Hundar iFokus

Hundar

Etikett: övrigt
Läst 12718 ggr
Loveradio
1

Hur avbryter man hundslagsmål?

Som rubriken lyder, om ens hund och en annan hund börjar slåss. Hur avbryter man enklast slagsmålet? Om hundarna är kopplade kanske det är lättare, men om de är lösa då? Kan vara bra att veta om detta skulle hända nån gång.

Ni som varit med om hundslagsmål, hur bar ni er åt för att sära på hundarna utan att själv bli skadade?

/Mvh Sara - Sajtvärd på Dokumentärer
Medarbetare på Bullhundar
Besök gärna min blogg: loveradioblog.weebly.com

KorvochMos
0

Jag och mor var med om de, vi hade vår hund Eros lös och vi gick bakom ett hus, där fanns en jäkla stor hund som drog sig lös från ett långt koppel och skulle verkligen attackera vår hund, Så mamma gick emellan då eros tryckte sig mot henne och sparkade bort hunden eftersom den var väldigt agressiv, även jag försökte få bort, och de var en rejäl match, Eros fick ett par sår och tillslut kommer ägaren ut som slänger sig på hunden och trycker ner den mot marken, och vi blev tvungna och springa därifrån, så dom kunde få kontroll över hunden,

Min mor vågade aldrig gå där igen haha, så på nått sätt får man ju gå emellan, eller slänga sig på hunden, lite svårt och veta vad man ska göra när någon sånt väl händer..

[Asta]
4

Jag fick en gång i tiden lära mig att man ska hugga tag i bakbenen på dem och dra hundarna bakåt (båda då alltså). Jag har dock aldrig testat det och undrar om man inte riskerar ett hugg.

Loveradio
0

#1 Otäckt.. Tur att det gick bra ändå, att er hund inte fick större skador.

Ja det är ju svårt att veta hur man ska bete sig i ett sånt läge, det gäller ju att försöka sära på dom så snabbt som möjligt men ändå inte riskera att själv bli biten. Därför jag ställer frågan så att man är någorlunda förberedd.

Loveradio
0

#2 Det har jag också hört. Jo precis, det är ju lätt hänt att man är fel i timingen när man sträcker sig fram mot bakbenen så får man ett hugg mot sig.

Har också hört att man ska kasta vatten över hundarna? Men det är ju inte alltid man har vatten med sig.

reverse
0

#4 Har man nu en hink vatten till hands eller liknande så ska man i sådana fall satsa på att försöka hälla vattnet över nosen/nosarna, så de får sig en kallsup. Det är det som brukar kunna avbryta det, att slänga vatten på kroppen har inte nödvändigtvis mycket effekt alls om de är så uppe i ett slagsmål.

//Lina

Karmatarerskanise
3

Jag tar hellre några hugg än att jag låter min hund ta dom. Så jag går rakt in!
Gör allt jag kan för att sära på dom.

[Zorita]
0

Vatten funkar, uha var med om ett hemskt slagsmål i hundgården där en hund fick tag i en boxers kindskinn genom gallret och slet. Endast vatten fick honom att släppa då man inte direkt kunde dra isär dem… Då var det alltså rakt på nosarna vattnet kastades.

Annars skulle jag gå emellan med benen, aldrig händerna. Ofta har man ju skor på som skyddar. Var med om ett slagsmål mellan min tik och min brors, och då var det ben och att vi kastade snö över dem. Min lilla fick en repa på benet men det var inget farligt.

Jag skulle nog också gå "all in" och sparka för att separera dem. Kommer man åt halsbandet och de är isär får man slita allt man kan. Har de fast i varann skulle jag sparka mot nosarna (inte hårt).

Karmatarerskanise
1

#7 Ibland måste man slå hårt. När Max blev anfallen av två råttisar släppte dom inte fören ägaren slog allt han kunde med en pinne rakt på nosen.

Emaljoh4
1

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Jag skulle nog inte tänkt så mycket, bara försöka dra loss hundarna!

Medarbetare på Agility Ifokus - Välkommen in! Glad

Normal is an illusion. What's normal to a spider, is chaos to a fly.

