Hundar iFokus

Hundar

Etikett: raser
Läst 3053 ggr
tilda :) roma
0

Bracco Italiano

Hej!

Är det någon som har koll på denna rasen eller som har någon egen uppfattning att delge?

Det är ju en jakthund men önskar lite åsikter om det är fel att hålla den som sällskaps hund?

Tycker att det verkar som en jätte fin hund, men svårt att hitta mer fakta om den.

Mvh Mathilda 

[Annamaja27]
0

Tycker också att de är en jättefin ras som jag gärna kan tänka mig en av någon gång. Har bara träffat några få hundar och ingen har använts i jakt utan varit aktiva sällskapshundar.

här står lite om rasen:

http://www.braccokennel.se/ob.htm

[Forest]
0

Låter som en mer aktiv sällskapsras? inte träffat någon själv.

0

Hej :) tack för svaren!

Ja såklart menar jag ju att man får stimulera den på annat sätt, men vissa tycker att de inte är rätt att hålla en jakthund ifrån själva jakt intresset. Men de e ju skönt att ni inte delar deras mening att man tvunget måste jaga med dom. 

Känns som att dom är relativt ovanliga? hoppas jag kan finna någon uppfödare i närheten av Halland eller om de dyker upp på nån utställning hade varit kul att träffa en :)

Pennybus
1

Jasså? Så det är fel att använda en apporteringshund(har för mig att de är jakthundar också?) så som retriever för agility, freestyle, lydnad o.s.v.? Väldigt udda, måste jag säga. Förlåt för ot men skrattade lite åt det där påståendet.

"i'm not scared of dying but i'm awfully terrified of dying alone"

linda88
0

Har träffat några på utställning eftersom jag har hund i samma grupp. Mysiga hundar men inte lika energisk och "på" som min egen ras ( irländsk röd setter ). Rör sig ju otroligt vackert när de väl kommer igång, nästan flyger fram.

0

Du får gärna skratta jag är inte så påläst om de än:) klart att de inte är fel men ja vill bara inte göra nått fel utan frågar hellre en dum fråga för mycket ;) Åh va bra att du upplevt de så, ska åka till utställningen i Malmö å hoppas på att få träffa en:)

linda88
0

Kommer säkert en som brukar åka runt. Ska dit för första gången själv så det skall bli väldigt spännande.

0

Ska du ställa själv eller bara kolla, lycka till isf :)

linda88
2

Skall ställa min setter. Tack :)

[cindrus_89]
0

Jag älskar denna ras. Min syster passade en sån. En tik! Helt underbar å go dock ingen ras för mig då jag älskar fartiga energiska aussies!! Men helt klart go och mysiga hundar med världena coolaste sinne och vilja. Dreglet e dock inget för mig. Hellre hundhår överallt än dregel;-)

[cindrus_89]
1
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Min nikita och kompisen Sia. En bracco italiano.

[cindrus_89]
1

De där goa öronen e ju bara för sköna..

[cindrus_89]
1

Ja dom e rätt tokiga ihop. Denna bilden e ju bara för skön. Ser värre ut än vad det e. Dom har riktigt skoj ihop…

0

Wow vad vacka bilder helst den sista :) Vet du från vem hon har köpt den av? 

Glad jag blev att du träffat en och har så positiva åsikter :)

linda88
0

Vad fint med en så mörk. Har bara sett de ljusare.

[cindrus_89]
0

Ja hon har den ovanligare färgen. Mörka varianten. Super fint! Kam kolla upp varifrån hon kommer. Så återkommer jag..:-)