Ta hem eller skänka?
Jag vet inte vad jag tycker är bäst men något som jag tycker är ganska hemskt är att ta en redan stressad, kanske lite folkskygg hund och sätta den på ett flygplan. Man ska ju inte tro att hundarna får åka i första klass precis. Det är lång väntan, bullrigt och kallt i flygplanet och vattnet skvimpar oftast ut eftersom buren lutar i planet. När vattnet spills ut i buren blir det blött för hunden. Blött och kallt kan ju vara en väldigt dålig kombination för vissa hundar. Jag har dessutom hört om fler än en som fått avliva sin hund efter bara ett kort tag för att de har obotliga sjukdomar med sig. Då är frågan, är det värt det? Är det verkligen för hundens skull?
Det är klart att det är kul med lyckliga slut och hundar som farit illa som får trygga, långvariga hem tillslut, men alla blir inte solskenshistorier.
Intressant fråga!
Medarbetare på Agility Ifokus - Välkommen in! 
Normal is an illusion. What's normal to a spider, is chaos to a fly.
Personligen skulle jag aldrig ta hem/köpa en hund från andra länder. Den hjälpen är "ett spott i havet". Du hjälper EN hund, men det finns tusentals/10 000-tals fler som far illa.
Gatuhundar är en del av livet i södra länder och det är sällan de hålls som husdjur, såvida de ej används som vakthundar.
Tyvärr kan vi inte hjälpa alla, antingen det rör sig om AID's sjuka barn, barn på Öststaternas barnhem eller hemlösa hundar.
Vi, hundälskare vill hjälpa till, för det gör ont i hjärtat när man ser din bild, Hera.
Men jag är helt inne på att öka djurskyddet i Sverige i första hand, för det finns otroligt många hundar (och katter) som far illa i vårt "välfärdsland".
Skänka!
Vårt land har alldeles för många Blocket-hundar.
Dessutom tycker jag att det är skrämmande hur många fler organisationer för svenska omplaceringar, som har dykt upp de senaste åren. Känns som det plötsligt finns så många fler hundar som 'blir över' idag, än det var för bara 5 år sen.
Vad beror detta 'överskott' av hundar på egentligen?
Bäst för vem, för den individuella hunden är det antagligen bäst att få ett eget hem (förutsatt att hunden är frisk/stabil att klara en resa m.m.) istället för att sitta i hägn eller springa på gatan. Samtidigt kommer antagligen pengar, förutsatt att de används väl, fler hundar till nytta.
#4 Blocket-hundar?
Du får gärna förklara vad du menar. Är det fel att köpa en hund via Blocket? En seriös köpare kollar ändå upp hundens data och status.
Eller menar du att det är fel att sälja hundar via Blocket?
Det finns hundägare som ångrar sitt köp och inte orkar/kan ta hand om hunden. Är det då fel att försöka hitta ett bättre hem?
Bra att du ställde så bra frågor. Jag tänkte inte på hur olika ordet Blocket-hund kan uppfattas
Jag tycker inte att det är ett dugg fel alls att köpa hund på Blocket. Snarare tvärtom, så önskar jag att alla hundar på Blocket fick sig ett nytt och varaktigt hem.
Jag tycker inte heller att det är fel att sälja sin hund på Blocket. Personligen är jag själv osäker på om jag har så duktig personkännedom, så att jag på egen hand skulle kunna avgöra om min hund kom till ett bra hem. Skulle jag hamna i en situation där jag behöver sälja min egen hund, så skulle jag ta hjälp av en omplaceringsorganisation. Sen så är självklart inte alla sådana organisationer garanterat bra heller. Men det får man kolla upp.
Det som jag däremot tycker känns obehagligt med köp/sälj hund på Blocket är att det tyvärr finns så många hundköpare som inte tänker igenom sitt köp INNAN. Dom skrollar runt lite på Blocket, ser nåt gulligt och utan att veckan innan ens tänkt på hund, så är dom nu plötsligt hundägare. Det är liksom lite för lätt att köpa hund via Blocket. Tyvärr så resulterar det alltför ofta i att den nya ägaren ganska snart sätter in en egen annons med hunden till försäljning.
Jag har själv en typisk Blocket-hund hemma. Hon hann säljas på Blocket 4 gånger innan hon blev 1,5 år!!! Det är hemskt att en så ung hund ska behöva hamna i så många olika familjer. Hennes mor blev tjuvparad och valparna såldes på Blocket. En student köpte henne när hon var 8 veckor. Sommarlovet tog slut och hon såldes vidare på Blocket igen. En mammaledig kvinna köpte henne, men denna överenergiska unghund som inte hade fått några regler från början blev för mycket, så hon såldes vidare på Blocket igen. En familj boende på landet köpte henne för att ha henne som gårdshund (deras uttryck, jag vet inte exakt vad som menas med det). Dom som köpte hunden ville ha henne lös på gården. Hon älskade att jaga på egen tass och gjorde sina utflykter till grannar som bodde en bit bort. Där har hon lekt med hönorna och tyvärr lyckats bita ihjäl en höna. Familjen gick två lydnadskurser i tron om att detta skulle hjälpa hunden. Där fanns det en duktig instruktör som fick familjen att förstå att en jakt & vall-hund inte är det lättaste att ha lös, så hon fick gå på lina istället (som hon tuggat sönder två gånger och rymt). Men efter att de ägt henne i 8 månader så förstod dom till slut att en jakt & vall inte är rätt ras. Jycken hamnade återigen på Blocket.
Jag hittade henne och köpte hem denna charmiga luring. Nu har hon bott hos oss i 5,5 år 
När jag nu har läst igenom mitt eget inlägg så har jag kommit till insikt att det kanske inte är hundarna som kommer från utlandet som är mitt problem, utan det är snarare möjligheten att så lättvindigt kunna köpa/sälja på Blocket som stör mig mer.
Förhoppningsvis så har organisationer (båda svenska och de som vi kan använda oss av som finns utomlands) vissa krav på köparna. Organisationerna är förhoppningsvis noga med att lämna viktig information till köparen. Organisationerna är förhoppningsvis måna om att hunden kommer till ett varaktigt hem, så den stackars jycken som redan har upplevt mycket inte ska behöva bli *Blocket-hund.
I min önskevärld så skulle de ställas lika höga krav på hundköpare från Blocket, som jag hoppas på att omplaceringsorganisationer ställer på sina köpare.
*Med Blocket-hund menar jag hund som vid upprepade tillfällen köps och säljs på Blocket.
Bra insikt #8 :)
Själv är jag mer för att skänka pengar, men man undrar ju alltid hur mkt av det som kommer fram till rätt ändamål.
Bäst hade ju varit att åka till ett annat land och hjälpa till som bl.a twinkime gör :) Då vet man att man gör nytta.
Jag undviker att titta på sidor som hjälper hundar utomlands att komma hit, för jag vill inte fastna för en sådan hund. Känner att jag hellre hjälper till med de problem vi har i Sverige, det känns mest aktuellt.
Men det var inte lätt att inte ta med sig alla hundar man träffade i Thailand, det vill jag lova.
jag är av delad åsikt och har tänkt på samma sak tom du TS
1. jag tycker att man ska försöka avliva/kastera de lösspringande hundarna i andra länder för att undvika ännu fler hundar. samt att man ökar kunskapen om hundarna
med avlivning menar jag sånna som är så söndermagra eller i så uselt skick. de har lidit för länge och borde få komma till en plats där de får mat, kärlek och vänner i överflöd
2. man borde ta hand om de hundar som finns i sverge, öppna fler hundhem som typ spca som usa har. för att man ska kunna hjälpa alla djur som finns. då kan omplaceringsdjur hamna i bra hem snabbt. men det ska inte kosta något att lämna in en hund där då det stället kommer att sköta allt jobb
har för mej att ett sånt hem är på g att startas i sverige, minns inte vad det kallades
alla hundar är värda en andra chans
kan ju även lägga till att om man tar hem hundar till sverige så är det ingen garanti att hunden kommer att stanna i det hemmet. man kan adlrig var säker på vad det är för raser/sjukdommar i hunden eller vad den har för gener med sig
man vet inte heller vad hunden varit med om under sitt liv
vet en som hjälper hundar i rumänien. det enda de vet om den hon hon tagit hem är att den är 4-5 år gammal, har suttit i en lina på 40 cm i hela sitt liv och fått leva på bönor och bröd.
den hunden har hoppat på min tik 3 ggr och ogillar att vara i koppel, dock har hon kommit en bra bit på vägen och har nu även hundvän i samma hem. kommer dock aldrig lita på den hunden igen efter hennes på hopp utan anledningar (lägger till att min hund backat undan med den andra har gått på ännu mera då)
#8 Det är precis lika "lättvindigt" att köpa en hund via en kennel.
Kennelägaren har ingen aning om hur hunden kommer att behandlas i framtiden.
Köper du en hund via Blocket så har säljaren ingen aning om hur hunden kommer att behandlas i framtiden.
Eller hur?
Varför ska man vara en sämre köpare/säljare för att man annonserar via Blocket?
Jag har köpt bord på Blocket och jag har sålt varor på Blocket, och en av Amos syskon är såld via Blocket och han har fått ett kanonhem, så jag förstår inte vad som är problemet.