Belimas
0

Den gången min leonbergerhane kom i slagsmål med sin kullbror så var det ett ordentligt grepp om nackskinnet som fick duga, inte det lättaste att sära på två bjässar men det gick när man tog i av alla sina krafter.

Den gången min nuvarande hanes pappa flög på min kille så var det ett ordentligt tag i svansarna på dom och sen ett stadigt tag om bringan/bröstkorgen.

Det brukar bli att man tar tag i vad man kan när man ska avbryta utan att man reflekterar över vad det är för något man tar tag i.

Zabina
1

Jag har varit med om några rejäla slagsmål som antagligen hade slutat med att någon av hundarna dött om vi inte hade fått loss dom. Det spelade ingen roll vad vi gjorde. Vatten fungerade inte alls. Vi försökte separera dom med grind genom att trycka ner grinden mot nosen på den som höll stenhårt bett om den andres hals. Fy, jag ryser när jag tänker på det! Det var hemskt!

Vi fick tillslut isär dom när den ena skulle ta nytt grepp. Det gällde att vara snabb kan jag säga!

Då visste jag inte att man kunde dra dom i bakbenen, hade testat det annars. Någon som gjort det? Funkar det?

En gång skulle min pappa ta isär två hundar och blev rejält biten i handen! Direkt efter det bettet slutade hundarna!

Karmatarerskanise
1

Man ska vara försiktig med att dra loss, för det kan göra mycket större skador om hunden som biter inte släpper greppet.

Loveradio
1

Jag tror också att sparka är ett effektivt sätt att försöka separera dom på. Och det är nog vad jag skulle göra rent instinktivt. Jag tror att hålla på och fumla med händerna mellan hundarna eller att dra i halsbandet är ganska riskfyllt.

På hanar har jag hört att man ska sparka dom på kulorna? Men är inte risken att dom blir förbannade då?

Annars hittade jag detta: http://www.dogdefense.se/ En självförsvarsspray som man kan använda.

Zabina
0

#13 Vart ska man sparka då? Känns som att det kan ge skador det också? Fast kanske inte värre än om dom fortsätter slåss förstås…Jag tror att jag rent instinktivt skulle strunta i om hunden/hundarna blev förbannade på mig i den situationen.

Loveradio
0

#14 Det blir större skador om slagsmålet fortsätter. I sånna situationer får man nog ta till våld. Jag tror att sparka mot nosarna är effektivt som nån skrev.

Jo men om hunden du sparkar i kulorna vänder sig om och attackerar dig istället? Det var så jag menade med att bli förbannad.

[countess]
1

Jag har sparkat sönder min fot på hundhuset eftersom hundarna slogs där inne ! men dom slutade efter att jag skrek i högan sky om min stackars fot! Sen beror det ju hur bråket urartar är det endast en hund som hugger och den andre ligger tar jag i den som bråkar och lyfter bort denne! Om båda sloss och man har varit 2 st har vi tagit varsin hund i svansen och dragit bort dom!

Zabina
0

#15 jo, jag förstod att du menade så. Men jag tror inte skulle tänka så i det läget, utan bara göra allt för att rädda hundarna.

SaraC
1

Har bara varit inne i ett riktigt slagsmål och då tog jag helt sonika tag i min hund. Fast då blev jag också biten. Men slagsmålet avslutades i alla fall.

Mvh, Sara. Värd på Spetsar & urhundar

pius314
0

Har också hört att man ska dra isär i bakbenen, men tack och lov inte behövt praktisera det (än :-S)

• Tillräckligt bra är perfekt! -
Loveradio
0

Men om det är en stor och tung ras som t.ex Bullmastiff så är det ju inte så lätt att ta tag i bakbenen och dra.

LinaK
2

#20 Man kanske får en sån adrenalinkick att man orkar Tungan ute Man blir lite hulkenlik kanske.

