Hundar iFokus

Hundar

Etikett: utfodring-och-foder
Läst 4957 ggr
[Luss]
2

Mat en eller två gånger?

Jag har märkt att en grupp som barfar eller ger färskfoder ger mat en gång om dagen, vissa har till och med "svältdagar" för att hundens mage ska få vila med mera. Det känns ju ganska logiskt att ge mat mer sällan eftersom hundar inte är gjorda för att äta i tid och otid ursprungligen.

Så varför ger många mat två gånger om dagen? Finns det några "baksidor" med att ge en gång om dagen?

Jag funderar på att börja ge en gång om dagen men vill gärna höra era erfarenheter först.  :)

wesdi
1

Glad Jag råfodrar (barfar) mina hundar.

*Svältdag* är egentligen fel ord, det handlar inte om att svälta hunden, däremot låta den få vila från mat (ev. får den ett litet köttben). Man omfördelar mat på antalet matdagar, minskar ned antalet matdagar och lägger in en *vila från mat dag* eller två. Mängden mat minskas inte.

Mina hundar får mat en gång/dag, någon gång på kvällen, ingen bestämd tid utan det varierar. Har bara positiva erfarenheter.
Hundarna verkar må bra av det.

Tidigare hade jag två mål/dag. Ett litet *frukostmål* och ett större kvällsmål. Men… upptäckte att dett lilla frukostmålet varken gjorde till eller från så jag omfördelade … hela dagens ranson ges vid kvällsmålet.

//Lena

Lena A
http://lenaarvidsson.wordpress

[Teddies matte]
0

Jag ger min hund torrfoder och han får mat 2 gånger om dagen, det passar bäst för honom, tror inte det skulle funka så bra med bara ett mål om dagen.

[Luss]
0

Okej, tack. Visste inte vilket ord jag skulle använda, men vilodag är ju ett bättre ord. Men jag tror jag skulle tycka så synd om henne om hon skulle få en matvilodag så jag kommer ge henne varje dag. Man är ju så fjantig och inbillar sig saker. ;)

Har det någon betydelse om man ger på morgonen eller på kvällen? På kvällen ska ju hunden snart sova, har det någon betydelse? Själv tänkte jag att det är en bra sak att starta dagen med ett mål mat i magen men det kanske inte spelar så stor roll. :)

#2 Jag har inbillat mig att om man ger för mycket torrfoder på en gång blir hunden "torr" i magen och kanske även inte dricker så mycket den egentligen behöver. Torrfoder sväller väl oftast när det blir blött också om det är någon del spannmål och så. Därför har jag också gett hunden torrfodret i flera portioner, men med färskfodret känns på något vis mer logiskt att ge en gång om dagen. En känsla bara. :)

cupcakes
0

Jag ger mat (torrfoder) två gånger om dagen av den enkla anledningen att min hund blir otroligt jobbig annars. En kastrerad retriever är ju milt sagt hungrig hela tiden..

wesdi
0

Att ha s.k. vilodagar från mat är nog inte så vanligt om man torrfodrar hundar. Det är inte alla barfare som har det… så det varierar.
Jag har än ingen bestämd vila-från-mat-dag, ibland blir det en dag, ibland bestämmer hundarna det själva (händer ibland att det tydligen finns en alldeles extra väldoftande löptik i våra trakter, då är de inte särskilt intresserade av mat någon/några dagar).

Att utfodra en gång per dag och när?
När beror mer på hur din dag ser ut, vad du gör med hundarna, aktivieter (träning/tävling m.m). Vissa ger på morgonen andra på kvällen.
För mig passar det bättre att ge på kvällen någon gång.

Flört Man kan ju lätt tro att mina hundar borde vara jobbiga för att de *bara* får mat en gång/dag men icke….  dels har jag inget exakt klockslag när de får mat så de vet aldrig riktigt när de får sin mat (ok..antar att de i vart fall hoppas på att få någon gång under kvällen) och dels så ja när de får mat får de ju hela dagsgivan på en gång. De får därmed äta sig ordentligt mätta… har hela natten och nästkommande dag på sig att smälta/vila på maten.

