Känslig hund, inte roligt!
Att ha en hund med känslig mage är ingen höjdare :(. Nu har stackars lilla skrutt Molly åkt på diarré. Troligen pga hästrevben hon gnagt på i 2 dagar nu.. pratat med en bekant som arbetat på veterinärklinik som jag först och främst söker råd hos och nu är det bara frukost och middag för Mollys del att börja med. Inget sök eller trix. Får nog köra på lek som belöning med klicker, för lite hjärngympa måste tösen få tycker jag.
Oftast spyr hon när hon fått i sig något hon inte är van med eller tål, bara det är rätt hemskt att se men börjar bli van. Nu är det diarré. Föredrar spya dock, för det går över fortare.
Hon spyr till och med av ris…
Annars är hon pigg och glad som vanligt. Busar runt, leker och vi var nyss ute i 30 min utan protester. Nu sover hon dock, förståeligt när hon ändå varit ute länge första gången på en vecka samt lekt när vi kom in.
Fodret, lammben, gurka är nog det enda hon tål. Viltben brukar gå bra med. Men nöt och spannmål är något hon verkligen inte klarar av.
Hoppas hon blir bra snart! Så jobbigt när ens vän inte mår bra..
Trist situation.
Om du vill söka ytterligare råd och inte redan varit i kontakt med Standadt produkter så skulle jag råda dig till det.
≧◔◡◔≦
#1 Ja, det är inte roligt direkt. Mat-hållet har vi Acana som funkar bra, har Lamm och Äpple och lamm är ju skonsamt för magar och bra för allergiska hundar.
Det är mer inom tuggbenshållet man blir lite förvirrad.. att hela tiden behöva fundera vad hon tål osv.
Smiley har också extremt dålig mage, så vet hur det är…
Medarbetare på Hundparkour.ifokus
#3 Det är så tråkigt. På sitt sätt är det bra, dom får i sig (förhoppningsvis) bra mat osv.. men sen testar man något nytt och magen tål det inte och det slutar i spyor eller diarré.
#4 Ja, det är ju det, fast här är det inga spyor, ''bara'' diarré…
#5 Åh, tycker diarré är värre :( Det tar ju ett tag innan det blir bra igen..
Min erfarenhet är att hundar som får färskfoder som mat, blir mycket mindre känsliga än torrfoderhundar. Kanske värt att fundera på🙂
#7 Ja, det funkar ju med Acana som hon får (som sagt innehåller det Lamm och det är ju skonsamt).. har kanske 12kg kvar av den maten och eftersom den funkar så använder jag upp allt så får jag se sen hur jag gör.
#7 Precis vad jag tänkte säga. Märker stor skillnad på min tik sen hon började äta Vom og Hundemat som helfoder. Nu klarar hon utan problem olika sorters råa ben som hon förut fick diarré av.
Medarbetare på Undulater och Burfåglar
#7 Dock så är det 1 av sakerna som Smiley får diarré av…
#7 & #8 Hur ska man då veta att det funkar? :( Det bästa vore ju att hon fick en stabil mage.. provade köpa hästrevben just för att det var en sådan perfekt storlek! Men nu slutade det med diarré och jag hoppas det bara är tillfälligt så jag kan fortsätta med det ..
Som med alla foderbyten så kan hunden bli lite dålig i magen till en början men jag tror nog att det går över om man byter till ett spannmålsfritt färskfoder i de flesta fallen.
Medarbetare på Undulater och Burfåglar
#12 Ja, spannmål ger henne klåda så det tänker jag ju inte ge henne. I Acana som vi har nu är havre enda spannmålet och det funkar dock.. men helst spannmålsfritt. Får se längre fram helt enkelt, nu väntar jag bara ut denna förskräckliga diarré
Forti Flora är något som är bra att ha hemma - går att lägga i frysen om det närmar sig bäst-före-datum, så håller det sig i evighet (tips från veterinär som fått veta det av tillverkaren).
Forti Flora är små dospåsar med bra magbakterier mm och är kanon för att stabilisera en känslig mage.
#14 Tack! Ska inhandlas :).