Enklare med kroppsspråk
Jag testade att träna trix med Molly genom kroppsspråket och det var ju enklare än ord!
Genom att jag alltid satt upp handen när jag sagt ''stanna'' så gjorde jag det nu också, utan ord bara handlingar, och hon stannade kvar så fint. Genom att komma emot henne när jag hade gömt klart maten och gav henne en godbit för hon var duktig för att sedan ta ett steg åt sidan förstod hon att hon skulle söka maten.
Genom att sedan ta ena min hand och göra en halvcirkel framför mig förstod hon att hon skulle gå runt mig.
Genom att göra en cirkel i luften förstod hon att hon skulle dansa.
Genom att peka på bädden förstod hon att hon skulle sitta.
Genom att böja mig fram mot henne förstod hon att hon skulle nudda sin nos mot min näsa.
Det vi ska träna mer på är att hon ska veta att när jag drar handen framför henne på golvet ska hon lägga sig :).
Känns som bra hjärngympa också, att hon får tänka till lite vad jag vill att hon ska göra! Och det är rätt skönt att slippa prata hela tiden 😉
Tycker det är riktigt kul att jobba med min hund, men tror inte jag skulle ha tålamodet att fixa det i tävlingar, haha. Det duger på hemmaplan för oss :).