Hundträning - följsamhet "fot"
Hej,
vi tränar inte lydnad precis men gillar att öva på olika moment. Har sett många som tränar som får till ett sånt fint följ hos hunden när den går brevid.
Hur gör ni?
Vore roligt att få hunden att följa vid min sida oavsett om jag tar ett steg fram, sidled eller bakåt.
Gärna film som visar hur det ser ut också!
"Med rätt träning kan människan bli hundens bästa vän"
Blogg http://www.echosierra.se/
Instagram @historienomalf
Jag har provat lite olika metoder när jag lärde in fotgåendet på både förra hunden och mina 2 nuvarande men den metoden som har funkat bäst alla 3 hundarna är den jag ska försöka att förklara här nedan. Det är den som tar längst tid och som ibland kan bli uttjatad men även den som jag tycker ger finast fotgående och bäst kontakt. Fundera över vad DU vill att "fot" ska betyda för din hund. För mig är fot= kontakt i utgångsställning. Alltså när du går innebär det även för hunden att den ska gå för att inte förlora kontakten. Steg 1: När hunden sitter i utgångsställning och har kontakt säger du fot med klick och belöning, när hunden förstår att fot= ögonkontakt, utökar du tiden med 2 sek vidare till 4 sek osv tills hunden kan sitta 20 sek. Självklart belönar du även precis i början när hunden kan sitta 20 sek, hunden ska aldrig veta när belöningen kommer. Variera olika tider. Steg 2: Här börjar ni lägga till störningar, i början små störningar tex att någon bara rör på sin fot sen utökar ni störningarna till svårare och svårare och utökar tiden mer och mer. Målet är att hunden ska klara av den svåraste störningen med kontakt i 20 sek (för Torres var det svåraste att ha en boll utplacerad inom synhåll tex). När hunden klara av det går ni vidare till nästa steg. Steg 3: Nu börjar fotgåendet. Säg fot, hunden ger kontakt och du rör dig sakta framåt. Alla 3 hundarna förstod direkt men om hunden inte förstår kan du locka liiiiite. När hunden rör sig, belöning direkt!. Det räcker att hunden bara lyfter på rumpan i början, alltså behöver ni inte ta ett helt steg. Självklart börjar ni störningsfritt men ta in störningar snabbt, vänta inte för länge. Hitta även rätt belöning! Belöningen ska vara värd att jobba för men den ska inte vara allt för upphetsande för din hund men den ska inte heller göra din hund allt för seg. Jag kan inte använda boll eller kamp i fotgåendet då T börjar tränga och blir väldigt stutsig. Xavi kan inte heller ha lek för då börjar känguruhoppen. Så för mig blir det endast godis i fotgåendet. För min förra hund var det precis tvärtom. Ja det är så jag har tränat, jag har väldigt svårt att förklara men jag hoppas att ni förstod något och att det hjälpte lite :) Kom ihåg: Träna inte 2 saker samtidigt alltså ska du träna fot och hunden inte kan komma in i position ber du hunden sätta sig så går du in i position, träna det seperat och belöna inte bara i halterna, belöna även mitt i ett steg. Lycka till!
Medarbetare på brukshundraser.
Med min äldre hund så shapade jag in att hon skulle vrida in och sätta sig vid min sida.
Alltså så fort hon började gå med bakdelen mot mn vänster sida klickade jag. Det tog hur lång tid som helst innan hon fattade vad jag menade, men nu gör hon det hela tiden. Därifrån var det bara att ta ett par steg framåt och när hon går rätt klicka. Det är lite svårt ibland att få rätt start position dock eftersom hon gärna vrider in rumpan för mycket.
Sen gick jag kurs och fick testa baklängesfot (kolla youtube för att se hur det fungerar) och med min valp är det jättesmidigt. Men min vuxna hund försöker bara vrida in och sätta sig, så där bli bara baklänges fotet krångligt.
Jag tycker baklängesfotet är jättesmidigt och enkelt att lära in och man får en bra position (även på min minihund).
#4 Haha sorry för OT men herregud vad söt Sansa är! Hon är nästan höjdpunkten i alla era filmklipp! 
Sabina
www.anibaz.blogg.se
Tackar för svaren! Videon var jättebra! Ska börja om från början tror jag :)
"Med rätt träning kan människan bli hundens bästa vän"
Blogg http://www.echosierra.se/
Instagram @historienomalf
Med våra hundar har vi gjort så om de drar så stannar vi och före man går vidare ska de sitta och titta upp på den som håller i kopplet…
De drar eftersom de är jakthundar och därav vill vi ha deras koncentration riktigt ordentligt före vi går vidare =)
. Hon har en sån naturlig charm!