Hundar iFokus

Hundar

Etikett: hälsa
Läst 2688 ggr
Qepta
0

Frågor kring försäkring

Jag har lite funderingar kring olika försäkringsbolag.

Min hund är försäkrad hos Agria och jag börjar tveka om jag vill ha honom försäkrad där eller inte.

Jag har fått höra skräckhistorier om folk som har haft hund/katt/häst som inte fått tillbaka pengar på försäkringen. Bla en kvinna som hade en häst som blev sjuk och fick avlivas, försäkringsbolaget vela inte betala ut någonting till dem trots veterinärintyg osv.

Jag vill självklart inte råka ut för någonting sånt och undrar lite vad för försäkring ni har på era hundar/djur och hur nöjda ni är.

Vad täcker er försäkring, pris, vilka tillägg kan man täckna m.m 

Är inte alls haj på det här med försäkringar, Izor var redan försäkrad hos Agria när han kom till oss, därför är han försäkrad där än idag.

Tacksam för svar!

// Mandana & Belgarna
www.Belgarna.blogg.se

joheck
0

Min kanin va försäkrad hos Agria och då hade jag inga som helst problem. Fick använda den vid två tillfällen då han blev allvarligt sjuk, funka jättebra att få ut pengarna (använde direktreglering). Det är ju dock lite mindre belopp än typ en livförsäkring på häst, men några tusenlappar va det ändå.

Hundarna mina är försäkrade hos if. Gillar fasta självrisken där (2500kr). Har hittills dock inte behövt använda den så kan inte säga så mycket om den^^.

Qepta
0

Tack! Ska kika lite på if:s hemsida.

// Mandana & Belgarna
www.Belgarna.blogg.se

joheck
0

Kan ju tillägga att jag har deras "Stor Hundförsäkring" (max. vet försäkring (50 000kr) och livförsäkring). Det kostar mig 2 135kr per år.

Qepta
0

Har kikat lite på deras hemsida, verkar vara ett bra försäkringsbolag! Det enda jag blev lite smått tveksam över var att försäkringen täcker mindre när hunden fyllt 7 år. Vet du vad det kan bero på?

// Mandana & Belgarna
www.Belgarna.blogg.se

joheck
0

Det är ju standard att försäkringen inte täcker lika mycket vid högre ålder. Vet inte vad den åldern ligger på hos de andra bolagen. Anledningen är rent ekonomiskt att hunden är mindre värd på äldre dar, samt att risken för sjukdom och skada ökar. Alla försäkringar är i grunden uppbyggda på risk, högre risk = sämre försäkring (för oss alltså). Föräkringsbolagen vill ju gå med vinst och betalar inte gärna ut mer än vad de behöver ;)

Qepta
0

#5 Tack för svaret. Glad

// Mandana & Belgarna
www.Belgarna.blogg.se

joheck
0

Jag har inte jämfört försäkringar så mycket utan gjorde som du och tog det uppfödaren hade, så kan inte värdera om if har bättre eller sämre förmåner än andra. Men har hört mycket positivt om dom. Samlar du dessutom dina försäkringar på if (så som hemförsäkring mm) så får du rabatterat pris. Det positiva med ett försäkringsbolag som ger ut mer än djurförsäkringar, fast Folksam har säkert ett liknande upplägg.
Sen får du rabatt på försäkringen om den inte används, 10% per år upp till max 30%, på if då alltså^^

brukshundar
0

Jag har IF, har inte behövt använda min än men har fast självrisk på 2500 och har en sån där stor försäkring och den täcker även rehab och mediciner. I månaden betalar jag 399 kr men det är också en rätt sjuk ras som jag har

http://www.exceedsaska.blogg.se

Medarbetare på brukshundraser iFokus

Zvintos
0

Jag har IFs stora hund till mina. Att jag valde just IF var för att jag tyckte att de verkade bäst. Har som tur är inte behövt använda den än.

Till tiken har jag ocksp "användbarhetstillägg", vilket jag var tvungen att välja i och med att jag är fodervärd åt henne.

För mina 2 staffar kostar försäkringen ca 8000kr/år (strax över 700kr/mån).

[RMSLiners]
0

If på båda katt och hund med fast självrisk på 2500kr och inte ett öre mer med 50 000kr i ersättningsbelopp. Aldrig haft problem med dem och är supernöjd. Har stora hundförsäkringen/kattförsäkringen.

Katten kostar ca 102kr/mån
Hunden kostar ca 190kr/mån

Portie
0

Har Agria och har fått använda den några gånger detta året och det har aldrig varit några problem att få ersättning. Så änsålänge är jag mycket nöjd med Agria.

