Hundar iFokus

Hundar

Etikettövrigt
Läst 17571 ggr
[ellenhellstrom]
14

Valpar säljs på gatan

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Känsliga läsare varnas.

Jag är väldigt glad att vi i sverige tar så pass bra hand om djur som vi gör. Och att vi har lagar mot djurplågeri osv. För det finns så många djur som far illa runt om i världen.

Jag bor i Kina för tillfället. Här behanldas inte djur som dom borde. Det är fruktansvärt att se, för mig som är stor djurvän. Att se hur små hundvalpar säljs på gatorna/marknaderna i små kartonger. Alldeldes för unga för att bli tagna från sin mamma. Där sitter dom oftast nertryckta alldeldes för många så dom måste mosa någon av sina syskon för att själva få luft. Och när "spekulanter" eller medlidande djurvänner kommer fram så skakar säljaren args på lådan så valparna ska röra på sig.

Det finns en lång gata i staden där jag bor, där det bara säljs djur. Mest hundar och katter. Eller vaplar och kattungar. Säljs även fiskar, fågar och reptiler. Fiskarna är oftast nertryckta flera tusen i ett alldeldes för litet kar. Ibland får dom panik och hoppar ut, då får dom bara hoppas på att någon bryr sig och stoppar tillbaka dom i vattnet igen..

Det jobbigaste är nästan att se små valpar som sitter i för små burar eller lådor, som faktiskt blir glada när man kommer fram, dom skakar lite försiktigt på svansen och tittar lite busigt på en. Den vill leka, den vill bli älskad och klappad. Valpar behöver leka. Inte bli nertryckta i en låda med sina syskon och hoppas på att dom överlever.

Ni ska vara stolta för att ni bor i sverige och tar bra hand om era djur.

Ni får gärna berätta om ni varit med om någon liknande upplevelse där djur behandlas dåligt.

FiffiLiina
1

Usch, så tråkigt.

Borde verkligen vara förbud för att sälja valpar och andra djur på gatan till vem som helst! :.(

Blir så ledsen och arg..

MVH FiffiLiina

[ellenhellstrom]
4

Dessmärre så är dessa två bilder ganska milda jämnfört med verkligheten. Man for nämnligen inte ta foton på dessa djurmarknader, vilket jag förstår, dom vill inte att vi ska publicera dom.. Så det kan se betydligt mycket värre ut än detta.

[Zorita]
9

Jag har sett folk som går runt med en eller två valpar på strandgatan här i Spanien, och så knuffar de lite på hunden så den ska rulta fram och tillbaka. Lite som de där leksakshundarna som går på batterier. Såg en som gick runt med en låda kattungar och sålde, stackarna var helt skräckslagna och satt i den där pyttelilla lådan hela dagen.

Sen ryser jag alltid när jag ser valparna i djuraffärerna som bor på tidningspapper, när jag tänker på alla kemikalier det finns i trycksvärtan.

Men värst var kanske de valpar vi hittade vid sidan av floden vi bor vid. Två tikar hade fått kullar samtidigt och ägarna lät dem springa runt lite hursom. Brevid lyan låg en tupp utan huvud och fästingar krälade över alla valparna. Vi tog en och plockade fästingar i flera dagar.

(Som lite ljus i mörkret kan jag säga att fler än en räddades och valpen vi tog har nu ett permanent hem i Sverige Glad)

Bifogar bild på valpen när vi tog henne. (OBS om du är känslig!) Då var hon 6 veckor och hade nog inte klarat mycket längre hos mamman.

[ellenhellstrom]
3

#3 Tack för att du delar dina upplevelser. Det är så hemskt att djur blir behandlade så.

Fruktansvärd bild också. Fästingar är något av de äckligaste jag vet, vill spy när jag ser dom.

Blir glad av att läsa att du kunde rädda några valpar. Måste kännas bra!

[Murvel]
2

Tack för att du delar dina erfarenheter. Jag antar att hundarna och katterna inte på något sätt rastas heller? Luktar det inte otroligt illa i dessa lådor? Hur gör de rent dem, om du vet? 

OT men jag såg en film från Kina där de flådde djur levande för att få fina pälsar. Något av det värsta jag sett. I synnerhet som djuren inte dog direkt efteråt..

#3. Den där bilden var sååå vidrig. Önskar att jag läst din varning först, trodde bara det var en söt hundbild :P.

