ha Hund i lägenhet
det där med att ha hund i lägenhet, är det en helt okej sak eller är det inte alls bra? skriv gärna vad ni tycker!
tycker det är helt okej, sålänge hunden sköter sig :)
Sajtvärd på Akvarieräkor ifokus och m_edarbetare på Agility ifokus
_(f.d MelvinMimmiLufsen)
Vi har 3 hundar och bor i en 2:a så…
Medarbetare på Hundparkour.ifokus
Jag bor med mina två hundar i lägenhet, det fungerar fint. Förstår inte riktigt vad som skulle vara problemet?
Besök min blogg: http://bumpi.se
Hundar som bor i lägenhet får ofta mer aktivering jämfört med gårdshundar/villa hundar- generellt. Eftersom man MÅSTE gå ut med dem, det funkar inte att bara öppna dörren.
Sen beror det väl på allt annat än om bostaden sitter ihop med andra bostäder eller ej.. finns det bra promenadvägar? Även i storstäder kan det finnas utmärkta parker. Får hunden möjlighet att springa ordentligt (lös) Hur ofta är man hemma? osv osv osv
Håll huvudet högt men näsan i en vänlig vinkel.
Jag bor med en hund och två katter i lägenhet, ovanför bor två hundar och ovanför dem bor en till hund. Det går superbra. Även om det skulle bli lite kaos och glada svansar om vi åkte hiss samtidigt.
Jag förstog inte riktigt vad det var du undrade över?
Inga problem alls. Bor i en 2a med min Boxer. Vet folk som bor med fler hundar/större hundar och i mindre lägenheter. Man får lära hunden att ta det lugnt inomhus och att det är ute det ska aktiveras. Hus med inhägnad tomt är väl kanske det ultimata, men inget fel på att ha hund i lägenhet.
/Mvh Sara - Sajtvärd på Dokumentärer
Medarbetare på Bullhundar
Besök gärna min blogg: loveradioblog.weebly.com
tack för alla svaren.
kanske senare i framtiden hade jag tänkt mig att skaffa mig en liten valp. men då går man också skola osv, just därför tänkte jag ifall det bara är en plåga för hunden att få vara ensam från 8 till 3 (ibland kommer man ju hem tidigare + att det finns fler i familjen som kommer hem olika tider) mamma säger att det bara är synd om hunden osv. men jag vill veta lite mer om folk som nu haft hundvalpar osv i lägenheter hur går det för er? då ni jobbar/går skola osv, och då dom inte har någon rastgård att vara i?
Till att börja med så köpte vi henne två veckor innan sommarlovet så jag hade några månader på mig att umgås och träna henne innan skolan började igen. Sen har jag gått hem varje rast och först lekt med henne och sen har hon kissat och bajsat en snabbis precis innan jag gick tillbaka till skolan. Fast det är ju jobbigt om man måste åka till och från skolan..
jo precis det är ju det som är problemet, men det som skulle vara bra med att skaffa valp just nu är att jag inte går skola och är helt ledig. börjar igen vid början av hösten, så egentligen har jag hur mycket tid som helst med att umgås och träna med den. så det skulle ju som vara ett plus i kanten. Men inte helt säkert när och om det nu blir att jag ska skaffa valp.
Bor på 23 kvadrat med två hundar. Det funkar bra men så har jag 2 meter till stor gräsmatta och 10 till skogen :)
#10 din mamma har rätt. Det är inte snällt att skaffa hund om det är så att den ska lämnas ensam så många timmar om dagen. Varken som valp eller vuxen och det har ingenting med villa eller lägenhet att göra.
#12 nä det är sant. men dock har jag ju min syster som varken jobbar eller går skola som är hemma med sitt barn som skulle kunna se efter hunden om dagarna så egentligen om jag tänker efter så tror jag nog att en valp skulle få ett bra hem hos oss :)
Bor i lägenhet själv med min familj och katter 5 rok på 130kvm
ser ingen större skillnad att bo i hus inte vill man iaf ha en hund som står o skäller eller inte klarar av att vara ensamen. Det är inte boendet som akterverar eller gör hunden trygg :)
De flesta privata hyresvärdarna är emot rökning och husdjur, men alla andra har inga regler gällande husdjur såvitt jag vet. Tycker det är ok sålänge hunden inte kissar och bajsar inne hur mycket som helst.
