Hund på siba?
Hej! Tänkte höra om nån vet ifall man får ta med hund in på siba?
Hälsningar Vemsan
Tror det beror på butiken. Men aldrig sett hund i SIBA butik när jag varit där fåtal gånger
Men jag tycker inte man ska göra det, om man ej ha blindhund.
Bättre att ha hunden hemma, hos någon som passar den eller liknande.
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.
Kanske kan du ringa och fråga. Vissa affärer godkänner andra inte. Om du tar med in så se till att hunden inte gör något väsen av sig utan kan gå fint vid din sida, så är det störst chans att ingen säger något. Mindre hundar är också bättre än större i detta fall. Folk reagerar mindre på en vavva än en mastiff ;) även om allergirisken är lika hög för båda.
Inte tillåtet med hund in på siba om det inte är en ledarhund. Det är för att undvika att hunden gör skada och så finns det dom med allergi.
Tack för era svar! Ska nämligen hämta ett par hörlurar så hade tänkt ta med vovven dit på en långpromenad i det fina vädret. Men det får bli en annan runda ;) Har dessutom en chihuahua/papillon så det var inte så att jag hade tänkt dundra in med nån bjässe.
Hälsningar Vemsan
Varför vill man ta med sig sin hund in i en elektronikbutik? Är det en ledarhund så är ju det förståeligt, men är det så att man behöver en ledarhund, så ber man väl någon man känner handla det man behöver? 🤔
#5: Som jag skrev var det bara tänkt att gå in, hämta hörlurarna och gå ut. Ser inga problem med det. Har inga problem med hundpassning eller någonting utan tänkte bara ta vara på vädret. Jag ställde dessutom en ja och nej fråga och bad inte om negativa kommentar från folk med förutfattade meningar.
Hälsningar Vemsan
#6 jaha okej, dåså. Såg inte ditt förra inlägg då jag postade mitt en minut efteråt.
Och varifrån har du fått negativa komentarer från folk med förutfattade meningar?
Jag har en chihuahua/Japanese Chin.
Jag tar med henne in typ över allt i alla affärer men jag har henne innanför jackan/tröjan så hon bara kan sticka upp huvudet.
Om dom vill köra ut mig så får personalen göra det men måste glatt säga att det är ca 90% av alla fall (för mig) som personalen älskat min hund och sagt att det inte gör ngt att jag tar med henne in. Man kan ju liksom inte sätta en liten hund utanför affären.
Bl.a. Ica i Lerum vill att jag har med henne just för att visa kunderna :3
Detta är kanske självklart (att man får ha med den in) men 2 st djuraffärer ringer mig ibland för att jag ska komma dit om jag inte har ngt att göra :3 Väldigt kul faktiskt
Jag har fått in i min hjärna att alltid ha med henne över allt.
Som sagt, vill de inte ha mig där så får de skicka iväg mig ;)
MVH en djur o kramgalen Ida 
lifewithapaw.blogg.se - Bloggar om djur, natur, fotografering och mitt iv
Medarbetare på Bortskänkes och Chihuahua
#8 Hoppas du inte tar in henne i affärer där man ej får?
Och har du tänkt på dem som är allergiska? Tycker det är ego att tänka så. Bättre att låta hunden vara hemma i så fall, om det inte är enstaka fall där man får ha hunden med.
Har inga affärer nära mig så måste ta tåget om jag ska handla någon stans. Mamma och pappa jobbar heltid så de kan inte vara hemma med henne och hon är valp så måste tyvärr ha med henne Vart Jag Än Går så jo jag har med henne överallt i alla affärer. I de affärer där det är en skylt med hundförbud så frågar jag alltid men får oftast ett "okej"
Finns där ingen skylt med förbud så tar jag med henne in utan att fråga
# 11 vad gulligt med affären där de vill att du visar upp din hund. Önskar jag kunnat ta med min överallt, men han är för stor för att bära. hehe
Är valpen rumsren då, nyfiken på om det skett någon olycka när du burit på henne under jackan?
Jag jobbar i butik och vi tar ingen skillnad på om det är liten eller stor hund vi har hundförbjud.
