Hundar iFokus

Hundar

Etikett: avel-och-genetik
Läst 2495 ggr
gejsa
0

Kunna registrera sina valpar!

Någon som kan svara på min fråga?

Jag läste i en annons på blocket om att hon hade valpar att sälja.

I slutet skrev hon att hon tyvärr inte kunde registrera valparna eftersom tikens kennel gått ur SKK.

Det kan väl ändå inte vara så? Jag menar är tiken redan registrerad och hon paras med en registrerad hanne så borde väl valparna få registreras. Även om kenneln gått ur Skk?

Detta gällde schäfer. Man måste väl röntga och mentaltesta en tik först innan man får ta valpar för att registrera dom? Eller är jag helt ute och cyklar nu?

Anett Lindbom
0

Tiken (kenneln) kanske inte uppfyllde de kriterierna som SKK & schäferklubben har för att man ska kunna regga valparna.

Bleenda
0

Det är lag på att alla hundar måste registreras. Om inte i skk så i jordbruksverkets register. Är det "hon" som är i farten igen?

gejsa
0

#1# Men tiken är registrerad redan. Men i annonsen påstår hon att valparna inte går att registrera pga kennelns utträde ur SKK.

Jag tycker ju att det ska väl inte spela någon roll om kenneln går ur eftersom det är hon som äger valparna.

Ska länka så får ni se: http://www.blocket.se/vi/16550132.htm?ca=12_s

Nikkis
1

Du har helt rätt. En hund som är reggad i SKK får valpar med en annan SKK reggad hund + att båda föräldradjuren genomfört de tester som krävs för rasen innan parning så får valparna reggas i SKK oavsett om kenneln gått ur klubben.

Däremot kan inte valparna reggas OM uppfödaren blivit avstängd från SKK pga regelbrott el. dyl.
Skulle fallet vara så, så är det bara att köra med fult spel och flytta över hundarna/regga valparna i ett annat 'rent' namn.

Vi privatpersoner som inte ens har ngn (reggad)kennel får renrasiga valpar har rätt att regga avkommorna i SKK.

gejsa
0

Men vad tror du då? Ljuger hon i annonsen eller vad är det som är fel?

Nikkis
0

Alltså nåt fel är det, helt klart. Men vad för fel det vet jag inte. I annonsen står det att tikens Uppfödare gått Ur klubben, och det är väl annonsören som äger tiken? Det går bara inte ihop, det spelar ingen roll vad hundens uppfödare 'gjort'.

Min unghunds uppfd. är avstängd från SKK, men det förhindrar inte mig som ägare till en hund ur hennes avel att regga eventuella framtida valpar hos SKK efter min hund, sålänge han uppfyller alla rasavels krav.

Förstår du vad jag menar?=)

fettmedkevlar
0

Unika vet jag inte om det är eftersom valparna blir långhåriga, men om det är annonsören som är upppfödaren så borde hon veta att man kan registrera valparna ändå. Men hon/tiken/hanen kanske är avstängda ifrån SKK?

bruksschafrar.blogspot.com

Medarbetare på Brukshundraser.ifokus.se

gejsa
0

#6# Ja, jag förstår och det är just det jag tänkte på. Tyckte det verkade väldigt mysko.

Får man regga långhåriga schäfrar? För pappan till valparna var ju långhårig. Är det kanske där som det spökar?

#7# Precis!

Mischa
0

Lägger man ner kennelnamnet frivilligt bör det inte vara någon fara.

Bryter dom däremot mot regler etc. och blir utslängda kapas all kontakt med SKK.

≧◔◡◔≦

fettmedkevlar
0

#8 jopp man får regga långhår bara dem har skkreggade f´öräldrar.

bruksschafrar.blogspot.com

Medarbetare på Brukshundraser.ifokus.se

Nikkis
0

Ja man får regga långhåriga schäfrar om dom är renrasiga, dock är det avelsförbud på dem-då långhår som vetes är ett fel.

Mischa
0

#11 avelsförbud är det väl endå inte?

att det anses vara diskande är väl för att långhår oftast inte har underull helt och hållet även om detta skulle kunna påverkas genom avel.

≧◔◡◔≦

Nikkis
0

Jopp, det är avelsförbud på långhåriga schäfrar. Just för att det är ett fel och såna gener ska man inte avla vidare på.

Däremot kan det födas långhårs valpar i en korhårskull, men det är för att ena/båda föräldradjuren är anlagsbärare till långhår. Och eftersom korthårshundar kan bära anlag för det samt att långhår är ett fel, så vill man alltså minsta 'produktionen' av detta fel och det är därifrån avelsförbudet har kommit in på långhåriga schäferhundar. 