[ellenhellstrom]
0

Nej jag tror inte dom rastas. I alla fall inte för att dom SKA rastas. Kanske att dom bor någon annan stans än i lådorna under natten. Men jag vet inte. Städar lådorna gör dom inte. Isåfall vänder dom väl uppochner på dom så bajset ramlar ut. Eller byter tidningar eller nått sånt.

joheck
0

Fy *** alltså! Saknar ord, stackars djur :( Måste vara hemskt att se varje dag och vara så maktlös.

[fabienne]
1

Jag tycker att det är nog eländigt här i Sverige så Kina är nog det sista landet i världen jag skulle besöka. Hela vistelsen skulle jag gå runt och må dåligt över alla stackars djur :(

En positiv sak är ju att de förstår att andra inte tycker att det är ok? Eftersom de inte tillåter att man fotograferar menar jag. Det måste ju få dem att fundera lite över situationen. Någonstans kanske de vet att det inte är rätt att göra så mot djuren och då finns de ju i alla fall hopp…

Ronja06
0

Fruktansvärt. Minns att jag för ett par år sedan var på en så kallad "djurmarknad" utomlands. (jag var bara barnet då, minns inte ens vilket land vi var i)

Förutom små hundvalpar (som trådskaparen tyckte jag förklarade bra och stämmer in på min version också som jag såg) hade de jordekorrar i någon slags "terrarium" liknande bur. Det var helt kalt och ingenting i dessa terrarium, bortsett från mängder med ekorrar… Som bokstavligen stod på varandra. Minns så väl att ett av djuren låg på botten och blev gång på gång trampad på. Anar att detta djur faktiskt inte var vid livet…

Kattungar i rostiga stålburar, de långhåriga hade vanligtvis bajs (diarréliknande) i pälsen. Minns att det STANK urin speciellt från valparna och katterna. 
… När det gäller fåglarna så kan jag väll kort säga att de hade det ungefär som ekorrarna.

Sorglig och grym verklighet…

Mvh Emelie Förlägen

[hästängeln-love]
1

Stackars hundar och djur som får leva sånna fruktansvärda liv!

Min släkting hon driver hjälporgenisation i spanien med Gatuhundar och försöker rädda så många som möjligt och sedan hitta bra hem i Sverige och Finland.

Vizzla
3

Kan bara uppmana människor som semestrar att ALDRIG sponsra sådan verksamhet eller annan t ex djurshower eller "levande karuseller" å allt vad det är! Bojkotta! Protestera!

Hemskt! Men landet måste själv ta tag i problemen. Vi turister kan ju i a f vara så smarta att vi väljer bort aktiviteter där djur utsätts för lidande.

"Med rätt träning kan människan bli hundens bästa vän"

Blogg   http://www.echosierra.se/
Instagram @historienomalf

[Tess86]
1

Fruktansvärt! Och vem köper ens dessa djur? Folk som har flyttat dit från t.ex. västvärlden tycker väl troligtvis att det är för hemskt för att köpa djur där, och de som inte reflekterar över djurens välmående borde ju ändå inte vilja ta hem ett smutsigt, stinkande djur.

[tiffitott]
2

Jag var med om liknande när jag var i Thailand när jag var ca 13år. Vi var i en stad där det inte fanns några turister (dom flesta som bodde där hade aldrig ens sett vita människor), och på en marknad där sålde dom valpar. Jag minns att jag såg en bur full med små valpar, så jag sprang fram och stoppade in fingrarna för att klappa dom. Genast flög en thailändare upp ur sin stol och började lasta hela mitt knä full av valpar.

Valparna hade inte ens fått tänder och knappt öppnat ögonen. Där kravlade dom runt i mitt knä och sög på mina fingrar. Stackars valpar…

[Forest]
0

Fy Gråter Jag har aldrig vart utomlands o faktist är det djuren jag kommer bäva för att träffa om man åker utomlands, för här är man lite bortskämnd med se djuren i bra skick och även om man tycker att vissa ger skräpmat så ser djuren sunda ut.

Sackum
0

Vad bra och interssant att du tar upp det, det kan inte nog understrykas hur viktigt det är att man ska veta vad man aldrig ska stödja under utlandsresor.

Tyckte det var så fruktansvärt en gång när jag var på en restaurang i Italien och de hade levande humrar som låg på en starkt upplyst salladsbädd, utan vatten. De var helt blickstilla och gurglade, och när det var dags för restaurangen att stänga tog en av servitörerna upp en hummer och höll den sprattlande stackaren framför mig, som att jag skulle bli äcklad… Sen stoppades den i en liten bunke, usch! :(

russin
0

Min ena bror åker till Thailand varje år och trots att han själv aldrig har haft djur eller är specielt mycket för djur (iofs allergisk, men har inget intresse) så blir han helt förtvivlad när han ser alla stackars djur på marknaderna där och hur dom lever och hanteras.