Jag hade ju av hävd och gammal (o)vana två måltider/dag länge… för att jag ett tag hade hundar i olika åldrar med lite olika behov.
Morgonmålet blev till slut bara ett litet lätt och kvällsmålet större… och jag kunde ju lika gärna ta bort morgonmålet och ge allt på kvällen.
Jag märkte ingen skillnad på hundarna, de verkade inte sakna sin lilla *frukost*.

Flört Men nu råfodrar (barfar) jag mina hundar. Har aldrig gett enbart torrfoder (jooo för 15 år sedan… under några månader)…  sedan dess har jag först *fuskbarfat* (lite torrfoder, färskfoder, rått kött, råa ben m.m.) för att sedan gå helt över till råfodring (barf).

//Lena

Lena A
http://lenaarvidsson.wordpress

[Timantis]
0

Intressant diskussion.

Jag ger 2 gånger om dagen. Varför ? Ja igentligen har jag ingen aning. Har alltid gjort det o hundarna verkar må bra av det. Ja retrievrarna skulle väl kunna äta jämt om dom fick. Men min lilla mudi skulle säkert strunta i om han bara fick mat 1 gång om dagen.

Att jag ger 2 gånger om dagen nu  beror nog igentligen på att min ena hund fick förut 12 dl mat om dagen. Lite mycket att ge som ett mål.

nlinds
0

Min gamla Bearded Collie hane äter som bäst på kvällen/eftermiddagen, han får ett stort lass mat en gång om dagen. Min valp får 2 gånger men det är bara för han är så liten än. När han blir äldre ska han nog bara få en gång om dagen också om han inte blir alltför matgalen. :)

"After every storm, comes a rainbow" Regnbåge

Min blogg, titta gärna in ! http://www.nattstad.se/mikomi

jollycox
0

Våra hundar får torrfoder två gånger om dagen. Ibland när mamma jobbar natt på veckorna så sover ena hunden med henne på dagen och då får hon bara kvällsmat, lite mer än annars då eftersom hon inte fått frukost. Men å andra sidan är hon ju mindre aktiv dom dagarna så hon behöver inte lika mycket mat då. Tidigare matvägrade hon var och varannan dag så hon är van att vara utan mat ibland.

"Weather forecast for tonight: dark." ~ George Carlin

[Luss]
0

Tack för era svar. Innan fodrade jag med torrfoder och då kändes det bra att ge mat två gånger om dagen. Nu när jag gått över till färskfoder känns det av någon anledning som det skulle vara bättre att ge en gång om dagen.

Startar imorgon. :) Jag hade tänkt att ge den mesta maten på morgonen och fylla ett litet märgben med lite mat, lägga i frysen och ge på kvällen. Tror ni det är bra? Så får hon något att pyssla med även på kvällen. När jag fodrade med torrfoder slängde vi ut maten i hela lägenheten så hon skulle få sysselsättning en stund, det känns nyttigt för en hund att jobba lite för maten.

Har ni andra tips på hur man får färskmaten att räcka längre än genom märgben?

evelina1991
1

Lägger in en tass här med! :) Vår tös får 3 gånger om dagen, morgon o eftermiddag få hon större portioner o kvällen få hon lite mindre. Vi behöver inte ge henne "så mycket" mat längre, men gör de ändå för det känns så fel o ta bort ett mål när hon ändå är van vid det, kör fortfarande valpfoder på henne, hon är 9 månader :)

malinroth
0

Mina hundar får mat två ggr om dagen. Nelly vill ha två ggr, hon blir så hungrig om hon bara får en portion. Hopn krafsar i skålarna och håller på, tar man bort skålarna krafsar hon på något som låter likadant eller golvet.. Hon hade tom en period, i våras kanske det var, då hon ville ha mat jämt. Då gav jag henne tre ggr och hon blev nöjd. Det fick hon dock bara en kortare tid, när jag minskade ner till två ggr/dag gick det bra igen :)

[Luss]
0

Fast en hund borde ju känna mer mättnad om den får ett stort mål om dagen istället för flera små? Att den faktiskt blir mätt istället för att bara inte vara hungrig om ni förstår vad jag menar. Är #11 du säker på att hon inte bara krafsade av ren vana för att hon brukar få mat ungefär vid den tiden? :)

[Timantis]
1

kan även säga det att mina hundar talar ofta om för mej att det är matdax.Börjar klockan bli över 16 så springer dom mellan mej o köket. Så att jag skulle glömma det är inte troligt.

