Hundar iFokus

Hundar

Etikett: debatt
Läst 2812 ggr
VildaVittra
6

Seglivade myter i hundvärlden.

Vi hamnade OT i en tråd, men ämnet är intressant. Vilka myter har du hört som du skulle vilja att de utplånades?

"underullen skyddar mot värme"- Varför springer inte uppfödarna i ylletröjor runt vänstervarven? Hundull är faktiskt varmare än fårull, jag spinner garn på olika djurs ull och den är väldigt varm.

"vecken på nosen ska leda bort blodet när den biter tjuren"- varför hade då boxrarna/plattnosar inte intryckt nos för 100 år sedan?

"men dom behöver inte kunna springa"- detta sa en uppfödare till mig när denne förklarade varför man inte hd-röntgar mopsar trots att ALLA mopsar som har röntgats haft HD E (eller om en hade d?).

"valpar och unghundar går sönder om man tar dom på promenad"- inom mänsklig rehabilitering samt habilitering så säger man tvärtom, varför skulle hundar vara annorlunda? En felaktig led behöver muskler och starka ligament för att hållas på plats, båda får man genom motion.

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

[Teddies matte]
8

Fast nu är det ju så att pälsen och underullen skyddar både mot kyla och värme. Därför skall man inte raka ner en hund helt på somrarna när det är som varmast om man vistas ute mycket.

Michaela-N
4

Pälsen, både täckhår och underull skyddar mot både värme, kyla och vatten/fukt. Bara för att den skyddar mot kyla (som du bekräftar) utesluter det inte att den inte kan skydda mot värme/sol också. 

Det där med att mopsar inte behöver springa är knappast en myt, du har nog bara stött på en uppfödare som kanske inte värnat om hundarnas hälsa i första hand.

En myt som jag trodde länge på innan jag fick reda på att det inte stämde är att man märker på en hund om den är sjuk genom att känna på nosen, den skulle enligt myten alltid vara fuktig för att hunden skulle vara frisk.

Frida B
0

fast det med vecken är väl sant, då till exempel bulldog faktiskt hade rynkor i ansiktet då..

Sajtvärd på Akvarieräkor ifokus och m_edarbetare på Agility ifokus             
_(f.d MelvinMimmiLufsen)

mopsen12
9

Om hunden går före dig betyder det att den försöker bli ledare

Jag tror helt ärligt att hundar inte är några ondskefulla varelser som försöker ta över någon ledarroll. Kanske så gör hunden det - för att den måste! Om inte ägaren ger ett bra exempel, men bara för att hunden går framför dig betyder det inte att den ser dig som någon underordnad…

[Teddies matte]
9

Samma som #4 samt "hunden får aldrig gå ut genom dörren först-då är den ledare" och "hunden får inte äta före människan-då är den ledare" och massa sådant trams.

Fenix_Chicci
4

Att alla ben från djur som börjar på F är farliga. Det vet vi ju att det endast gäller om det är tillagade ben. samt att det skulle vara farligt med rå kyckling. Min ena vovve kalasade på en rå kycklingvinge idag och var helnöjd ;) Att små hundar är "pensionärshundar" och inte orkar mer än korta promenader. Min havanais och jag pulsade i snön genom skogen idag utan problem. Kanske inte någon jättespridd uppfattning men ändå något jag hört en del gånger.

Medarbetare på Undulater och Burfåglar

havanaisbus.wordpress.com

VildaVittra
2

Som jag skrev i den andra tråden så om skulle ullen skydda mot värme, så skulle det vara svalare vid huden än utanför pälsen. Vilket det inte är. Sätt handen inne i pälsen en varm dag, så kommer ni märka att det är mycket varmare där.

Hundar som man rakat av pälsen på blir piggare, de flämtar inte lika mycket (ingen överskottsvärme att ventilera ut) samt så minskar risken för hot spots.

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

[Teddies matte]
3

#7 Nja, inte alltid bra med en nerrakad hund mitt i sommaren, då kan hunden ta skada istället, då skyddar pälsen istället.

VildaVittra
1

#3 Den första bilden är den övre från 1890, den andra från 1935. Kan du se att det har hänt något?

http://adarwinstudygroup.org/images/01-2103.png

Frida B
1

#9 vilka bilder?

_(f.d MelvinMimmiLufsen)

VildaVittra
0

Nu finns den. Min roliga dator!

mopsen12
0

#11 Men bilden syftar väl inte direkt till pälsen…? 

edit- nu kopplade jag

Frida B
0

#11 fast det är skallen, inte huden

_(f.d MelvinMimmiLufsen)

VildaVittra
0

#13 Huden sitter på skallen, ju kortare skalle, desto fler hudveck.

Intehärutandär
4

"Gamla hundar, går inte att lära att sitta". 

Joho!