// Lina - Värd på Bichon Kolla gärna in min blogg:
http://linaalgotsigge.blogg.se

[Forest]
0

En fråga till hur gör man om sin hund blir annfallen av stor/re hund o lixom har den mindre hunden i käcken den lilla är allså i hundens bett? dra den i bakbenen är lite svårt o tror itne det ger nått resultat. Men den andre kan man därimot ta i bakbenen så de tappar balansen. Men ofta släpper dom inte hunden de har i käkarna :-X

*Själv kan jag inte gå förbi ett hus eftersom amstuff hoppar rakt över staketet o går till antack jag har fått sparkat bort o skrikit in ut av *** för att stoppa den. Hade väl tur att ägaren var snabbt ut o tog in hunden. 2a gg detta hände så har jag valt bort att gå där överhuvet taget.*

Har annars inte vart med direkt hundslagsmål mer än gnabbande mellan hundar men inget allvarigt slagsmål. Stoppat flera anfallande hundar genom sparka o skrika.

Loveradio
0

#21 Haha jo det är ju möjligt :)

Sophie&Segra
1

Hur man stoppar ett hundslagsmål bäst - är ju faktiskt rätt "lätt" att sitta o disskutera om, men när man väl står där med två hundar som går "all in" och försöker döda den andra.. Så står man (iaf inte jag) och funderar på vilket som är bästa sättet att få isär dom.
Då gäller det istället att tänka och agera snabbt!

Min Jack Russell hane och största Husky hanen vi hade, rök ihop ett par gånger, men sista gången va det rejält allvar, dom skulle bara ha ihjäl varandra - och det va NU!

Tack gode gud, så hade jag min pappa där (som jobbar som vakt, så han är rätt rejält byggd om vi säger så).
Huskyn hade Jack Russelln i munnen, och Jack Russelln fick på nått underligt vänster ett jävla grepp om Huskyns ögonlock/ögonbryn (!!!)

Vi testade allt, sparka/slå, skrika, vrida om ljumskarna, slita i bakbenen, kasta snö, kasta en ketting på dom.. Men ingen av dom tänkte släppa, för som sagt.. Den andre skulle bara dö, och det va nu!

Så enda alternativet blev då att pappa fick ett rejält tag om Huskyns halsband och jag om Jack Russellns, och sen fick jag helt enkelt kila in handen i Huskyns mun så han högg mig ist, och i samma sekund som han högg tag i min hand, slet vi ut Jack Russelln o kasta in han i hundgården.
Såå.. Jag fick ett bett som hette duga, en blå/lila hand som var dubbelt så stor, två sprickor i fingrarna och senorna/nerverna fick sen en rejäl kläm..
Tog månader innan handen blev bra. Men hundarna klarade sig med (otroligt nog) lite bettsår, men inget som behövde sys - lite antibiotika och en vecka senare var dom som vanligt igen.

Behöver jag ens nämna att dom aldrig ens fick chansen att så lite som se varandra igen? ;)

Mvh, Sophie www.teamsegra.wordpress.com
Sajtvärd på Brukshundraser & medarbetare på Problemhundar.

Loveradio
0

#24 Det är just därför jag startade tråden, för att få svar på vilket sätt som är mest effektivt. Så att man är någorlunda förberedd om en sån situation uppstår. Eftersom det precis som du säger gäller att agera snabbt. Vet man hur man ska göra så behöver man inte stå där och fundera medans hundarna slåss. Och inte heller riskera att själv bli skadad om man plötsligt får för sig att hålla på att fumla med händerna mellan hundarna.

Tur att det gick bra ändå, men varför tog inte din pappa smällen istället för dig? Om han är stor och stark borde han ju ha stuckit fram handen? Kan jag tycka.

Sparkade ni mot hundarnas nos eller bara mot kroppen? Nosen är ju mer känslig.

Sophie&Segra
0

#25, För att han har supit bort typ varenda hjärncell han har Flört Därför fick jag ta smällen..

Både och, både mot nos, och olika kroppsdelar.. Men inget hjälpte Obestämd

Mvh, Sophie www.teamsegra.wordpress.com
Sajtvärd på Brukshundraser & medarbetare på Problemhundar.

[countess]
0

#25 Jag kan nästa lova dig att om det någon gång händer lär du nog inte tänka på tråden :P Man handlar och fort går det efteråt fattar man knappt vad som har hänt :( det är förbaskat läskigt !

Men absolut det är bra och diskutera ämnet endå för det kankse finns där i bakhuvudet endå och man handlar därefter utan att man tänker !

