skäller/drar på promenader
Min Tax på ca 8 månader blir väldigt uppspelt under promenaderna. Han skäller och drar i kopplet. Vissa promenader går dock jättera och han går jättefint och har bra kontakt med mig.
Jag har övat på att inte dra i kopplet och han har blivit mycket bättre än vad han var från början men jag vet inte hur jag ska få stopp på skällandet. Han spårar också väldigt mycket och så fort han får upp ett spår är han nästan omöjlig att få kontakt med.
Han skäller också så fort han ser en hund och han blir inte tyst förrän han har gått förbi den. Då börjar han spåra istället. När han får hälsa på hundar blir han oftast rädd och det tar en stund innan han vågar gå fram.
Vad ska jag göra för att lugna honom på promenaderna?
Jag har planerat att börja spåra med honom. Tror ni att han blir lugnare på promenaderna då?
Hur aktiveras hunden i övrigt?
Spår låter som en utmärkt aktivitet, om skällandet delvis beror på understimulans/fel aktivering kommer troligen problemen minska när ni börjar med mer aktivering.
På samma gång kan ni även köra skvallerträning vid möte av andra hundar --> http://evabodfaldt.com/artikelsida.asp?intArticleID=9
Först och främst så skulle jag träna mycket kontaktövningar med honom, så att ni får en bra grundkontakt och att han verkligen lyssnar på dig vid promenader, sen tipsar även jag om skvallerträning som #1 gör. Det är ett bra sätt att gära hundmötet till en aktivitet/uppgift istället för något jobbigt.
Sen så verkar det som att aktiviteter som innebär spårövningar verkar mycket lämpligt för din hund, men tänk på att inte överaktivera hunden då den ännu är så ung.
// Lina - Värd på Bichon Kolla gärna in min blogg:
http://linaalgotsigge.blogg.se
Håller med Lina, att träna på få bra kontakt med sin hund är viktigt att ha o det gäller i all träning. Jag rek att du lär hunden klicker för att sen klickerträna in gå rätt i kopplet : har hunden god kontakt med dig så kan du belöna kontakten vid promenaden. det kommer ge resutlat i att du inte är något i änden av kopplet utan kommer att vara isf belöningen i änden i kopplet
Jag gjorde så här: Tar med mig klickern o gott godis, så fort hunden börjar gå o kopplet blir stramt säger jag hundens namn reagerar den!? klick-belöning godis (om inte så inget klick o ingen belöning) de lär sig detta jätte snabbt iaf gjorde våra det. Så en promenad så vart det slut på dragandet, sen tycker jag man kan ställa mer krav o börja belöna med att de går sidan, då klickar jag när hunden är på sidan av mig o ger belöning upprepar detta lite då o då även utan klicker o godis. Ofta är jag lite små slarvig o har inte med mig godis så ofta men ju oftare jag har det ju oftare kan jag belöna dom med gottis (som för våra är den bästa belöningen i vardagslydnad). Man tränar på mer än man kanske har planerat in o genom detta så tränar man automatiskt in kontakten oxå, hunden tar då mer kontakt för den tjänar på lysna mer på än :) Att hunden skäller kan vara att den antingen är osäker eller glad uppslelt och att lägga ner lite träning som spårning är väl super med sin Tax, men oxå inkallning och lite vardagslydnad.
tack för tipsen! jag har övat med klicker innan när jag lärde honom sitt, ligg mm så den får följa med nästa promenad. Skvallerträning och kontaktövningar verkar också som en bra idé. :)