Hundar iFokus

Hundar

Etikettövrigt
Läst 1404 ggr
[Daniela1983]
3

Hundrastning i USA

Är bara jag som får uppfattningen av det lilla jag läst som amerikanska hundägare skriver på nätet och nu Cesars program att de är fruktansvärt dåliga på att gå på promenader med sina hundar?

Att 30 minuter är "bra" promenadtid per dag? Eller som i programmet nu, de promenerar sin hund 1 gång i veckan!? Va, skojar de? Inte undra på att de får problem.

Frida B
5

Vi i Sverige har väldigt bra hundhållning jämfört med resten av världen. Tyvärr skulle jag vilja säga, tycker att fler ska vara medvetna att det faktiskt är en hund dom har i kopplet. Dom tror att hunden får det den kräver när det springer runt och leker på trädgården, men dom behöver ju mycket mer än så.

Sajtvärd på Akvarieräkor ifokus och m_edarbetare på Agility ifokus             
_(f.d MelvinMimmiLufsen)

Portie
5

Nej, det är väl ganska känt att de flesta hundägare i Usa inte går ut med sina hundar tillräckligt. Jag blir alltid irriterad över folk som klagar över vissa problem deras hundar har, inte konstigt att dom beter sig som dom gör om dom är understimulerade och få sitta i bur en stor del av dagen.

[RMSLiners]
3

Beror väll lite på vilken hundägare man tittar på. Jag har sätt väldigt många vara aktiva med sina hundar i USA och engagerar de i sporter så som agility mm för att inte tala om Alaska där de till och med arrangerar dragtävlingar mitt i stan, stänga ner biltraffiken i större städer och köra drag blan skyskrapor är inget hinder där. Men så finns det latmaskar som bara släpper hunden på baksidan av sitt hus men sådana latmaskar finns i sverige också.

[TeamGolden]
6

En hel världsdel (Herregud säg nu inte att jag sitter och pratar i nattmössan när jag säger världsdel! 😴) som USA kan man ju inte dra över att alla i USA går 30 minuter i veckan med hunden. Det finns folk överallt runt hela jordklotet som gör så, och även folk som är precis tvärtom. 
   I sverige finns ju massor av människor som bär sina hundar i väskor t ex! 

Och om jag får säga det själv så tycker jag USA's rastgårdar/hundgårdar är extremt stora och fina, blir lite avis om man jämför med de små burarna som oftast bara finns här i Sverige. 😃

Loveradio
0

#4 USA är ingen världsdel.

Som #1 skriver så har vi bättre hundhållning än USA. Och generellt sätt så är det nog så att många hundar får nöja sig med enstaka promenader i veckan. Det är intrycket jag har fått.

/Mvh Sara - Sajtvärd på Dokumentärer
Medarbetare på Bullhundar
Besök gärna min blogg: loveradioblog.weebly.com

[Daniela1983]
1

# 5 Synd om dessa hundar, känns som de dragit en nitlott i brist på bättre ord.

Jasså finns det så dåliga djurägare även här? (och då räknar jag förstås inte in de med valpar som inte ska motionera så mycket) Lite tragiskt.

VildaVittra
1

#5 Nej, vi har inte bättre hundhållning, vi har bättre djurskyddslagar samt författningar som dikterar hur djur ska ha det. Basera inte dina åsikter på vad du ser i ett tvprogram med problemhundar.

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

Loveradio
1

#7 Ursäkta? Vem har sagt att jag baserar mina åsikter på ett tv-program med problemhundar??

/Mvh Sara - Sajtvärd på Dokumentärer
Medarbetare på Bullhundar
Besök gärna min blogg: loveradioblog.weebly.com

Jamie+Engla
3

#7 I USA går det en del hundar på gatorna också. (Mina kusiner har bott där och var på besök hos en av deras kompisar, där det då fanns gatuhundar) har vi det i Sverige? -skulle inte tro det! Så JO! Vi har bättre hundhållning i Swe än USA!

Välkommen till kennel Fashion Star
Medarbetare på Hundutställning

monstermash
1

#7 - "Nej, vi har inte bättre hundhållning, vi har bättre djurskyddslagar samt författningar som dikterar hur djur ska ha det." Alltså har vi bättre hundhållning än USA? 🤔 Du säger emot dig själv.

VildaVittra
2

#10 Nej, jag säger inte emot mig själv.

Man måste inte leva upp till enbart minimum av det lagen i det land man lever i kräver. Ett exempel är att det inte finns något krav på hur ofta man ska rasta sin hund i Sverige. Hoppar folk här då över att rasta sin hund?

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

Frida B
1

#11 men… det är ju bättre djurhållning ;) alltså att vi inte skippar, men att dom gör det

_(f.d MelvinMimmiLufsen)

VildaVittra
0

#12 Vem gör vad eller inte? Du får förtydliga.

Återigen, att de som inte motionerar sina hundar får problem är inte konstigt, och självklart så kommer en större del av de som kommer till hundinstruktörer som CM att utgöras av dessa. Men att döma ett helt land för att inte motionera sina hundar för att ett fåtal är idioter? Nej, då har man fördomar.