Vi har 3 st hundar, 2 st adopterad och en omplacering. Jag ser inget fel med att adoptera från utlandet, det är väldigt många fördomar angående det, men det är inget jag bryr mig om, utan alla gör vi som det passar oss bäst, Och man adopterar inte en hund från gatan, den bor i ett hundhem där man kastrerar, tar prover, och ser att allt är okej, sedan är hunden klar för adoption, självklart så är det ju en chansning man tar när man adopterar en hund via en bild och som man inte kan träffa.
Vi hade letat länge efter hund, och ville ha en egen eftersom vi tog hand om alla andras hundar när de åkte bort, men de var så trist när hundarna åkte hem.
Vi letade på nätet, olika hundorganisationer, åkte och besökte vissa hundar, skrev ansökan till hundstallet, de ringde upp och sedan skulle de höra av sig om det blev någon hund som passade in i våran beskrivning, vi hörde aldrig av dem mer, så det blev inget med det, hade gärna adopterat en svensk hund.
Hittade då till ADAs hemsida, en svensk ideel förening som adopterar hundar från Spanien till Sverige, Tyskland, Norge och Finland.
De gjordes hembesök och vi berättade om oss och hur vi hade det och så och därmed så hittade ADA en hund till oss, vi såg bilden och blev så kära i denna underbara terrierblandning. Hon hette Nina då, och var 9 månader, hon såg ut som en jack russel fast i större format, hon hade bott hos två unga män som hade blivit arbetslösa och ej kunde ta hand om henne, så de lämnade henne på hundhemmet, Så i februari 2005 kom våran ängel till oss, hon var underbar, man såg direkt att hon hade bott i ett hem, hon älskad snö, fast hon hade bott i spanien, visst att hon hade saker som man fick träna på , men det har ju alla hundar.
Vi döpte om henne till Trude och hon fyller 7 år i maj, hon kastrerades innan hon kom till oss, eftersom ADA ej vill att man ska para hundar som man ej vet deras bakgrund eller vilka raser alla hundar har i sig.
Vi har aldrig ångrat oss att vi adopterade Trude, vi är på olika hundträffar, ADAs hundträffar, gatuhundens dag på drottningholm,
2007 så kom våran Findus till oss, han var då 12 v gammal, han bodde i malta med min sambos kusin som bodde där, hennes dåvarande svärfar hade ett stall med hästar, där han även tog hand om hemlösa hundar, gav dem mat och boende, 2 st hundar var ej kastrerade och därmed så blev det 5 st valpar och om de ej kunde få ett eget hem så skulle valparna avlivas, så då kom 4 st av valparna till sverige med min sambos kusin, våran hanhund är en springel spaniel schäfer och heter Findus, han fyller 4 år i april, en underbar och go vovve, eftersom vi har haft honom sedan han var valp så har vi lärt honom och våran Trude har fått lära honom att bli den hund han är idag,
2009 så ville min sambos morbror ge bort eller avliva sin 5 åriga dvärgpincher, barnen hade blivit vuxna och hade inte tid med henne, och morbrorn hade heller inte tid, vi tyckte att det räckte med 2 st hundar, men eftersom Gucci som dvärgpinchern heter, kände oss och våra hundar, så tänkte vi att vi kan ge henne ett hem, så sommaren 2009 flyttade hon hem till oss, och det har gått kanon,
Jag älskar djur, och vill gärna ta hand om alla om jag kunde, speciellt brinner mitt hjärta för djur som farit illa eller som ingen vill ha, så att vi har hundar som kommer från Spanien ,Malta och Sverige, tycker jag är kanon, 3 st hundar från olika bakgrunder som bor under samma tak, att få ge dem ett tryggt och kärleksfullt hem, med motion, lek, fostran och många aktiviteter där de får följa med är en fröjd för oss,
Jag tar gärna hand om hundar oavsett om de kommer från Sverige eller utomlands, det spelar ingen roll för mig, för hundarna är inte mindre värda för det, hemlösa människor är inte heller mindre värda än oss andra, eller dem som kommer från olika kulturer, i mina ögon är alla lika mycket värda, det gäller även djur.
#14 Alla är nog överens om att alla hundar, oavsett var dom kommer ifrån, är lika mycket värda.

De hundar som man adopterar från andra länder och de organisationer som är seriösa, låter inga sjuka hundar bli adopterade, hundarna vetrinärbesiktas, kastreras och vaccineras, och om hunden är frisk då får den flytta utomlands och när vi adopterade våran hund från Spanien och Malta, även om de hade gått igenom en vetrinärbesiktning i utlandet, så gick vi till vetrinären här och gjorde en besiktning och allt var kanon, att hundar blir sjuka, det vet alla, de kan även hundar här i sverige bli, så det är inget argument att inte adoptera från utlandet, eller att utländska hundar skulle sprida sjukdomar, om de har alla vaccinationer och gått igenom alla blodprover, så är det ju inga problem, som sagt det är upp till var och en att göra som man själv tycker passar, men våra val passade oss utmärkt, sjukdomar via utlandet kan spridas på många sätt, vi reser mycket mer idag än förr, och att ta hand om hundar här i sverige, självklart, det har vi också gjort, men när man får chanser och möjligheter här i livet att göra ändring så tar man det självklart och det gjorde vi med våra hundar och det har vi aldrig ångrat, att ge en hund en andra chans och hundarna bryr sig inte om vad som hände dem tidigare, och som hundägare ska man heller inte undra vad som har hänt hunden tidigare, för hundar lever här och nu, och att ta hand om sitt först i sitt eget land, då borde det gälla mer än hundar, alla sjuka och hemlösa människor här i vårat samhälle, som skulle behöva hjälp och stöd, det finns inga galor eller insamlingar till dem, utan oftast så är det att man hjälper länder som är fattiga och har drabbats av katastrofer, och jag ser inget fel i det, men det ska vara rättvist, och därmed så ser jag inget fel i att hjälpa hundar eller adoptera hundar från utlandet, men om möjligheten hade dykt upp här att adoptera eller ta hand om en svensk hund, så hade vi självklart gjort det och det gjorde det med våran Gucci, och för oss är våra hundar lika mycket värda, oberoende vart de kommer ifrån, vad de är för raser……

självklart när man skaffar hund så kollar man upp de olika organisationerna, ringer och pratar med dem, träffar dem, och pratar med andra som adopterat därifrån, det gör väl alla seriösa blivande hundägare, samma sak om man skulle ta en omplacering från Sverige, då kollar man upp det, och att adoptera eller ta en hund från utlandet för att det är modernt eller trendigt, jag har aldrig följt trender eller annat, utan alltid gjort det som känts rätt för mig, och det spelar ingen roll för mig om inte andra tycker om mina hundar för att de är från utlandet, så är det deras förlust, de är underbara hundar som bott här i flera år, friska, sociala och som vilka hundar som helst.
#16 Ditt inlägg är väldigt jobbigt att läsa när du inte har några uppdelningar.