Inte heller i Thailand får man filma eller fota på dessa platser. Dom har väl lärt sig att västerlänningar inte vill se detta och vill inte ha dålig reklam…. Skrikandes

[RMSLiners]
0

Kina halshögg de ju även djur, speciellt katter, levande för att ha de som meny inne på restauranger. Hundar skinnflådes levande (det har även förekommit i sverige) för att deras pälsar sedan ska säljas och kötter bli en till rätt på restaurangers meny. 

Vill inte lägga upp video på detta för jag tror ni skulle kvida i stolen då men det är valfritt att se på de, jag klarar dock inte av det så många videor som jag sett.

[hästängeln-love]
0

Nu kanske inte det hör till ämnet, men vet i vissa länder tex kina så äter de djur levande på resturanger! de äter tex bläckfiskar levande och bara skär loss köttbitar från det stackars djuret! jag fattar inte hur folk kan vara så dumma att låta ett djur lida så otroligt mycket bara för att de tycker att det är en  SPÄNNANDE MATUPPLEVELSE?!!! Nej herregud sånna folk har verkligen ingen hjärna…

Får jag fråga en sak?: äter folk i Kina fortfarande hundar och katter? isåna fall är det verkligen störda! "ursäkta ordvalet"….

[RMSLiners]
0

#18 De har väll förbjudit det vad jag vet.

Noa-Nisse
8

#18, att äta hund i kina är inte mer stört för dem än att vi äter kor i sverige. Tänk i indien där de avgudar kon. De måste tycka vi är grymma och knäppa i sverige när vi äter ko. Jag ser inget fel i att de äter hundar. Men man måste behandla sina köttdjur med respekt och se till att de kan få det så bra som möjligt innan de slaktas. Precis som jag vill att t.e.x kycklingar, nötdjur och grisar ska behandlas med värdighet innan de blir mat. Jag vet inte om det är förbjudet att äta levande djur. Men det förekommer oavsett kan jag tala om. Det är förbjudet i sverige att ta våldta en människa. Det är inte precis som att det efterföljs så bra… Tyvärr…

Medarbetare på Hundar.ifokus

Loveradio
1

#20 På riktigt? Du ser inget fel med att äta hundar?

/Mvh Sara - Sajtvärd på Dokumentärer
Medarbetare på Bullhundar
Besök gärna min blogg: loveradioblog.weebly.com

[fabienne]
9

#21 Jag ser heller ingen skillnad att äta hundar jämfört med andra djur! Vad är det för skillnad mellan en gris och en hund? Grisar är ju lika intelligenta som hundar men ändå köper vi köttet trots att de får noll mental stimulans i sitt liv, tas alldeles för tidigt från sin mamma, kastreras utan bedövning och får växa upp packat på varandra ibland i sin egen avföring ?! 

Jag skulle hellre äta köttet av en hund som haft ett bra liv än en gris som levt i den misär de allra, allra flesta grisar lever i idag. Jag tycker vi måste sluta göra skillnad på djur för det finns ingen!

[Zorita]
0

#21 Vad skulle det vara för fel med det? Dock skulle jag nog inte göra det eftersom jag generellt tycker rovdjur är osmakligt, svårt att veta vilket kött de fått i sig i livet. I Sydkorea är det tradition att äta levande bläckfisk, ja. Vet inte om det är olagligt eller ej, men det ska visst vara otäckt. Där kan man också äta hundar. En kille berättade för mig att han erbjudits att slå ihjäl sin egen hund inför middagen för köttet blev mer mört så. Det är förstås olagligt. Men tex halal är ju tillåtet i Europa och snart kanske i Sverige också. Och i Spanien kan man beställa kroppsdelar (ofta svansen) från tjurar som dödats i ringen under stor plåga. Det och halalköttet smakar tydligen speciellt pga adrenalinet.

[ellenhellstrom]
0

"Svar" på några av era frågor.

Vem köper djuren? Asså jag tror att det är folk som tycker synd om dom, som köper dom. Människor som känner att dom vill rädda en stackars valp.

Äter dom fortfarande hund i Kina? Ja. Det gör dom. Men det är nog inte alls lika vanligt längre eftersom Kina blivit väldigt påverkat av västvärlden. Men det finns fortfarande. Och jag ber till gud att jag aldrig kommer äta de. (Man vet inte riktigt vad det är för kött när man äter). Katt vet jag inte. Men dom skrattar åt mig när jag säger att jag har två katter som husdjur hemma i sverige.