Som någon annan skrev så tror jag inte man får. I alla fall inte på media markt där min bror jobbar.
Någon gång när det var akut något jag skulle köpa var det ok att jag bar min Sasha. Har tagit in henne i en matbutik i Norge en gång (rebelliskt), haha, men det gick bra den korta stunden vi var inne. Men annars får hon mest vara hemma, om jag inte ser det som bra miljöträning att till ex gå till gallerian osv.
# 13 Får man ha med hund in på gallerior?
Du tar väl inte med hunden in på ICA? Det är förbjudet enligt lag eftersom dom förvarar livsmedel där
minavitas.wix.com/kennel
#14 De flesta galleriorna jag har sett har haft ett klistermärkte med överkryssad hund på vid inngången, tyvärr. Fast jag kan förstå att man inte vill ha kissmarkeringar överallt.
Jag tar med Tilla in i alla affärerna där hon får lova att följa med :) Nästan varje gång vi kommer in på HM kommer hela personlaen för att hälsa :P Och på Åhlens är hundar också välkomna. Flora har faktiskt fått följa med in i en kebabrestaurang när hon var en 10 v…jag lyckades övertala de som arbetade där, hon låg och sov i mitt knä under jackan under exakt hela måltiden :)
Jag ser inget problem i att inte ta med hundarna dit de får vara med. De som är allergiska har jag svårt att se hur de skulle hinna reagera på den lilla stund de är där inne samt att de inte ens är i närheten av hunden för att få någon allergisk reaktion.
Tycker att det är så överskattat det här med att inte ta med hunden in i butiker där de faktiskt får vara. Nu menar jag inte att man ska göra det ändå vid varje tillfälle man får (skulle ju kanske inte funka så bra om alla tog med sina hundar alltid), utan vid enstaka tillfällen så som TS t.ex. beskriver. Tar ju aldrig med hundarna om jag ska på shoppingrunda eller handla något målmedvetet, utan det handlar om små snabba ärenden, in och ut i princip.
17 oja där man får ta med sig sitt djur ser jag väl ingen nackdel att ta med hund/djuret kanske.
Jag tycker iaf inte om att det tillåts i vanliga butiker, just för att det är så vanligt med allergi.
#14 Med gallerian menar jag gallerian i t-centralen! Där får man ha hund! Borde varit tydligare!
Visste faktiskt inte att det var så vanligt att man fick ha med hund in på affärer. Har endast haft med min flicka in på en affär och det var en lagershop som jag fick bära henne inne på för de att att det kunde ev. finnas glassplitter på golvet. Hon gnällde duktig och tyckte jag var en sådan hemskt matte som inte lät henne gå och undersöka stället.
Men sen bor vi ute i en liten håla där det knappt finns några affärer förutom mataffärer och när vi åker för att handla får någon se efter hundarna.
Medarbetare på Undulater och Burfåglar
Har tagit med min valp in på Coop, eller inte jag för jag vågade inte.. Utan min kompis hade henne innanför jackan, och de var ingen som sa något :)
#21 Fast man får ej ha hund med in där. Det handlar om matvaror osv, så då hade det varit mycket bättre och mer respektfullt om en av er hade haft valpen ute och en gått och och sedan bytts av.
Står det hundförbud ja då är det hundförbud.
Står det inget, och man är osäker ja då frågar man.
Jag skulle aldrig ta med mig min hund in i affärer.
Det kan finnas hundrädda människor (finns nog dom som får panik och blir helt skakiga av hundar, precis som alla andra fobier.. till och med min nakenhund reagerade en tant på och hoppade in i skogen och tog en omväg istället för att gå förbi oss), rädda barn osv. Sen känns det inte så.. hygieniskt att ta in en hund i en mataffär.
Helt enkelt av respekt skulle jag aldrig ta in en hund. Inte ens om man fick det, pga hundrädda människor. Dom ska nog få handla i lugn och ro utan att kolla över axeln liksom. Ute kan dom undvika och gå andra vägar men i en mataffär, ja.. där kan dom nog få handla ifred.