AnneN
0

De gånger jag avbrytit hundslagsmål så har jag aldrig haft en tanke på att jag själv kan bli skadad utan bara reagerat först och tänkt sedan.

Är hundarna kopplade så är det enkelt, bara att dra isär dem med kopplen åt varsitt håll.

Är hundarna lösa och slåss så försöker jag få tag i någon av dem, spelar ingen roll om det är nacke, svans, ben eller något annat bara jag får grepp om något på någon av hundarna och sedan om möjligt placera mig så att jag är som en "vägg" mellan hundarna. Har de readn bitit sig fast och inte vill släppa så har jag lärt mig att absolut inte slå/sparka eller liknande då många hundar blir triggade att hålla ännu hårdare av det, utan istället ta ett grepp antingen i den bitande hundens nackskinn eller runt halsen (inte stryptag utan bara för att kunna hålla den borta från den andra hunden när jag fått lös bettet) och löser bettet genom att stoppa in mina fingrar in hundens mungipa och bända upp käkarna.

Kanske ska tillägga att det absolut första jag testar är att ryta till ordentligt åt hundarna, oftast så räcker det för att de ska hajja till och vända uppmärksamheten mot mig istället någon sekund och man kan då snabbt som attan sära på dem.

_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!

Loveradio
0

#28 Okej intressant. :)

Vad tror ni förresten om självförsvarssprayen jag länkade till i #13? Kanske nått man borde införskaffa ifall att?

[Forest]
0

29 hört att sån spray kan göra den ilskna hunden mer ilsken allså den blir helt galen. Obestämd

Loveradio
0

#30 Jaså? :/ fast den verkar ju jättebra när man läser om den. http://www.bodyguard.nu/dog_defense.htm

"Utförda tester av sprayen

• 5 skarpa lägen, dvs då två hundar faktiskt har slagits.
• 10 scenarion då man har velat bryta och separera 2 – 5 hundar där en ”obehaglig stämning” har skapats.
• Ett fall mot en springande hund."

Belimas
1

Adrenalinet hjälper till mycket i ett sådant läge. Min leonbergerhane som jag skrev om längre upp vägde vid tillfället runt 70 kg och hans kullbror ungefär lika mycket. Man fick ta ett rejält grepp med båda händerna i nackskinnet och sedan ta i för allt man var värd men det gick.

Ankilika
1

Har man tillgång till att strypa dem så är det ett effektivt sätt (om hunden har halsband eller man har koppel i närheten). Alltså strypa den hunden som biter. Låter kanske väldigt extremt men är ju egentligen rätt konsamt både för en själv och hunden om man jämför med att stå och sparka på den. Nu säger jag inte att det är fel, man gör väl allt för att få stopp på dem. Med strypningen så kan man vara snabb med att dra loss hunden som blir biten när den andre kippar efter andan. Dock att nämna att en del hundar inte släpper försen de svimmar av

thilda-
0

När min hund biter sig fast i en annans så tar jag först tag i bakbenen.. drar allt vad jag kan sen tar jag ett stadigt tag i nackskinnet och en bit av ena örat.. De bruka räcka till att få honom att släppa.. jag har aldrig behövt använda "övervåld" på mina hundar..

Vattnadal
6

Slag och sparkar på en bitande hund triggar mer. De fattar inte alltid att andra är inblandade, utan tolkar det som aktivitet från hunden de biter.

Att ruska, skaka, slita och dra i en eller båda hundarna, om de sitter ihop av ett bett, skadar bara den bitne ännu värre.

Fungerar inte vrålande, vatten eller försök att bända upp munnen på den bitande, återstår nog strypnandet som #33 nämner. Jag använde mig själv av det i våras då två av våra tikar rök ihop.

Steg ett var att få bort andra hundar som ev vill lägga sig i.
Steg två var att rya i och se om de ens märkte att jag vill att de slutar.
Steg tre blev att handgripligen ta tag i Fenja som var överst. Cora låg då på rygg under henne och skrek, ville inte alls slåss längre, men Fenja släppte inte sitt grepp om Coras halskinn, skakade och bar sig åt. Jag kunde inte bända loss henne, så jag vred åt halsbandet til hon släppte. Då lyftes hon upp och hivades in i en hundgård, och fick sitta ensam och lugna ner sig.

