, det är en skakig grund TS behöver arbeta på i lugn och ro. Har TS dessutom taskiga/jobbiga erfarenheter är det ju än mer viktigt att ta tag i dem och bearbeta då TS är såpass ung. Igen, inget en hund kan åstadkomma. Handlar det om trängda situationer kanske man bör ha en vuxen/nån kompis med sig där man vet att dessa kan uppstå, det finns även tjejtaxi, personlarm (som du själv föreslagit), vakter att tillkalla, patrullerande poliser, Föräldrar På Stan etc. Har själv bott i drogtung förort i Stockholm som yngre, så jag vet hur otrevligt det kan vara bara att gå ner i tvättstugan i huset man har lägenheten i. Men en hund löser inget. Kanske snarare tvärtom. Hundar kan för en del personer istället upplevas som väldigt provocerande.

#22 Om du syftar på att jag skulle ha uppmanat dig om att stanna hemma istället för att skaffa en hund så får du gärna länka till det. Däremot har jag kommit med förslag, vilka du ratade med en mängd påståenden. Fine by me. Allt vi kan gå på är efter vad du själv skrivit.

Sen ligger det en hel del i det #23 skriver. Du vill träna "försvar" på hobbynivå. Du kommer med andra ord aldrig komma med i en seriös träningsgrupp då dessa är intresserade av engagemang som gynnar deras egen träning och ger kvalité för de pengar och den tid de lägger ner, de vill inte veta av "söndagsglidare". Det är den bittra sanningen. Vill man ändå träna, fine. Det finns många oseriösa därute som säkert gärna ställer upp men som inte har en aning om vad de håller på med.

[jahoda]
3

#29 Men en schäfer ska väl ändå ha skärpa och dådkraft? Att en hund är skarp behöver ju absolut inte vara något negativt, inte enligt mig åtminstone. Vi kanske tänker olika om vad en skarp hund är? :)

[typellisch]
3

Man säger inte till okända människor att dom ska gå i terapi (om TS inte frågat om råd för sin rädsla). Dålig stil och respektlöst.

[TeamGolden]
0

Åh, nu blev jag faktiskt lite häpen, Precis som #32 skriver kan du ju inte be mig gå i terapi för att jag vill undvika konflikter med ostabila människor. 

Nej tydligen kan ingen hund i världen hjälpa mig, men du vet terapihund? En hund som hjälper människan i fråga att känna sig lugn och trygg och alltid ha en varm nos vid sin sida. Har mååånga stora planer i huvudet för min framtid, b.la att direkt efter studenten utbilda mig och min hund/(ar?) till terapihund. Vill jobba med människor i ''början av min karriär'', människor som kanske har en sjukdom och inte kommer ut så mycket. Då skulle säkert min hund vara lika trygg på vägen hem från jobbet som på jobbet. 
Jag ska känna mig trygg när jag går ut, och det gör jag sålänge jag lämnas ifred. Precis som jag skrivit innan, ingen ska röra mig & min hund. Och kommer säkerligen när jag tuffat till mig varna med att de ska hålla avstånd, och om de helt enkelt inte bryr sig om det och fortsätter gå mot mig hotfullt eller liknande har den människan förlorat all respekt och då ser jag människan som att den hotar mig och min hund, dvs jag kommer försvara mig.

smocken
4

#0 jag förstår precis hur du menar med att du vill ha en hund som kan skydda dig. Visst har man inte hunden enbart som skydd men det är en trygghet att ha en hund som man vet ställer upp på matte om något händer. Och det är inte helt fel att vara rädd när man är ute på kvällarna, speciellt inte när det händer så mycket skit här i närheten av Stockholm och inne i city. Jag hade med velat ha den tryggheten om jag var osäker.

Tycker inte folk ska döma dig och speciellt inte be dig gå i terapi för att du är rädd. Du är inte den enda och det är inget fel med att vara det!

Lathundarna
2

#33 Jag varken ber dig eller säger åt dig - det är funderingar från min sida utifrån vad du själv har skrivit. Du vill ha en hund som av någon anledning ska bete sig hotfullt istället för tryggt om du känner dig trängd/hotad (vilket du enligt dig själv tydligen ofta gör) och jag önskar dig lycka till i ditt sökande.