Tyvärr är det däremot inte många som följer detta.

Kleverin
0

#11 Kan det vara därför hon inte kan regga dem…? minns jag galet eller skrev hon inte att pappan var långhårig??

(vad hon lär garva om hon kommer in och läser.. ingen som funderat på att maila och fråga? :-)

gejsa
0

Haha ja, det är konstigt alltihop. Man vet ju aldrig hon kanske läser detta. Men då kanske hon kan vara vänlig att komma in och svara på detta.

Jag har hört att förr när det föddes långhåriga schäfrar i en kull så avlivades dom direkt av kenneln. Men nu avlas det ju på långhåriga med flit. Dom är ju fina och är väl inte så stort fel på dom eg.

Millan1971
0

jag tycker det låter skumt!!!!!!!I annonsen stog det att uppfödaren gått ur skk…varför? jag vet folk som har långhåriga schäfrar som är reggade men att de inte kan ställa ut dom…#15  vad??? avlivades pga hårlag??? SJUKT!!! man kan väl sälja dom stackare som sällisar iaf!Om det nu är HON som är i farten igen skall man aktas sig!Kanske inte ens är hennes hund utan en hund hon tagit o inte fått papper på pga att hon ej betalt henne?

gejsa
0

Vem hon? Vem pratar du om?

Nikkis
0

#14 Man får(tyvärr) regga långhårs schäfrar, dom är trots allt renrasiga men det medför som sagt ett utsl.förbud och avelsförbud. Men man kan tävla med hundarna men ej erhålla championat(för till det krävs det utställningsvinster).

Freke
0

Ja det som Nikkis skriver visar ju bara hur SKK visar sin makt genom att inte frömja burkandet av hunden utan att enl. SKK så ska det bara avlas på Extriört för päls på verkar inte bruks prestandan…

SKK är en Inavlad, felnavlad organisation som borde motarbetas i alla former… Allt bara för att någon sagt att en hund ska enl. dom se ut på ett visst sätt så gör den inte det mår den bäst av att avlivas?? Djurvänner… Ja i högsta grad…

Hälsn. Freke

Medarbetare på Beroenden.ifokus & Brott.ifokus

Nikkis
3

Men alltså, jag förstår inte vart problemet är. Du tar ju dessa saker lite hur som helst ur luften, du verkar ju inte veta ett smack mer grundligt om saken. Detta är inte SKK's beslut, utan FCI som gemensamt kommit överrens om rasstandardena på alla världens raser.

Schäferhunden är från grunden en arbetande ras, som ska tåla att vara ute i regn och rusk. Pälsen ska stå emot väta.

En långhårig schäfer må vara bra arbetsmaterial(egentligen är det inget som sitter i pälsen, utan i linjerna).

Men den hunden kommer frysa arslet av sig(ursäkta språket) när den blir blöt och därmed Inte kommer kunna utföra bra/slutföra ett arbete.

Medans den korthåriga hunden med tät underull som är minst lika bra arbetsmaterial kommer inte att bry sig ett jota om att det spöregnar, snöar och haglar på en och samma gång, då den fortfarande är torr mot huden och kan behålla värmen. Och det är DET man vill åt, den Bästa arbetsdugligheten. Att hunden ska palla av att vara ute i tjänst(arbete) 2 dagar i rad om man så måste i taskiga väderförhållanden.

Det är ju inte för att långhår är fult på nåt vis som man har ett avelsförbud, utan att den typ av pälskvalité är inget annat än kass. Och varför det i sin tur blir utställningsförbud är för att den hunden ändå är inget att avla på och därmed inget att visa upp. 

Mina schäfrar blir inte ens Riktigt dyblöta(dvs att vattnet verkligen har trängt igenom underullen) när dom båda har kastat sig ner från bryggan i sjön och simmat i land.
Likaså var min ena hund(hade inte min yngsta då ännu) helt torr längst huden och lika pigg och glad efter en närmare 4 timmars ridtur där det började spöregna. Hästen och jag däremot-jösses vad vi hackade tänder.

