Mitt ansvar som hundägare.
Först vill jag påpeka att jag vill ha en seriös diskussion o inga påhopp på någon
Man läser mkt om hundar som leker o sen blir den ena hunden (a) biten av den andra (b). Sen säger a hundägare att b hunden är agresiv. Men som ni vet så är det ju b hundägaren som är en dålig hundägare som inte kan uppfostra sin hund. Lite rörigt men ni fattar gången.
MEN vilken del o ansvar har a hundägaren i detta då? Är det inte alltid min skylldighet som hundägare att se till att sånt inte kan hända? Har inte jag det största ansvaret själv?
Jag tycker att folk i allmänhet är aldeles för slappa med att låta sin hund leka/hälsa med allt som dom träffar ute.
Har själv en golden som är jättemild. 2 gånger har hon blivit påhoppad. Ena gången när vi var ute o gick o en hund hoppade över staketet o bet sej fast i henne. 2dra gången låg hon o sov under bänken där vi satt o fikade. Då flög en hund på henne Detta hände på en brukshundsklubb där det för det mesta rör sej hundvant folk. Inga allvarliga händelseer men hon får aldrig leka med okända hundar som jag inte har full koll på. Hon o min flatte får inte ens leka med varandra då flatten är lite för hård i sin lek.
Varför låter vi hunden leka med vem som helst o vart är vårat eget ansvar? Är det verkligen bara den andras fel?
Det är hundägare B's ansvar att veta om att hunden har problem med andra hundar om detta inte var en förstagånghändelse men då skulle det ev. vara en igångtriggande signal som hund A skickade. Om hundägare B vet om att hund B är smått hundilsken/har könsagression/lätt igång triggad så är det hundägare B's uppgift att tala om det och därmed inte låta hunden leka med andra hundar. Sedan har hundägare A en viss skyldighet att ev. fråga hundägare B om just dessa saker och sedan även ha studerat sin egna hund för att se ifall hund A ger några triggande signaler så som att hen stirrar intensivt/utmanande o.s.v. Det är iaf vad jag tycker.
"i'm not scared of dying but i'm awfully terrified of dying alone"
Ibland blir lekar rätt hårda och tuffa, framför allt högljudda, utan att någon gör "fel". Många hundar leker hårdhänt med varandra och att kalla någons hund för aggressiv om leken på något sätt tenderar att bli lite för hård, känns tokigt tycker jag.
Ts de fall du beskriver när din hund blivit attackerad, verkar ju inte varit under lek överhuvudtaget