[TeamGolden]
1

#34 Åh, önskar jag kunde tryckt på ''bra inlägg'' tio gånger! ♥

vallhund
6

Tips till TS, gå med i Svensk Hundungdom, vet inte var i Sthlm du bor men det finns gott om BK runt stan, Stockholms egen ligger i Kista, väldigt nära Tunnelbanan. Vilka som har ungdomsavdelningar vet jag inte annat än att Solna-Sundbybergs BK har, eller hade det.

Det är relativt billigt o du träffar andra ungdomar med hund, samt även vuxna instruktörer. Gå kurs/träna med din nuvarande hund o passa på att lära dig så mycket som möjligt o knyta kontakter.

#34 Att be eller föreslå att någon skall gå i terapi är inte fel, speciellt inte om man har så uppenbara problem, o andra sidan fungerar ingen terapi om man inte själv vill. En hund är inte ett substitut för terapi.

Ytterst få hundar ställer upp när matte/husse hotas, de flesta springer hem om de inte sitter fast i ett koppel. Falsk trygghet mao. Visa tänder o resa ragg o ev skälla gör nog många hundar, men därifrån till att försvara i skarpt läge är väldigt långt.

smocken
0

#37 Jag tycker absolut inte att en främmande människa ska be någon den inte känner att gå i terapi.

[Jawa´s]
1

#31 självklart ska de ha det till viss del, i mina öron klingar det dock dåligt när man talar om skarpa hundar/raser, kanske mest för att det är något man ofta hör kring diskussioner om nybörjarraser och liknande, och i dom diskussionerna är jag den som anser att man med rätt stöd i ryggen klarar av vilken ras som helst oavsett tidigare hunderfarenhet. Skärpa hos hundar har börjat gå hand i hand med "för svåra hundar" i diskussioner som denna, därför reagerade jag men missförstod nog ditt syfte :) För mig är en skarp hund en hund som retas väldigt lätt, vilket jag inte alls tycker stämmer in på den typiska schäfern med dess goda nerver och tålamod :) Det jag i grunden vill få fram är att en schäfer inte behöver vara svårare att ha än en labrador. Visst har de olika starka drifter till olika saker och kan därmed vara olika tuffa att avleda från sina specifika intressen de spänner fast sig vid, men med rätt verktyg för just den hund-individen och kurser/handledare behöver det inte vara svårare att ha en bruksras än en retriever. Eftersom TS letar efter en hund som kan hänga med på en del aktiviteter och olika träningsmoment så passar en schäfer ypperligt, en bättre mångsidig hund går i mina schäferfrälsta ögon inte att hitta. Det finns en anledning till att det är en så populär ras för den passar så otroligt många olika människor :) Att schäfer dessutom ser respektingivande ut är ju ett plus i kanten här!

vallhund
0

#39 o det var därför du rekommenderade en huskey till en person som bor i en storstad?

[TeamGolden]
0

#40 Bor inte i en storstad, och det vet hon om :) 
Vi bor på landet med våra djur, dock är jag inne i stan på hundträffar väldigt ofta så därav åker jag kommunalt väldigt mycket!

[TeamGolden]
0

#37 Redan medlem i Shu, och är aktiv bland andra hundägare, både i träning och bara på skoj. Vi har en BK vi går till som ligger i närheten och sen brukar det ordnas träffar på olika BK's ibland. Brukar ibland vara på nacka BK b.la :)