Karmatarerskanise
2

Vi har fått ge våra hundar två gånger om dagen för att de annars spytt galla.

Och varför skulle hunden inte bli mätt om den får maten 2 gånger om dagen? Magsäcken anpasar sig, likaså hunden.

Húni
1

Har man en stor hund och ger torrfoder skulle jag definitivt dela upp det på 2ggr,iochmed att annars ökar risken för magomvridning om den får en stor portion.

[Luss]
1

#14 Jag tänkte väl såhär: Delar du upp din mat och äter varje halvtimme så blir du ju aldrig mätt utan bara inte hungrig. Överdrivet, men så du vet hur jag tänker. Men det kanske inte blir så överdrivet stor skillnad bara om man ger mat en eller två gånger.

#15 Det här gällde väl mer färskfoder, hade jag gett torrfoder hade jag fortsatt med att ge två gånger om dagen.

Karmatarerskanise
0

#16 Själv äter jag var tredje timme och jag blir mätt vid varje mål :)

polgara
0

Hunden o människan har inte riktigt samma matsmältningsprocess, därför räcker det att en hund får en gång om dagen

Mina hundar har iof fri tillgång på mat, men de äter bara på kvällen

[T-Fia]
0

Jag ger mina mat en gång om dagen (torrfoder). Oftast på em-kvällen. Och det beror på att jag är så glömsk så annars skulle dom kanske inte få någon mat alls :-/

Tidigare hundar har haft fri tillgång, funkar inte på dom jag har nu (en blir tjok, en är ung och dom får olika foder) men då var det definitivt lättare.

Simlover
0

Jag har en matglad golden så det skulle inte funka att ha en mat-vila-dag. Han skulle bli tokig, Just nu får han mat två gånger om dagen lika fördelat och han säger till om man ger någon halvtimme senare en normalt (Som jag gör på fre och lör). Han håller på att gå ner i vikt, nästan 5 kg på ett år så jag ska byta till någon fetare eller mer till aktiva hundar och minska på träningen så han går upp och sen till våren-sommaren börja igen.

Så två gånger torrfoder får mina lilla (stora) kille.

Karmatarerskanise
2

18 det beror ju på hunden. Som sagt klarade våra inte sig på en gång, då spydde de galla innan det var dags för nästa måltid.

[Annamaja27]
0

Jag ger bara mat en gång om dagen, framför allt för att jag väl tycker att det är enklast eftersom jag barfar.

Jag försöker variera tiden så inte hunden ska stå och trampa vid ett visst klockslag.

"Svältdagar" har jag bara om hunden skulle behöva gå ner i vikt. Då brukar det bli utfodring enbart varannan dag alternativt mat två dagar och sedan fasta en dag.

Driva
0

Nu minns jag inte omd et var hundsport eller sbk--tidningen där någon veterinär hade skrivit att hunden kunde ha svårt att ta upp alla näringsämnen eller liknaden om den bara fick mat en gång om dagen.
Tyvärr minns jag inte exakt vad det stod, men det var något negativt med att bara ge en gång om dagen iaf…

MIna hundar får två gånger om dagen, morgon  och middag.

Besök min blogg: http://bumpi.se

Noa-Nisse
1

Jag ger min hund 3 gånger om dagen. Inga exakta tider, men ca tider iallafall. Eftersom min hund är en ökänd magomvridningsras så måste jag ge små portioner flera gånger om dagen.
En hel dagsgiva på en gång är förödande och nästan självmord för hennes del…

Medarbetare på Hundar.ifokus

[Forest]
0

Här får hundarna mat 3 gåner om dagen mellanmålet är något råkost som kycklingklubba eller annat smarrigt, sen är det färskfoder. Här vilar inte hundarnas mage. Varför jag ger så ofta är för att ena hunden har lite magproblem magkatarr och mår bättre när hon får oftare mat då vi slipper ge mediciner :)

malinroth
0

#12 Ja jag är rätt säker på det. Hon får inte mat bestämda tider så det är inte det. Jag har jobbat skift i drygt fyra år så vi har inga bestämda tider utan vi skiftar dygnsrytm beroende på hur jag jobbar och det brukar funka bra. Hon krafsar när hon är hungrig eller törstig och har gjort så länge jag kan minnas :)