När grabbarna rök ihop härom veckan vrålade jag till, det brukar räcka. Nu gjorde det inte det. Såg att de inte slogs på allvar, för att skada, utan bara var sura, så jag lät dem. Muisstänker att Ubbe på närmare 2 år inte längre ville ta skit från Ego på 3 år, och sa ifrån då Ego fräste i i onödan. Ego är mindre, och fick istället en 20 sekunders nosbränna, då han insåg att lilebrorsan är större och starkare, och att man får tänka efter innan man blir sur och fräser i för hårt. Han slutade nämligen slåss så fort han insåg att han skule förlora. Jag delade dem en stund och 2 timmar senare fick de gå en liten promenad tillsammans, efter det bor de tillsammans och är nöjda igen.

När de slåss på allvar och ingen har ett "bra grepp" om den andra är risken att bli biten själv stor. Så länge det är 2 av mina egna hundar som slåss, låter jag dem hellre skada varandra än mig, då de har bättre läkekött. Jag går inte in med händerna förrän jag är säker på att inte bli biten. Kan ex vänta på säkert läge att hugga tag i nackskinn eller halsband på den ena, och lyfta (jodå, jag kan i det läget lyfta en hund rätt bra, fast de är stora och tunga) och samtidigt som jag river i, sparka undan den andra hunden. Vill de inte ge sig, gäller det att fort lyckas stänga en dörr ed om den ena, om jag är ensam.

Sen håller vi de hundarna isär till de lugnat ner sig. Vissa av dem kan behöva en lugn koppelpromenad tillsammans där de ser att allt är lugn innan de kan umgås igen. Andra får vi vara noga med att hålla isär lång tid framöver.
Vi har några som inte kan dela hundgård, några som inte kan springa lösa i hägnet tillsammans, då det där blir så busigt att det lätt går över styr. Sen har vi en del som inte kan bo ihop eller knappt umgås, men som ändå kan gå bredvid varandra i spannet, vissa kanske inte i starten, men när de lugnat ner sig. Inne tillsammans med oss fungerar dock alla, även om vi får ha tummen i ögat på dem de första minutrarna.

Vi tvingar aldrig hundar att bo ihop med såna de inte trivs med. Ibland blir det ett evigt pusslande i hundgårdar för att få det att fungera. Löper en tik kanske hon inte fungerar med de andra smärtfritt pga hormoner. Grabbarna kan bli galna om det är "deras tjej" som löper. Vi har därför haft som projket den här sommaren att bygga en ny stor tikhundgård och en extra reservhundgård, så att vi kan dela av och pyssla om vartefter det behövs.

MVH Elin

Medarbetare på spetsar och urhundar. VD på Draghundcenter

Mischa
0

Man gör vad man kan.

Däremot bör man försöka att hålla händerna undan hundmunnar då man lätt blir biten själv, strypning är ett effektivt sätt även på hundar som gärna hänger kvar och ruskar.

Slag och sparkar är snarare triggande än brytande i ett "riktigt" hundslagsmål.

≧◔◡◔≦

Karmatarerskanise
0

Jag tänker på det här med strypa, är inte risken väldigt stor att man får tänderna i ansiktet eller huvudet om man stryper? Tänker om man råkar tappa greppet.

Fridaaaa
0

Spruta vatten med vattenslang om man kan, eller dra loss dem ifrån varandra i bakdelen. Det har jag fått lära mig

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Karmatarerskanise
2

#38 Som jag skrev längre upp får man vara försiktig med att dra i hundar som biter sig fast i varandra. Kan bli värre skador då.

Mischa
0

Risken finns väl alltid att man kan bli biten när man är i närheten, men det beror ju också på om det är en hund som inte släpper greppet eller en som tuggar och hur lätt hunden har för omriktat beteende dvs att gå på något annat.

≧◔◡◔≦

thilda-
0

#40 Överslag kallas det då :D de får min hund ibland

Mischa
0

Nja, omriktat beteende är något annat emn är säkert en typ av överslagshandling, och benämns när hunden riktar sitt beteende mot "fel" objekt, ett ersättningsbeteende.

