skidåkning med hund
Till min stora glädje är det ju massor av snö och jag hade tänkt åka längdskidor senare i vinter. Då vill jag ju hemskt gärna ha med min lilla mops Sasha och funderar på hur jag ska göra då… Är det bäst att ha henne lös? Eller i sele i långlina?
Hon är ju inte direkt en slädhund och kommer inte kunna dra mig eller något, men jag vill ju ha med henne ut i alla fall
tips, någon
Sele o långlina/koppel lyssnar hon bra så kan jag tänka mig det är lättare att ha flexi.
#1: Flexi koppel är inte så roligt att ha när man åker skidor, hade det förra vintern på en av mina hundar, jobbigt att både hålla i stavarna och i koppel samtidigt, 

lättast är det ju om man har ett bälte som man knäpper fast linan i och så får hunden ha någon sort sele eller liknande, men ifall din hund är lydig och kan springa lös så kanske det är det roligaste för hunden? 
Det är roligt att ha med sig sin hund på skidturerna, jag tror din hund skulle bli jätte glad om hon fick följa med och motionera lite 
Lycka till 
2 tänkte mer att ha flexikoppel fast i en hake. 
#3: Ok, men det var ju en jätte bra ide 

Jag gillade det där med bälte-iden
Får pröva båda två och se vad som funkar bäst, men hon är väldigt duktig lös så det skulle nog funka det med.
Jag har åkt skidor med fyra olika hundar(en i taget) och om hunden inte drar så är det lättast att den är lös, om det funkar att ha den lös vill säga. Annars blir koppelt slakt och man fastnar i det med stavarna eller åker över det med skidorna. Flexikoppel är ju en ide men vet inte hur bra det funkar, om hunden hamnar bakom trasslar man ju ändå in stavarna i linan.
"Weather forecast for tonight: dark." ~ George Carlin
Långlina i så fall :)
Flexi är värdelöst tycker jag ;)
Så långlina/spårlina :D
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.
Ja, så långlina som sitter fast i ett bälte är bäst då
för att slippa ha något i handen med staven
precis
får pröva 
Rekommenderar expanderlina för att hunden inte ska bli skadad vid ryck och sen kan du ha expandern kopplat i ett drag/jogging bälte och på hundens sele. Guld värt.
Jag har Baggen-bälte, expanderlina och dragselar på dem.
Fungerar alldeles utmärkt.
Den här utrustningen använder jag även till jogging, stavgång och cykel.
//Lena
Lena A
http://lenaarvidsson.wordpress
Lös hade jag sagt om det funkar.
Absolut lättast att slippa fokusera på koppel eller lina, åtminstone i början innan man (både hund o matte/husse) blivit vana.
Och om ni tänker åka i skidspår, kom ihåg att hunden absolut inte får springa i spåren utan måste hållas bredvid hela tiden.
Mvh, Sara. Värd på Spetsar & urhundar
#12 Om den ens får medföras, många skidspår har hundförbud.
Tack för alla bra svar, vi får pröva lite olika metoder och se vad som funkar bäst. 
Kom på ska man hålla på o stava är det väl bäst att ha hunden antingen framför eller bakom än, för slippa trassel. Åker man i ett skidspår så anser jag att man har kopplad hund det är rätt vanligt att folk är hundrädda o de har full rätt att åka skidor utan att känna paniken att det är en lös hund i spåret. Bara en tanke :) Åker du annars fritt så kan hunden lika gärna gå lös :)
Ja, jag tänkte på det 
Det var bra att du skrev det, ibland tänker man inte på sådant.