Hundar iFokus

Hundar

Etikett: skaffa-hund
Läst 707 ggr
Hundtagg
0

Förslag på ras åt mig?

Har börjat planera att skaffa hund till sommaren, och det finns så många raser att välja emellan, och jag vet att det finns ännu flera oupptäckta raser som kanske skulle hjälpa mig att välja mitt beslut. 

**Letar efter en hund som är…
**- Ska ha en kraftig av och på knapp.
- Lättlärd
- Glad och helst inte ha "reserverad" som en del av sin mentalitet.
- Australian Shepherd är min drömhunds utseende, så ni har något att gå efter, hehe.
- Storlek spelar inte riktigt någon roll.
- Ingen Pudel, eller någon hundras med intryckt nos.
- Den ska gå ihop med mina andra hundar
- Långhårig eller korthårig spelar inte så stor roll. 
- Nöja sig med träning 3-4 dagar i veckan.

Raser jag funderat över…
Rottweiler, Australian Cattledog, Kooikerhondje, Sheltie, Podengo Portugues, Jaktlabrador, - ni får gärna förslå dessa hundar också, eller säga ifrån för att ni inte tror den passar mig.

Är absolut inte en ovan hundägare, för övrigt.
Har ni några funderingar så får ni fråga helt enkelt! :)

Frida B
0

Vad är träning?

Sajtvärd på Akvarieräkor ifokus och m_edarbetare på Agility ifokus             
_(f.d MelvinMimmiLufsen)

JamieBlue
0

Vad roligt med hund till sommaren! 

Träningen som kommer vara 3-4 ggr per vecka, tänker du träna något särskilt eller beror det på vilken ras som du köper?

Hur långa kommer träningspassen vara?  På ett ungefär alltså! Tänker mig att det spelar ganska stor roll för vilken ras som kan passa. Ett träningspass kan ju vara 5 minuter men det kan också vara 5 timmar.

JamieBlue
0

#1 Du hann före 🙂

Hundtagg
0

#1 & #2 - Jag hade tänkt prova på olika saker så som flyball, freestyle, agility, sök och spår. Även om någon av dessa inte faller mig i smaken så kommer jag alltid hålla på med lydnad. Eftersom jag bor bara någon kilometer ifrån en hundklubb så kommer jag spendera mååånga timmar i veckan där, trevligt folk och trevliga hundar gör ju bara det roligare! :)

Pennybus
0

Jaktlabben låter super :) Welsh Corgi Pembroke kanske vore något också? :)

"i'm not scared of dying but i'm awfully terrified of dying alone"

Frida B
0

Skulle rekomendera Kooikerhondje, en väldigt trevlig och fin ras :) Cattledog kan vara väldigt reserverade, och även Sheltien. Rottweilern passar nog inte så bra till agilityn eller freestylen (fast det går ju såklart) så skaffar man rottis ska man vilja satsa på bruks och helst tävla. Podengon har jag ingen erfarenhet av, jaktlabben skulle nog också trivas hos dig :) Annars kan jag rekommendera Kelpie

_(f.d MelvinMimmiLufsen)

Pennybus
0

#6 Reserverade kan Kooikern väldigt lätt bli också, om man inte socialtränar de MYCKET :)

Frida B
0

#7 ja, gömde jag att tillägga, tack :)

_(f.d MelvinMimmiLufsen)

Hundtagg
0

#6 - Har läst att Kooiker måste socialtränas vääldigt mycket för att inte blå reserverad. Visste dock inget om Cattledog och Sheltien! :o Men jaktlabbe är faktiskt något som känns väldigt rätt just nu. Men jaktlabben finns bara i svart va? :o 

#5 - Det är något med just welsh corgi som inte faller mig i smaken. Kan bara inte riktigt sätta fingret på vad. :s

Frida B
0

#9 ja, glömde det ^^ Nejdå, finns i alla tre färger :)

_(f.d MelvinMimmiLufsen)

Pennybus
0

#9 Oftast är det deras korta ben och längre rygg som "stoppar" en x) Jaktlabben finns i svart, gult och vitt :) Min väns jaktlabbe fick en "jaktlabbekull" med både gula och svarta valpar :) Staffen vore kanske något också? Trevliga hundar som passar för det mesta :) Både cattle, sheltie och kooikern blir lätt reserverade utan tillräcklig socialträning :) Men staffen tror jag verkligen på, superhärliga vovvar.

Driva
0

Jag har podengo pequeno och tycker den passar in på dina krav (förutom utseende som en aussie :) ).
Jag vill själv starta min hund i lydnad och bruks men måste säga att storleken är en nackdel. Jag märker en klar skillnad i att det är lättare att träna med min andra hund som är runt 40 cm i mankhöjd än min podengo som är runt 20. Och med att storleken är en nackdel menar jag att det kan vara svårt att belöna utan att hunden kommer ur position, ryggen klagar, hunden har svårt att se en och hamnar gärna ur position osv (nu pratar jag lydnad).

Det finns ju medio, men vad jag förstår så har de väldigt mycket mer jakt i sig, och verkar vara mer "urhundiga". Men jag har aldrig träffat någon utan det är bara uppfattningen jag fått när jag hört runt bland uppfödare.

Men sen måste jag tillägga att podengon är en superhärlig hund! Helt underbara, så fantastiskt goa och glada. Min tycker ALLT är roligt, samtidigt som hon älskar att mysa och gosa. Med en tydlig av och på knapp, ena studen är det 120% så ber man henne att lugna sig och så kan hon gå och lägga sig och vara nere på 0 utan några konstigheter.

Besök min blogg: http://bumpi.se

[Nalle-]
0

Jag slår också ett slag för jaklabben! Känner bara en personligen, men hon är helt underbar. Väldigt social och vänlig mot alla, både människor och djur. Otroligt följsam. Den hunden tränas i lydnad och agility, har bara sett henne på agilityplanen men där glänser hon verkligen. Detta är visserligen bara en individ, men har hört mycket gott om rasen i övrigt :) 

Annars verkar springer spaniels vara roliga hundar. Boxer kanske också skulle vara något.

Loveradio
0

Boxer? Staffe?

/Mvh Sara - Sajtvärd på Dokumentärer
Medarbetare på Bullhundar
Besök gärna min blogg: loveradioblog.weebly.com

[Nothronychus]
0

Golden Retriever?