BARF - Vad är bra/dåligt med detta?
I denna tråd kan ni disskutera allt som har med BARF att göra, vad som är bra och vad som är mindre bra med det.
Behöver man vara påläst för att börja barfa? Eller kan "vem som helst" börja med detta?
Här håller vi en diskussion på en bra nivå och håller god ton mot varandra.
// Lina - Värd på Bichon Kolla gärna in min blogg:
http://linaalgotsigge.blogg.se
Klistrar in en del av en annan diskussion från en annan tråd:
![]()
2013-01-18 09:33#3skrivet av Renor
Finns en iFokus sida om barf http://barf.ifokus.se/
Många säger att det är farligt, andra tycker det är underbart.
Själv tycker jag det är bra! Bara det inte går över styr… att hunden ska "svältas" en dag i veckan (vilket för övrigt är olagligt) och att de aldrig får något annan osv.
men det funkar tycker jag, och det är väl det viktigaste! :-)
2013-01-18 11:09#5skrivet av VildaVittra
Att barfa är lika lätt som att laga mat till sig själv. Eller står du och näringsberäknar var måltid till dig själv? ;)
Så länge man varierar proteinkällan och inser hunden behov av både ben och inälvsmat (och en viss försiktighet och koll på a-vitaminhalter i olika leversorter,) så får hunden en fullvärdig kost.
Hunden smal=mer/fetare mat
Hunden tjock=mindre/fettsnålare mat.
Hård träning=mer protein.
Hundägare har blivit så indoktrinerade av foderföretagens "det är så enormt komplicerat att man bara måste köpa deras foder/böcker för att Fido inte ska trilla av pinn" att folk förlorat tilltron till sig själv huruvida de klarar av att få i vovven det den ska ha. Utöver det så kommer ju vovven dö av näringsbrist om den inte äter deras laboratorieframställa vitaminer/mineraler.
Häromdagen såg jag en olja som var en blandning på solrosolja, fiskolja och linfröolja. Den skulle de ha hutlösa 600 kr/l för, när samma oljor går att köpa för 16-100 kr litern.
När ska folk inse att foderföretagen bara är ute efter att tjäna så mycket pengar som möjligt?
![]()
2013-01-18 13:14#11skrivet av vallhund
Att BARFa en hund kräver faktiskt ett visst mått av kunskap, iaf om man skall BARFa. Dina påståenden om enkelheten är en bra grund för vet att anse BARF farligt, det är ju inte bara att slänga till hunden lite kött o ben o ev lite grönsaker.
O nej, jag är inte köpt av foderindustrin, jag har BARFat mina hundar i många år.
Medarbetare på amstaff iFokus.
2013-01-18 13:31#12skrivet av VildaVittra
Varierad naturlig mat är aldrig farlig, det är snarare bristen på det som är det.
2013-01-18 14:56#17skrivet av wesdi
#3 Ett förtydligande beträffande det du kallar *svältdag*!
Korrekt utfört svälter man inte hunden!!!
Mängden mat är densamma, man omfördelar det bara på färre dag/ar. Om du räknar på en sjudagarsperiod, får hunden således hela veckans matintag fördelat på 5-6 dagar istället för 7 dagar.
Den här dagen/dagarna är egentligen vila-från-mat-dag/ar, helt utan mat varierar. Vissa ge en mycket lätt måltid (litet köttben eller liknande), andra inget alls.. beror även lite på resp. hund.
Så åter igen - det handlar inte om att svälta hunden.
Det här sättet att utfodra hund kallas bl.a. för BIFFLO = Big Food Fed Less Often. Utomlands är det rätt vanligt, ofta bland de som utfodrar efter någon Prey-metod.
Men visst, det finns säkert hundägare som inte är tillräckligt kunniga som tror att med begreppet *fastedag* menas att hunden ska svälta.
//Lena
![]()
2013-01-18 15:00#18skrivet av vallhund
# 13 Renor har nog fått något om baktassen.
# 12 Återigen, att BARFa är lite mer komplicerat än att slänga åt hundarna lite à la carte av kött, fisk, ben innälvor o andra organ o ev grönsaker o cerealier.
Varierad naturlig mat kan bli ganska ohälsosam för hunden om utfodraren har 0 koll på näringslära.
