Hundar iFokus

Hundar

Etikett: hundtillbehör-hundprylar
Läst 3022 ggr
Michaela-N
0

Vilken sele skulle kunna passa?

Blir lite trött på att jag aldrig lyckas hitta något som passar Hugo i storleken. Speciellt selar och täcken har varit omöjligt.

Jag har ett flertal selar, och alla sitter dåligt. 
De passar bra framtill men skaver i armhålan. Storleken större är för stor, han lyckas ta sig ur den och den hänger vid bogen.

Är därför på jakt efter en modell selar som har ett långt band under magen, så att bandet man knäpper efter benen så att säga sitter längre bak och inte orsakar skav. 
Har ni tips? Vi har en Hurtta Y-sele som inte passar alls. Provat H-sele, den sitter inte heller bra. Gustav & Evita funkar inte den heller.

Neela
0

Är det till liten hund kanske rogz kan passa? Vi hade väldigt svårt att hitta sele till vår storpudel så fick åka och prova allt i butiken. Hade samma problem med hurtta som du men lyckades hitta en h-sele som satt bra. Annars hade jag funderingar på att beställa en efter mått på nätet, kanske kan vara något om du inte hittar något?

Michaela-N
0

#1 Ah, dom såg ju fiffiga ut! Nåt i den stilen behöver det vara i alla fall, den verkade ha ett långt band under magen som är det viktiga.

Finns det en fodrad variant som är lite mjukare tro?

Neela
0

#2 Tror inte det, inget jag känner till i alla fall. Kanske värt att testa puppia?

Michaela-N
0

Puppia har vi inte testat, tycker egentligen att dom är bra fula men om dom sitter som en smäck på honom så kanske det kan vara värt det. 
Ska åka till Bromma zoo i veckan och titta lite. 🙂

sarae
3
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Min tös e hopplös att köpa selar till så jag gav upp och special beställde en från http://jeckadesign.weebly.com/ 

Leveransen tog ett tag men jag är supernöjd och fick den precis som jag ville ha!

sarae
0

Jokkes selar kan också vara värda att prova - satt relativt bra på min ostbåge :D 

http://www.jokke.com/index.php?74

Neela
0

#4 Jag har puppia på katterna och gillar dom starkt just för att dom sitter bra och är mjuka. Insåg i och med att vi testade säkert 15 selar på Sune att det är viktigast att den sitter bra än är snygg även om jag helst vill ha både och. Hoppas du hittar någon du blir nöjd med!

Michaela-N
0

#5 Aha, den var ju jättesnygg ju! Men h*n gjorde selar och sånt för vinthundar väl? Min hund är så långt ifrån vinthund som det går att komma! 😉 Ska kolla lite på hemsidan!

#6 Jokke har vi också provat. Dom har såna där "dumma" selar, precis som Hurtta och Gustav & Evita, dvs. med denna form, det är dom som inte funkar.

#7 Ja, det hoppas jag med! Ska försöka hitta någon på Bromma zoo i alla fall. Åtminstone prova.

sarae
0

#8 Från början var det tänkt till vinthundar men vet att hon gjort till många andra hundraser (min egen är en blandis) så det mesta kan nog ordnas :D

Michaela-N
0

Provade Puppia idag, och SJÄLVKLART vad Hugo mittemellan storlek S och M. Provade alla selar som butiken hade, valpselar, H-selar mfl. Även Julius K9 satt dåligt. Nu ger jag upp 😮

Grejen är att jag gärna vill ha en sele till när vi cyklar/joggar i sommar. Då springer han med, för det mesta lös men han måste vara kopplad i flexi när det är folk omkring eftersom jag inte kan hålla koll när jag cyklar. Då får det bli flexi och halsband, vilket jag verkligen inte vill!

[Bullen300]
0

kan du inte testa att sy en egen sele? så att den blir som du vill ha den?:)

sarae
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Provat VGW? Hade tänkt föreslå julius K9 men det gick visst inge vidare med den selen :P 

Annars tror jag som #11 att det nog är dags att antingen sy en egen eller specialbeställa en. 

Själv har jag som nämnt helt gett upp att hitta nått i butik som passar min dam perfekt. Så det blir specialbeställning eller egen tillverkat :D

Den här fick jag sy till Önska när hon växt ur sin valpsele (en julius K9) och inget annat passade. 

Jag upplever att H-selar kan vara "enklare" att få att passa på knepigare hundar än Y-selar.

Neela
0

Puppia har en modell som är ställbar även i halsen, fungerade inte den heller?