Jag är självklart inte inne i livsmedelsbutiker en längre stund och har alltid frågat innan om jag får. De har sagt "ja, om du har hunden innanför jackan" och är aldrig inne mer än 10 minuter. Dock blir jag ofta stoppad av kunderna för att de vill hälsa och även så de anställda.
#24 But still. Oavsett om majoriteten av kunder vill hälsa så finns det dom som är livrädda för hundar, oavsett storlek och ras. Och då kan man visa hänsyn och respekt till dom genom att inte ta med hunden fast man får, fast de flesta hälsar.
#25 Man kan också se det såhär. Om folk som är hundrädda ser en ordentlig hund med en bra hundägare så kan de blir mindre hundrädda :)
#26 De som är hundrädda tänker inte alltid så dessvärre :/ Så man kan inte riktigt se det på det viset heller.
#26 Kan också finnas dom som får panik av att se hundar och då hjälper det inte att ''tvinga'' dom vara i sin egna matbutik med en hund. Då släpper nog dom korgen och går därifrån. Det kanske inte händer ofta men det kan hända.
Tanten som sprang in i skogen vart inte mindre hundrädd av att se att jag drog in min lilla nakenfis och hade henne nära mig? Hon valde skogen.. skulle jag släppt fram min hund hade hon nog sprungit med all sin kraft.
#25 Har svårt att lämna henne hemma då mina föräldrar jobbar och har långt till butiker. Hon är liten valp och får inte lämnas en längre tid
#26 Självklart ska man inte ha hunden med sig i en livmedelsaffär! Det är ohygieniskt, samma sak på restaurang. Däremot om man sitter på ett utefik eller går i någon affär som man får ha lov att ha hund i tycker jag det är bra. Själv har jag inte med mig min hund då jag anser att hon är lite för glad i människor för att sköta sig riktigt bra.
Men jag tycker man ska överlämna ansvaret till affärsägaren som får bestämma om man ska få ha lov att ha djur med sig eller ej.
#29 Sak samma. Jag har sagt mitt och jag skulle bli irriterad av att se någon med en hund i en mataffär. Brist på respekt för dom som verkligen inte klara av att se en hund förs dom får panik och skakar.
Om jag har fått ett godkännande av butiksägaren att ha med min hund så får faktiskt den hundrädde säga till mig att jag ska gå där ifrån. Då respekterar jag det =)
#32 Bra sagt.
Det finns ju faktiskt folk som är så pass allergiska att ''bara 10 minuter in och ut'' kan spela så stor roll som liv eller död.
Kan inte förstå hur man kan våga sätta en annan människas liv i fara pga att man vill ha hunden med överallt? …
#34 Haha, vi har samma bild :) Men håller med dig…
29 har oxå haft valp och min man arbetarde då 24 h pass med andra ord fick man be någon att passa valpen när man visste om att man behövde göra något som inte gick planera så bra innan tex åka till läkare pga halsont eller akuten.
32 menar du att man ska gå fram som hundrädd person till hundägaren som har hunden nära sig!?
Håller inte med dig.
Jag kanske skall fråga om jag får ta med hunden in på mitt iCA också om jag har den innanför jackan? att hon väger 25kg lär väl inte spela roll i sådana fall? är det enbart storlek som betyder något kanske katten kan få följa med istället… *ironi på hög nivå*
Inget personligt mot dig, men jag tycker att det är skandalöst att personalen uppmuntrar djur inne i en livsmedelsbutik.
≧◔◡◔≦
#32 Så en människa som är livrädd för hundar ska gå fram till dig, som har en hund med dig, och säga till att denna personen inte klarar av att vistas nära hundar och att du borde gå ut? Ehm…
Skulle jag ha lika stark hundfobi som jag har andra fobier, så skulle jag ALDRIG gå nära dig, utan istället sitta någostans livrädd tills du gått ut.. Eller svimma som vissa gör
Kanske bara jag som bryr mig om mina medmänniskor, verkar som att många andra lever i en bubbla eller något
Jag blir nästan mörkrädd när jag läser vissa inlägg här, har man så lite respekt för sina medmänniskor att man struntar fullständigt i alla andra så länge man får igenom sin egen vilja ??!!