Så kom inte och säg att att en långhårsschäfer pallar kasst väder bättre än en korthårshund, och att SKK avlar på exteriör. För din vetskaps skull så är det uppfödarna som väljer avelsdjur, inte SKK! *skrattretande du är ibland, ta reda på fakta innan du uttalar dig*

Freke
0

Och vad är det som gör att Uppfödare som väljer sina avels djur…

Jo…. SKKs och FCIs grundläggande kriterier.. Så direkt indirekt är det SKK som bestämt sig för det…

Och Angående blöt eller inte??  Vet inte vilken urskog som du lever i, där det tydligt i ditt samhälle inte finns möjlighet att torka hunden??  Vid min tid i försvaret hade vi 4st klånghåriga som klarade sig bättre både vinder som sommar än de korthåriga… Så uttala dig inte om vad jag kan och vet när du själv tydligen inte har koll?? Kanske ska umgås lite mer med hundar än vad du tydligen gör? Det går inte att läsa till sig allt.. Visst kan jag sätta mig och lusläsa SHK normer och om vad dom anbser vara den "ultimata" schäfern.. Men lilla vän.. Släpp böckerna och ta tag i kopplet.. Gå ut och prova alla varianter, Har jag gjort lovar dig.. Spelar ingen roll om den är kort eller långhårig..

Inte i dagens samhälle… Visst för 50år sedan eller som SHK säger redan på bronsåldern??

Hälsn. Freke

Medarbetare på Beroenden.ifokus & Brott.ifokus

Mischa
1

#12 finns detta att läsa på rasklubbens sida?

sålänge hunden har dubbel päls spelar det väl ingen roll om täckhåren är längre?

Dssutom fick jag rätt nyligen höra att arvsanlaget för täckhår och underull är skillda, altså kan man inte säga att alla långhår saknar underull likaväl som att korthåren inte skulle göra det.

≧◔◡◔≦

Millan1971
0

Har iaf mejlat med ägaren av valparna! Hon skrev att tikens uppfödare(tydligen inte hon själv) inte är med i skk då får heller inte valparna reggas där utan i jordbruksverket för blandis. chippa måste man ju alla hundar oavsett…vet inte riktigt vad jag ska tro om detta men tydligen så är inte denna Minna reggad i skk skulle jag tro…då blir ju inte valparna det heller…alltså att dom ej får stamtavlor…sen är det väl upp till köparna om de ändå vill ha en av valparna eller ej…de blir ju då blandishundar…

Nikkis
0

Du är inte bra lite fräck du freke, att du kan uttala dig om hurvida jag har för kunskap eller ej kring ämnet, som för övrigt Inte är från några böcker.
*Bah, värsta jag hört.. förresten, vilka böcker skriver om hårlag och hundens användbarhet?? Du får gärna meddela mig om det*

Och nej, om 'dina' långhårsschäfrar skulle palla dåligt väder lika bra som en korthårshund med tät underull göra så varför är inte det godkänt med långt hårlag hos schäfer, bara DET säger sig själv.

Och jo, i grund och botten är det uppfödarens val om vilka avelsdjur den använder i sin avel. Så länge uppfödaren följer SKK's uppfödarregler och föreskrifter, använder hundar som genomgått alla tester med godkänd resultat som krävs inom den rasen, så är det fritt fram.

Därför jag även skrev i ett tidigare inlägg i denna tråd att det är SYND att valpar får reggas efter långhårshundar, där man medvetet avlat på just detta då det trots allt är ett fel.

gejsa
0

#23# Men då köpte hon nog tiken(mamman) oreggad från början. Det förklarar ju saken. :) Det lät mer som både pappa och mamma var reggade från början.

Jag ska inte ha mer valpar men tycker fortfarande att det är kul att läsa annonser. :)

Nikkis
0

Åh vad smart!

Men jag tycker ändå att hennes svar inte går ihop med hurvida valparna får reggas eller ej..? Hmm.. Nåt lurt är det iaf.

Nikkis
0

#25 Ja så måste det vara, låter mkt mer logiskt faktiskt.

Hehe jag brukar också gilla att sitta och läsa annonserCool

gejsa
0

#27# Räcka ut tungan Äntligen kom vi på gåtan. hihi Skrattande

Marylojs
0

Det är ju uppenbarligen ännu en i raden av buskavlare som försöker kränga blandrasvalpar som något de inte är. Skrämmande att den människan ska vara instruktör.

vallhund
0

# 20

Länka gärna till var det finns fakta om att långhår var behäftade med avelsförbud.

Samtidigt kan du förklara hur det kommer sig att LH numera är en egen ras.

ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.

Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .

Medis på  Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.

Michaela-N
3

Tråden är nästan fem år gammal…

vallhund
3

# 31

Ja, och? Får man inte ställa frågor i gamla trådar?

ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.

Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .

Medis på  Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.