Lika ohällsosamt som när sk BARFare gav fårben till en redan förstoppad hund, hunden hade aldrig ätit får/lammben tidigare) Hunden dog af förstoppning o perforerade tarmar. utfodringsmetoden BARF angavs i media so orsaken till hundens död.
Matte o husse var journalister o visste vilka trådar man skulle dra i, så om äve högutbildat folk [innom andra områden] lyckas ta död på sin hund så är utfodringsmetoden lätt som en plätt?
En del anser ju att det är naturligt att utfodra hundar o katter med naturligt, icke animaliskt foder, o ja visst ja ett ungt föräldrapar gav sin nyfödda bebis avocadomos i stället för bröstmjölk, de var veganer. o bröstmjölk är inte veganskt.
# 5
Du verkar ha missat att man inte beräknar varje måltid för sig, utan snarare täcka behoven inom en 5 - 10 dagars cykel.
![]()
2013-01-18 15:13#19skrivet av RMSLiners
#16 Man kan säga att hunden mår bra men för en helhetundersökning krävs urinprover, blodprover mm.
"She is the greatest man has ever built" - Building Queen Mary 2
2013-01-18 15:50#20skrivet av VildaVittra
#18 Om det nu var så fruktansvärt komplicerat som du försöker påskina att det är, hur kommer det sig då att näringsinnehållen i de olika fodren skiljer sig så markant? Jag menar, att om nu hunden dör på loppet av några dagar, borde inte alla foder ha exakt samma mängd vitaminer och mineraler per kcal?
Kroppen är fantastisk, den kan lagra fettlösliga vitaminer i åratal. som ex får mina bara lever under slakten, trots detta har de excellenta värden (jag har en med en blodsjukdom, därav testningen). Kroppen kan även omvandla de icke essentiella aminosyrorna till sådana kosten är fattig på.
Min personliga erfarenhet av journalister stämmer inte överens med din.
Barf är enkelt, det är bara en del människor som fått för sig att det är komplicerat, förmodligen för att de inte förstår näringsfysiologi. Något man heller inte behöver göra för att barfa säkert.
2013-01-18 16:07#21skrivet av VildaVittra
#18 Funderat på att läsa de föreskrifter du måste följa i skötseln av din hund?
18 § Hundar och katter ska dagligen ges foder.
http://www.jordbruksverket.se/download/18.26424bf71212ecc74b080001024/2008-005.pdf
Renor har helt rätt.
2013-01-18 16:28#22skrivet av Timantis
Ang hunden som åt ben o blev förstoppad.
Jag hade fått stora benknotor som jag gav mina hundar. den ena av dom var helt galen o gnagde som en tok. När jag tittade lite senare hade hon ätit upp halva benet. Vavid dagen efter så kunde hon knappt skita. Hon skrek o jag fick plocka ur skiten ur henne. Den var stenhård o vit. Så man måste noog hålla lite koll.
2013-01-18 16:44#23skrivet av VildaVittra
#22 Är hunden ovan så kan de bli tröga i magen, men det går över.
2013-01-18 17:10#24skrivet av Annamaja27
BARF är lätt när man kan det 
Tycker inte heller att det är speciellt svårt enligt eget huvud. Fodertillverkare vill gärna framställa utfodring av hund (o katt) till ngt superavancerat som bara kan lämnas åt experter. Självfallet är det inte så!
Men lite hum om skillnader människa - hund måste man ha annars kan man göra farliga fel.
![]()
2013-01-18 17:25#25skrivet av vallhund
# 20
Skärp dig!
Vem har påstått att hunden dör inom några dagar av att äta enbart en av följande: majs/potatis/grönkål/tomater/morötter etc…
Eller som du tydligen förespråkar för tvåbeningar: pizza, spagetti, övrig pasta/blodpudding/fiskpinnar/makaroner o köttbullar. Allt nämnt fabriksproducerat mer eller mindre verkar vara standardkost för våra barn.
Hoppsan, barnen dog inte, men hur gammla blir dom o vilken hälsa har de genom livet.
# 21
Märkligt att ingen av oss som BARFat i decennier blivit åtalade
2013-01-18 17:52#26skrivet av wesdi
# 21 ;) hm…. Så alla hundägare med hund som ibland matvägrar/ inte vill ha mat en dag eller har en hund med kraftig diarré - de begår ett brott om de inte…. Ja vad? Tvångsmatar hunden?
