Aggressiv / osäker hund ! hjälp
Hej . jag har en amstaff/pitbull hane på två år . har tagit över honom då han hamnat i fel familj . jag har ett problem . min hund kommer ej överens med andra hundar då han blir hyperaktiv och darrar . på ett glad sätt men väldigt osäker sätt - när han kommer nära hugger han i luften direkt . jag som hund förare säger till han och visar att det är fel beteende att det är fel . han lugnar ner sig och sen prövar man igen och gör samma sak igen . ingen hund går inte ens valpar . han är uppvuxen man andra hundar tills han hamna i slagsmål med sin far . jour familjen som hade han . tåg inte hand om honom . han lyssnar till mig upp till 100% . men jag vet inte hur jag ska få bort detta beteende på han . hur jag ska få han komma överens med andra hundar , har försök med långa promenader . aktivering innan . gå med den andra hundar på promenad . men inget verkar funka . Jag behöver hjälp. vad ska jag göra? jag tror att för ägaren har kampat med han . då han var helt sönderbiten när vi fick han . och idag naffsar och vill bara bita andra hundar, utan ens se vad det är för hund . snälla hjälp !
Det verkar inte som om han är glad i början, utan visar tydligt att han är osäker. Jag rekomenderar skvallerträning! Och vad skulle hända om ni släppte ihop honom med en annan stabil hund? (Obs, gör inte det, men vad tror ni?) Eftersom han är osäker kan ni också börja bygga upp förtroendet lite mer, och träna på hundmöten med en stabil hund ni känner på avstånd, och minska sedan avståndet tills han klarar att vara nära en hund osv
Sajtvärd på Akvarieräkor ifokus och m_edarbetare på Agility ifokus
_(f.d MelvinMimmiLufsen)
Så fin! Bra att ni tog honom och ger honom en andra chans. Önskar er all lycka till,ge inte upp. Klart att han är osäker om han har använts till kamp. Jag tror också att skvallerträning( och mkt tålamod) bör testas..
Jag tycker det låter oroväckande att du "ska" få han att umgås med andra hundar, speciellt med tanke på hand bakgrund och antagliga härstamning.
Varför ska hund umgås om han inte vill eller om du utsätter andra för risker? det är väl nog att han kan beté sig civiliserat runt andra hundar.
≧◔◡◔≦
Måste nog hålla med #3 lite.. om en hund inte klarar av att vara med andra är det väl inget som säger att man måste lära upp hunden.
Det är så han kommit överens med andra hundar innan . Bott med massa hundar innan. För min killes familj har 4 st hundar . Och uppfödaren vill gärna att han ska bli lika stabil igen som innan ingen annan i kullen är som han .
#5 Alla hundar utvecklas olika? Min tjej är osäker och reserverande mot andra hundar och springer ifrån dom medan hon mer än gärna busar och leker med de hundar hon känner igen och litar på. Ska jag då tvinga henne att börja gilla alla hundar vi träffar på? Hon är en egen individ och jag vill inte tvinga henne till nåt hon ogillar bara för att jag ska vara nöjd. Hon ska väl få trivas med sitt liv och sin situation lika mycket som jag själv vill trivas med min egna situation? Så tänker jag i alla fall och då kvittar det om hon inte vill vara bästa vän med ALLA vi stöter på.
Jag har personligen ingen som helst erfarenhet av en hund som ev använts till kamp men det jag reagerar på i din beskrivning är att du på något sätt "korrigerar" honom när du anser att han beter sig fel i samband med andra hundar.
Utifrån min erfarenhet med hundrädd/aggresiv hund skulle jag rekomendera dig att omedelbart sluta med det. Det svåra med korrigering är att det är så svårt att avgöra vad hunden associerar obehaget med. Det kan lika gärna leda till att hunden kopplar ditt obehag med andra hundar och inte sitt eget beteende.
Sedan tycker jag absolut inte att ett aversivt beteende ska bestraffas då man ju faktiskt vill att hunden ska visa vad den känner. Det är mycket bättre (enligt mig) att försöka stärka hundens självförtroende generellt samt visa att man förstår och accepterar hundens rädsla och agerar därefter.
Skvallerträning tycker jag är alldeles utmärkt. Man måste lyssna på hunden vad den säger till dig och inte bestraffa det.
Och låt hunden slippa umgås med andra hundar tills den visar att den är mogen.
Jag hade skitit fullkomligt i vad uppfödaren vill och inte vill. Det är inte livsnödvändigt att han ska umgås med hundar och vad jag fattar det som är han bara osäker när han ska hälsa på en hund och inte så fort han ser en på en promenad. Vill han inte hälsa så varför tvinga honom?
Även om hunden har kunnat umgås med andra hundar under uppväxten så är det inte säkert det fungerar nu när den är 2 år och börjar bli rejält könsmogen och vuxen.
Jobba på att få den att uppföra sig i närheten av hundar, men strunta i biten att den ska kunna "umgås". En hund som vill bitas skulle jag inte ens försöka med pga skaderisken på andra hundar.
Precis som Lo-katt nämner så kan saker förändras med ålder, och nu är/börjar han bli vuxen.
Uppfödaren har ju ingenting med din hund att göra, och jag tycker att h*n visar stor okunskap om h*n anser att hundar av den här typen skall kunna umgås friktionsfritt med alla hundar i vuxen ålder.
≧◔◡◔≦
Tycker verkligen inte att du ska korrigera honom när han blir osäker, det skapar bara mer osäkerhet.
Om han inte gör utfall och skäller på andra hundar på promenaden så ser jag inte riktigt problemet. Han måste ju som flera andra sagt inte umgås med andra hundar.
Jag har en hund som har gjort utfall och skällt mot andra hundar men nu blivit bättre med hjälp av skvallerträning. Jag är glad bara hon kan gå förbi en annan hund utan att bry sig, skulle aldrig få för mig att "tvinga" henne att hälsa på andra hundar bara för att vår andra hund är supersocial. Hon kan umgås med hundar inom släkt och vänkretsen och det räcker, hon behöver inte kunna umgås med varenda hund vi ser.
När hon var liten var hon ganska reserverad mot andra hundar och eftersom jag inte hade någon erfarenhet av sånt så trodde jag helt enkelt att det skulle bli bättre om hon fick träffa många hundar men att låta henne träffa andra hundar i koppel kan ha bidragit till att hon blev som hon är. Skulle jag skaffa en hund idag som var reserverad skulle jag aldrig ta med den hunden fram till andra hundar om den inte ville och skulle heller inte låta den hälsa på andra hundar i koppel. Utan enbart lugna, snälla hundar under ordnade former och då lös.
Men man lär sig av sina misstag.
Och har man en hund som redan är osäker och då aggressiv så får man ta problemet därifrån och inse att den kanske aldrig kommer kunna umgås med andra hundar normalt, men att ändå försöka jobba bort osäkerheten genom att göra hundar till något positivt.
Medarbetare på Undulater och Burfåglar