#15 Så länge det inte är bostäder som är klassade som allergilägenheter får hyresvärdar vare sig neka rökare eller djurägare, trots att en del, även kommunala bolag försökt förbjuda muskelhundar.
kl
Har själv bott i en 1:a på 40 kvm med två BCs, även bott i en 3:a på ca 70 kvm, två vuxna + äldre tonåring med 3 BCs o två katter. Inga som helst problem.
ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.
Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .
Medis på Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.
#16 Va? Är det sant? Vi har fått brev från vår hyresvärd där det stog ungefär "Det är förbjudet att inneha hund av kamphundstyp i lägenheten för att förhindra skada av andra människor och djur." 😕
Något sånt stog det. Jag antar att någon hundrädd granne måste ha sett när vi har lekt dragkamp utanför huset och ringt hyresvärden.
Men så dem får inte göra något åt det? För vi har varit jätterädda att dem ska säga åt oss att antingen göra oss av med hunden eller flytta ut.
Sorry för OT
Vi bor i en lägenhet som ser ut som ett radhus vilket betyder att vi har tomt, altan och hela kittet. 74kvm dvs 3rum+kök och har både hund och katt. Vår hund är dessutom pratglad och kan yla eller knorra när hon ska föra talan och inte en enda granne bryr sig om det. Hon är tyst när hon är ensam hemma. Funkar kanon bra.
Vi bor rätt stort, en 4a på 104 kvadratmeter, och jag har en Nakentjej :). Funkar hur bra som helst!
Där vi bor är det två portar. I ena porten har typ ALLA hund och alla är okej med det. I den porten jag bor har jag hund och grannen.. våra grannar är inte så nöjda med det men varken deras hund eller min hund gör väsen ifrån sig :). Så det funkar bra det!
#17 Kontakta Hyresgästföreningen!
#17 Har för mig att Svenska bostäder har fattat ett beslut som kan förbjuda kamphund Lght.
♥ Cogito, ergo sum ♥ May the force be with you ♥
Hej! Vi e 5 pers i min familj som bor i en lägenhet på 94? Kvadrat, två våningar. De funkar bra tycker jag. Jag ville ha en stor hund först, men mamma tycker vi bor för trångt redan. Så de blev en liten vovve :)
Varför skulle det inte vara okej? 🤔
Skillnaden är ju att man har grannarna tätare inpå, därför krävs ju lite extra hänsyn. I övrigt spelar det ju ingen roll.
≧◔◡◔≦
#17 Dom kan inte vräka dig av den orsaken, men ingen lär ju kunna flytta in med "fel" hundras.
≧◔◡◔≦
#21 Ah! Det var svenska bostäder vi hade.. Men dem har bytt till Primula nu. 🙂
#25 Skönt.. Men det blir ju jobbigt sen om man skulle flytta 😮
#25 man har ingen skyldighet att redogöra för ev husdjursinnehav vid tecknande av hyreskontrakt hos allmännyttan eller t ex HSB, om det inte handlar om allergihus.
Helt okej, hunden ska ju rastas och motioneras ute så då behövs det inte så mycket plats inne. Har bott med min hund i ett rum på internat och i lägenhet, har aldrig varit några problem alls. Nu bor vi i en 3a och även nu går det superbra. Så ser inga som helst problem med att ha hund i lägenhet.
Hunden har nog ingen åsikt om man bor i lägenhet eller i hus så länge man ger den den motion den kräver. Vi har sån tur att vi bor i lägenhet med gräsplan utanför så vi kan bara öppna dörren och låta dom springa lite :)
"Med rätt träning kan människan bli hundens bästa vän"
Blogg http://www.echosierra.se/
Instagram @historienomalf
Jag och min familj bor i lägenhet med hund. Inga problem alls, inte jobbigt alls. Bara att springa ner för alla dessa trappor när man inte har någon hiss. Men man får ju extra mycket motion då… ;) Haha. Det som kan vara lite jobbigt är när man har valp att springa ner för att kissa med valpen. Eftersom när de är små måste de gå ut ofta, men det har faktiskt inte vart några problem alls.