Överslagshandling i sig självt benämns bara på en konflikt mellan två beteenden som resulterar i något ologiskt.

Ex. att hunden blir stressad av sin omgivning och sätter sig ner och kliar sig utan att det kliar.

≧◔◡◔≦

DinJejja
0

Min lilla dp blev huggen över ryggen av rysk lajka en gång. Jag var inte med men dom som var vakt åt min hund slog och drog hur mycket som hellst i lajkan utan att han släppte. Lajkan var dock tränad för jakt och släpper sitt "byte" när man tar tag i nackskinnet så då släppte han min hund.

Det var ju iof inget slagsmål men stor hund vs liten hund. Inget hit!

fettmedkevlar
0

Om jag är med när hundslagsmål startar så brukar jag alltid vråla till.

Skulle det mot förmodan inte sluta då så tar jag ett grepp om halsbandet/nacken/halsen på båda hundarna och väntar tills dem släpper eller tar nytt grepp.

Släpper inte hundarna eller tar nytt grepp så kör jag in två fingrar i halsen på hunden/arna och trycker emot tummen som är på utsidan.

Då min ena schäfertik började bråka med en bekants tik så slängde jag mig över min hund och väntade tills den andra tog ett nytt grepp och satte då min arm emellan den hundens käkar.

Har också kört in fingrarna i halsen och klämt åt mot tummen på utsidan så yngsta tiken släppte min mammas hund. Dock höll jag upp henne i halsbandet så frambenen inte nuddade i marken och höll i tills mamma tog sin hund åt sidan.

Det finns så många sätt att avbryta ett slagsmål, men jag själv har upplevt att dessa som jag skrivit ovan är enklast. Hur det är för andra kan jag inte svara på tyvärr.

bruksschafrar.blogspot.com

Medarbetare på Brukshundraser.ifokus.se

fettmedkevlar
0

Well.. Kan uppdatera min erfarenhet igen.

Har alldeles nyss plåstrat om min ena  äldre schäfertik, yngsta tiken har gjort ett hål i benet på den äldre. Huden är lös sliten så har nyss tvättat med sårtvätt samt slängt på jodopax, kompress och förband.

För att förklara hur det hela avbröts, sambon och hans vän stog på gården när yngre tiken smet ut. Flög direkt på den äldre och slagsmålet var ett faktum. Den yngre tiken hänger fast i den äldre som ligger på rygg och matar bett på huvudet på den yngre. Sambon rusar fram(han vill inte att jag lägger mig i då jag är gravid), och som tillhygge har han ett rejält kamerastativ i handen. 5-6 slag mot huvudet på den yngre och får inte en reaktion till att slagsmålet slutar. Jag lyckas få tag i den äldre tikens bakdel medans sambon slår den yngre över nosryggen med knuten näve för att få henne att släppa. Hon släpper till slut och kastas in i bilen medans den äldre gås igenom.

Så summan av kardemumman, hade möjlighet funnits och yngre hade haft halsband på sig hade jag strypt hunden för att få henne att släppa.

Den yngre tiken har hål rätt igenom örat, pice of cake om man jämnför med äldre tikens skada.

bruksschafrar.blogspot.com

Medarbetare på Brukshundraser.ifokus.se

Jika
0

Mina hundar rök just ihop. Om man tar den ena i bakbenen och lyfter upp så händer det bara att du lyfter två hundar istället för en, de släpper inte taget. Jag försökte få dem att sluta på olika sätt, det gick inte. Jag gick in, tog en hink, fyllde den med vatten, gick ut till hundarna, tog den ena i bakbenen, bar dem till hinken, doppade ner dem med huvudena i hinken. Eftersom de inte får luft, utan håller på att drunkna, så släpper de taget. Då tar jag och bär in dem en i taget i bakbenen och släpper dem i var sitt rum. Sen går jag in och googlar och finner denna länk.

