Hundar iFokus

Hundar

Etikett: utfodring-och-foder
Läst 4184 ggr
mollymay
0

Sant eller falskt om färskfoder

Hej, idag när jag och min 12-veckors valp var hos veterinären för vaccination så berättade jag att han haft lite problem med diarré - och när jag sa att han äter färskfoder (VoH valpfoder) så rekommenderade hon absolut att han skulle börja äta Specific torrvalpfoder istället då "färskfoder kan vara för 'starkt' för valpens mage"…? Är det här sant eller är veterinären bara supersponsrad av Specific? :S

/Malin, medarbetare på Bulldogg iFokus

Katti
6

Snicksnack, men veterinären tjänar pengar på att sälja Specific! Jag fick en chock när jag kollade vad Specific (som säljs av veterinärer) innehåller. Det är inte ett dugg bättre än ICAs hundmat eller vilket skitfoder som helst.

VoH är ett av de absolut bästa fodren, så byt inte! Diarré är supervanligt på hundar som just har blivit avvanda och bytt hem. Ge gärna snälla bakterier så fort magen är i olag (t ex Lactiplus från hälsokostaffären eller fråga vad de har på Apoteket). Det är jättebra och kan absolut inte göra någon skada!

mollymay
0

Då var det som jag misstänkte då… Irriterande att jag nästan gick på den lätta! Tyckte provpåsen med Specific som jag fick med hem luktade fiskfabrik…
Min valp älskar VoH och är uppvuxen på färskfoder så det är därför jag tycker det är lite konstigt att han fortfarande får diarré så ofta.. Lär ju inte bero på fodret i så fall! :)

brukshundar
3

Skitsnack alltså… min hund var skitkass i magen av torrfoder och hade diarré och kräkningar titt som tätt… bytte till Vom og hundemat med lax och han är som förbytt. Torrfoder sväller mer i magen på dem då det är svårare att bryta ned. Tänk dig själv när du äter lätt vs fet mat, vilket känns det bättre i magen av sen? Bara en liten jämförelse

Diarrén kan bero på annat än fodret, äter han för snabbt? Han kanske får i sig grejer utomhus tom, små valpar brukar ju vilja äta allt det kommer åt. Är han avmaskad? Sen kan det också vara så enkelt som en ny miljö bara och det tar ett tag för valpen att komma in i det, även magen,.  Finns som sagt massa orsaker och tyckte #1 gav bra tips.

http://www.exceedsaska.blogg.se

Medarbetare på brukshundraser iFokus

russin
1

Absolut bullshit

Inget kan vara mer naturligt för en valpmage än färskt rått kött. Däremot finns bättre och sämre färskfoder för valpar.

Har den problem med magen ofta kan det bero på för mycket mat t ex (ofta en orsak) eller så kan den reagera på laxen. Prova en korv av nr 33 istället (den som bara heter Hundemat) och se om det fungerar bättre.

Se även till att maten inte är för kall. Rumstempererat är bäst.

Andra orsaker kan vara för mycket belöningsgodis, petat i sig saker ute osv.

mollymay
0

Nu två dagar i rad har det varit så att första bajsen på morgonen är väldigt hård och väldigt mycket, nästan direkt efter det vill han ut igen och då är bajset löst och slemmigt… Resten av dagen är bajset hårt som på morgonen men mycket mindre.
Misstänker att han blir hård i magen av färskfodret, men det är så konstigt att dagens "andra bajs" är så löst…?

Jag ska pröva att ge honom lite mindre mat (han har bra med hull) och blanda det med lite vatten så det inte blir så hårdpackat i hans tarmar. Sen inget belöningsgodis ett par dagar och rumstempererad mat… Hoppas det blir bättre då

[Daniela1983]
0

Jag säger så här, vissa hundar funkar på ett foder, andra inte. Prova byt sort på VoH, blir det inte bättre skulle jag se mig om efter ett foder din valp tål bättre.

[Tess86]
0

Det låter som förstoppning. Om tarmarna är förstoppade blir det första bajset hårt och det som kommer efter löst. Prova att blanda maten med ganska mycket vatten, så att det blir soppa, och låt stå tills det är rumstempererat. Våra vuxna hundar får alltid vatten i sin voh eftersom de blir hårda i magen annars.

Driva
0

Jag har hört att man kan blanda i lite olja i maten om de har lätt för att bli förstoppade.

Besök min blogg: http://bumpi.se

russin
0

Okej - då är det nog lite hårt. prova sorten med ris en period och vänj in så - alternativt blanda i lite fiberhusk i maten + lite extra vatten.

mollymay
0

Tack för alla bra svar! Nu ska jag testa att ge han lite mindre portioner utblandat med vatten så får vi se hur det går :)

russin
0

#10 gäller det hård mage skulle jag nog inte minska - snarare tvärtom öka något och tillsätta en del vatten

Jag trodde hunden hade enbart lös mage.