Ber om ursäkt för det, men jag tror att det går att läsa ändå….brukar bli så när jag skriver mycket.
Tyvärr blir det lätt att folk hoppar över att läsa då det bara är en enda stor klump. Men det är upp till dig om du vill att fler ska läsa det eller inte.

ingen seriös människa lägger väl ut sin hund på blocket!? Jag tycker att vi ska ta hand om alla sveriges hundar utan hem först, och det finns nog så det räcker och blir över… :( Sen skadar det väl inte att skänka till organisationer om man har möjlighet till det..
Anledningen till alla dessa överblivna hundar är dels alla "hobby-avel" som kommit, att folk tar valpar hur som helst på sina "söta" hundar. Lämna avel till uppfödare och kunnigt folk, anser jag! Sen är nog tyvärr djurs värde inte alltid så högt hos alla människor..
#21 Massor av seriösa människor lägger upp annonser på blocket.
Och nej, tyvärr ser inte alla människor djurs rätta värde.

21: jag håller inte med dig där, och jag vet rasklubbar som avråder att köpa på blocketannons. Man får ju tycka olika men jag tycker att det skriker hobbyverksamhet och oseriöst.
#21 Seriösa uppfödare slänger även dem upp hundarna på blocket.
En av våra valpkullar som vi fick i början av 2009 slängde vi ut en tik som "blev över" på blocket när hon var 12 veckor.
Vi fick först en som var intresserad men henne tackade vi nej till (man kan tacka nej om man skulle stöta på oseriösa köpare på blocket) och sedan var det ett par som var intresserad, som egentligen var ute efter en cocker men såg våran annons på våran clumber och blev mer intresserad av den rasen och läste på.
sen kom dem och hälsade på och vi sålde valpen till dem. Den hunden har det fantastisk bra i det hemmet nu!
Det finns oseriösa säljare på blocket, det finns oseriösa köpare på blocket. Men om man har lite vett i skallen så kollar man upp säljaren/köparen innan man gör upp en affär.
Finns många som annonserar både på rasklubbar och blocket samtidigt.
Och känner uppfödare av många raser som säljer hundar via blocket och väljer köpare med omsorg, både av staffar, labbar, amstaffar, foxterrier m.fl
#25 Ja, att man svarar på blocket gör ju knappast att uppfödaren inte kollar upp en och träffar en innan. Förstår inte denna avsky mot blocket. Hundarna säljes precis som annars.
#26 Avsky handlar oftast om okunskap.

Jag känner att blocket-annonser leder till impulsköp. Som 24 skriver, dom hade tänkt sig något annat men såg annonsen… Men det är så jag tycker och självklart respekterar jag era åsikter! :)
#28 Likaväl kan det bli impulsköp av en kennel, om du råkar se att det finns valpar kvar.
Jag kanske kan förklara "avskyn mot Blocket".
Jag tror inte att folk har något emot själva Blocket. Blocket i sig är ju bra. Det är kanon att man kan sitta vid datorn och skriva in annonser. Det är kanon att man kan sitta inne i värmen och leta efter ett begagnat skrivbord till dottern, istället för att springa runt till affärernas anslagstavlor.
Fördelarna med Blocket är många, men det finns baksidor också.
Problemet är bl.a att det är alldeles för lätt att köpa sig något som var billigt, snyggt, coolt, etc… bara för att man råkade se det. Är man blödig (som jag själv t.ex.) så kan man tycka väldigt synd om 'den söta katten', 'den bedårande "sista valpen" som inget annan velat köpa'. Eller så kanske man får syn på en cool stor kraftig hund. Det är ju faktiskt lite ballt när man ser en tattuerad t-shirt-kille gå över gatan på Götgatan med en muskelhund som är så lydig. Ballt!! kanske man tänker då. (Finns säkert tusen olika skäl till, men det får räcka så). Alla dessa synintryck av bilder på hundar/katter/möbler leder många gånger till spontanköp.
Så med andra ord så skulle man kunna översätta 'avskyn mot Blocket' till 'avskyn till människors goda hjärta och en svackande impulskontroll'. Då det leder många gånger till att folk köper på sig något som inte är genomtänkt. Alldeles för många hundar köps som en impulshandling från Blocket. Tyvärr så leder det också till att samma hund många gånger säljs på Blocket ganska snart då man upptäckt att 'jag missade visst lösa det med hundvakt dagtid då jag jobbar' (eller fel ras utifrån vad jag kan aktivera, hund var jobbigare än vad jag trodde, en dragig stor irländsk varghund som inte är lydnadstränad funkar inte med mina svaga handleder när vi är ute och går… m.m…. m.m.). Idealet för vare sig hundar eller oss människor är att samma hund köps/säljs/köps/säljs/köps/säljs flertal gånger på Blocket. DÄRFÖR kan uttrycken mot Blocket låta så negativa.
Ps. Kan ju tillägga att av 7 hundar som jag är dagmamma åt, så är endast EN genomtänkt köp. Hundarna hamnar hos mig för att ägarna missade detaljen 'hund + jobba heltid = katastrof'
En kennel som INTE annonserar på Blocket råkar inte lika ofta ut för spontanköp, då de blivande ägarna aktivt sökt upp kenneln i fråga.
Dessutom så är det oftare så att en reigstrerad kennel hellre säljer till den som dom tror är en seriös köpare som medvetet valt rasen och som är insatt i rasens behov… än att sälja till en som var ute och promenerade och fick syn på en trädgård med små kissande valpar, som sedan ringer på spontant och frågar 'har du en hund till salu'.
Glömde nämna att:
Visst finns det tyvärr kennlar som skiter blanka f*n i vem som köper hunden, bara kenneln tjänar sina pengar. Men antalet som säljer hund (som varit impulsköp) på Blocket i panik för att snabbt bli av med hunden och därmed inte bryr sig så mycket om vem som köper den, är sååå många gånger fler.

30 och 31, precis! En bra kennel (enligt mig) behöver inte söka upp valpköpare utan har ofta kö/intresselista med folk som planerat och väntat på sin valp länge. På blocket menar jag att många sitter och kollar och ser en bild på söta fluffiga blandrasvalpar o köper utan minsta aning om vad det är för ras osv. Inte alla såklart, men så går det nog till i majoriteten av fallen..
Hoppas du inte tar det som jag attackerar dig personligen, för det är inte min avsikt. Anledningen till att jag riktade inläggen till dig var att jag snällt ville förklara 'Blocket-avskyn', då du ställt frågan. Men jag hoppas givetvis att ALLA läser och får sig en tankeställare.
Still friends? 
Tar det absolut inte som om du attackerar mig :)
Tack 
#16 Men det är inte så enkelt som du säger!
Det finns organisationer som har fina hemsidor, förfalskar hälsointyg, ger en massa tomma löften, ljuger om saker som är näst intill omöjliga att kolla upp, har kontaktpersoner i adoptionslandet m.m.
Det är faktiskt möjligt att köpa en sjuk eller mentalt förstörd hund även om man tror att man har gjort allt för att det ska bli en sådan bra adoption som möjligt.
Alla har inte råd att åka till Spanien etc. för att själva kolla upp verksamheten de stödjer.
De flesta har väl nu sett uppdrag gransknings inslag om Julie Rescue, det är ju jättesvårt att veta hur det egentligen går till…
#37 Ja visst är det så att det är svårt att veta hur det egentligen går till, det är sant. Men så är det ju om man tar en svensk omplacering åxå. Man kan inte VETA om det som står i annonsen är sant, man kan inte VETA, särskilt inte om hunden omplacerats flera gånger.
#38 Precis!
Så att säga att man är oseriös om gör *** och skaffar hund från *** och seriös bara för att man gör *** och skaffar hunden från *** tycker jag är dumt. Man kan aldrig veta hela bakgrunden och alla omständigheter.
Alla sätt kan vara dåliga och alla sätt kan vara bra, i svåra frågor som i den här tråden kan man nog bara dra en slutsats om enskilda fall, om ens det…
Kan ju bara se till mig själv. Köpte en JRT från en sk. seriös uppfödare, reggat kennelnamn, reggade hundar, flera bra valpkullar o hela fadderuttan.
Lite dum som jag var, min första hund så gick jag på när hon sa att hon glömt att ta med veterinärbesiktningen av hunden, den skulle hon skicka. Den där vetbesiktningen såg jag aldrig röken av.
Hunden fick jag avliva vid 1.5års ålder pga svår Demodex och Kronisk Atopisk Dermatit.
Detta visade sig senare komma ifrån pappan, som va bärare av dessa sjukdommar, men hon avlvade på honom ändå - för han va så fin.
NU, har jag tingat en JRT valp, som jag hittade på Blocket.
Var där o hälsade på, träffade familjen, hundarna och allt.
Det första jag fick när jag klev innanför dörren var alla papper, på allting.
Och snart hämtar jag hem honom och jag får regelbunda "rapporter" om hur han mår, vad dom gör, hur han utvecklas osv. Något jag inte fick av den förra uppfödaren.
Detta är bara en historia, gällande våra katter är det samma sak. Alla dom har vi hittat via Blocket, och det har ALDRIG varit nått oseriöst där inte.
Men för att svara på #0 - så tycker jag att man ska skänka pengar till organisationer, om man nu ska göra något.
Att ta hem gatuhundar ser jag inte som någon lösning på problemet, då det finns flera tiotusentals till där nere som i sånna fall behöver vår hjälp.
I dom länderna är det så man har hund. Och ska man se det så, så vill man ju knappt tänka på hur Iniderna tycker om hur vi håller våra kossor, då det är Deras "hjärtedjur"..
Mvh, Sophie www.teamsegra.wordpress.com
Sajtvärd på Brukshundraser & medarbetare på Problemhundar.