Men fann inget matnyttigt. Höga ljud triggar ju bara igång hundar, så det gör det bara värre. Slå och sparka vill jag inte, jag vill ju att de ska sluta slåss för att de INTE ska skada sig, då vill ju inte JAG skada dem! Att lyfta i benen hjälper som sagt inte när de vägrar släppa och jag vågar inte ta händerna emellan, för jag vill inte heller bli skadad. Försökte med fötterna och en gång lyckades det, men jag hann inte reagera förrän de tog ett nytt tag igen…

Finns det ingen Cesar Milan i Sverige man kan fråga??

Vi har hundarna i olika rum, men haspen hade snurrat runt när jag kom hem och skulle gå ut med dem, så när jag tog ut de två som är i köket, kom den andra farande utan att jag visste det, för jag trodde ju naturligtvis att haspen var på ordentligt….

Suck!

evelina1991
0

Jag o min hund va i hundgården och så var de en dominant hona där men dem lekte jätte fint våra tjejer sen kom de en annan hona och man såg direkt att dem skulle visa vem som bestämde men ändå så skulle dem in :S (jag hade ju inte gjort de, eftersom dem var riktigt dominanta mot varann. De va lixom skrämmande) sen så höll dem på mot varann ett tag o lekte lite emellan med min hund sen helt plötsligt så bet denna amstaffen på den andra blandrasen och verkligen satt fast i henne. Dess matte blev skit rädd för hon hade aldrig bitit förr, tills nu då .. O hon tog tag i hennes bakben o håll henne fast hon satt ju ändå fast i den andra hunden. så den andra hundens husse slog denna amstaffen o släpte efter ett tag, sedan dess ha dem inte vatt där inne.

Men jag tyckte inte redigt de hjälpte just i denna sitsen eller med denna hunden, men ha hört att lyfta bakbenen hindrar dem att få den "stadgan" och "kraften" för att hålla fast då hunden/bytet.

Asuna
0

Min gammla tik har varit i slagsmål några gånger och det funkar att dra i bakbenen så länge dom inte bitit fast i varandra men då måste man ju vara två, En gång blev hon påhoppad av en schäfer som kom lös (sara var kopplad) och den andra hundägaren stod bara och skrek det enda jag hade i mitt huvud just då var Sara jag hade inte en tanke på min egen säkerhet jog fick tag på bådas nackskinn och lyckades dra isär dem, Jag är inte så stark i vanliga fall så det måste ha varit adrenalinet dock inget jag rekomenderar då schäfern försökte hugga mej i stället..

Det är nog svåt att vara förberedd för det beror ju ochså på vad den andra hunden har för ägare och så vidare. Vissa hundar som min Sara gör något som andra hundar inte gillar hon har blivit påhoppad 5 gånger när hon var yngre, varje gång har hon varit kopplad och den andra hunden kommigt lös. Nu är hon dock 13 år och andra hundar verkar ha respekt för henne pga åldern tack och lov.

vallhund
1

Vattenhink/slang kan hjälpa.

Man skall absolut inte dra isär hundarna med hjälp av bakbenen.

Breaking stick är det ultimata hjälpmedlet, i brist på det så stryper man hundarna, medvetslösa hundar bits inte.

ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.

Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .

Medis på  Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.

[Zorita]
0

Min hund blev attackerad för nån vecka sen, och då stod man där utan vatten och utan hjärna. Vi försökte få bort hunden genom att sparka. Tillslut kom ägaren lite nonchalant och drog bort sin hund i bakbenen som om hon gjort det många gånger förr. Då blev hon attackerad av oss :P Jättesvårt för det går så fort. Nu har vi infört regel att vi inte tillåter andra hundar nära våra om vi inte vet att ägarna är vettiga. Men nästa gång blir det nog samma sak, om den ena inte biter fast. Nu hade den inte gjort det så då kunde man ju dra bort den. Annars tror jag på att strypa.

evelina1991
1

Jag tycker ju absolut inte de med o strypa lät någor vidare, men sen med vatten så e de ju lite svårt ibland för man ha ju inte alltid med sig de :P Jag är överlycklig att vår tös är så undergiven o skulle INTE närma mig någon som jag känner mig osäker på, verken hunden eller ägaren. Jag säger ju till även andra hundar så som min egen när jag ser något i tex hundgården här vi bor, vore en fördel att se dem tecknerna för att förhindra i förebyggande syfte. Vet jag sagt till några att de vore inte bra "att ni kommer in" då man sett att ena hunden inne i hundgården o den som vill in ha reagerat på varann, de är där många gör fel !!

