Hundar iFokus

Hundar

Etikett: hälsa
Läst 20484 ggr
kyoshiro
0

konstigt utslag i ljumsken

hej min hund har fått utslag i ljumsken ser rött och irriterande ut, detta kom i somras och jag gick till vet för att kolla med dom om vad de kan vara men dom visste inte vad de kan vara ser ut som svamp men sprider sig inte svamp? detta har inte spridit sig någonting de försvann efter att jag fick en insektssalva från vet men nu har de kommit tillbaka igen, precis som de kommer tillbaka när de blir fukt på de, de är lika stort som en 5:a ska försöka ta en bild på de och lägga upp här så man kan se. men kan någon tänkar veta vad jag pratar om och har någon vart med om något liknande på sin hund?

[RMSLiners]
0

Utan bild är svårt. Det är inte varbölder då? Debrukar återkomma om de inte opereras och får drenering. De kan också sitta långt in under huden och behöver inte alltid spricka.

kyoshiro
1
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

hittade en bild på fb. nope inget var de blir som en torr yta på de och nästan flagnar och sen kommer de lite vätska ifrån, men inget var. lite svullet men ingen knöl jag fick som sagt en salva från vet när jag va där i somras och gjorde en hälso koll på honom och dom kunde inte säga va de va, men salvan va mot insektsbätt och ja de blev bättre men när de va helt borta så slutade jag smörja och nu har de kommit tillbaka igen ca en månad senare.

Nathalie-G
2

Ser ut som Hotspot tycker jag, testa en salva/gel som heter Viatop att smörja med! :) Verkar det klia?

kyoshiro
0

de va den salvan jag fick utav vet och de funkar men så fort jag slutar med den så kommer de tillbaka :S han är på och slickar ibland men inte hela tiden

Nathalie-G
2

Håll torrt och rent, låt honom inte slicka på det! Tvätta med klorhexidin (finns på apoteket) två ggr om dagen och smörj efteråt. Ha gärna tratt på hunden tills det är helt läkt! Finns ju ingen direkt päls där han har fått det men annars ska man raka rent och lämna en kant utanför med frisk hud för att inte stänga in det och kunna hålla torrt och fint! Min kille här hemma hade nyligen ett på15x20 cm på halsen, det var inte lätt men vi var ihärdiga! Han fick då ha en tunn bomullströja så att han inte skulle kunna klia men så att det fortfarande andades!