Jag tycker man ska fokusera på hundarna i sverige istället för att ta in fler. Det finns hundar i överflöd här som inte har "något hem" alltså hundar som avlivas p.g.a tidsbrist, flytt, ändrade familje situationer.. vill man rädda en hund så finns massor med alternativ här. Vi kan inte ta hand om "våra egna" hundar…varför ta in fler ????
#41: Vaddå, vi kan inte ta hand om "våra egna" hundar. Jag tar utmärkt hand om mina hundar, om någon annan svensk avlivar sin hund på grund av valfri anledning är det deras ansvar och inte mitt.

42 kanske vi som lever i sverige, hundar i sverige. Och att det finns fler hundar här än som kan tas hand om? Det finns redan ett överskott på hundar i sverige, varför ta hit fler?
#28 impulsköp och impulsköp, dem tog reda på fakta om rasen då dem såg våran annons, och dem kollade även upp rasklubben för att fråga vad vi var för några ;) sedan efter det hörde dem av sig till oss och hälsade på oss och sedan tog det ca två veckor innan dem bestämde sig helt och kom och hämtade henne.
Vi slängde absolut inte ut henne på blocket för vi snabbt ville bli av med henne. Men jag upplever att folk ibland endast kollar på blocket när dem letar hund, för att vissa tycker det är svårt att hålla på med rasklubbarna.
Hade vi inte fått henne sålt hade vi behållt henne, som vi gjorde med en av våra tidigare flat-valpar :P

fast om man tycker det är så krångligt att kontakta rasklubbarna och deras valpförmedling så kanske man inte ska ha hund? Faktiskt, men det är bara jag.. Jag och min sambo kontaktade tänkta uppfödare igår angående valpköp 2012, uppfödare har ju oftast lite planering och då det kan vara kö är det bra att vara ute i god tid om man är seriöst intresserad..
#45 detta var ett äldre par, som inte hade någon dator och därför lånade dem deras sons, och då använde dem sig av blocket.
Många "nybörjar" hundägare kanske inte känner till att det finns rasklubbar och om dem känner till det så kanske dem inte känner till att det finns valpförmedlingar.
Denna hunden tränas dagligen och kör även spår, rallylydnad, apportering och sök. Den bor i ett stort hus på landet och verkligen skäms bort. Enligt mig, ser jag dem som den bästa valpköparen. Dem älskar hunden, aktiverar den och stimulerar alla hundens behov något ofantligt, fastän dem kom från blocket.

Visst att det finns många hundar här i Sverige som behöver hem, pga impulsköp, eller tidsbrist, eller annat och då går det alltid ut över stackars hunden.
Men som sagt det är upp till var och en ,om man vill köpa sin hund från en kennel, eller uppfödare, privat, från en organisation,
För oss så passade detta bäst, vi tittade på många hundar här, men vissa hundar gick till andra för det flera som var intresserade & vi har våran Gucci som är från sverige, som bodde hos min sambos morbror, men de hade inte tiden eller orken, så hon fick bo hos oss, så vi har också tagit hand om en hund från Sverige, om det ska nu vara så viktigt, för mig är alla hundar viktiga, oavsett vart de kommer, samma sak med människor, för mig är de lika mycket värda oavsett vart de kommer från.
Ofta är det människor som har förutfattade meningar, och tror att hundar från utlandet är så annorlunda än de som kommer härifrån, ingen utav våra hundar har varit några gatuhundar, i början när vi adopterade våran Trude från Spanien så sa folk, ja hon har ju letat efter mat i soporna,,,stackarn, men när vi berättade att hon hade haft ett hem och bott med 2 killar som blev arbetslösa.
Och som ej kunde ta hand om henne, så de lämnade henne på hundhemmet, och det är jag otroligt tacksam för, för hon är underbar.
Många verkar tro att man bara tar en hund från gatan och skickar hit den och så får den bo i en familj, hundarna i andra länder har samma bakgrunder som hundar här i sverige, de har blivit övergivna,
Visst att det finns oseriösa organisationer som adopterar hundar som är för stressade eller har andra problem, det som visades i Uppdrag granskning var en sådan organisation, men bara för att man visar upp en organisation så betyder inte att alla är likadana,
Samma sak med uppfödare eller kennlar, det finns både dåliga och bra.
Som ansvarsfull hundägare, så tog vi reda på mycket fakta, läste om olika organisationer och besökte många hemsidor,
Vi är på hundträffar, hundar utan hem, där de adopterar hundar från Irland och från Sverige, lämnar matskålar och koppel som vi ej använder och filtar, och träffarna är helt underbara, på drottningholm, där vovvarna får springa och leka med varandra och många fina aktiviteter för både ägare och hundar, och där är det ingen som dömer din hund,vart den kommer ifrån.
Vi har 2 st blandraser och 1 renrasig ,för mig är de lika viktiga, jag bryr mig inte om ,om det är blandras eller renrasiga, vi älskar dem för dem de är…
Hur många Blocket-hundar tror du har samma tur som din valp nu har haft?
Tror du inte att det kan finnas ganska många hundar som lite för lätt köps på Blocket? Och som sen också säljs lika lättvindigt?
Seriösa uppfödare/kennlar/privatpersoner som du, är inte problemet. Problemet är alla som ser en söt bild och gör ett impulsköp som dom sen ångrar och själva annonserar ut snart igen. Tror du inte att det kan vara ganska många hundar som på det sättet får ett mindre lyckligt liv pga allt för många omplaceringar?
Jag tror att många av oss (jag inräknad) som uttalat sig om att skänka pengar är bättre än ta in nya hundar, är bekymrade över att det i Sverige finns alldeles för många djur som köps och säljs som slit-och-släng varor. Därför kan vi då tycka att i första hand ska man hjälpa till att adoptera hund från svenska organisationer istället för att överbelasta samhället med ännu fler hundar. Och för att hjälpa djur i andra länder så kanske man istället bör skänka pengar.

46: det låter kanon, jag tror dessvärre att du haft tur..
48: håller med!
Jag tycker att Blocket är smidigt att använda sig utav när man ska handla något. Även om man skulle vilja köpa hund från kennel, så är det ju smidigt att hitta den tänkta hunden på Blocket och då forska vidare om kenneln är seriös.
Så jag vill att Blocket finns kvar. Och jag vill till viss del att kennlar/uppfödare annonserar på Blocket. Men jag hoppas också på att den som säljer ställer höga krav på köparen och enbart säljer om man på riktigt tror att köparen verkligen förstått rasen. För oavsett om det är uppfödare/kennel/privatperson eller omplaceringsorganisation som säljer hunden så önskar jag att försäljningen handlar om att sälja hunden till ett bra hem och inte enbart om att få in pengarna fort.
Vill ge dig en eloge för att du nekat första köparen då det inte kändes rätt. Det är EXAKT så jag önskar att fler skulle göra.

