Hundar iFokus

Hundar

Etikett: övrigt
Läst 1806 ggr
Flubben
0

Jag blir så less på folk..

Jag blir så less på vissa hundmänniskor. Jag bor på bottenvåningen och har en uteplats. och däremellan är det lite gräs och sen en ganska stor grusplan. Där brukar det vara en hel del människor som rastar sina hundar och har dem lösa där. det tycker jag ju är bra, det är skönt att det finnns ett ställe där man kan ha hundarna lösa. Det har även skottats upp en "bana" så man kan gå runt medan hundarna leker i djupsnön.

Till problemet. Det har nu varit en kvinna här med två storpudlar och som har dem lösa. Har funderat på om de får någon annan rastning än de får när de går några var runt grusplanen. För andra gången kommer de inspringade på min uteplats och jag tycker inte det är helt okej, men jag avvaktar och ser om hon gör något åt det. Det gör hon inte förrens jag går ut och försöker mota bort dem då de plötsligt kissar precis utanför dörren. så jag ber henne (kanske lite surt, men kombinerat med dålig dag var jag lite för trött för att vara supertrevlig) kalla in hundarna vilket jag då får som svar "jag håller på". hon säger ingenting till hundarna. Medan hon står där och glor så börjar en av hundarna springa emot mig och skälla och den andra hakar på. jag puttar bort en ena när de hoppar upp på mig och sen efter att ha sprungit lite fram och tillbaka så sticker de iväg. Grejen är att jag hade nog inte brytt mig särskillt om det itne varit så att samma pudlar hade gått på min kompis häromdagen när hon gick hem från mig. Hon sa att de skällde och sprang efter hene och skällde när hon ignorerade dem. Nu vbar inte hon hundrädd men ändå tänk om det hade varit någon som var jätterädd, de är ju ändå ganska stora..

Vad ska man göra i en sånhär situation egentligen? Jag kan ju förstå att man aknske inte alltid har full koll på sina hundar men det känns ju som att det är lite vilktigare då de uppenbarligen kan skrämma folk Obestämd

[dynamitella]
1

Jag hade gått på ägaren som en ångvält och varit massa arg. Möjligen även tagit hunden över axeln om det så skulle behövas och presentera henne med när jag kommit fram. Och då gett henne en ordentlig förklaring om hundvett.

Fast i ditt fall är det inte så enkelt med två skällande storpudlar, det förstår jag. Inte heller leder det till något gott kanske.

Men diskutera det med henne nästa gång ni ses kanske? Förklara att de var på din vän som kunde blivit rädd.

LinaK
1

Det bästa kanske är att lugnt och sansat försöka prata med kvinnan och upplysa om att det finns folk som är hundrädda i området och att du inte uppskattar att hundarna går och pinkar på din uteplats. Klart man kan stå och vara arg och gorma på henne men tror inte det löser det hela då hon förmodligen bara blir förbannad på dig. Om du vet att ni har samma hyresvärd så kanske du kan gå till hyresvärden och be dom sätta upp lappar eller något.

Men förstår din frustration, så himla tråkigt att folk inte kan respektera andra mer.

// Lina - Värd på Bichon Kolla gärna in min blogg:
http://linaalgotsigge.blogg.se

Neela
9

"Jag har ringorm och vill ogärna lyfta bort din hund från min uteplats men det kanske inte smittar pudlar?"

Vissa människor går inte att prata tillrätta.

LinaLj
1

Sådant är så respektlöst. Jag tolererar inte att en hund som jag är ute och går med går in på en privat tomt och varken kissar eller bajsar. Och att låta hundarna springa efter eller hoppa på folk som de inte känner (ja även folk som de känner) är helt främmande för mig.

Visst kan det hända någon gång att man inte har 100% kontroll men då ber man om ursäkt och ser till att det inte händer igen.

Jag skulle ha ett seriöst samtal med en sådan ägare, även om det troligen inte skulle göra så mycket nytta så skulle jag känna mig bättre.

[Zorita]
1

Usch vad irriterande, det är klart man inte vill ha hundar på sin egen uteplats (som inte är ens egna). Särskilt inte när de hoppar upp och skäller. Jag är ju förstås inte rädd för hundar men jag tycker det är obehagligt ändå när de hoppar och skäller.

Förslag #3 är bra hehe

Flubben
0

Nu har jag i och för sig varit borta i helgen men har inte sätt henne än men får väl se om det händer igen och så får man väl försöka prta med henne helt enkelt. Glad

vallhund
0

I de flesta kommuner så får man inte ha hundar lösa i tättbebyggda områden.

# 5 Sist jag hade uteplats när jag bodde i lägenhet, så var det min aldeles egna.

ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.

Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .

Medis på  Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.

[Forest]
0

3 hahahaha ja den va bra :D

7 tror hon menar sina egna hundar Flört allså man vill inte ha andras hundar på sin uteplats Skrattande

vallhund
0

# 8

Förmodligen missuppfattade jag inlägget.

Skäms

ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.

Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .

Medis på  Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.

[Forest]
1

9 haha mjo det är lätt hänt att man snabbläser o missuppfattar Flört