Som jag skrev så behöver hunden inte vara helt utan mat, den kan få en liten måltid, om den vill.
Av vad jag läst på utländska forum så finns det hundar som själv tackar nej till mat dagen efter någon/några dagars matfrossa. det handlar ju inte om en dagsranson de får utan bra mycket mer.
Hunden är fortfarande mätt/nöjd och inte särskilt sugen på mat.
//lena
![]()
2013-01-18 18:04#27skrivet av vallhund
# 23
"#22 Är hunden ovan så kan de bli tröga i magen, men det går över."
Du kan ju berätta det för Boxerns husse o matte, det uppskattas säkert."
2013-01-18 18:10#28skrivet av VildaVittra
#25 Om jag nu rekommenderar en naturlig kost för hundar, varför skulle jag då rekommendera halv och helfabrikat till människor?
Jag kan en hel del om näringslära och hävdar fortfarande att det inte är komplicerat om man ger med variation. Testa själv en av internets otaliga matdagböcker och lägg in olika proteinkällor, i slutändan hamnar du på ett bra fördelat resultat.
Jag studerade för ett antal år sedan och en av mina lärare berättade om ett forskningprojekt han deltagit i för Pharmacia på typ 60.talet. Då matade de ett antal beaglevalpar med kolhydrater, fett eller med protein. De som fick protein levde längst. Slutsatsen blev alltså att protein var livsavgörande för hundarna.
Av idag har vi mer kunskap om näringslära och essentiella aminosyror, dock ska hunden äta rejält enformigt för att få brist på dessa. Ämnena återfinns i de flesta köttsorter, vi kan ta exemplet Taurin som är essentiellt för katter.
Taurin rekommenderar man gärna hjärta för att tillgodose behovet då dt faktiskt är en bra källa för det. Problemet är att många tror att det är enbart genom att ge katten hjärta som de får aminosyran, vilket inte är sant. Taurin finns i de flesta muskelvävnader. Man skulle kunna jämföra det med att vi bara får i oss C-vitamin genom att äta havtorn (ett av de mest c-vitaminrika bär som finns) och inte genom att äta äpplen.
Förstår du nu vad jag menar på? Att man måste inte kunna exakt vad som innehåller vad och hur mycket, så länge man varierar.
Istället för att du fortsätter vara otrevlig, så skulle jag rekommendera dig att antingen radera ditt inlägg om Renor eller faktiskt be denne om ursäkt.
Orsaken till att du inte fått böter är förmodligen att ingen anmält dig eller läst föreskriften.
![]()
2013-01-18 19:03#32skrivet av vallhund
# 8
Akta dig så du inte tar i så du spricker!
Du påstår att halv/helfabrikat är bra/lika dåligt för hundar, varför ger du det då inte till dina barn?
Det är du som påstår saker, som att det är så enkelt att utfodra rått. Visserligen är det inte sådär speciellt komplicerat, men man behöver vissa grundläggande kunskaper, har man inte det så är det inte optimalt för hunden.
Hypotetiskt exempel:
2 Nyfödda kullar med bruksavlade mallar/vallavlade BCs/välj själv, avvänjningen går bra o alla vappar är kanon. Efter leverans vid 8 veckor så fasas resprktive på:
-Accses, ICAs billigaste foder
-Bozitas blödfoder.
-Eucanubas
-RC/hills etc
-Doggy
-Pedegree
.Standrdt
-VoH
-Nordic
-BARF à la http://www.rawmeatybones.com/ eller http://www.rathunters.dinstudio.se/ ?
+ Otaliga andra, hur skall nyblivna valpköpare veta vad som är bäst?
O hur kan du uttala dig om vad som är bäst?
Den enda som ev skall leverera en ursäkt i denna tråden är du som idiotförklarar mig. O visst ja, du kan ju skicka en tanke till Boxeruppfödaren som inte hade något att göra öht med den döda hunden att göra öht men som blev uthängd i pressen.
0 Bra inlägg | Hantera
// Lina - Värd på Bichon Kolla gärna in min blogg:
http://linaalgotsigge.blogg.se
#26 Det står det inte. Utan man ska erbjuda hunden mat även om de matvägrar, om den sen vägrar äta har ju ändå djurhållaren gjort det den kunnat.