Hur kan man ens komma på tanken att ta med sig hunden in i mataffärer eller gallerior och dylikt ? Jag säger inget om det handlar om djuraffärer men vanliga affärer, jag förstår det bara inte.
För det första så får man inte ha pälsdjur i affärer som handskas med livsmedel, skulle en inspektör från livsmedelsverket vara i butiken vid samma tillfälle som man har med sig sin hund in så kommer det få oanade konsekvenser och personligen skulle inte jag vilja vara den som bidrar till att affären får stänga igen bara för att personalen eller butiksinnehavaren inte har mod nog att säga nej till en egoistisk hundägare.
För det andra så finns det både allergiska och hundrädda människor här i världen och de ska inte behöva utsättas för hundar när de går och handlar, djuraffärer kan de undvika utan problem men vanliga affärer ska de kunna känna sig trygga i. Sedan spelar det ingen roll om det är en liten eller en stor hund, hund som hund och visst en allergisk person kan även reagera på de kläder man har på sig för tillfället men det är 10 gånger värre att utsättas för en livs levande hund! Hundrädda skiter fullständigt i om du har pli på din hund eller inte, de resonerar inte så utan allt de ser är en hund och det är fullt tillräckligt för dom. Jag har själv råkat ut för en hundrädd människa och hon hade till och med hund själv men var paniskt rädd för främmande hundar. Jag satt på en parkbänk och min hund låg och sov vid mina fötter och hon passerade med sin hund ungefär 10 meter från oss, min hund kände lukten av den andra hunden och lyfte på huvudet för att kolla och det räckte för att den andra människan skulle skrika rätt ut i panik! Han gjorde ingen tillstymmelse till att resa på sig eller försöka ta sig fram till dom, han låg kvar vid mina fötter.
Visst utsätts allergiska och hundrädda för hundar även utomhus men där kan de lättare undvika genom att ta en omväg men den möjligheten har man inte i en affär.
Om det handlar om en valp eller om en otränad unghund/vuxen som inte kan lämnas ensam, ja då får man planera sina inköp bättre! Antingen så väntar man tills någon annan i familjen är hemma och kan passa hunden medans man själv går och handlar eller så får man be någon snäll granne eller vän att passa medans man uträttar sina ärenden, svårare än så är det inte!
Inte undra på att hundägare har så dåligt rykte bland icke hundmänniskor när det är så många som visar så liten respekt för andra människor, som är egoistiska för JA jag anser att det är en egoistisk handling när man inte tänker på vad man utsätter andra människor för genom sitt handlande!
Kanske har alla inte samma åsikter om vad de "utsätter" folk för.
Mycket är situationsbundet. Många här inne sitter och pratar om "allergiker" men ingen allergiker uttalar sig själv. Så var är alla dessa människor som har så himla stora problem med hundar, att de inte klarar av att någon med en hund gjort en snabbvisit i en affär när man kanske inte ens var där? De som är superallergiska har alltid med sin medicin, och är man så himla allergisk spelar det ingen roll om man är ute eller inne så argumentet att "det är ju en butik" fallerar där med. Då borde hunden förbjudas lite överallt. Glöm att åka tåg, buss, vara i stan med hunden, för det KAN ju komma någon som är superallergisk. Vill ni själva inskränka era liv med hundarna på det sättet så ja, fortsätt gärna med allergiargumentet men det finns inte särskilt mycket substans i det.
Folk kan få reaktioner på stark parfym och nötter med, men ser ni förbud mot det på siba eller? Ni tror inte att det har att göra med att hundarna kan ta plats, störa folk, skrämma folk? Givetvis har det med respekt att göra. Men att bli alldeles "mörkrädd" av att folk inte tänker som en själv är väl ändå att ge sig själv lite för stort tolkningsföreträde?
Folk kan vara hundrädda och därmed har man ALLTID en skyldighet att se till att hunden håller sig lugn, inte stör med mera när man är bland folk. Koppel och bra disciplin.
Min åsikt är egentligen att hunden ska lämnas hemma om man ska shoppa. Hade gärna sett hundförbud i fler affärer (för att affärerna själva är de som ska bry síg om sina kunder!)