[Zorita]
0

Det är så svårt för man går på instinkt mycket tycker jag. Jag vill ju inte göra illa någon hund men vad gör man när sex whippets kastar sig mot både mig och hundarna. Munkorgarna hängde vid halsarna, inte över nosarna och ägaren var över hundra meter bort. Jag piskade med kopplet för att hålla dem borta. Som tur var träffade jag inte nån, men jag tvekar inte för att göra det igen. Ens egna hundar försvarar man ju som en rabiat mamma, speciellt när de står bakom en och ber om hjälp Tungan ute

(Vi har inga hundgårdar, detta var på ett öppet fält och det är mycket säkrare att mina hundar går lösa så de kan ta sig ifrån situationen. Viftade med kopplen till ägaren och hoppas han inte tar av munkorgarna åtminstone nästa gång!)

Mischa
1

Att strypa lufttillförseln kan ibland vara det enda som hjälper att få loss en hund som på annat sätt vägrar släppa, ju snabbare man kan få bort den angripande hunden desto mindre skada.

≧◔◡◔≦

evelina1991
0

#53 , jo men de förstod jag oxå. Beror ju helt och hållet på vad man ha för hundras, just om hur stark hunden är osv .. inte så svårt o lista ut ;)

cupcakes
0

Min hund har rykt ihop med vår fd rumskamrats hund några gånger, de är bästa kompisar men ibland blir det konkurrens. Dock har de inte slagits allvarligt, så där har det varit att ryta åt dem så slutar de. Första gången de slogs var jag däremot själv hemma, och då fick jag ta tag i bådas nackskinn och försöka dra isär dem, så fort de kommit några dm från varandra slutade de.

Har även varit med om några mindre slagsmål, här har jag/vi/man dragit isär hundarna i den kroppsdel man kommer åt.

Jag handlar instinktivt när det händer, tar tag i det jag kommer åt på en hund och hoppas att den/de som finns i närheten ska ta tag i den andra. Är jag själv försöker jag få tag i båda. Tror att ens reaktion beror mycket på situationen också.

Har varit med om ett slagsmål på liv och död, mellan två tikar på en kennel där jag var kennelflicka. Uppfödaren fick tag på en planka och slog i mitten av hundarna (huvuden, nos, där hon kom åt) utan att det hjälpte. Fick till slut ena hunden att bita i plankan vid ett omtag och vi kunde då dra isär hundarna. Uppfödaren hade någon slags spray mot hundslagsmål hemma, men det var inget man sprang in för att hämta utan vi koncentrerade oss på att få isär hundarna.

Hade det gått så långt i ett slagsmål att inget fungerade, skulle jag inte tveka att med händer eller föremål strypa den anfallande hunden. Känns ändå som ett skonsamt sätt istället för att sparka sönder revben och trigga hunden..

Vizzla
0

Har dom halsband på sig drar man tills dom tappar andan om de slåss på riktigt.

Jag stoppade en golden från att rusa fram till min hund genom att ta tag i bakbenen. Hunden blev rätt paff.

"Med rätt träning kan människan bli hundens bästa vän"

Blogg   http://www.echosierra.se/
Instagram @historienomalf

Sideshow
2

Jag har aldrig vart i ett riktigt hund bråk där hundarna försöker döda varandra men lösa hundar som anfaller har jag vart med om och det bästa man kan göra är att ta sin hund bakom ryggen och visa den andra hunden att du får gå igenom mig först ;) Sen när det kmr till slagsmål så skriver alla att dom blir jätte rädda och får panik osv och det är ju det sista man få. Gå in med kroppen hårt imellan hundarna och inte med händerna för då kan man bli rejält biten och det absolut sämsta man kan göra är att fly ifrån platsen lr att stänga in hundarna i olika rum. det måste finnas en konsekvens för deras handlande och det finns ingen värre konsekvens än att dom måste stanna kvar och bli lugna bredvid varandra sen kan man gå.