Hundar iFokus

Hundar

Etikett: övrigt
Läst 376 ggr
SaraC
0

Hur lärde ni in "skall"?

Eros verkar aldrig blivit lärd det och jag har försökt men inte lyckats. Hur gjorde ni?

Mvh, Sara. Värd på Spetsar & urhundar

gejsa
0

Du ska ha något i handen som hunden verkligen vill ha. Godis eller en boll eller vad den nu vill ha. Om hunden blir så upphetsad så den skäller så ger du det. Beröm samtidigt.

Sedan gör du om det osv.

Så gjorde iaf jag och det fungerade. :)

SaraC
0

Det är så jag har gjort..Och även skällt själv för att få honom att koppla.. Men icke..

Jaja, det är ju inget viktigt att lära iaf.

Börjar fundera om någon varit väldigt otrevlig mot honom förr när han skällt, och om det är därför han inte gör det..

Nicki
0

Lärde mammas labrador skall på 5 minuter.
Men vår egen schäfer (Nickie) fick vi aldrig in skallet på. Spelade ingen roll hur mycket vi hetsade henne.

Lotta
0

Lärde Skorpan på samma sätt som Gejsa…men som sagt det gäller att hunden vill ha det som man lockar med, så den blir trissad.

Men jag försökte lära min dotters schäfer och där gick jag verkligen på en nit….det gick inte hur jag en försökte, hon förblev lugn som en filbunke. Men det var inte att hon hade svårt att lära sig utan tvärtom…allt annat lärde hon sig jättesnabbt =)

Liss
0

hum..

Jag hade en vanlig godis och jaga upp ecko så han vart sådär super glad. Sen tjata jag och tjata.. och så vart han så jäkla trött på mig så helt plötsligt skällde han bara. Och jag fort som tusan belönade honom. Han vart rätt paff när han fick godis för att bara göra ett protest skall;)

han lärde sig efter 3 ggr.

Men vissa hundar har väl inte de där i sig helt enkelt. Att vilja skälla åt en sån sak.

Liss - Moderator @ Bodyart.iFokus ☆

SaraC
0

Nicki och Lotta - Då är Eros precis som de hundarna ni beskriver då. Fundersam Han har heller inte ett dugg svårt att lära nya saker annars, tvärtom. Men varje gång jag försökt med detta tittar han bara på mig som om jag vore dum i huvudet. När jag försöker locka med godisen så krafsar han bara på mig eller hoppar upp i famnen på mig.

Lotta
0

Han har väl lärt sig vett och etikett…att inte tjata efter godis, duktig Eros du kan komma till mig så lär du dig skälla åtminstonne på ettriga Skorpan Flört Om matte absolut vill ha dig att skälla alltså Oskyldig

SaraC
0

Fnys. Så att krafsa på matte och hoppa på henne är vett och etikett?!

Haha. Eros skulle nog aldrig skälla på Skorpan. Han är så lycklig när han får vara med tjejer. Han låter dem hållas med de mesta.

Hennum
0

min hund skällde alltid när man knackade i något av trä. typ bordet eller dörren. så jag började säja skall samtidigt som jag knackade och ge henne godis när hon skällde. och så hoppade jag över knackningen efter ett tag o så skällde hon när man sa skall. fast hon brukar morra lite först och efter en stund så skäller hon.

/ Johanna Hoogendoorn, ordförande för Kattens Talan

Lotta
0

Johoho du han är verkligen duktig Eros…så det så ;)

Hennum hade ju ett bra tips..är inte det nått du kan prova, om han nu skäller nån gång =)

SaraC
0

Ja det var ett bra tips =) Men jag vågar nog inte prova det. Har ju jobbat hårt för att få honom att enbart skälla 2-3 skall när någon ringer/knackar på dörren och sedan vara tyst. Är rädd jag förstör den träningen om jag uppmuntrar och belönar honom vid knackningar..

Karmatarerskanise
0

Vi lärde mammas hund genom att säga skall då hans skällde på vad som helst och gav godis.

thilda-
0

lärde våra genom att Hetsa upp dom med en boll.. och precis då dom skällde så ropade jag skall och snabbt stack fram handen med godis :) gick ganska fort att lära