Vi är fortfarande inte bättre än andra, jag tycker det är en väldigt tråkig inställning hos svenskar som jag fått skämmas för när jag jobbat utomlands där andra svenskar sågar alla andra för att i Sverige så vet vi ju bäst. Vi har mycket att lära oss av andra och det finns massor att lära sig.

Frida B
1

#12 att vi tar promenader även fast det inte finns någon lag, medans många i USA (bland annat) inte gör det :)

_(f.d MelvinMimmiLufsen)

VildaVittra
0

#14 Det finns jättemånga i Sverige som inte gör det heller och det finns jättemånga i Usa som gör det.

Fridaaaa
2

Ceasar program tittar jag ej på längre, inget vidare program.
Men ja de är väldigt dåliga på det många, och så kanske dem har gåband till hunden.
Men anser att hundar behöver ut mycket mer än 30min/dag :) Alla hundraser. Men att man då anpassar längden per gång :)

Alla hundar behöver utemotion! Av olika slag :)

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Frida B
2

#15 det är kart, men generellt sätt har vi bättre hundhållning då majoriteten faktiskt ger sina hundar det dom kräver här i sverige:)

_(f.d MelvinMimmiLufsen)

VildaVittra
1

#17 Det håller jag inte med om, det är väldigt utbrett med förmänskligande av hundarna här, vilket jag tycker är djurplågeri. Ett djur ska ges ett liv som är så naturligt som möjligt och där de får utlopp för sina instinkter.

Frida B
1

#18 jodå, men det gör USA väldigt mycket med till exempel deras chihuahuor ;)

_(f.d MelvinMimmiLufsen)

VildaVittra
0

#19 Ja, det finns sådana ägare där med. Vad jag visar på är att vi inte är bättre.

Frida B
1

#20 vi är inte bättre nej, men vi har förmodligen bättre hundhållning och en sundare syn på djur :)

_(f.d MelvinMimmiLufsen)

VildaVittra
1

#21 Vi tycker vi har en bättre hundhållning då våra lagar och författningar återspeglar åsikterna i vårt samhälle om hur djur ska hållas. 

Det betyder inte att ett annat land är sämre för att deras djur har det annorlunda. Det finns nog saker i vår egen lagstiftning som låter helt galet i ett annat land. Tex höns som trängs inomhus utan att se dagsljus skulle en afrikansk bonde svimma över, där går dom ute lösa. Vi slaktade tusentals kor när vi fick mul och klövsjuka, de djuren erbjöd sig masajerna i Afrika att ta över då de vet att det bara är att isolera dom ett tag till det går över.

Frida B
3

#22 men vi snackar hundar här, inte kor och höns

_(f.d MelvinMimmiLufsen)

VildaVittra
0

#23 Det var exempel på saker som är galet i vår lagstiftning, jag kan garantera dig att det finns bland hundförfattningarna också.

Frida B
0

#24 det är klart det finns, men inte lika ofta

_(f.d MelvinMimmiLufsen)

VildaVittra
0

#25 Har du läst de andra ländernas djurskyddsförfattningar så du kan uttala dig om det?

Frida B
0

#26 läste #24 helt fel, ber om ursäkt för det.

nej jag har inte läst deras lagstiftning, det finns säkert massor här med. men det förändrar inte att vi har bättre hundhållning

_(f.d MelvinMimmiLufsen)

VildaVittra
0

Ok, om jag formulerar så här: Enligt vem har vi bättre hundhållning? Låt mig gissa, enligt oss själva?

Om du frågar en tysk tex om Tyskland har bättre hundhållning, tror du han kommer säga Tyskland eller Sverige?

Lagarna speglar vad vi tycker är rätt, likaså kan lagarna i ett annat land spegla vad de tycker är rätt. Vem bestämmer vem som har rätt?

Frida B
0

#28 ja vi tycker det, men skulle dom se hur vi hade det skulle dom nog tycka att det var för mycket

_(f.d MelvinMimmiLufsen)

Pennybus
2

Usa är ett större "land" än sverige och därför har de fler idioter än i vårat land men det betyder att de också har fler vettiga människor än i sverige, så är det bara.

"i'm not scared of dying but i'm awfully terrified of dying alone"

[RMSLiners]
1

För mig är det helt ologiskt att jämföra Sverige som har en landyta på ca 449 964kvm med en befolkning på ca 9,5 miljoner, med USA som har en landyta på ca 9 826 675kvm och en befolkning på ca 3 miljarder och sen säga vi har bättre hundhållning i Sverige än i USA. Bättre lagar möjligen men det innebär inte att en svensson i Sverige är jämförbart bättre än en amerikanare eller tvärtom.

Sen anser jag inte heller att man kan dra slutsatser utifrån TV program som tex "Mannen talar med hundar" då det är ett program som är till syfte att lyfta fram de hundar med problem beteenden och deras lata ägare, utan dem hade programmet inte funnits och Sverige har ju Fredrik Steen aka Hundcoachen som sin egen motsvarighet.

BettaSplendens
1

#31 Fast Usa har väl dock inte 3 miljarder invånare? Snarare 300 miljoner

[RMSLiners]
1

#32 Hehe, blev lite fel där. Vet inte varför jag skrev miljarder, bra att tänka på en sak och skriva en annan. 😛
Men ändå, större befolkning än i Sverige.