#47 Tycker du upprepar dig en del från dina tidigare inlägg. Det är ingen som sagt något om hundarnas värde. Det är inte det vi disskuterar!
Vi disskuterar hur vi själv tror att man hjälper herrelösa hundar på bästa sätt. Om man gör det genom att ta hem dom, eller genom att skänka pengar. Om det bör vara från Sverige eller annat land.
Ingen påstår att Svenska hundar är värda mer än andra, eller vise verse.
#48 och #49
Jag både tror och vet att det finns hundar som hamnar i fel händer som säljs på blocket. Men om man som säljare har lite vett i skalen så granskar man ju den villiga köparen ganska väl innan man gör upp affär :)
#43: Antar att alla dina hundar är/blir omplaceringar då? Eller är det just när man väljer hund från ett annat land man borde tänka på de hundarna i Sverige som inte har hem? Varför får inte alla bara välja den hund de vill ha (förutsatt att man kan ta hand om hunden på ett korrekt sätt)?

Hm? Min hund är en omplacering ja, som jag fick av polisen. Men vad har det med saken att göra? Jag tycker bara att man borde ta hand om hundar som finns i sverige först, dels för att finns så det räcker o blir över men också föratt inte utsätta utländska hundar för transport osv.
#56: Så uppfödaren du pratat med gäller också en omplacering? 
Det har med saken att vissa uttrycker att man först och främst ska välja en svensk omplacering. Så jag är nyfiken om det bara gäller om man vill ha en utländsk hund eller om det gäller om man väljer att köpa valp också? Ibland får jag intrycket av att folk tycker att det är mer mitt (som ägare av utländsk hund) ansvar att först ta hand om de hundarna i Sverige som sakner hem än någon som köper en hundvalp.
Angående flygresan antar jag att du är emot all import/export av djur då? Om det är stressen för djur att flyga du oroar dig för.
Ett impuls köp är något som du drar med dig i butik som du inte behöver. En blocket annons är något helt annorlunda, det går inte att göra impuls köp där. Ringer jag på en annons på en Chihuahua klockan 18:00 idag och vi bestämmer att vi kommer och tittar imorgon. Imorgon kanske jag har kommit på bättre tankar. Jag snodde inte med mig kexchokladen igår kväll på affären klockan sex och är inte sugen på den nu. Kalla det vad du vill med impulsköp är fel ord.
Ta hand om hundarna i sverige och ge dem ett vettigt hem först innan vi tar in fler. Gör likadant med äldreboende, skola, invandring osv osv. listan kan göras lång. Finns förresten ett ordspråk som är bra och funkar i detta fall: Sköt dig själv och skit i andra!

Visst är det fint att ta hand om omplaceringar, det jag sa var dock att jag anser att man borde välja en svensk hund, inte nödvändigtvis en omplacering. Egentligen borde man ju inte köpa en blandras överhuvudtaget, just för att inte stödja blandrasaveln. Det är enligt mig den som är orsaken till detta överskott på hundar, att allt möjligt löst folk avlar hur som helst.
#60: Och jag anser att man borde välja den hund som passar ens livssituation och som man vill ha. Så länge det inte leder till att djur far illa vill säga.
Ser också det postiva i att importera hundar för ex. en breddare avelsbas. Det är dock inte heller en svensk hund.

59: håller med. Men tror du inte att det ibland är så att tex en familj sitter på lördagsmorgonen och tittar och ser en annons med förtjusande små valpar. Ringer och åker dit på en gång, varpå dom får med sig en på direkten. Jag säger inte att det alltid är så, men visst förekommer det. Detta har väl iofs med att göra att på blocket finns det til 90% (typ) blandraser, ingen inpulsköper väl en hund för 12 000:-, dessutom funkar det väl inte riktigt med tanke på vet. besiktning o andra papper..

61: jo, absolut. Men du får det att låta som att en ec. spansk hund skulle passa bättre än en svensk? Självklart får man ta vilken hund man vill, men nu var ju frågan "vad tycker du?" och du svarade jag vad jag tycker..
#60 håller med
#63: Det beror väl vad man vill ha? Alla hundar är ju olika och individer. Vissa passar det att köpa en Chihuahua och vissa vill ha en Rottweiler. I mitt fall tror jag inte att jag kunnat hitta en svensk hund som passar mig bättre än min utländska tös. Motsatsen kan ju gälla för någon annan. Rekommenderar inte folk att välja utländska hundar före en svensk, alla får göra precis hur de vill utifrån deras preferenser.
Nja, frågan var väl först och främst vad tror du är bäst för de utländska hundarna?
#65 hade du möjlighet o träffa din hund innan du "beställde" henne eller vad man ska säga eftersom du säger att det var den individen som tilltalade dig ? :)

Okej, men hur många gånger träffade du hunden innan du tog hit den? Funkar det inte som så att man betalar för papper och transport och sen kommer hunden? Lite som att köpa grisen i säcken.. Sen att en svensk hund inte skulle passa låter ju bara för roligt? Vad har din hund som ingen svensk hund skulle kunna ha?
Alla ska självklart välja den hund som känns rätt! Och vi ska inte säga åt andra hur de ska göra. Vi får komma ihåg att vi skriver om hur vi skulle göra/gör.
#66,67: Jag träffade min hund ungefär 18 timmar innan jag "köpte" henne, utöver det pratade jag i timmar med henne jourhem samt med föreningen. Bra mycket mer än ex. min moster när hon hämtade sin svenska omplacering men mycket mindre än min mormor som var hundvakt åt sin omplacering i 6 månader innan hon tog över honom. Hur mycket tid spenderade du med din hund innan du hämtade hem den från polisen?
#67: Ingen svensk omplacering just då som jag hittade (jag tittade även på svenska hundar), mycket möjligt att det dykt upp sen dess men exakt hur länge tycker du då är lämpligt att vänta och hur mycket måste man ha letat efter den perfekta svenska omplaceringen innan det är godkänt att välja en utländsk hund? Eller bör jag kanske till och med en hund som passar mig sämre bara för att den kommer från Sverige? Var precis som marie80 även i kontakt med hundstallet men många av deras hundar kräver en del och jag ville ha en sällskapshund i lämplig storlek.
#68: Fast det gör inte alla, vissa skriver såklart vad de skulle göra vilket är helt upp till dem men vissa verkar ha åsikter om att andra väljer att ta hem utländska hundar.

Håller med i allt som toodiloo skriver !
Jag skulle gärna vilja höra argument till varför man vill adoptera en herrelös (DYR) hund från utlandet och varför man inte väljer att då adoptera eller köpa en hemlös /avlivningshotad hund från sverige.
Är det för att den herrelösa hunden är kastrerad ? vaccinerad o.s.v eller varför ??? för personligheten kan man jue knappst skylla på då man bara får se hunden på bild innan den landar på arlanda ( OM den inte har jourhem i sverige innan )
nej vi har ett överskott… de behövs inte tas in fler. Och nej enligt mig behöver vi inte hjälpa hemlösa hundar i utalandet alls, Varken genom pengar eller hem vi har snart lika många herrelösa hundar här om vi inte löser problemet..och det ser det inte ut som att vi håller på att göra utan tvärt om. Jag får mail varje dag om bladras kullar som är avlivningshotade då de inte går att hitta hem till dom o.s.v är problemet med detta överskott av hundar mörkat eller varför prioriterar vi inte "VÅRA SVENSKA HUNDAR" Jag kan inte ta emot alla hundar och det känns som att man dömer dom till döden. men måste då och då sätta mig ner och gråta ut och tänka de… att de är inte jag som satt dom till världen , Jag gör bara mitt bästa att sopa upp skiten som folk ställt till med . ( Menar inte att hundarna är skit utan hela situationen)
varför skjutton väljer man en hemlös hund från utlandet undrar jag ??? dom är dyra.. oftast gammla… man vet ingenting om bakrund, Man vet inget om hur dom är mentalt, genetiska sjukdommar, höfter, man vet ingenting, dom är oftast inte rumsrena… kan inte vara ensamna hema,,, Hur många orkar ?? nej de placeras om här i sverige sedan gång på gång. Dom har besiktas…. avmaskats vaccinerats och kastrerats… det är det ända man vet. Och hur orginisationerna följer upp sina hundar i sverige är skrämmande.. de ska göra återbesök..de görs oftast inte..
Jag är helt klart emot detta.. men det har jag inte alltid varit , Var med i en oginistation och var med och startade den. Och det ångrar jag bittert ! jag förstod inte bättre… och det får jag lida för samt många hundar där till.