Är hunden sjuk finns det också en förskrift om att djuret ska få den vård den behöver, om svälta är det som behövs så får man göra det.
Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus
# 2
Alltså behöver det inte vara olagligt att ha vila-från-mat-dag!
Du erbjuder hunden lite mat denna vila-från-mat-dag, - äter den så äter den, äter den inte så har du som ägare gjort vad du kunnat!
//Lena
Lena A
http://lenaarvidsson.wordpress
Jag är inte speciellt påläst om BARF faktiskt, och jag tror ändå att man lär vara "grundligt" påläst i alla fall om man ska börja med det. Därför BARF:ar inte jag (än). Återstår ju att se om jag ens kommer göra det, lär ju väga lite olika åsikter samt fakta innan isf.
#5 Men då är det ju för att du vill förstå näringsfysiologin, inte för att barf i sig är svårt.
Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus
Jag är kluven när det kommer till Barf. Ska jag vara ärlig förstår jag inte riktigt grejen med att barfa när det finns färskfoder.
/Mvh Sara - Sajtvärd på Dokumentärer
Medarbetare på Bullhundar
Besök gärna min blogg: loveradioblog.weebly.com
Ser klar fördel med barf men där ser jag klart att jag inte skulle själv fixa barfa hundarna, lathet? nej jag har inte kunskapen samt att jag har svårt att hantera kött. Vi får iaf se hur det slutar jag håller på läsa lite om detta + försöker mig på lite mer hantering kring större köttbitar/inälvor 
Har inte läst alla svar men i den andra tråden detta är ifrån så frågar jag er som säger att svältdagar är olagligt och er som säger att det inte är svältdag utan mindre mål en dag så magen får vila mm Vart kan jag hitta info om att detta är olagligt? (och ni som BARFAR)Hur är det minskar ni ner maten ibland eller behöver magen vila ibland från mat?
#21skrivet av VildaVittra
#18 Funderat på att läsa de föreskrifter du måste följa i skötseln av din hund?
18 § Hundar och katter ska dagligen ges foder.
http://www.jordbruksverket.se/download/18.26424bf71212ecc74b080001024/2008-005.pdf
11 tackar :) Men undan tag måste det finnas pga vetrinärer som tipsar om fasta hund/katt minst 1 dygn lite ot pga hunden/katten då ofta är dålig i magen
Ja, det skrev jag här:
#26 Det står det inte. Utan man ska erbjuda hunden mat även om de matvägrar, om den sen vägrar äta har ju ändå djurhållaren gjort det den kunnat.
Är hunden sjuk finns det också en förskrift om att djuret ska få den vård den behöver, om svälta är det som behövs så får man göra det.
_
_
Att råfodra/barfa är väl att gå ett steg närmare det man tror vara naturlig mat för hund.
De färskfoder jag vet om är alla i mald form, de har tillsatta vitaminer och mineraler. Vissa innehåller även spannmål och/eller grönsaker.
Med råfodring/barf kan du själv mer bestämma och variera hundens mat. Du kan ge den större köttbitar/köttstycken, köttiga ben mm som hund då får arbeta lite mer med. Den krossar och sliter ned det i sväljbara tycken (hund tuggar ju inte siledes som vi människr och idisslare gör).
Du kan själv välja vilket sorts kött och köttiga ben du vill ge: krav-märkt, gräsbetande,vilt, köttslamsor m.m. Du kan alltså se själva köttet själv på ett annat sätt, du har alla råvaror själv *i din hand* så att säga.
Ett annat sätt att utfodra helt enkelt.
Ungefär som när det gäller mat till en själv, hel- eller halvfabrikat eller helt hemlagat.
Innan jag gick över till ren *äkta* råfodring så *fuskbarfade* jag i många herrans år.
visste inte ens att man kunde kalla det för *fuskbarf*. Mitt *fuskbarf* bestod av färskfoder, köttkross/köttputs, köttiga ben och lite torrfoder.
Nu är jag ju van vid detta sätt att utfodra så jag tycker inte det är krångligare än att ge färskfoder.
/Lena
Lena A
http://lenaarvidsson.wordpress
Numreringarna på inläggen verkar ha fått krupp.
ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.
Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .
Medis på Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.