Frida B
1

#14 jo det vet jag, men nutidens hundar har extremt mycket hud. Dessa hundar är faktiskt avlade till att inte bli för skadade ifall hunden blir attackerad av tjuren, och har därmed lite överflödig hud. Dagens hundar är överdrivna också

_(f.d MelvinMimmiLufsen)

mikkan01
16

"Blandraser ÄR friskare och lever längre än renrasiga hundar" 😃

~mikkan

[RMSLiners]
5

"valpar kan inte ha aggressivitet" 

Vet inte hur många gånger jag hört/läst den meningen.

mopsen12
6

"En valp som naffsar ska tryckas ner i nackskinnet"

Gah, skrämmer livet ur mig sådana saker. Valpen naffsar för att det kliar i tandköttet, inte för att den vill skada dig eller växa upp till en blodtörstig best.

linda88
4

De är väll bara o läsa en äldre bok om hur man fostrar hundar. Hade en   lätt bok med stora texter o mycket bilder när jag var liten som hette så fostrar du valpen. Var säkert skriven någon gång tidigt 90 tal. Där fanns tips som -

Tryck ner valpens nos i kisspölen om den kissar inne

Lär valpen att gå fint i kopplet. Om den drar, ryck till och säg bestämt NEJ!!!

När ni lämnar valpen ensam stäng in den i en bur

Lär valpen att sitta genom att trycka den på rumpan

🤮

Lilllens
7

"Kamphundar kan låsa käkarna" Det trögaste jag har hört..

[RMSLiners]
1

#21 Klassiska följd kommentaren jag hört där är att man måste bända upp en Pitbulls käkar med kofot. 😡

Lilllens
0

#22 Samma här!

Noa-Nisse
5

Matar man en hund med rått kött så blir den agressiv.

Medarbetare på Hundar.ifokus

IdaT
3
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

"underullen skyddar mot värme" stämmer faktiskt på min hund. Det är färgen som gör honom varm, eftersom den drar åt sig värmen från solljuset. En varm sommardag (20+) i skuggan och han inte är i solen är han svalare intill huden än vad jag är. Dom gånger han har fällt ur all underull på ryggen på sommaren har han varit varmare där än på magen, där han haft underullen kvar. Underullen skyddar honom även mot kyla och vatten.

Att våga är att förlora fotfästet en liten stund. Att inte våga är att förlora sig själv. - Søren Kierkegaard
Följ min vardag med djuren på bloggen.

[jahoda]
0

Alfarullningar! Mina vänner som inte har hundar gapskrattade när jag berättade att det finns en teori som säger att om man knuffar ner hundar i backen så blir man deras ledare.

vallhund
0

#22 O andra sidan är breaking sticks bra att ha för att kunna sära på hundar som låst sig psykiskt under ett slagsmål.

ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.

Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .

Medis på  Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.

[RMSLiners]
3

#27 Det är väll ändå lite skillnad mellan breaking sticks och en kofot.

[eeklund]
0

#7 Det är inte så bra för nakenvovvar att gå helt ''fria'' på sommaren, inte dom ljusa i alla fall. Dom ska helst ha solkräm och tröja på sig för att inte bli brända och riskera cancer.

Så jag ANTAR att det inte är bra för vilken vovve som helst att egentligen vara ''naken''/naken på sommaren då det finns risk för hudcancer och att bli brända. Så att raka ner dom totalt låter bara knäppt egentligen? Varför vilja riskera cancer på sin hund?……

Karmatarerskanise
1

Har också hört en del av det ni tagiot upp. Det som får mig att skratta är att folk faktiskt trodde att rått kött får hunden att blir ett blodtörstande monster 😂

LinaK
4

"Småhundar blir aldrig riktigt rumsrena" Hmm varför skulle dom inte kunna bli det liksom (?)

// Lina - Värd på Bichon Kolla gärna in min blogg:
http://linaalgotsigge.blogg.se

Karmatarerskanise
0

#31 Ja den är bra den med.
Kommer säkerligen från lata människor som inte orkar försöka få hunden rumsren ;)

Susanna_w
0

Småhundar behöver inte motion.

En hund  försöker ta över din ledarroll om den kissar över ditt kiss (Hur den situationen uppstår, har aldrig hänt mig iaf 😉) 

En alfa tik är aggressiv och klarar inte av andra tikar. 

Detta är lite av det jag hört som jag inte sett att någon skrivit.

Annars så kan jag ju säga att päls skyddar emot solen, sen hurvida det skyddar mot värmen vet jag inte.

Jag har aldrig sett gamla bilder på hundar där de har rynkorna, tror det uppkom senare.

_All animals deserve a home, a family that cares, and a life to live.
_

Jespersen
1

Det där med att det är jättefarligt om fästingens huvud inte följer med när man plockar den trodde jag på länge. Fast det är väl inte riktigt en hundmyt egentligen :)

Noa-Nisse
0

#34. Jag trodde också på det väldigt länge!

Medarbetare på Hundar.ifokus