Rumsren, hane. Lyfta på benet osv?
Har nu haft collievalp i cirka 5 veckor (han är 13 veckor gammal nu). Vi har ännu inte fått han rumsren.
När han pissar så torkar vi upp samt går ut med honom.
På morgonen går vi ut med honom så snabbt som möjligt, oftast vid kl 7.
Efter han ätit mat, går vi ut med honom direkt.
Vi är ute med honom ungefär varje till varannan timme från morgonen 07:00 eller 08:00 till kvällen runt 22:00 eller 23:00.
Vid varje gång vi är ute, så är vi ute allt mellan 5-20 minuter oftast. När man är ute och leker lite med han, en kanske 10 min eller så, så blir det ju då längre. Men inte varje gång man är ute och leker.
Nu iallafall så har vi fått tanken på att han troligen snart kommer börja lyfta på benet när han pissar. Och då kommer troligen stänka på möbler med mera.
Ungefär när börjar hundar lyfta på benet när dom ska pissa? Tror ni vi hinner få han rumsren innan dess?
Vi hade nu tänkt bli mycket mer aktiva på att få han rumsren.
Läst om att valpar har svårt att knipa igen och darför dom inte kan rå för att det kommer piss inomhus.
Men de senaste gånger vi lyft upp honom då han tänker till att börja pissa eller precis börjat, så slutar han att pissa.
Det tyder väl ändå på att han kan knipa, eller?
Darför undrar vi nu hur vi ska få han rumsren. Helst att han blir rumsren inom cirka 3 veckor.
Våra egna tankar och idéer är att vara ute med han ännu oftare, typ varje halvtimme en kanske 3-5 min?
Sedan, vad mer kan vi göra för att påskynda detta?
Vill ju inte ha nerpissade möbler senare.
När hunden börjar lyfta på benet är individuellt men brukar vara samtidigt som könsmognaden, dvs runt 6-7 månader.
Dom börjar normalt inte skvätta inne bara för att dom lyfter på benet, hunden lär fortfarande kissa på golvet även om han lyfter på benet. Många valpar som blivit könsmogna och lyfter benet ute fortsätter ändå sitta ner och kissa när dom kissar inne.
Min hund började lyfta på benen ganska sent. 1,5 är ca var han. Vi trodde aldrig att han skulle börja med det faktiskt :) Lycka till med valpen :)
_All animals deserve a home, a family that cares, and a life to live.
_
Ej rumsren valp har inget med nerpissade möbler att göra. En hanhund lyfter på benet för att revirmarkera och det gör inte valpar….
Det går inte att skynda på för att säkert få din valp rumsren om 3 veckor - alla valpar är olika individer och tar olika lång tid på sig.
Din valp kommer bli rumsren den dagen har både förstår helt att han ska göra ute och när han även klarar av att kontrollera blåsan och kan hålla sig.
Allt detta förutsatt att du berömmer när den gör ifrån sig ute och ignorerar när den gör inne.
Det varierar väldigt mycket, min började lyfta på benet något väldigt tidigt, som valp. Men det betyder inte att de skulle börja markera inomhus.
Att hunden slutar kissa när man lyfter upp den har ingenting med att den skulle knipa kunna igen att göra, det är en reflex som förekommer hos alla valpar när man lyfter upp dem.
Jag tycker det låter rätt normalt ni är ute lagom ofta o lagom lång tid med han har tid att göra ifrån sig :) Vad som kanske kan vara bra är att vara lite extra uppmärksam o se hur han gör när han är nödig visar han går han iväg o kissar mm. Jag har bara röstbelönat när de kissat/bajsat ute inte för mycket för strissa upp heller utan lungt o glatt ändå :)
Som andra säger så är det olika när dom börjar lyfta på benet, det är bara kämpa på med rumsrenheten :)