hjälp med hundmat!
Hej jag har två tikar hemma golden/labrador blandisar och vi bestämde oss för att byta foder åt dem då de nu slutat sälja den dem gick på förut här i lilla Kiruna. Vi beställde hem en 13kgs säck med Taste of the wild High Prairie Canine Formula. Min ena tjej mår jätte bra av detta foder och allt funkar som det ska. Medan den andra (dottern) blir jätte lös i magen på en gång hon får ungefär 5 kulor av den. När vi testade gå över första gången hade min mamma satt väldigt mycket av taste of the wild kanske 3/4 enligt henne. Jag tänkte då att de kan ju vara pga den hårda övergången som det inte funkade. så jag lät vovven bli helt stabil och bra i magen innan jag nu igår (tre veckor efter) blandade i 5 kulor, som jag lät svälla och sedan hennes vanliga mat. I natt väckte hon mig ungefär 4ggr för att hon var tvungen att få komma ut. Så nu står det ganska klart för mig att de är något i den som hon är väldigt allergisk mot om stackar reagerar på 5kulor till och med. Det kan ju så klart skilja sig från säck till säck men jag vågar inte testa den en gång till på henne.
Är det någon annan som har erfarenhet av detta? Kan det hjälpa det att byta sort till tex Sierra Mountain Canine Formula? Eller ska jag stryka taste of the wild helt? Orijen då är detta ett alternativ eller ska jag börja barfa henne?
tacksam för svar mvh Emilia och Dina
/Emilia
Är det lax i den? Jag vet att många hundar inte tål lax.
Jag skulle ge färskfoder en chans. När jag tog hem min omplaceringstjej gick hon på "skitfoder" men hon såg frisk ut. Inga större fel liksom. Sen bytte jag till Orijen och hennes päls blev mycket tjockare och finare, och hon ser i allmänhet piggare och friskare ut, kliar sig mindre. Nu har jag börjat med färskfoder (Voh) och ser redan ännu en bättre skillnad.
Bra mat gör gott, så testa en mer naturlig mat och se om det ger effekt. Gärna BARF om du har möjlighet, det tror jag stenhårt på om man är tillräckligt påläst och kunnig. Det är inte jag än så jag kör på färskfoder så länge. Lycka till med allt!
Varken mina katter eller hundarna klarade ens det fodret som godis utan att få dålig mage….
Ger färskfoder som mat, men torrisar som godis men den sorten gick inte.
BARF är enligt mig det absolut bästa. Själv har jag inte möjlighet till det och fodrar med det alternativ jag tycker är näst bäst - Vom og hundemat. Själ ger jag den med lax för att slippa ge omega 3 tillskott. Varannan dag får de dessutom 2 tsk alger i maten och köttiga ben då och då. Fina, friska hundar med bra päls och fina tänder, bajasar små håra kluttar istället för såna där äckliga torrfodersbajshögar. Kommer aldrig utfodra hund med torrisar igen, jag är helnöjd :)
#1 nej det ska de inte vara men hur som helst så är jag 100% säker på att båda mina tål lax :)
#2 #3 #4 fast taste of the wild ska ju vara en av dem bättre torrfoderna man kan ge sin hund :) Det blir nog barf i vilket fall som helst känns säkrast och det är det bästa alternativet istället för att stackarn ska få ha ont i magen om vi byter foder igen.
/Emilia