Hane eller tik som andra hund?
Har en Japansk spets kille på 8 år just nu. Funderingarna inför en till hund är igång, men det är inte aktuellt med något köp ännu.
Funderar på vad jag ska välja för kön på den kommande hunden. Kommer förmodligen bli en till jappe eller en Mittelspitz som det ser ut nu.
Min hane är inte kastrerad så om jag väljer en tik blir det en nackdel.
Han är väldigt osäker på andra hanar, efter att ha blivit attackerad av en annan hanhund. Det går bra att hälsa på snälla hanar när de är okopplade på neutralt område, men han är ganska spänd.
Valpar går jättebra, (likaså tikar) de har han världens tålamod med. Brukar ha en Chihuahua hane på 8 månader här och de går finfint ihop.
Så vilken kön bör funka bäst? Om jag skaffar en hane som han får lära känna från valp, kommer de fungera även när valpen blir äldre? Eller ska man välja en tik? Kanske ska tillägga att jag helst vill ha en till hanhund.
Mvh, Sara. Värd på Spetsar & urhundar

Jag tycker isf att du ska ha en hanhund. Har du en tik så måste du ju kastrera den isf. Hanhunden alltså för det är det billigaste alternativet.
En valp växer han ju upp med och lär inte bli rädd för den när den är större då.

När vi hade Nickie och bestämde oss för att skaffa en hund till så blev det en hane.
Och jag har faktiskt inget minne av att det var jobbigt med en hane och tik under löpperioderna.
Och om du bestämmer dig för en tik så finns det p-piller även till hundar. Så kastrera henne behöver du inte göra.
Men om det är en hane du känner för, så tycker jag du ska skaffa det.
jag tror också att d hade funkat hyffsat bra med en hane, Eros kommer ju träffa den lilla som valp o sen kommer d nog gå bra allt eftersom valpen växer upp… =)

#2# Menar du att din hanne inte var intresserad av din tik när hon löpte? Var dom jämt tillsammans även då?
Tack för svaren!
Eros skulle nog vara väldigt intresserad av en ev. tik vid löpen. Han är dryg bara när någon grannhund löper.
Men vad kul att ni tror på en hane, de är ju det jag helst vill ha =)
Mvh, Sara. Värd på Spetsar & urhundar

*S* Om jag ska vara ärlig så minns jag inte riktigt.
Och eftersom jag inte minns så kan det inte varit så farligt.
Måste ringa och fråga min kille. Kommer snart tillbaks 

Så! Nu har jag uppdaterat mitt minne
Vi hade dem bara i varsitt rum med en grind i dörröppningen under höglöp. Och det var inga problem. Han lät inget, även om han säkert var sugen.
Fast många hanhundar kan ju bli SUPERJOBBIGA när det finns en löptik i närheten.
Hade en period en dobermannhane hemma när Nickie löpte. Han gnällde och tjöt nonstop. Det var synd om den stackarn.
Om oss oxå :) Gud så jobbigt det var att lyssna på. Man blev ju galen.
Och mammas labbe Bonzo var oxå tokig när Nickie löpte.
Kåtare hund fick man nog leta efter. Satte på allt i hans väg som luktade som Nickie *S*
Skaffar du en hanvalp och den får växa upp med Eros , så går det säkert bra. Jag har själv två hanar , den ena sju år och den andra tio månader nu. Funkar jättebra nu ! Ibörjan tyckte den äldre nog att valpen var lite jobbig, men ju längre tid det har gått desto bättre vänner har dom blivit, Numera sover dom gärna bredvid varandra också.

#7# Precis! Liiiite jobbigt att behöva ha stängda dörrar tycker jag. Nu var jag ju tvungen att kastrera min Ludde eftersom tiken är hans syster. Vill inte få inavel. Orkar inte ha som du beskrev heller. Nu är allt frid och fröjd även när hon löper. :)
Jag tror också att det skulle gå bra med en kille…för hur det en är så kan det bli ruskigt jobbigt med en hane och en tik, hundar kan hitta på både det ena och det andra för att komma till varandra när tiken löper. Åsas hane han öppnade både det ena och det andra när hennes tikar löpte, det vart till och med valpar efter honom =)