Hundar iFokus

Hundar

Etikett: lydnad
Läst 829 ggr
Intehärutandär
0

Att se hundmisshandel.

Jag, min 13-årige son och vår nakenhund var ute på promenad i snöovädret igår, för att hämta ut ett paket i området bredvid. 

Då vi precis kommer in i området, så kommer två ynglingar ut med två amstaff eller stafford (kan inte skilja dem åt). Vi stannar på andra sidan vägen, tills de gått förbi. På vägen och utanför porten de kommer ut är barn också, som förmodligen kommit från skolan nyss. 

Vi väntar tålmodigt och helt plötsligt ser vi ena yngligen (som håller båda hundarna själv) ge ena hunden en rejäl smäll över ansiktet! För den skulle gå "rätt" enligt dem antar jag. 

Jag och min son blev så paffa! Och jag visste inte vad jag skulle göra.  Det rätta vore att skrika att sådär gör man fan inte! (för hundarna var kuvade såg man, de såg rädda ut och kräl-gick fram). Men så står jag där med min lilla hund, min rädda son och jag själv är inte storväxt direkt - emot två ynglingar som såg ut att ha fuffens för sig (kriminella eller droger, vad vet jag - jag bara tror). 

Har nog aldrig någonsin sett någon misshandla sina hundar. Och detta fick mig bara att förstärka min rädsla för kombon sån hund med dålig husse. Jag måste säga att jag avskyr folk som köper hunden för att matcha någon dålig (cool enligt dem) "image". 

Nu till min egentliga fråga! Finns det något jag kan göra i efterskott?

Ringa polisen och be dem kolla in det huset i jakt på dem?

[YukiOni]
0

Man kan ringa polisens tipstelefon, skulle jag gjort…

Mischa
1

Visst kan man ringa polisen, även länsstyrelsens djurskyddsinspektör men iom att det säkerligen saknas bevis för vanvård (om nu "bara" hundarna blir slagna) så kan dom inget göra.

Om du ser dom igen, så försök få upp mobilen och filma.

≧◔◡◔≦

Intehärutandär
1

# 2 Risken att jag ser dem igen, är inte så väldigt stor då vi sällan är i det området. Men tack för tipset. Tänkte inte alls på att plocka upp mobilen, ens för identifikation hos polisen. 

# 1 Jag ska göra det, så är mitt samvete rent åtminstone.