69: Jag fick ha min hund på prov i 2 veckor innan vi bestämde oss :) Det var ett krav från vår sida, för att se att allt funkade :) Vi hittade vår hund genom den rasklubben, och genom dom fick vi kontakt med pensionatet där hon satt samt polisen som stod som ägare.
#70: Varför skaffade du dina hundar? Vad får dig att tro att jag skaffade min hund av en annan anledning? Jag skaffade min hund för att hon passar mig perfekt. Hittade ingen svensk omplacering just då som tilltalade mig överhuvudtaget.
Särskilt dyr tycker jag inte heller att hon var med tanke på att hon är kastrerad. Hanhunden jag fick gratis kostade nästan lika mycket efter kastrering. Ville inte ha en valp, därför jag valde omplacering från början så åldern var inte viktigt. Hon var dessutom inte särskilt gammal, 3½ år. Bakgrund vet jag väldigt lite om, men hur mycket vet man om bakgrunden om man tar hunden från hundstallet? Hur bra är bakgrunden på alla dessa blandrasvalpar som hotas med att avlivas? Hennes egenskaper fick jag höra om redan innan jag träffade henne och det mesta stämmer utmärkt! Till och med hennes egenhet att tjuva mat från bordet är helt korrekt. Ensam hemma är hon utan problem och helt rumsren (till skillnad från hanhunden då).
Tyvärr kan jag dock hålla med dig om att det är en del organisationer som missköter sig.
#71: Jätte bra för dig, provperioder är vettigt. Hon är förresten jätte söt också. 
Jag har fortfarande kontakt med mitt jourhem även om föreningen inte ländre existerar och får när som helst få lämna tillbaka henne om livet skulle ta en drastisk vändning eller om jag behöver avlastning någongång. Inte för att det behövs, har folk jag vet skulle kidnappa henne direkt om det inte vore så att hon springer tillbaka till mig. 

Ja, det var perfekt faktiskt. Synd att en så snäll och fin renrasig hund skulle avlivas. Vi kunde inte vara mer nöjda med henne!
#74: Jag vet hur det känns. 

Hemskt när man tänker på hur många som finns där ute, men vi har iallafall hjälpt en och kommer ge henne ett livslångt och tryggt liv. Det känns bra.. Hennes mamma och syster fick också hem.

#70# varför väljer man att skaffa hund överhuvudtaget, du säger att de är hemlösa gatuhundar, och att de är gamla och dyra.
Våran tik var 9 månader när hon kom till oss och hon var inte dyr, ingick alla papper, kastrering och pass.
Visst att vi endast såg henne på bild och inte visste hur hon var, men vi hade den tanken att när vi väl tar en hund så kommer vi att jobba och uppfostra hunden så som vi vill ha henne, och som en envis terrier som hon var, så var vi ibland oense, men hon har bott hos oss i snart 6 år, och hon är en underbar hund, lugn och uppfostrad,
Som med alla hundar oavsett vart de kommer ifrån, eller bakgrund, hundar bryr sig inte om bakgrund eller vad som hände förr, och det ska man inte som hundägare heller göra, utan när vi fick våran hund, så koncentrerade vi oss på här och nu, och inte vad hon hade gjort eller vad som hade hänt tidigare.
Och våran tik bodde i ett hem, då de blev arbetslösa så lämnade de henne på hundhemmet, så hon är ingen gatuhund, och det är många hundar som lever i familjer utomlands, men av olika orsaker inte kan ta hand om sin hund, visst att vissa bara släpper ut dem, men det händer även här i Sverige,
Människor dumpar valpar i skogen och sina hundar eller binder fast hunden och lämnar den där,
Varför man adopterar en hund från utlandet, samma fråga kan man ställa till alla som vill ta hand om en omplacering eller en vuxen hund eller adoptera från hundstallet,
Många verkar tro att man bara väljer en hund från hemsidan och så är det klart, då kommer hunden med flyg, och att man gör det för att man tycker synd om hunden, tråkig syn tycker jag.
Vi kollade runt på nätet, hundstallet, skrev en ansökan, de ringde upp och sa att de skulle återkomma, det gjorde de aldrig ,vi väntade i 2 månader, då gav vi upp den tanken att adoptera från hundstallet, dämed så började vi leta på andra ställen, besökte jourhem med hundar som kommit från spanien, de hade bott i familjer här. Så beslutet om att adoptera en hund från utlandet eller att överhuvudtaget skaffa sig en hund är ett stort steg att ta, det handlar om ansvar och tid,
Jag har alltid älskat djur, och växt upp med katter, därför fick jag aldrig en egen hund, fick ta hand om andras hundar, och det var ju kul, när jag blev vuxen och flyttade hemifrån och hade ett sådant jobb som tillät mig att ha hund och min sambo jobbade också så att det gick kanon, då skaffade vi oss Trude via ADA, och vi gjorde det inte för att vi tycker synd om hunden eller att jag vill ha en klapp på axeln att oj vad duktig du är som tar en hund från ett annat land, alla hundar som vi har ,har vi skaffat för att vi båda har velat det och för att de har passat oss.
Vi har aldrig skaffat hund för att imponera andra, utan hundarna vi har är för våran skull och för att vi älskar hundar….
#53#håller helt med dig, ja så känns det att vi som har hundar från utlandet ska tänka varför vi inte skaffar en svensk omplacering, då kan man ju ställa samma fråga till dem som köper valpar, istället för att ta en hund som inte har ett hem,men vem vet, det kanske är vårat ansvar att tänka så , vi som har adopterat från utlandet

Någon skriver att man ska ta hand om de hundar som finns redan här i Sverige, varför ta in fler, det är ju inte så att man tar in massor med hundar från utlandet hit, utan hundarna är redan bokade, och har ett hem som väntar, jag tar hand om mina hundar, det ska ingen annan göra och de belastar heller ingen annan om jag har hundar från utlandet eller från Sverige…
Jag ser till individen. Jag kan inte hjälpa miljoner av djur. Jag kan inte hjälpa alla hittekatter i världen ändå tog jag hand om en mamma med 4 kattungar. Jag gav dessa katter en chans och för mig ger det mer än att bara tänka stort.
Skulle jag fastna för en hund som är gatuhund i utlandet skulle jag lätt kunna ta hit den om jag kände för det. Jag skulle hellre hjälpa individen till ett bättre liv än inte göra något alls.
Har sett flera lyckade omplaceringar av utländska gatuhundar i sverige.
Sajtvärd på Iller.ifokus

78 tyvärr nej alla är inte bokade för då skulle de inte finnas jourhem…
Och även om någon köper en sådan hund så kan den omplaceras precis som alla andra hundar. Så jooo självklart så ökar det mängden hundar i sverige att vi tar in även från andra länder. Och jag tycker vi har tillräckligt. Mer än vad vi kan ta hand om dessutom. Eftersom hundar avlivas på löpande band, Framför allt blandraser uppfödda eller införda i sverige !

