Pomeraninan hjälp!
Hej! Jag har två frågor om pomeranianer!
Hur mycket brukar dom kosta?
Har ni några tips på uppfödningar som har vita pomeranianer? Den behöver inte vara utställningsbar eller nått bara den är helvit och hälst så liten som möjligt! :)
Hur stora brukar dom vara?
Tacksam för svar!
<3 www.anglabackenskaniner.weebly.com!! Tips - Fakta - Uppfödning av lejonhuvad kanin! <3
Hej!
Jag kan säga en sak på en gång tänk om! Vit och så liten som möjligt?? Då får du bara problem med sjukdomar och de är redan riktigt små hundar.
De vita kommer du ha svårt att hitta, de finns de som har vita men de är ofta redan tagna av eventuellt andra uppfödare du får säkert ge 25.000kr minst för en vit så som de ser ut idag.. då ingen har lyckas fått ett riktigt vitt avelsprogram, sen att alla är importer.
De är en riktigt sällsynt färg i Sverige och svår att födda upp.
Jag rekommenderar att du läser om rasen innan du går efter deras utseende.
Tex denna vita pom: finns inte detta är bilder som cirkulerar som har blivit redigerade i PS och andra redigering program. Som folk blir lurade på dessvärre.
http://25.media.tumblr.com/c2d27dff037c69d444ff58d130871cf2/tumblr_mgaicwZgSZ1ra9hyoo1_500.jpg
Du måste kunna tillgodo ser deras behov, de är små men de kräver en hel del. Annars blir de lätt skäliga.
http://www.skk.se/hundraser/pomeranian/
http://www.pomeranianklubben.se/
http://www.allahundraser.com/pomeranian
Om du fortfarande känner att pom är rasen för er/dig så gå inte efter färgen i första hand. Då minster man chansen att kanske få sin bästa vän för livet för den inte hade rätt färg.
Min tjej har jag haft ca 2 månder och hon är svart! En färg som många INTE vill ha.. men hon är så underbar och färgen skulle jag kunna bry mig om mindre ;) Gillar alla färgerna så för mig är de ett plus överallt.
Bra skrivet LillPom! Du borde verkligen lyssna på det TS.
Helst så liten som möjligt?? De har en vikt mellan 1,5- 3kg. Max vikten för en chihuahua är 2,5 kg tror jag. Varför är det viktigt att den är så liten som möjligt när det redan är en av världens minsta hundraser?
Tack så jätte mycket för den informationen! 😃
Jag har läst på en del om pomeranianer men de var bara dom frågorna jag inte hittade!
Såklart är utseéndet inte det första man ska kolla efter men de var det jag inte riktigt visste, alltså det jag inte hittade! :)
25 000 var lite mycket för mig men kostar alla färger så mycket? Orsaken för jag ville ha just en vit var att de är ju lite udda och det var den jag fall för men jag ska leta vidare och somsagt tack så jätte mycket för att ni ville lägga ner tid och hjälpa mig!😃
<3 www.anglabackenskaniner.weebly.com!! Tips - Fakta - Uppfödning av lejonhuvad kanin! <3
#1Förresten så måste jag säga att din lilla tjej är HUR SÖT SOM HÄLST!!
Sök efter en annan ras istället, finns ju andra spetsar som är vita ifall det verkligen är viktigt, finns ju dock kleinar som kan vara relativt ljusa, helvita vet jag dock inte om de kan vara.
En vanlig pomerian kostar runt 15.000kr. Beroende på hur meriterande föräldrarna är m.m
Nej alla färger kostar inte alls så mycket, men de är för att vit är så pass nytt här i sverige så man kan begära mer ..
Annars ligger de på 16-18.000kr.
De är just en pomeranian jag är ute efter! Om de var så ovanligt med vit så är de inget måste. Dom andra färgerna är också jätte söta!
Har ni något tips på nån bra uppfödning runt Dalarna av pomeranianer? :)
En viktig sak att tänka på hos små raser är risken för patella luxation alltså att knät hoppar ur led när hunden springer. Min sambos syster har en pom som har patella på båda bakbenen och han är ändå en stor pomme. Han har opererats 2 ggr på samma ben men det blir inte bättre så nu kanske hon måste amputera. En operation kostar ca 15000, så hon har nu betalat 30000 helt utan resultat. 😞 Detta är vanligare ju mindre hunden är. Även vattenskalle, ögonpoblem och tandlossning är vanligt his små hundar. Men detta kanske du redan hade räknat med! Ville bara upplysa dig om riskerna med små hundar. Såklart händer inte detta alla små hundar men det är något som man bör vara medveten om! 😊
Gå in på ras hemsidan så får du kollar. Tyvärr kan jag inte säga vad som är en bra uppföddare för dig… du måste ju känna att du trivs med din uppföddare och där med måste du nog träffa ett par st.
En som du kan vända dig med dina frågor som är kunning inom rasen(helst kanske inte nybörjare utan en mentor)
Jaa de är sant!
Jag är inte ute efter någon utstälningsbar pomeranian. Jag vill bara ha en "kelpomeranian" eller vad man nu ska säga.
Bara den har haft ett fint hem innan utan sjukdomar, besvär osv. :)
De är inte de lättaste att hitta ? Trodde du ville ha en valp? De flesta födder ju upp för utställning.
De är en valp jag vill ha men jag menar att valpen har haft ett bra tidigare hem hos sin mamma :)
Ja då är jag med:) Du får höra dig omkring min tjej kommer från Cimarosas kennel och hon är jätte duktig!!!
#14 Jaa de ska jag! :)
haha det var många det!
Sajtvärd på Akvarieräkor ifokus och m_edarbetare på Agility ifokus
_(f.d MelvinMimmiLufsen)
Men oj vad hände där!? haha

Måste bara inflika någonting som jag tycker gäller när det gäller alla djurslag.
Åk hellre längre för att hitta den rätta hunden för just dig än köp en bara för att den finns i närheten. Det tjänar man så otroligt mycket på i längden.
Jag hade pom för många år sedan och jag åkte runt på utställningar och ras-specialer innan jag hittade den uppfödare som jag tyckte passade mig bäst. Och som tyckte att jag passade henne också såklart.
Sen var det ju bara att ta sig till henne, fastän det var långt. Men då blev det rätt från början.