Äter levande djur? Gör dom nog. Har som tur är, inte fått se de än. Men en kompis som är här med mig blev bjuden på "lyx" middag med levande räkor man skulle spätta och doppa i grytan på bordet.

Håller lite med #20 och er andra. Jag tycker inte det är ok att äta hund, men jag håller med att det hade kännts lite bättr ei hjärtat om man vetat att djuren blivit bra behandlade innan dom blir mat. Jag äter ju själv gris, ko och kycklig mm. Och vill att dom ska ha haft ett bra liv.

[hästängeln-love]
0

Jo jag skulle inte vilja äta ett djur om de blivit behanlade illa innan slakt.

Jovisst om djuren blivit behanlade med respekt och fått leva bra liv innan slakt så är det väll inget fel att de äter hundar,men dessvärre så  blir inte alla djur det och det gäller även här i Sverige att det förekommer dålig djurhållning hos olika farmare.

men själv skulle jag inte kunna göra det, skulle kännas konstigt att äta en "kompis" ett djur som står mig välldigt nära, tex jag äter inte hästkött för jag är själv hästmänniska och håller på med hästar dagligen… så skulle inte klara av att äta hundkött…

[Zlarviig]
0

Usch. Jag kommer aldrig kunna åka utomlands för även om jag vet att jag verkligen INTE får köpa djur av såna människor så skulle jag säkert inte kunna motstå att se dem stackars djuren lida. Jag skulle säkert köpa flera stycken och ta hand om dem och visa att alla människor inte är grymma idioter. Jag önskar att jag var stark och modig nog att slå ner dem allihopa och sno alla djuren som har det dåligt.

Och jag tycker att det känns obehagligt att folk äter hund, det skulle kunnat vara vovven som ligger i mitt knä just nu. Men det finns ju också folk som äger grisar och kor och älskar dem precis lika mycket som jag älskar min hund och jag äter ju kött… Så ja, egentligen så är det ju inte mer fel än att vi äter nöt och fläskkött. Det är bara det att man vet ju att dem hundarna och katterna inte har det bra innan.

Jag själv äter inte fläskkött eftersom jag aldrig kan vara säker på att grisarna ens har fått se gräs eller solen någon gång i sitt liv, jag har aldrig sett ekologiskt griskött, förutom en gång när jag köpte grissvans till min hund. När vi köper nötkött eller ägg ser jag till så att det är ekologiskt kött från sverige och att äggen kommer från frigående höns utomhus.

Jag tycker att det här med kött, päls och animaliska produkter och synen på djurens värde är helt vriden. Det är så himla svårt och jobbigt det här tycker jag. Jag förstår inte att det inte är självklart för alla människor som existerar att alla ska ha det bra.

[ellenhellstrom]
0

#26 tack för din åskit.

Jag har också väldigt svårt att "hålla fingrarna borta" Vill köpa alla och ta hand om dom. Men jag får inte ha djur i min lägenhet, annars kanske jag hade haft massor.. Jag har dock köpt fiskar i en sån där liten kupa, för jag tyckte att dom skulle ha det bättre i mitt akvarium! Och det har dom!

Frosstis
0

Jag har hört att i Kina sätter dom apor i bordet, levande, så att bara huvudet sticker upp, sen äter människorna hjärnan. Liksom skär av ett "lock" och sitter och äter. Fy fan vad hemskt.

Jag hatar människor som gör såhär.. Hatar mänskligheten. Jag ska bli vegetarian när jag flyttar hemifrån..

Ralktad
0

Det är så svårt det där. Jag skulle så gärna vilja köpa dom alla och ta hand om dom, men man har ju varken tid eller ork för att köpa massor av valpar, sedan bidrar man ju till att de fortsätter sälja.

Stackars valpar, hundar, djur som får leva såhär.

Min blogg - schäfer, lydnad & bruks

Medarbetare på Hundar.ifokus

[ellenhellstrom]
2

# 29. Jag tror inte dom gör så faktiskt. Kanke dom gjort det för länge sen. Men tror inte att dom gör så nu. Till och med att äta en död hund har blivit mindre och mindre för folk uppskattar det inte längre. Även kineser tycker det är hemskt att äta hundar.

Så ni ska inte tro att alla kineser sitter och äter levande djur varje dag. Vet inte vart ni har hört allt, och visst, vissa saker är kanske sanna, men för 100 år sen. Eller i någon enskild stad. Kina är stort.