#72 jag är säker på att vi skaffade hundar på helt olika grunder.. iallfall om du importerat in en gatuhund, Jag gick på ras, uppfödarens syfte / mål med kullen , Mh , Ataxia resultat, HD & AD resultat,
Om du så tog hunden till sverige ( har inte läst just din historia ) för ett syfte som sällskaps hund.. hur kunde du vara så säker på att den skulle bli en bra sällskaps hund.. man vet jue ingenting om hunden innan den landar. De utför inget mentaltest eller någonting.. och dessa hundar hamnar hos barnfamiljer ( har vart med om det sj) då jag ställt upp mycket som jourhem. Flera av dom blir aldrig rummsrena. Vissa trivs överhuvudtaget inte att bo inomhus och att gå i koppel. De finns sol skens historier här. Men ni ska veta att de är långt ifrån alla hundar som tas till sverige som också får fortsätta leva här. Vissa avlivas p.g.a sina problem efter sin resa hit… kanske kunde vara bra att kolla upp sådant innan hunden får transporteras i onödan. Vissa skickas också omkring p.g.a sina problem. Det är oftast långt ifrån okomplicerade hundar. Och ja tycker de är VANSINNIGT !
att välja hund utifrån en bild på en av dessa hemsidor är inte klokt ! och det fick ja insikt i för ett år sedan då ja tog hem min sista jourhems hund. Som i princip skulle äta upp hela familjen. Jourhems hunden som var här innan exploderade när vi satte på tv,n tredje fick avlivas för sjukdommar som inte hade gått att se på besiktningen för vad går att se där ??? ögoninflammation..??
har sammanlagt vart jourhem 7 gånger, EN av dom var OK ! och ja vet vad som händer me dom som inte är OK de avlivas och så står det bara på hemsidan att de är placerade ! för de skulle inte se bra ut om de stod att de avlivats p.g.a mentala problem va ???
#81, du beskrev så himla bra allting - varför jag inte tycker att man ska ta hem utländska hundar, såvidare det inte är rejält uppkollat med bakgrund, tester, MH, röntgen osv!
vilket det inte är på "gatuhundar"
Tack för ditt inlägg. Precis vad jag önskat ska framkomma. Men har inte kunnat skriva ut det själv då jag inte haft några 'utlandshundar' hos mig.
#82 Många ffa som avlar på blandraser här i sverige gör inga sådana tester heller. En fördel med gatuhundarna är väl att de är kastrerade när de kommer.

81 ja, du har inte läst min historia, eftersom du tror jag att tog en gatuhund, som inte var en gatuhund, vi har 3 hundar vilket jag skrivit tidigare.
Jag har skrivit tidgare om våran hund som vi adopterade från Spanien, det står längre upp, om att vi inte visste så mycket om henne, men vi har uppfostrat henne och jobbat med henne, hon har bott hos oss i snart 6 år, och jag ångrar inget.
Om du läser tidigare inlägg så ser du också att vi har en svensk omplacering. Och jag tycker inte att det är något fel på blandraser,och visst det avlivas inte bara hundar som är blandraser,det handlar inte om hunden, det handlar om vilka ägare hunden har haft,det är ju vi ägare som har ansvar för våra hundar och att ge dem uppfostran, samma sak gäller hundar som bott i Sverige, många skaffar sig starka raser som de inte klarar av, då plötsligt är de aggresiva och ska avlivas eller omplaceras för att man inte har gett hunden det han eller hon behöver.
Samma sak gällde våran dvärgpincher som var 6 år när hon kom till oss, hon hade fått springa fritt på tomten, hade inte fått ordentliga promenader, kissade inne, var stressad, hade inga mattider, man gav henne mat när man hade tid.
Hon är väldigt social, älskar människor och barn, men när hon kom till oss så började hon sakta men säkert anpassa sig efter våra regler och hur de andra hundarna uppförde sig, hon fåt mycket motion eftersom jag har hundarna med på jobb, hon har fått muskler,vilket hon saknade innan, när hon kom till oss, så fick hon diskbråck, men efter ett halvår, så är hon stark i hela kroppen, äter 2 gånger om dagen, leker med våra hundar och andra, är lugnare och mer harmonisk,
Så det går att lära både unga och gamla hundar nya saker, så det har inget att göra med att det är renrasiga eller blandraser eller gatuhundar,
Våran hund från Spanien är kastrerad, det gjorde de innan hon kom till oss, för att de visste inte vilka raser de var i henne, men det hade inte gjort något för vi använder inte våra hundar till avel och jag är inte intresserad av avel eller utställningar. Det räcker att vi själva tycker att våra hundar är fina och underbara, om andra vill döma våra hundar för att de kommer från Spanien och Malta så får de väl göra det.
Istället för att anta och ha förutfattade meningar så kan man istället fråga och kanske säga att vad bra att det fungerar för dig, och de människor som vi träffat och mött har bara varit positiva, det är ingen som frågar vart din hund kommer ifrån….
När våra 2 hundar kom till oss från Spanien och Malta, så hade de alla sina papper och pass, men vi tog dem till en vetrinär här och de gjorde hälsokoll och allt var ok, som ansvarsfull hundägare så gör man det. Alla hundar kan bli sjuka oavsett ras, eller bakgrund.
Våran Trude som kommer från Spanien, hade problem med analsäckarna, men de kan andra hundar också ha, så vi opererade bort dem och det var för ca. 3,5 år sedan, våran kille från Malta har varit frisk och han har varit hos oss sedan han var. 12 v och han är nu snart 4 år, våran svenska omplacering dvärgpincher hade problem med diskbråck.
Självklart har jag mina hundar till sällskap, de är en del av familjen, de jobbar med mig ute varje dag med andra hundar, vi är ute i skogen och spårar, går på rallylydnad.
Som sagt du får ha dina åsikter och jag har mina, alla är vi olika och vi gör det som känns bäst för oss. Om folk vill döma oss för att vi har hundar från utlandet så får de stå för dem, vi tar hand om våra hundar och de har det bra.
Vi som adopterar hundar från utlandet ska inte behöva bli beskyllda för att vi tar in flera hundar in i detta landet, jag adopterar inte en hund för någon annans skull utan för våran egen. Jag skulle aldrig omplacera våra hundar pga att det är jobbigt eller något annat, när man har tagit sig an en hund så tycker jag att man har ansvaret så länge hunden lever och att hunden ska ha det så bra som möjligt, Därför ska man noggrant tänka igenom noga.

Jag skulle aldrig kunna välja :/
Man kanske kan skänka pengar till andra länder så att dom kan kastrera hundar. Mindre hundar skulle behöva leta mat i sopor och bli misshandlade.
#84 - glömde väl kanske då att säga att jag är emot blandrasaveln också.. ;]
#87 Det räknade jag ut :) Men framhåller att gatuhundar är kastrerade och det tycker jag är bra :)

Som sagt det finns solskens historier, men det är långt ifrån sanningen att det skulle vara det vanliga, Många omplaceras och avlivas… Jag vet sj eftersom jag vart med i den där svängen. Och jag ångrar HÅRT att jag var med och startade hela karusellen, Och har bidragit till att så många gatuhundar vart med om så mycket ONÖDIGT lidande, Och dessutom… varje gatuhund som tas in någon stanns ifrån kan man väl säga att en hund i sverige avlivas p.g.a brist på hem. Varför kan vi inte ta hand om våra svenska hundar först.,.
jag känner mig så dum.. frustrerad och arg. Och det är sååå mycket inom de har orginisationerna som mörkas så ni anar inte !!! Stöd inte detta !
#85… jag förstår inte har du en gatuhund från spanien eller inte ? du skriver som svar " ja, du har inte läst min historia, eftersom du tror jag att tog en gatuhund, som inte var en gatuhund, vi har 3 hundar vilket jag skrivit tidigare.Jag har skrivit tidgare om våran hund som vi adopterade från Spanien, det står längre upp, om att vi inte visste så mycket om henne,"
Vad jag förstår så har du en gatuhund från spanien.. får jag fråga hur många återbesök de gjort sedan hunden placerades hos dig ?

