Frågor vid köp av hund
Jag kan tyvärr inte använda sök metoden här då jag enbart loggas ut, men jag undrar vad ska man fråga om egentligen när man köper hund?
Är det skillnad när man ska köpa renrasig eller blandras? 🙂
// Lise
When nothing goes right, go left!
Vad gäller det för ras?
Fråga om sådant som gäller rasen och kan förekomma inom rasen, dock skall du ju forska mycket om kombinationen så du vet hur det ser ut när det gäller hälsan och till viss del mentaliteten.
Fråga om uppfödarens mål med kombinationen och hur uppfödaren tänkt med att just använda de två hundarna.
Fråga om allt som kan vara relevant.
Vad vill du ha ut av din hund? Vad söker du i en hund?
Det här är bara en allmän tråd, jag har en omplacerings hund här hemma.🙂
// Lise
Klart att det är skillnad på att köpa renrasig o blandrasvalp, med en renrasig så vet du på ett ungefär vad du kommer att få för vuxen hund, med en blandis så har du ingen aning, du kan inte kolla upp föräldradjurens hälsa eller mentala status o blandrasuppfödare är sällan speciellt kunniga eller insatta i det där med avel.
Vad man bör fråga om beror ju på rasen, lämpligtvis så har man satt sig in i vad det är för ras man tänkt sig dela sitt liv med de närmaste 10 - 15 åren.
mvh
ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.
Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .
Medis på Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.
Jag tänkte mer om det är skillnad i frågorna när det gäller renras och blandis. Självklart får man ju fråga om sjukdomar från raserna som är inblandade.
// Lise
AoO är att man själv är påläst om raserna, både de bra o de mindre bra sidorna, för o nackdelar med mentaliteten t ex, har blandiskullens föräldrar gjort BPH? Vilka hälsotester har det gjorts.
Du skall inte godta det som sägs muntligt, det skall vara BPH protokoll, röntgenplåtar so är avlästa, samma med ögonspeglingar, patella, etc etc etc.
ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.
Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .
Medis på Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.
#7 tack! :)
// Lise
Jag tycker nog att man kan ställa samma frågor. Men man kan inte förvänta sig att en person som säljer blandrashundar har gjort alla undersökningar som man gör på många renraser. Det är ganska ovanligt, men det händer.
Om man köper en blandras får man utgå från de raser som är i hunden. Ta reda på vilka undersökningar som görs på dom raserna, vad de har för hälsoproblem, och fråga uppfödaren om han/hon gjort det.
Även en blandrasuppfödare kan ha röntgade och ögonlysta hundar och dessutom kan det vara renrasiga hundar så att man kan ta reda på hur det ser ut längre bak i ledet. Stamtavla är ju bara en dokumentering av hundarnas förfäder och förfäder har alla hundar. ;)
Men vad man än tittar på för hund tycker jag att man kan fråga samma saker. Däremot kanske man ska vara extra noga att kanske försöka få se båda föräldrarna när man köper blandras, därför att man inte kanske kan vara lika säker på att uppfödaren gjort ett genomtänkt val när det kommer till föräldrarna. Om man träffar båda kan man i alla fall skaffa sig en egen uppfattning om vad dessa har för lynne och exteriör.
Absolut. Tack :)
// Lise