Och jag är för övrigt allergisk mot en hel rad med saker men inte kräver jag att folk ska visa en överdriven hänsyn för det. Om någon äter jordnötter i min närhet så får jag helt enkelt flytta mig. Inte förbjuda folk att äta jordnötter.. Men kanske ska jag i stället bli "mörkrädd" över att folk är beredda att utsätta mig för detta..
#40 Kanske sitter det ingen hundallergiker på en hundsida för jag tror inte denna äger en hund?
#41 Jag känner flera hundallergiker som har hund :)
"i'm not scared of dying but i'm awfully terrified of dying alone"
#42 Nu menar jag dom som verkligen är allergisk och verkligen inte tål dom :). Jag är själv allergisk mot andra hundar än nakenhundar och jag har en nakenhund ;).
# 34 Jag skulle tippa på att de som är allergiska, om det är ett så stort allergiskt problem för dem, tar medicin för det då hundar och utekatter finns överallt ute ändå.
#40 Superbra inlägg!
Sajtvärd för Bullhundar, medarbetare på Borderline & Djurtransport.
Står i stargroparna för en förhoppningsvis framgångsrik avel av tan-tecknade möss!
#40 Du tog orden ur mun på mig angående det med allergikerna!
Det jag blir "mörkrädd" över är att det verkar vara så självklart att man ska få ta med sig sin hund "överallt" och i nästan alla fall handlar det om tjejer med småhundar. Fördomar, ja absolut, men jag har i stort sett aldrig sett några med stora hundar som går ut och in i diverse olika affärer. Varför ska det vara okej så länge det handlar om en liten hund som man bara kan stoppa innanför jackan ?!
Jag har haft hund i över 20 år men inte f*n var det självklart att lilla Fido skulle få följa med överallt för den skull, sen kom Paris Hilton trenden och diverse andra kändisar som bar runt på sina hundar på armen och gick ut och in i affär till affär.
Visst finns det en hel drös andra saker som folk kan vara allergiska emot och allt går inte att förbjuda men det handlar om att ta HÄNSYN. Jag själv tål inte cigarettrök och jag kräver inte att det ska vara rökfritt överallt men utomhus kan jag undvika att gå förbi någon som står och bolmar och ta en liten omväg runt men om det skulle vara tillåtet att röka i en affär så skulle jag utsättas för det vare sig jag vill eller inte. Det är det som gör mig förbannad, man ska kunna gå och handla i godan ro utan att behöva oroa sig över att en hundägare promt måste ha med sig sin hund överallt!
Och ja det är ett evinnerligt tjat om allergiska/hundrädda men det är bara för att poängtera, de som inte är allergiska eller hundrädda kan inte föreställa sig hur det känns. Jag har haft bekanta som har varit hyperallergiska mot hundar, alla oavsett ras, och inte kunnat vistas ens i närheten av en hund utan att få andnöd. Tänk en sådan person som handlar i godan ro på ex. ICA och in klampar en person med en liten hund innanför jackan men då den är så liten så syns den knappt om man inte tittar så noga. Denna person ställer sig bredvid den allergiska som är upptagen med att kolla på varorna på hyllan och plötsligt får han/hon plötslig andnöd och samtidigt lättare panik då han/hon inte vet varför och i paniken över att inte kunna andas så tar det längre tid att få fram medicinen som kan vara skillnaden mellan liv och död. Jag skulle inte vilja vara orsaken till att någon person skulle bli så dålig att den nästan kvävs till döds, någon måtta på egoism får det faktiskt vara!
Av samma orsak undviker jag också att åka kommunalt så gott det går, jag undviker att ha stark parfym på mig m.m. m.m. Det handlar helt enkelt om medmänsklighet! och tänka på vad man utsätter andra för och det gäller inte bara hundar utan allting.
#40 - hela min ena brors barndom och tonårstid var ett helvete då det räckte med att ha gick förbi en hund på gatan för att få svårt att andas = asmatiker + allergiker. Första gången på cirkus slutade i akutfärd med ambulans och efter det brakade allting loss.
För honom skulle det varit väldigt traumatiskt att gå på en hund inne i en trång gång i en affär tex och han är knappast ensam om problemet.