Qepta
0

Tack för svaren! Skrattande

// Mandana & Belgarna
www.Belgarna.blogg.se

Kalli
0

Agria sänker inte längre sin ersättningsnivå när hunden blir över en viss ålder, det gör dock alla andra bolag (mig veterligt) men det skiljer när och hur mycket.

Själv har jag Folksam, gillar att det är lägre självrisk och en förhållandevis billig försäkring. Jag betalar ca 4.000 för mina hundar och på ex. IF skulle det (enligt deras hemsida) kostat ca 11.700. Tycker helt enkelt inte att det är värt så mycket pengar även om det säkert är en bra försäkring.

Skulle jag valt försäkring idag skulle jag också kollat på Dina Försäkringar och Optimal Hundförsäkring.

Qepta
0

#13 Tack. Har kollat lite på Folksam men vill höra av andra vad de tycker och trivs med.

Ska kolla upp de andraförsäkringarna du nämnt. Har aldrig hört talas om dem.

// Mandana & Belgarna
www.Belgarna.blogg.se

Kalli
0

#14: Självklart, jag kollade en massa innan jag bestämde mig. Kan ju tillägga att jag är nöjd med Folksam. Har nyttjat försäkringen vid två tillfällen, en gång på vardera hund utan problem. Det jag inte gillat är väl att de "smyg"höjer premien två gånger (tror det är när hunden fyller 4 och 7 år eller liknande) även om de ändå är billigare än ex. Agria och IF.

Sen kommer du såklart hitta folk som är nöjda och missnöjda med alla försäkringsbolag så jag skulle nog rekommendera att läsa igenom allas försäkringsvillkor (men det har du säkert redan gjort) och känna vad som känns bäst för dig.

Har dock hört att man ska akta sig för att byta mellan olika bolag eftersom risken finns att försäkringsbolaget kan påstå att skadan redan fanns innan försäkringen tecknades och därför inte vilja betala. Hur vanligt det är att det händer vet jag dock inte, har som sagt inte haft några problem med mina hundar fast deras föräkring tecknades som vuxna.

cupcakes
0

Har Folksam på min golden, betalar ca 190 kr i månaden och har då veterinärvård till 40 000 och livskada på 5000. Tecknade den när han var 16 månader (omplacering) och har hittills varit mycket nöjd! Har inte behövt använda den till några större grejer, enda gången han varit inneliggande stod sjukhuset för det då det var deras fel att han behövde tas in. Men småbesöken har jag utan problem fått tillbaka pengar på besök och mediciner.

Jag gjorde så att jag ringde till olika bolag och frågade vad de kunde erbjuda, ibland kan de göra en deal och så känns det bättre att ha pratat med dem tycker jag. På folksam har jag dessutom hemförsäkring och får då 10% rabatt på både hund- och kattförsäkringen.

Kattförsäkringen har jag inte behövt använda än så kan inte uttala mig om det.

Qepta
0

Tack allihopa. Ska jämföra olika företag i helgen och se vilket som verkar bäst.

#16 Ingår rehab och tandvård eller är det tillägg som hos Agria?

// Mandana & Belgarna
www.Belgarna.blogg.se

Sigriiid
0

Jag har också IF Stora hund med 2500 i självrisk och är hur nöjd som helst än så länge.

Var tvungen att använda den nu under hösten här och ja, så enormt smidigt! Fyllde i en skadeanmälan via nätet och ett par dagar senare så var pengarna på kontot bara. Hur enkelt som helst!

Krävdes inget pappersjobb av mig alls, som jag trodde. Vi hade kvitton på veterinärbesök och mediciner som jag trodde att jag skulle behöva skicka in men nepp, det skötte IF via veterinären på något vänster.

// Emmily
Besök gärna vår blogg: http://birasblogg.wordpress.com/

Anibaz
0

#17 Medicin och rehab väljs som tilläg hos Agria.

vallhund
1

Jag har haft Agria på alla djur i flera år, o de har aldrig krånglat.

Tänk på att det kan vara farligt att byta försäkringsbolag, ponera att din hund blir sjuk starxt efter bolagsbytet, då kan nya bolaget säga att detta var något som fanns innan de tog över försäkringen, o gamla bolaget anser att de inte har med saken att göra = ingen ersättning. Detta är ett inte så ovanligt scenario.

ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.

Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .

Medis på  Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.

Qepta
0

#19 Jag vet det då jag har de tilläggen. Undrade om det ingick i folksams försäkring eller om det var tillägg som hos Agria.

#18 #20 Tack!

// Mandana & Belgarna
www.Belgarna.blogg.se

cupcakes
0

#17 Medicin har jag fått tillbaka för iallafall, rehab ingår upp till en viss summa har jag för mig. Tand har jag ingen aning :) Prata med dem och fråga!

Qepta
0

#22 Ska göra det. Glad

// Mandana & Belgarna
www.Belgarna.blogg.se