Hundar iFokus

Hundar

Etikett: hälsa
Läst 12045 ggr
Malinolsn
2

Blodblåsa på blygdläppen?!

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Upptäckte nu ikväll att våran 9-åriga tik har en blodfylld blåsa (?) på ena blygdläppen. 
Till en början såg den ut att komma inifrån, men efter närmare titt så sitter den alltså på utsidan, på den ena blygdläppen.  
Någon som varit med om detta tidigare? Har googlat runt, men utan resultat. 
Kan för övrigt tillägga att hon löper just nu också. 

Har varit i kontakt med rådgivningen, som sa att det inte var något att göra åt just nu.
Det var med andra ord inte så akut så det inte kan vänta tills imorgon, då vi ringer vår veterinär för en tidsbokning. 
Hoppas på att få komma dit imorgon förmiddag. 

Är utom mig av oro, men dock så känns det skönt att den sitter på utsidan och inte kommer inifrån.. 

Mysisa
0

Skulle det kanske kunna vara herpes?

minavitas.wix.com/kennel

Malinolsn
0

#1 Hur får dom sånt då? 
Hon har inte varit i kontakt med andra hundar 

Mysisa
0

Jag antar att hundherpes också smittar vid sexuellkontakt så det var väl uteslutet då 
Snabbgooglade på "blåsa på vulvan" och det var det vettigaste jag kunde hitta.. Annars skulle det kunna vara en infektion av vad jag kunde hitta isf ska det tvättas med klorhexedin, men det går ju inte att behandla när man inte vet vad det är

minavitas.wix.com/kennel

Malinolsn
2

Det rör sig om en leiomyom, en (förhoppningsvis) godartad typ av tumör. 
Fick operationstid nästa onsdag, så då ryker den! Även en analys på den kommer att skickas. 
Det är tydligen en vanlig åkomma, dock brukar dom sitta längre in i slidan, så den här satt ovanligt bra till för att operera bort