Tack och lov så växte en hel del av hans problem bort, men det tog lång tid och han är fortfarande oerhört allergisk mot häst, marsvin och vissa andra djur - men klarar numera att besöka mig trots att jag har hundar.
För övrigt så avskyr jag när folk har starka parfymer då jag får migrän av det och önskar det folk kunde tänka till innan dom hällde på sig en halv flaska….
Jag tycker det är OK att ha lite parfym på sig men man ska inte vara en parfymfabrik som tyvärr många är. Jag tar ett tryck, inget mer, räcker :)
Jo men självklart tycker även jag det är okej med parfym - men ibland blir jag mörkrädd när jag går förbi folk som stinker som en hel parfymfabrik😉
#50 Ja det tycker jag inte är OK bland folk och förstår inte vitsen med det heller :P
När Mixa var valp så hade jag med henne nästan överallt. Jag satte henne innanför tröjan när hon började bli trött. En gång tog jag med henne när vi skulle in snabbt i affären. Det var en mataffär och dem som jobbade där sa att det var okej sålänge hon bara var i jackan. Dem tyckte att hon var jättesöt eftersom hon sov med huvudet hängandes utanför jackan. Jag kunde ju inte sätta en 12 veckors valp ensam utanför affären liksom.
När det är kallt ute så brukar min syster ställa sig med Mixa innanför dörrarna på Ica. Det är inte i närheten av matvaror så hon får stå där.
Jag skulle aldrig ens komma på tanken att ta med en hund till en butik just för att det är förbjudet såvida det inte gäller djurbutiker som arken zoo, djurmagazinet osv för där är det tillåtet.
Jag såg häromdagen en person som vandra in på stadsbiblioteket med sin lagotto, den personen flög ut lika fort av personalen, och då har inte biblan något klistermärke i dörrarna inte utan det är logiskt tänkande som gäller.
När jag följer med mamma till affären med min nakentjej, trots -10 (för nu pratar jag vintertid), så stannar vi utanför.. jag har henne i famnen och ibland tar jag med mig en filt. Att ställa mig innanför dörrarna där panten oftast är kommer inte på talan, det är respektlöst det med mot dom som är hundrädda som in i h*lvete (barn som vuxna, och barn vill jag inte utsätta för hundfobi då det kan följa dom livet ut) eller dom som är allergiska.
Väljer jag att följa med så får jag ta hänsyn helt enkelt och inte anta att alla hundrädda/hundallergiker ska ta hänsyn till min hund. Alltså stannar vi utanför, passar på att träna miljö och socialträning genom att inte hälsa på alla. Och en filt är inte jobbigt att ta med sig, bara mysigt för hunden!
#54 I min affär kan jag stå i ett hörn utan att folk behöver gå förbi min hund då ingången är vid ena sidan. Det är en dörr som går bakom pantmaskinerna där och det är bara anställda som går dit. Det jobbar ungefär bara sex personer på våran Ica och alla dem älskar Mixa så för dem så gör det inget att hon står där.
Ska väll nämna också att jag har bara haft hund i butik en gång i hela mitt liv och det var när jag jobbade på Jula många år sedan. Hade då med mig våran draghund till jobbet men han fick stanna på lagret hela tiden, hade ett litet säkert hörn med en filt där han låg snällt och brydde sig inte om alla truckar mm som körde runt. Då hade jag också tillåtelse av chefen att ha honom med mig och han blev något bortskämd av alla i personalen, han blev lite av butikens maskot.
40,
Då sonen är pälsallergiker o därmed bara tål Pudel idagsläget (16år) så undrar jag en sak vad nöt-allergi har med det hela o göra?
Nötterna är på ett ställe jag har flera i bland mina systrar som inte tål nötter o systerbarn (4 st som har nöt och olika allergier) De tål att se nötter av olika slag men 2 kan inte plocka med dom utan hanskar o alla kan allså inte äta några då får de svårt att andas. Ändå arbetar min ena syster som har nötallergi med just plocka godis + lösviktsnötter och än har inget inträffat med henne… 🤔
Parfym jag jobbar i butik och vi får inte stinka parfymfabrik dels för våra Medarbetare men mycket är det för respektera kunder som får ont i huvudet. Aldrig hört att dessa kan få andnöd?!