[Jawa´s]
4

#40 nu vet ju jag dels lite mer om TS än enbart genom denna tråden. Jag vet om att TS tränar väldigt aktivt med sin nuvarande hund och letar efter ännu en hund senare att träna mer med. Rädsla för fullegubbar och drogpåverkade människor lägger jag ingen vikt vid då man får se till TS ålder där. Jag var nog också livrädd som 15åring i såna lägen. Idag vet jag hur jag ska hantera situationen men det var nog inte lika självklart då. Svaret är inte terapi, det är livserfarenhet och att få mogna in i samhället vilket man ständigt gör. Att då ha en stor hund som enbart genom sitt utseende eller av att avge ett skall kan ge en lite extra trygghet finner jag inte alls konstigt. själv bor jag i Tensta, en lite halvstökig förort med en del skit som händer ganska ofta. Och många gånger har jag varit otroligt glad att mina hundar ser ut som de gör, i mina ögon ser de visserligen ut som söta harmlösa gosedjur men jag kan tänka mig att de inte blir sedda ur samma synvinkel för många andra, i synnerhet inte för en hundrädd eller ovan person. För övrigt ser jag inte varför man måste bo på landet för att kunna stimulera en hund? Visst blir det lättare att ha skogen utanför dörren men har man orken att röra sig mot grönområden kollektivt/med bil så varför inte? Vill man så går det, jag tror verkligen att mycket vad gäller hundägare handlar om vilja och inställning. Har en väninna som har en malamute mitt på Stureplan och en annan väninna som har en bc, också mitt i smeten. Det är inga problem för dem, finns gott om grönområden strax i kanten av stan för malamuten och bcn lånar får ute på en gård och kan därigenom kombinera storstadsliv med vallning. Mycket går att lösa.

vallhund
2

Nej man måste absolut inte bo på landet för att kunna berika/tillfredsställa en hund, men det är ganska svårt att tillfredsställa en polar hunds behov av drag o flock om man bor "mitt i smeten".

Storstadsliv o vallning är svårkombinerat, visst kan det fungera men inte om valpen växer upp till en vallidiot.

Mantissa
0

Ett litet tips som jag snubblade över för en tid sedan om du inte vill ha en ren bruksshäfer och inte gillar utställningsvarianten är den här hunden:

https://www.google.se/search?q=%D0%92%D0%BE%D1%81%D1%82%D0%BE%D1%87%D0%BD%D0%BE%D0%B5%D0%B2%D1%80%D0%BE%D0%BF%D0%B5%D0%B9%D1%81%D0%BA%D0%B0%D1%8F+%D0%BE%D0%B2%D1%87%D0%B0%D1%80%D0%BA%D0%B0&hl=sv&rlz=1T4SMSN_svSE425SE425&tbm=isch&tbo=u&source=univ&sa=X&ei=EfhWUf3FEImO4gT98IDgDg&ved=0CDAQsAQ&biw=1366&bih=545

Det är en rysk ras som härstammar från schäfern ganska långt tillbaka. Tydliga likheter men en i mitt tycke mycket trevligare exteriör. Dock något tyngre och högre än de flesta schäfrar. Fråga mig inte om uppfödare, jag har ingen aning. Heter Vostotjnoevropejskaja ovtjarka (östeuropeisk herdehund), ej att förväxlas med de vargvaktande ovtjarkorna (ovtjarka betyder typ "herdehund", vilket även schäfer betyder). Söker man på east european sheperd får man träffar på google

..fast kanske lite överkurs att importera en hund när det finns schäfrar här som passar bra också.

Denna kommentar har tagits bort.
Pennybus
0

TS:  Vit Herdehund kanske vore något? Tänk efter noga och ta inte vatten över huvudet. Vet precis hur det är, är i samma ålder som dig och livrädd när jag går i stan(dock bor jag på landet) och har blivit slagen, spottad, kränkt, förföljd o.s.v när jag varit inne i city, helt okej att vara rädd. Kom ihåg att hunden läser av dig väldigt snabbt också, slappna av och "stoppa" bomull i öronen och ägna de inte ens en blick.

"i'm not scared of dying but i'm awfully terrified of dying alone"

[TeamGolden]
0

#51 Tack för ditt svar, ska kolla Vit herdehund lite närmre, rasstandard osv 🙂

[typellisch]
2

Jag hoppas du åtminstone hittar en hund som passar dig :). Sen vad alla andra säger ska du strunta i. Det är synd att du fick så mycket påhopp än råd och tips (och nej, tips om terapi räknas inte som råd och tips.. det är förnedrande bara).
🌺

joheck
0

Har rensat lite i tråden. Va vänliga och återgå till trådens ursprungssyfte.

Mr_Si
0

hmm läste i tråden om leonbergers här på hif… kanske något som skulle passa dej ts?