Hur mycket motion till valp?
Jag har nu fått hem en amstaff bebis då ägarna fått barn jag och är helt ny inom hans ras. Ronja har aldrig krävt extrem motion eller aktivering utan det har jag bjudit på ändå men denna grabb är raka motsattsen, kräver motionen och stimuleringen för att inte klättra på väggarna. Han är också otroligt Lättlärd och villig att lära så kul är det att träna. Vi har börjat träna med klickern precis och han kan redan handtarget och ögonkontakt så nästa pass ska jag testa hans uthållighet. Men har ni något tips på hur jag annars kan få honom trött och nöjd? Och sen undrar jag också hur lång en 5mån valp bör gå. :)
Kul att han gillar att träna. :) Gör det inte för mycket bara. Det är ju så enkelt att man kör flera pass om dagen då det är kul för båda parter, men det kan vara stressande för hunden så att det bakslår i stället.
Mina tips är att köra lite godislet (slänga ut godis i snön eller inomhus för hunden att söka upp) med honom och låt honom busa runt fritt på en gräsmatta/i en rastgård. Då blir det både mental och fysisk utmattning förhoppningsvis. Utan att man går en massa "riktiga" promenader som folk ju diskuterar fram och tillbaka kring om man ska göra med valpar.
Annars är det väl viktigt att han lär sig passivitet. Mer krävande hund = större behov av passivitetsträning än av mer aktivering i början. En tumregel.
Miljöträning, miljöträning och miljöträning säger jag. Det är otroligt nyttigt och väldigt mentalt tröttsamt för en liten valp.
Hur gammal är han?
Okej, miljöträning vet jag är super viktig, passivitet med men exakt hur tränar man egentligen passivitet? Ska jag bara sätta mig och bli skit tråkig helt plötsligt? Och miljöträningen, hur tränar jag den på bästa sätt? :) han är 5mån
Åk överallt o bara var, te en lite promenad, utforska eller käka en glass. Stan, industriområde, landet, skogen, åk hiss, åt buss,tåg,tunnelbana, gå på hundutställning/tävling mm
Du avgör när valpen får hälsa på folk och när valpen somnar så var noga med att ingen stör den. Ha små godbitar med som du ger när valpen riktar sin uppmärksamhet till dig.
Passivitetsträningen får du genom att valpen kommer bli trött och lär sig att slappna av oavsett omgivning för att den litar på dig, därför de är så viktigt att du ser till att ingen stör valpen när den vilar eller kommer fram för att klappa utan att fråga.
Åh okej!. Hissen är han livrädd för, hur tränar jag det? Är orolig för att han ska vägra gå på bussen med. :P tack för ditt svar! :)
Jättesvårt o komma med råd när man inte ser hunden. Man vill ju se när och vad han blir rädd för. Men generella råd är väll att vara trygg och lugn. Jobba med tillitsövningar. Lär känna varandra o skapa en god relation. Din hund skall lite på dig och även om saker är läskiga vet hunden att du som flockledare aldrig kommer utsätta hunden för något som gör den illa eller skadar den.
Vill tillägga att en 5månaders valp inte ska gå alls långa promenader. Inte motionera han, det är en annan sak när de leker själva. Man ska vara extra försiktig med stor växts hundar, deras leder och höfter kan ta stryk och de växer väldigt mycket. Så skulle nog säga att max 30minuters promenader.
Vi tränade mer hissen nu på kvällskissen. Han gick in i den och så åkte vi. Jag fick muta med godis och busa en del för tt få in honom. Efteråt verkade han skit nöjd! ;) Jag märker på honom när han inte orkar mer. Han går väldigt mycket bakom, men ska absolut inte överanstränga honom då utan jag kör på att han får leka av sig energin med min tik + miljöträning, passivitet och relation då. :)
#9 Vad bra att det gick bra! Hihi ;) Lägg gärna ut en bild på han! Bra att du märker när han inte orkar mer.
Bild kommer när jag har tillgång till dator. :)
En fråga bara: ska du behålla hunden eller ha den en period - i så fall hur lång period? Förstod inte riktigt inlägget 
Som det ser ut just nu blir det ett par veckor/månader. Om det blir mer efter det får vi se :)
Följde med syskonen till bussen idag och vi fick vänta drygt 15min och han satt sig såfort vi stod stilla utan gnäll, även fast han frös lite. Hundar, bussar, människor och bilar passerade förbi utan att han jagade upp sig eller skällde vilket han gör när vi promenerar. Blev riktigt stolt faktiskt! Han ignorerade t.o.m två hundar på vägen hem!
Här kommer en kass mobil bild på honom från igår när vi tränade ögonkontakt med en köttbit framför honom. Han var jätte duktig på uthållighet i ögonkontakt också. :)
Vilken fin kille. Jätte gullig. Om du har en riktig kamera, passa på att fota honom nu när du har han.
Ja det ska jag absolut göra :)
Söt han var! :)