Dessutom får man inte äta på Siba och dit räknar jag iaf sånt man stoppar i munnen, även nötter. 😉
#57 Jag är parfymallergiker och jag blir illamående, får ont i huvudet, jag får yrsel och andnöd. Jag svimmade nästan en gång när jag följde med mamma till KIKS. (Parfym & sminkaffär) Nu får jag stå flera meter från affären varje gång hon ska dit. Jag kan inte ens stå vid dörrarna utan att bli yr och må illa.
Ändå ska folk hälla på sig hela parfymflaskan så jag får ofta gå med halsduk för ansiktet när jag går och handlar. Jag kan ofta inte ens ta hissen om någon har stått där med parfym. Jag har aldrig märkt att pälsallergiker blir dåliga bara av att gå förbi en hund. Då borde dem ju inte kunna vistas ute över huvudtaget. Jag däremot blir dålig bara av att gå förbi någon med parfym. Ändå sitter det inga skyltar om parfymförbud på dörrarna…
Det är ju annan luft ute än inne. Inomhus är det mer instängt, inte alls konstigt att man som allergiker inte reagerar utomhus. På tåg/buss öppnas dörrarna mellan stationen och in kommer ny fräsch luft så det är nog lättare som allergiker att åka kollektivtrafik än att stå inne i en butik skulle jag tro. Dessutom är t.ex. nötter förpackade men det är ju inte hundar och om nu nötterna är i lösvikt så stoppar man ju de i en påse ändå om man nu inte går med nötterna öppet i handen. De rör inte på sig genom butiken som en person med hund gör.
Hälsningar Olivia
Titta gärna in på min blogg
58 om jag hade pälsallergi så skulle inte jag gå in i ett stall,eller zoobutik in i smådjursavdelningen 😕 att utsätta sig genom gå in på kiks var inte det smartaste om man har parfymallergi. 😉 Min son kan inte vara hos flera vänner längre tid om de har hund,kanin,marsvin. Han kan verkligen inte gå på promenad med hund han inte tål det har han gjort med både sin flickvän och kompisar som har hundar, det har blivit astma av det även om de vart ute. Själv får jag migrän och därmed mår dåligt av vissa parfymer, får klippa av porslinsblomman om den blommar pga lukten annars ligger man i migrän. Kanske med lider av parfymallergi men inte får jag andnöd, men mår illa o spyr osv
Nej, man tar inte med sig sitt husdjur in i en elektronikbutik oavsett vad det är för art eller storlek. Respektlöst mot hundrädda och allergiska. Man ska kunna köpa sig en kaffebryggare utan att få allergiska reaktioner i butiken. 😛
De enda butiker som jag tycker det är okej att ta med djur in i är djurbutiker.
När det gäller allergier så är det värt att tänka på att bara för att hunden är inne i butiken i 10 min så innebär det inte att alla allergener är borta. En hund kan efterlämna partiklar som en allergisk person kan reagera på långt efter det att hunden har lämnat butiken. Speciellt illa är det ju i klädaffärer där det kan hända att päls och andra partiklar kan hamna på en tröja som sedan en allergisk person provar.
I mataffärer förstår jag inte alls hur man kan ta in djur. Jag tycker att kattens hår dyker upp i maten här hemma utan att jag har en aning om hur den hamnade där. Speciellt nu på vårkanten.
Sedan har vi hundrädsla. Många verkar tro att man är logisk och kan resonera i dessa situationer. Jag har inga problem med hundar men jag har ordentlig spindelfobi. Jag kan säga att det inte spelar någon roll att jag vet att spindlar i sverige är små och ofarliga. När min fobi var som värst och jag hittade en spindel i duschen så sprang jag de 500 metrarna till grannen iklädd endast en handduk i 10 minusgrader utan skor. Inte det mest logiska eller stolta ögonblicket i mitt liv… Det konstiga är att jag är aldrig rädd för spindlar i naturen. Då finns det ju utrymme för oss båda. Ju mindre utrymme desto värre panik.
