Hjälp vid möte
Hej!
Jag är desprat!!
Det är så att jag och min sambo har flyttat ihop, jag har en katt och han har en hund. Eftersom vi nu är en familj så hjälper vi ju varandra. I och med detta ha rjag inte valt att ha hund men som sagt ställer ju upp. Jag har inte haft hundtidigare men har inget emot dem. Dock är jag nybörjare=/
Mitt eller snarare vårt problem är när vi skall gå ut på promenad och vi får möte. Det spelar inte någon roll vad vi möter, våran hund spänder svansen upp med öroenen och sen sätter hon igång och skälla. Vid mötet vill hon gärna studsa fram. Där står jag och har provat några olika saker, lockat med godis busat med henne samt säga åt henne.
Jag tror ju förståss att hon är understimulerad då hon är en Beagel och är framtagen för att jaga hare. På senare tid har hon inte fått jagat av olika annledningar. På vadagarna har vi henne på hunddagis då jag har märkt att hon har tömt sin energi då vi skall gå ut och gå på kvällen hon är inte lika allert men ändå VÄLDIGT skällig.
Det känns frustrerande då folk gå stora lovar runt oss, eller skrattar eller rent frågar oj är hunden arg=/
Idag var droppen var helt gråtfärdg då jag kom hem.
Istället för att gå in stannade vi kvar på gården och busade i snön, blev endå lite stimulans men ändå inte slut på enegri.
Snälla hjälp jag behöver verktyg!! Vad skall jag göra hur skall jag bete mig vad är rätt fel.
Testat skvallertränig?
Har liknande problem med min papillon också och tänkte försöka mig på skvallerträning, jag tror att det kan fungera.
Hur aktiverar du/ni henne? Jag vet inte nå mycket om beagles men hundar av jakthundstyp brukar ju ha ett behov av att spåra eller söka.
Hoppas du får lite mera ingående svar av någon som kan lite mera :)
Myrtorpets Möss och Kaniner
Jag skulle rekommendera dig att läsa en jättebra bok som heter kontaktkontraktet av Eva Bodfäldt! Där får du väldigt många bra tips för din hund och hur du ska tänka :)
Börja med skvallerträning! --> http://evabodfaldt.com/artikelsida.asp?intArticleID=9
Samtidigt behöver ni ju hitta någon aktivitet om hunden är udnerstimulerad, varför ine börja med spår?
Tänk på att hundar inte blir trötta av att leka, springa och busa, utan de måste få använda huvudet för att bli trötta.
En beagle är som du säger en jakthund, så ni kan ju börja spåra med hunden? Jättelätt, man behöver egentligen ingen utrustning (kan vara bra med en sele och spårlina). Viltspår verkar många jakthundar gilla, och nu på vintern kan man lägga vanliga personspår. Här är en bra länk, och det finns mer info att hitta på google!