#89# Som sagt det var inte på måfå som vi bara adopterade en hund från nätet och tyckte att hon var söt, och nej, våran hund från Spanien är ingen gatuhund, bara för att hon kommer från Spanien, ännu en fördom, hon bodde hos 2 st killar som blev arbetslösa och därmed fick lämna henne till hundstallet i Spaniend, där ADA arbetar.
Vi har haft kontakt med ADA flera gånger, innan adoptionen, de berättade om våran blivande hund, de har varit hemma hos oss före adoptionen.
Vi har kontakt med ADA ofta, vi går på hundträffar som ADA anordnar och andra hundträffar, tex, Hundar utan Hem som även adopterar svenska hundar som behöver ett hem, jag skriver hur det går med våran Trude och de har jag gjort i alla år som vi har haft henne, på träffarna så pratar vi och jag skickar in bilder på henne varje månad, varför skulle de göra hembesök hos oss efteråt, när de vet hur det går med henne?
När vi håller kontakten på andra sätt, via Facebook, mail och hemsida…det vore väl annat om det hade varit några problem, men det har det inte varit.
Det låter som att jag som adopterat en hund från Spanien ska bli kontrollerad oftare än den som har en renrasig svensk hund?
Vi har en en hanhund som kommer från Malta, han var 12 v , när han kom till oss, han är en springel spaniel/schäfer, en underbar hund, han bodde med min sambos kusin och hans dåvarande pojkvän och svärfar, hennes svärfar hade hästar och tog hand om hemlösa hundar, han kastrerade alla och gav dem skydd och mat, men 2 st var okastrerade och då blev det valpar, när min sambos kusin flyttade tillbaka till Sverige, så tog hon med sig valparna,4 st, annars hade de blivit avlivade, och jag tycker att alla hundar ska få en chans, och valpar som är i början av sitt liv, så när han kom till oss, så tog vi honom till vetrinären och kollade att allt var ok, och det var det, fick även ett svenskt hälsointyg, samma sak med våran hund från Spanien, våran hanhund har bott hos oss sedan 2004 och fyller snart 4 år.
Vi har också en svensk omplacering, men det kanske inte är viktigt, eftersom du redan har din åsikt om mig och det jag har gjort är fel, men som sagt det är upp till dig. Och du har tyvärr inte läst hela min historia som jag skrev i början av denna diskussion.
Min sambos morbror hade en dvärgpincher som de hade haft sedan hon var valp, men då hon var 6 år, 2009 så hade de inte tiden eller orken att ta hand om henne, hon hade heller inte fått någon uppfostran, eller riktig motion, inga fasta rutiner, eftersom vi under det året letade efter en mindre hund till våra 2 andra hundar, så passade det perfekt, hon kände oss och våra hundar och tvärtom.
Innan dess så var vi på öppet hus på hundstallet, men det fanns inga hundar för tillfället som passade oss, och vi var även på hundar utan hem, som adopterar hundar från Irland och från Sverige, men där fanns heller ingen som passade oss, och eftersom vi kände Gucci, dvärgpinchern så tyckte vi att det skulle fungera perfekt och det gjorde det, våra hundar accepterade henne väldigt fort…
Så , ja, jag har 3 st hundar, en hund som har bott i ett hem i Spanien, men de hade inte råd att ta hand om henne, och vi adopterade henne, för att vi ville ge henne en ny chans….inte för att vi tyckte synd om henne, undrar hur många som adopterar eller skaffar sig en hund för att de tycker synd om hunden, vi skaffade hund för att vi ville ha en egen hund och hon passade oss perfekt,
Vi har en hund från Malta,och för att de var våra släktingar och för att hunden var en valp och vi fick förfrågan, och det passade oss väldigt bra, för att vi ville att våran terrier tik skulle få sällskap och för att vi ville ha en till hund, varför ska man då leta på andra håll när möjligheterna finns i närheten och våran dvärgpincher som fick flytta hem till oss, för då kan min sambos morbror och hans familj ändå träffa henne, för de bor nära, vi åker dit och de kommer till oss och hälsar på.
Du frågar hur många återbesök de har gjort hemma hos oss? Hur många återbesök gör alla uppfödare och kennlar?
Men det kanske är lätt att döma någon för att hon eller han inte har samma åsikter eller värderingar eller syn på saker och ting som en själv, vad vet jag.
Vi är stolta och glada över våra hundar och de är våra familjer, släktningar och vänner också och det är det viktigaste, vad omvärlden tycker om oss eller våra hundar, får stå för dem.
Jag dömer ingen som skaffar en hund från en kennel eller uppfödare, eller som har renrasig hund eller blandras, dömer heller ingen som går på utställning med sin hund eller som använder sin hund till avel, även om jag själv aldrig skulle göra det.
Det är upp till var och en vart man köper sin hund, om man skaffar en utländsk hund, en svensk hund eller om det är valp eller äldre hund,renrasig eller blandras….Det är viktigast att hundar får ett tryggt och varaktigt hem där hunden får sina behov tillfredställda, uppfostran, motion, aktivering och kärlek.
Om man ger det till sin hund och att man noga tänkt igenom sitt beslut innan man skaffar hund, så skulle vi nog inte ha så många hundar som skulle behöva ett nytt hem.

När man nu säger att vi ska ta hand om de hundar vi har här i Sverige, då undrar man, varför man då i sådana fall väljer en valp, när de finns så många hemlösa hundar som behöver ett hem här i Sverige? Det blir samma sak, i sådana fall, när man säger att man inte ska adoptera från utlandet, men för mig spelar det ingen roll vart man köper eller vart man väljer att ta sin hund, så länge man själv känner sig nöjd och det är det viktigaste i slutändan, inte vad omgivningen tycker och tänker.
Vi valde hundar som inte var valpar, förutom våran hane, men det var inget som var bestämt i förväg, det var rätt tid och plats och då tog vi den möjligheten och de andra två var 9 månader och 6 år när vi adopterade dem.
För mig har det varit viktigast att ge hundarna en chans till, och därför så har inte alla våra hundar varit valpar, och då har inte deras bakgrund eller var de kommer ifrån spelat någon roll. Det viktigaste är att de är nöjda och lyckliga här hos oss och att de får det de behöver, få känna sig älskade, få motion,uppfostran och aktivering,att de får vara en del av familjen ,det som de tidigare har saknat…det har varit det viktigaste för oss ,
Tar man med sig en hund hem efter att ha bott i landet eller arbetat som volontär så är det helt OK, man vet vad man får o ser själv till att alla papper är som de skall.
Jag är helt emot att hundar skeppas hit utan att det finns färdiga hem för dem.
Läsvärt: http://www.dt.se/djurliv/1.5595389-gatuhundarna-valler-in
ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.
Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .
Medis på Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.
Osäker! Båda två är lika bra till viss del.
Tyvärr finns det så himla många hundar i hela världen som inte har något hem, och man skulle så gärna vilja ta hem alla, men det funkar inte i längden.
Men om jag kunde så skulle jag importera en hund från Thailand som jag klickade med. Saknar henne något otroligt.
Jag tycker man ska stödja organisationer som jobbar för att hemlandet ska lösa sina problem - t ex WSPA, som ordnar alternativa inkomster till de som använder djur i t ex djurshower. Mna löser inte problemet genom att ta ifrån den djuren - de skaffar bara nya iom att de inte har någon annan inkomst.
Så stödja hjälporganisationer på plats i landet är nog bäst. Att ta hit djur förändrar livet för just DET djuret men det möjliggör bara för fortsatta missförhållanden i hemlandet. Alltså lider fler djur av det.
"Med rätt träning kan människan bli hundens bästa vän"
Blogg http://www.echosierra.se/
Instagram @historienomalf
Jag kan se att det hjälper dom enstaka individer man tar hand om och som klarar av miljöbytet.
Men jag ser inte hur det hjälper dom hemlösa hundarnas situation i hemlandet genom att frakta hit dom, då är det väl bättre att man gör något på plats.
≧◔◡◔≦
Har inte läst vad ni andra skrivit.
Jag tycker att man ska hjälpa hundarna "hemma" istället. O det borde vara ett åldersstop på de hundar man tar in. Att ta in hundar som är över 8 ( ja kanske 7 tom någon ålder ville jag skriva) år o utsätta dom för den stressen att flyga tycker inte jag är rätt. Såg att det från en organisation letades hem till en 8 år gammal hund som hade starr o nästan var blind. Är det rätt. absolut inte.
Tycker att jordbruksverket skulle gå in o styra upp lite.
#94 #95 Jag håller med er båda!
Om man har möjlighet kan man göra båda. Vissa brukar t.ex. donera pengar till den organisationen som de importerade sin hund från 🙂
Håller helt med!
JAg har svårt att förstå att man dels vill utsätta hundarna här hemma för eventuella nya smittor (som ju alltid riskerar att "slinka igenom") + att man riskerar att forsla hit hundar som inte alls mår bra av miljöombyte och ett framtida liv i koppel.
För mig är enda alternativet att stödja organisationer på plats.
Frågan är vilka organisatorer som är seriösa, vet flera som jag fått veta är bra och seriösa som jag sedan själv har fått erfara slarvar med papper, ljuger om hundarnas ålder, temperament och tidigare historia…
Besök min blogg: http://bumpi.se