Långhåriga hundar och snö
Hej!
Min hund (schapendoes) får ofta mycket snökakor i pälsen och han tar lång tid att torka. Det är inte roligt att stå med hårfön i 20 minuter efter varje promenad så jag skulle gärna ta emot lite tips på om det finns något man kan göra (utöver att klippa ner pälsen). Hur gör ni som har hundar med längre päls? Använder ni overall, strumpor…eller hur gör ni? Ge mig gärna tips! :)
Tack!
Klipper vid trampdynorna så det inte blir som snöbollar därmellan…är dom snöiga i pälsen så åker dom in i duschen, får bort all snö sen torkas dom bara med handduk. =)
~mikkan
Sköljer av med ljummet vatten så att alla klumpar smälter. Dock så får han inga snöklumpar nu när det bara är pudersnö, väldigt skönt.
Som det är nu sköljer jag också av med ljummet vatten. Problemet är att han sedan är dyngsur istället och han blir inte särskilt torr med enbart handduk. Så jag får stå med hårfön för att han ska bli någorlunda torr. Lite jobbigt :P. Men det får man kanske stå ut med när man valt en bepälsad ras! Jag har varit lite anti kläder på hund (inte generellt, vet att det finns raser som fryser i detta väder) men nu ser jag verkligen fördelen med att ha en overall. Så om det är någon som kan ge tips om en bra och prisvärd overall vore jag glad! Eller kanske det kan räcka med bara damasker? För det är främst längs benen det blir snöbollar….
Någon som använder damasker och kan tipsa om några bra kanske? Alternativt "skor" med längre skaft.
Mikrohanddukar tycker jag är bra, det blir torrt ganska fort tycker jag.
#4 Bra tips! Köper man det på djuraffären?
#5 Jag har köpt mina på Gekås, men finns nog på djuraffärer med, tror jag har sett på ÖB med
#4 Jag har köpt damasker och rekommenderar dom verkligen inte! De åker ner och sitter väldigt dåligt, ska köpa en overall istället snart. Verkar iaf vara det effektivaste hjälpen.
// Hannah
7, ne ursh damasker sitter inte alls bra, därimot kan man göra om dom lite själv genom sätta resår mellan dom som barnvantar på det sätter sitter dom kvar fram iaf, bak har jag ingen lösning :P Jag köpte damasker från en hemsida o dessa gjorde jag om själv hurtta har hur dom sitter vet jag inte.
Om denna är bra eller inte vet jag inte http://animail.se/vacker-tass-300ml.html en spray speciellt mot snö. Själv durshar jag hundarna med ljumet vatten och sen torkar dom med microduk som jag köpt på ÖoB.
Jag håller med ovanstående med det sprayet, det finns även på hundbiten att köpa.
Var där inne på inte så längesedan på hundbiten alltså! & hon förklarade att de sprayet sprayade man på typ benen på hunden så att de inte bildas stora snö"kakor". Kan tänka mig att de kan jämföras med något olje liknande kanske för att de inte fastnar lika lätt :P
Tack för alla svar!! Jag har bestämt mig för att köpa en overall från zooplus för en relativt billig peng :). Ser lite roligt ut med sådana där overaller tycker jag men verkar vara det bästa/smidigaste sättet för att undvika snöbollar i pälsen! :)
Har haft en hund med lång päls (har fortfarande samma hund men hon är nu nerklippt).
Skulle säga att enligt min erfarenhet är det enda som funkar en långbent overall!
Spray testade jag men blev superjobbigt att hålla på med inför varje promenad. Inte jätteeffektivt heller.
Hade gärna hittat en smidig och ganska tight overall just för snöpromenader men inte hittat någon. Kanske måste sy en själv.
Jag använder fleecesockar ibland. Sen har jag köpt en overall till Dimma, hon är inte så värst långhårig men snön fastnar precis överallt och hon blir kall och blöt. Nelly har en overall men använder den inte så mycket. Hon håller sig mest där det är upptrampat nu på äldre dar så hon blir inte så farligt snöig tycker jag.
Började söka på tighta hundoveraller. Inte hitta ngt än men "sprang" på de här:
http://ankishund.com/product.asp?product=1307
Kanske kan vara nåt…
Idag när vi kom hem efter långpromenaden så hade han fått skor av is….haltade stackarn! Så det blir nog att köpa skor/strumpor också, någon som vet några som sitter på bra? Jag har redan trimmat lite i pälsen mellan tassarna och sådär men det hjälpte inte. Schapendoes är ju ganska extrema när det gäller lång päls, så det fastnar överallt.
#13 Jo, jag har kommit över de där jag också! Verkar ju bra…men jag tror det blir overall för oss. Fastnar snö även på magen nu när det är djupsnö här och jag har en hund som älskar att hoppa i djup snö :P.
12 men gösses hur blir hon så där snöig? 
#12 såg ut som att ni limmat dit bomullstussar hihi
~mikkan
#15 För att hon rullar och gnider sig i snön och hoppar i snö som är djupare än att henne osv.. Hon är galen!
http://www.youtube.com/watch?v=j7NVWH4gX-0
#16 haha, om så väl vore ;)
17 hon älskar allså snön