Hundar iFokus

Hundar

Etikett: lydnad
Läst 1232 ggr
[Zlarviig]
0

Rätt eller Fel?

Jag håller på att lära min hund "gå fot". Lite väl sent dock.(Hon är 2 & ½ år) Men det går jättebra. Jag gör så att jag håller i en godisbit ovanför henne, så att hon går med huvudet upp och det är lätt att få kontakt och hon går i rätt position, när jag stannar sitter hon ner direkt och hon hänger med i svängar och sånt, jag har bara gjort det en gång hittills och hon fattar redan! Jag tränade inomhus, eftersom att ute är hon så okoncentrerad och vill bara lukta och leka osv.

Men nu har jag fått höra att jag gör helt fel!? Att man INTE ska använda godis och att jag INTE ska träna inomhus utan utomhus..

Men hur ska man annars lära hunden då? Vilket sätt är "rätt" eller bäst?

Att använda godis och träna inomhus där hon är koncentrerad? (Ett väldigt lugnt, tyst och stressfritt sätt)

Eller

Att träna utan godis och slita i kopplet när hunden går fel och upprepa flera gånger i rad: "gå fot!" "Gå fot!" samt att gå utomhus när hunden är okoncentrerad och inte ens har kontakt med föraren?(Ett väldigt högljutt, och stressat sätt)

Eller är båda sätten fel? Hur gör man egentligen?? Skrikandes

[Forest]
0

Jag tränar med belöning det behöver inte vara med gottis ibland räcker det men klappa dom, leksak osv. Men vill jag göra som du verkligen belöna så är det godis som ena tar som största belöningen.  Jag tränar inomhus mycket första delen sen kör jag ute men då kommer ofta svårare eftersom det blir med störning då oxå. Träna på du inne o att hunden är 2.5 år spelar ingen roll även vuxna hundar har en hjärna o faktist tränat själv en 3åring som inte kunde mer än tigga när hon kom  Flört Rätt lr fel det är mer upp till var o än tycker jag :)

[Zlarviig]
0

#1 jo, jag sa att det där med godis kan man ju bara ta bort sen. Jag berömmer henne jättemycket när hon är duktig och när hon gör riktigt bra ifrån sig så leker jag lite med henne.Glad Jag försöker se till att hon har det så kul som möjligt under träningen, annars blir hon lätt okoncentrerad och struntar i vad jag säger. Obestämd

[Penny&Skoja]
0

Man ska göra som man tycker är bäst och funkar =) Därimot så blir det ett grymt jobb att jobba bort handen sedan och då är det inte säkert att hon fattat vad det gått ut på ! På min unghund körde jag med att jag hade belöningen i vänster hand och la armen rakt lite bakom min sida mot ryggen om du förstår hur jag menar ? Och körde bara ett steg i taget och belönande varje liten blink i dags läget så tittar hon bara på mig och jag slapp jobba bort lockbetet i handen ^^

Dock gjorde jag så med min förra hund hon gick klockrent fot tills jag började jobba bort handen , Jag tyckte att hon hade kontakt med mig men när jag väl började flytta handen följde även hennes blick med ^^Så jag fick börja om om mer besviken och en jädra omväg :P

Sen håller jag med om att träna inomhus om hon är okonsentrerad ute och belöna minsta kontakt när ni är ute gärna med något hunden skulle kunna dö för =)

evelina1991
0

Gud asså de finns inget rätt eller fel i det du gör kan inte jag tycka!! Vi ha inte lärt våran än att gå fot ÄN, hon e 8 månader. Men jag kan ju tycka det är bättre som du gör att man träna inne så hon hajar vad hon ska göra och lära sig ögonkontakten med dig sen träna i ute , först kanske ute på en plan ute i skogen , lite intressant runt omkring men ändå ska konsertrera sig på dig o sen när det väl gå så gå du till ett annat ställe med kanske lite mer rörelser så hon få vänja sig på så sett :)

Så hade vi tänkt köra med vår tös! :)

brukshundar
0

Jag tycker det är ganska svårt att träna inomhus pga det lätt kan bli ganska trångt. Men har man mycket utrymme går det ju såklart :) Men själva ingångarna börjar jag gärna med inomhus.