Frågan är kanske snarare varför hundarna behöver vara med i butikerna? Jag menar på tåg och bussar så måste de ju vara med för att åka från punkt a till punkt b, i djuraffärer så behövs de ju för att prova storlekar och annat, de behöver ju få röra sig på staden och i naturen för motion. Men vad är syftet med att ha med dem i butiker?
Vi hade med oss ''min'' pappillon in på ica en gång (var där i 1-3min, köpte tandkräm) så hon var ju innanför jackan men när vi kom till kassan så var där en sån här riktigt tjur tjej som sa att man egentligen inte får ha med hund in…Men när vi gjorde samma sak på macken för att köpa dricka så sa tjejen där ingenting. Ang om man ska få ha hunden i vanliga affärer så tycker jag absolut att man borde få ha det. Var på Kungsmässan och där var det en Chihuahua i en hund-resväska, tyckte absolut inte att det var något fel med det.
Medarbetare på Hundparkour.ifokus
#63 Varför borde man få ha det i vanliga affärer? Det är ju inte snällt mot t.ex allerigker osv, läs #62 :) Då kan ju inte dem gå och handla utan att riskera att få allergiattack, plus att i matbutiker är det inte hygieniskt med hundar, man får ej ha det.
#63 Brist på respekt heter det. Det finns som sagt allergiker och ja, det finns dom som är VÄLDIGT allergiska mot hundar.
Kassörskan gjorde rätt som vart irriterad på er!
Jag är allergisk mot hästar, som in i Norden. Jag var i receptionen på ett ridhus en gång och hästarna var inte ens i närheten utan flera, flera, flera meter ifrån. Slutade med att jag låg i min säng i nästan två timmar när jag kom hem, svårt att andas (fick nästan åka in akut) och mina ögon svullnade upp.
Finns dom som reagerar likadant på hund.
Ang. att man inte reagerar utomhus: jag kan gå förbi en häst ute utan problem men inte i ett ridhus, då är det kört. Finns dom som reagerar likadant på hund, som sagt.
Nu har jag inte orkat läsa alla inlägg här ovanför men att ta in hund i en livsmedelsbutik är förbjudet. Sedan har andra butiker (kläder, möbler osv) ett såkallat "generellt förbud", det innebär att det inte finns någon lag som förbjuder hund men man bör ändå tänka på andra så att bara för att man "får" kanske man inte BÖR ta med hunden. Samma sak på uteserveringar, det finns ingen lag som förbjuder att man får sitta med hund utan det är upp till krögaren själv att bestämma. Så enligt lag kan TS ta in hunden om hon vill, men som många redan har sagt så kanske man inte bör göra det av olika anledningar. Men som sagt, om det inte är en livsmedelsbutik så kallas det generellt förbud.
OT #59 Nötallergiker är allergiska mot proteinet i nötter som fastnar på princip allt som har en yta.
Jag t.ex. som åt valnötter imorse (och rörde nötterna med fingrarna) kan gå ner till affären och kolla på ett mjölkpaket, sen kommer det en "supernötallergiker" och tar på samma mjölkpaket, kliar sig i ögonen och sen bär det iväg till akuten. Påse eller inte, kontamineras påsen av proteinerna som finns i nötter så kan det framkalla en allergisk reaktion.
En liten parentes, tycker dock att denna tråd har blivit en smula off topic då TS fått vidda svar angående hund i butik.
Är man egoistisk så är man (jag menar inte att TS är det, pratar allmänt), finns inget man kan göra åt det. Alla är olika.
Nej, tycker det är onödigt att ta med sig hunden in i butiker sålänge det inte gäller djurbutiker. Men att ta med hunden in i en livsmedelsbutik tycker jag är respektlöst, finns en anledning till att man inte får ta med djur i såna butiker. Spelar ju ingen roll om det är en stor eller liten hund, allergiker kan ändå få känning.
Djurbutiker håller jag med om, där är det okej för det är ändå en djurbutik där allergiker inte vistas. Jag tar med min hund på varje djurbutik vi är på (om det inte ligger i gallerior, fast dom besöker vi aldrig då jag gärna tar med min hund till djurbutiker för då får vi oss en redig promenad samt tränar miljö och socialträning på köpet).