Ni som tränar med klicker?
Använder ni alltid klicker eller tränar ni utan också? Slutar ni använda klicker på tricket när det är riktigt inlärt eller använder ni det alltid? Har ni den alltid med ut och använder den vid inkallning och sånt också? Har av någon anledning inte velat börja med det men börjar nu bli sugen på och prova =).
Jag använder oftast klicker i början av inlärning av ett nytt trick, eller en ny grej, men när det är inlärt och jag lagt till det kommando jag vill ha, så använder jag inte klickern längre. Jag har en klicker fastsatt i mina överdragsbyxor, så den hänger med ut. Använder den inte varje dag ute, men hänger med gör den :)
Klickerdosan är ett verktyg vid inlärning, så när du fått fram det beteende/trick som du vill ha och har en välfungerande signal (ord/handtecken eller liknande) så finns det ingen anledning att använda klickern till det längre. Klickern är absolut INTE någon "fjärrkontroll" att ha vid inkallning. Däremot går det utmärkt att träna även det med klicker. Oftast hänger klickern med i fickan, för det är oftast så att man alltid håller på att träna något. ;)
//Lina
Så snart vi kan gå in i kravfasen (dvs när jag vet att hunden har ordförståelsen och vet vad dden ska göra) lägger jag klickern. Den åker alltid snålskjuts i träningsvästen, men används inte jämt. Väldans enkel mojäng som vi nu plockar fram igen då lydnaden ska dammas av rejält samt att vi ska smaka lite på RL för första gången :)
Använder alltid klickern även om jag inte skulle behöva den. Hon svarar sjukt bra på klicker.
Jag använder mest klicker vid inlärning av nya saker(när dom kan det använder jag inte klicker längre) och skvallerträning. Sedan vi började klickerträna hundarna har jag inte lärt in en enda sak utan klicker. Jag har en klicker i jackfickan men använder den sällan på vintern då det är besvärligt när jag har vantar och det är kallt.
"Weather forecast for tonight: dark." ~ George Carlin
Jag använder klickern istället för "bra" speciellt i fritt följ. då min ena hund är så otroligt snabb i baken. Sen använder jag det oxå vid promenaderna när vi möter en annan hund som han taggar på. Han vet att med klickerna är det jobb o då struntar man i allt annat. Eller ja nästan i alla fall allt.
Som #2
/Mvh Sara - Sajtvärd på Dokumentärer
Medarbetare på Bullhundar
Besök gärna min blogg: loveradioblog.weebly.com
Använder den i början av inlärningen. Men framför allt vid hundmöten.
Medarbetare på Undulater och Burfåglar
Använder den vid inlärning och ibland om jag vill att hunden ska tagga till lite (min uppskattar träningen med klicker snäppet mer än utan).
Mvh Emilia (Vallmos Hamtrar på facebook) Hemsida: vallmo.weebly.com
Medarbetare på Rexkanin.ifokus, SHF´s forum: forum.hamsterforeningen.se
Använder den för det mesta (när jag kommer ihåg) Annars funkar det bra med ett BRA också. Men klicker är absolut bäst vid inlärning tycker jag för att det blir så precist.
Jag har inte hittat något där man inte kan ha hjälp av klicker.
Jag använder den oftast när jag lär in nya grejer. När hunden lärt sig vad som gäller så använder jag inte klickern men belönar på andra sätt.
Hade med mig klickern ut också förut och använde den vid hundmöten/inkallning/spontan kontakt/möte med vilt osv. Men nu när jag har två hundar så använder jag den endast när jag tränar hundarna separat.
¤Rise and rise again until lambs become lions¤
För tillfället har jag tappat bort den, så just nu använder jag den inte 😃