Hundar iFokus

Hundar

Etikett: beteende
Läst 1529 ggr
Ketang
0

Hane som vill para hane.

Visste inte riktigt vad jag skulle skriva som rubrik. Men jag har en snart 6år gammal kastrerad hane som inte får vara ifred från min 2år gamla okastrerade hane. Värsta är det kvällstid och framför allt när vi ska lägga oss! Båda hundarna sover i vår säng om dom vill det. Och oftast under täcket. När vi ska lägga oss så hoppar den okastrerade hanen upp i sängen först och står och "passar" på den andra och tuggar i luften, slickar som en galning osv. När jag lägger mig lyfter jag upp den kastrerade hanen och lägger honom på andra sidan mig så han får vara ifred, men den andra får jag skarpt säga till att backa undan annars försöker han rida på den kastrerade osv. När han inte kommer åt honom kan han lägga sig och sova som om inget hänt. Nu i kväll gav han sig inte utan började slicka frenetiskt på mina fötter och juckade på mig för att han inte kom åt min andra hane! Men han gav sig direktnär jag sa till honom . Under dagtid är det ganska lugnt bortsett från att han måste slicka på min kastrat så fort han kissat och kan även stå och slicka på kiss från honom på tomten osv. Jag vet ju att kastrater luktar annorlunda men är det någon som vet om deras lukt kan bli starkare vissa perioder? Jag blir galen på detta snart. Och min kastrerade hane börjar bli rätt trött på den andra när han inte får vara ifred.

russin
0

Inte ovanligt att intakta hanar intresserar sig för kastrerade hanar - dom saknar testosteronet som gör en hane till just hane. Alltså att den inte luktar som en hane "ska" göra.

Löptikar ute kan säkerligen göra din intakta hane mer het på gröten - och nu är det många tikar som satt igång sina löp.

Du får sära på hundarna så kastraten får vara ifred.

Själv har jag tikar, men även tikar kan reagera på kastrerade hanhundar. Min ena tik tycker inte om kastrater alls om hon inte kände dom före kastreringen.

Ketang
0

Jo jag vet ju det. Vissa hanar reagerar på min kastrat som om han var en löptik. Konstigt är ju att det är värst på kvällen.

vallhund
0

Eftersom din kastrerade hane inte får vara ifred o du har svårt att styra upp det så kanske kastrering av den andra hunden vore en bra idé?

ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.

Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .

Medis på  Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.

Ketang
0

Jag kommer inte att kastrera honom pga olika anledningar. Detta är inget jätte problem men jag inser nu att det lät som det i första inlägget. Det går i perioder och det är fruktansvärt irriterande när han håller på så här. Det kan vara allt mellan en dag då och då till 4-5dagar i sträck en månad. Där av min fråga om dom kan lukta annorlunda i perioder. Dom vet båda vad som gäller och oftast är det inga problem alls. Men så kommer det en sån här dag när min okastrerade hane bara inte kan behärska sig. Han beter sig som om den andra hanen är en tik i höglöp. Inte lätt att styra upp det när han själv knappt kan kontrollera sig.

vallhund
0

Tja då får vi hoppas att du inte tänker avla på honom.

ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.

Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .

Medis på  Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.

Ketang
0

Öh vad fasen är det för fel på dig?