Hundar iFokus

Hundar

Etikettaktivering
Läst 971 ggr
Pajjen
0

Aktivering för tuggande amstaff?

Har en amstaff (valp 8 månader) som är väldigt glad för att tugga på allting typ. Hon har tuggat sönder alla leksaker vi gett henne som varit i hårdplast (bland annat en sådan godis/aktiveringsboll dvs HÅRDplast).

Nu har hon börjat tugga sönder kläder, täcket mm. här hemma vilket inte är jätte kul. Hon har leksaker, vi går regelbundna promenader, leker allmänt mycket utomhus och går valpkurs med henne.

Vet inte riktigt vad vi ska göra…?

Är det någon som har något tips eller varit med om samma problem, vad gjorde ni för att få bukt med problemet eller vad hade ni gjort?

http://marslammet.blogg.se (Ett liv med ätstörningen Anorexia Nervosa och lite för mycket energi i en lite för liten kropp)

Susanna_w
0

Jag hade smma problem när min omplacering kom (Då var han 1 år) eller nästan samma sak, han tuggade sönder skor! Jag köpte ben till honom, märgben eller kohud som han fick ligga och tugga på och det räckte, han fick att tugga på och sen när han hade tuggat klart så var han nöjd med tuggandet och sen när han blev "tuggsugen" igen fick han ett nytt ben att tugga på och idag så behövs inget alls och han har inte tuggat på skor på över 2 år (Vi har haft honom i 3 år) och är också en sån som tuggar sönder allt i hans väg så leksaker får han inte ha inne förutm kampsnören för annars har vi plast/gummi smulor all over the place. Vi har införskaffat oss ett billdäck och det går verkligen inte sönder men det får han bara ha utomhus ;)

Ja kanske ska tillägga att han är Amstaff/Ambull

_All animals deserve a home, a family that cares, and a life to live.
_

teezan
0

min är också en tuggare även om han får ben :/ och han är 1,5 år nu :P han kan förstöra det mesta trots aktivering och är en av anledningarna till varför vi inte lämnar honom ensam :P gav upp att köpa gosedjur til honom då det enda han har i huvudet är att mörda det ;) vet inte hur vi man får bort det så är också ute efter tips :)

Maja2
0

Ts, kolla även inne på amstaff i fokus :)

[Tess86]
3

Börja med att prova med ben, riktiga råa, köttiga ben som han kan tugga sönder. Köp alltså inte märgben, som är för hårda, eller "hundben", som är gjorda av hud och inte ben, utan riktiga köttben. Du kan köpa grisklövar, revben eller liknande. Kyckling brukar också vara uppskattat men äts ju upp lite snabbare. 

Det låter inte som att din hund borde vara understimulerad så du behöver nog inte vara orolig för det, utan hon har nog bara stort tuggbehov. Om du har trädgård kan du skaffa en stor benbit från slaktare eller jägare (vi brukar ge våra hundar hel ryggrad eller bäcken ute på tomten) som hon kan jobba med.