Viktigt att träna korta pass, avsluta när det går som bäst och absolut ska man belöna hunden med godis/leksak och definitivt inte rycka i hunden. Det ska ju vara kul att lära sig :)

http://www.exceedsaska.blogg.se

Medarbetare på brukshundraser iFokus

RedMonsters
1

Jag har aldrig godis i vänster hand när jag tränar fot. För mina hundar är fot= kontakt i utgångsställning. Så när jag rör mig så följer hunden automatiskt med för att inte förlora kontakten. Jag börjar helt enkelt att ha i utgångsställning och säger då fot= hunden tittar upp, klick + belöning DIREKT. Jag har som "kriterie" att hunden ska kunna sitta så i 20 sek med störning innan jag börjar med själva fotgåendet. Det tränar jag inomhus. Inomhus kan du ju träna på det, ingångar och klossen. Det har funkat utmärkt på alla mina 3 hundar. Har en 6 månader gammal kelpie nu, som kan gå fot med störning. Dock kan han ju självklart inte gå hur långt som helst ;). Korta pass!!

Det finns visst rätt och fel.

Det ÄR fel att lära hunden genom korrigering och utan belöning. PUNKT.

Medarbetare på brukshundraser.

[Penny&Skoja]
0

#6 vet inte om du menar min komentar men jag kan säga dig att för mina hundar är också fot = kontakt i utgångsställning ! Jag förstår inte varför det inte skulle vara det ? då jag förklarar tydligt i mitt inlägg att handen inte lockar hunden utan är bakom hunden ?

[Forest]
0

6 ne det har inte jag heller, för då är det godis som stör. bra att du tog upp detta det missa jag helt :)

evelina1991
0

men gud xD jag skrev att hon gjorde verklen fel eller rätt och de jag menade var att de som hon tränade på tyckte jag lät bra! Och det var där " det finns inga rätt eller fel" kommer in i bilden !!

[Penny&Skoja]
0

#8 det behöver inte alls vara så att godis belöningen stör bara för att man har det i handen ! Det beror helt på hur handen är placerad! Lockar man hunden med godiset ja då stör det och hunden är inne i det men har man handen som jag så stör det inte det minsta utan kan belöna riktigt snabb och utan att hunden hinner komma ur possition = Hunden får belöningen i rätta possitionen !

RedMonsters
0

#7 Jag sa bara att jag aldrig hade godis i vänster hand. Du behöver inte förklara dig för jag skrev inget till dig?. Jag har det inte för att jag har sett hur det har gått senare när man har tagit bort godiset på tävling. Men du tränar hur du vill. Jag skrev bara att det visst finns rätt och fel för man korrigerar inte en hund till kommando. Jag skrev inte att det är fel att ha godis i vänster hand ;)

Medarbetare på brukshundraser.

[Teddies matte]
0

Ta och läs boken "Lydnadsträning i teori och praktik - från grundfärdigheter till tävling", jättebra bok för både hobbytränare och tävlingsinriktade, förklarar i steg för steg.

När jag höll på med tävlingslydnad tidigare lockade jag inte med godis, använde klicker och belönade för all kontakt, steg för steg, inga gåenden eller svängar innan utgånspositionen satt. Målet är att kunna hålla på så länge fokusen håller för att sedan utöka. Ett steg åt gången, två steg åt gången o.s.v tills man till sist klarar av hela momenten.

[Zlarviig]
0

Jag testade lite idag med att ha godiset bakom ryggen istället, och hon gjorde precis som innan bara det att hon nu titta i mitt ansikte istället Glad Så det var  ju bra att jag började med godis för annars hade hon aldrig förstått att hon skulle titta upp