Hundar iFokus

Hundar

Etikett: hälsa
Läst 2118 ggr
Abico
0

Valp kräks regelbundet

Min vovve är 8 månader och har bott hos oss i 1,5 månad ungefär. Han är pigg och glad och verkar må allmänt bra. Men han kräks upp sin mat regelbundet, nästan en gång varje dag… De första veckorna antog vi att det berodde på att han var ovan vid allt nytt, och det blev bättre efter ett tag, men nu har han börjar igen. Vissa veckor har han nästan inte gjort det alls, andra som sagt nästan varje dag.

Jag är egentligen inte jätteorolig för det verkar ju inte vara något större fel på honom. Men det känns inte bra att han inte får i sig all mat och de dagar/veckor han håller på och kräks verkar han också ha sämre matlust överlag och ratar i regel ett av matmålen.

Kan man få lite input på det här av er mer erfarna hundägare?

Hanna 

[Forest]
0

Hur ofta ger ni han mat? jag tänker på magkatarr när jag läser detta, testa o ge han mat lite oftare och mindre mat per gång. Vad får han för mat? Jag gav torrfoder förut men nu ger jag färskfoder eftersom vetrinären sa till oss att det är snällaste mot magen, ger mat 2 gånger per dag o litet mellanmål. Jag kunde annars ge 50/50 torrfoder-färskfoder om jag ville men ser stor skillnad på skippa torrmaten.

Abico
0

#1 - Han får 3 gånger om dagen, Royal Canin junior mini, och vi har gått upp från 1dl till 1,5dl per gånger eftersom uppfödaren tyckte att han blivit lite tunn. Ökningen av fodret har inte gjort varken till eller från när det gäller kräkningarna. I början blötte vid torrfodret men han kräktes även då, med skillnaden att han ratade maten i större utsträckning. Nu när vi gett det torrt äter han mer men kräks som sagt någon gång om dagen fortfarande.

Hanna 

[Forest]
0

2 här kan du läsa litehttp://pudel.ifokus.se/articles/4f6efaced4ebea5d53008772-magkatarr?articles-1, men nu är det så att alla hänger inte på armbågarna men det är allså inte ovanligt om de gör det. Sen så hade jag någ funderat på annat foder RC dels så kräks han o gjort det hela tiden, itne ökar han i vikt heller. Jag tycker att rc har för mycket majs o socker i sitt foder :S

Abico
0

Tack för länken men jag vet inte om det riktigt stämmer in… Han kräks bara upp maten, aldrig galla eller annat. Och han verkar aldrig allmänpåverkad, han kräks (och försöker äta upp kräkset) och sedan är det full fart igen.

Ska prata med uppfödaren om annat foder, i.o.m. att det är fodervovve vill jag inte börja byta och greja utan att kolla med henne först.

Hanna 

jollycox
0

Äter han lungt och långsamt eller fort?

"Weather forecast for tonight: dark." ~ George Carlin

sheltiesarna
0

Jag tycker du ska ta ett blodprov på honom.

Min valp började också kräkas ofta, vilket visade sig bero på försämrade levervärden. Det kan såklart även bero på andra saker, men om vi inte hade fått hjälp i tid hade hon inte levt idag!

Lycka till och hoppas det ordnar sig!

Abico
0

#5 - Han äter rätt fort, så jag har funderat på om det är för att han hetsäter som han kräks. Det är inte det att han slänger sig över maten, det kan ta ett tag innan han börjar äta men när han väl äter så går det undan. Vet inte vad man kan göra för att få honom att äta långsammare.

#6 - Usch vad otäckt, vi får väl fundera på det då. Men kräktes hon fler än en gång per dag? För han kräks ju bara i samband med att han ätit…

Hanna 

Vattnadal
4

Om han kräks pga hetsätning:

Ge maten torr, men i lite vatten, så går det inte att sluka riktigt lika fort.

Testa annars att sprida ut maten på tex en plåt, på golvet ed. Kanske rent av ute i gräset. Då tar det tid att äta, och blir en nosövning av det samtidigt.

Ge maten i en petflaska/qula/kong ed.

Prova foderberikning, att lägga i lite olika saker i skålen så att han måste sortera. Tex en gaffel som är ivägen, ett hundkex han måste tugga på, ett rått ägg, en oskalad räka, några bitar frukt, okokt spagetti, potatisskal, en hel tomat ed. Max 10% av skålens innehåll ska vara berikning, resten mat. Några saker kan vara oätliga, nå¨n halväcklig, någon god osv. Tanken är att han måste sortera och undersöka, så att det tar längre tid att äta.

MVH Elin

Medarbetare på spetsar och urhundar. VD på Draghundcenter

Abico
0

#8 - Tack, jag ska prova det här och se om det kan fungera!

Hanna 

jollycox
0

#7 Då är det förmodligen därför. Våran yngsta gjorde så när han var yngre, gör ibland fortfarande så. Vi har löst det med att ha några plastskedar i matskålen. #8 kom med många bra tips. :)

"Weather forecast for tonight: dark." ~ George Carlin

[Tess86]
0

Vad säger veterinären att ni ska göra? Ska ni ändra något i matvanorna, utfodringen osv eller ska ni fortsätta med samma som nu och ta prover först? Det bästa är nog att först prova det veterinären råder er om att göra.

Men det jag skulle testa, om veterinären tycker att ni kan testa er fram, är att ge mat istället för foder, dvs det som hundar är skapta för att äta istället för något konstgjort.

vallhund
1

Foderhund eller inte, RC är ett skitfoder, testa färskfoder istället.

Jag har en hund på helfoder o skulle faktiskt aldrig ta emot en hund som jag inte får bestämma över (annat än avelsbiten då).

ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.

Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .

Medis på  Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.

pehu
0

#7 Jag ger aldrig min hunds mat i en matskål utan gömmer det. Ibland gömmer jag det i ett mjölkpaket som jag sedan gömmer i lägenheten så han dels får leta upp paketet och dels jobba för att ta sig fram till maten. Andra gånger gömmer jag små högar lite överallt i lägenheten. För att försvåra lägger jag även en del högar på stolar och bänkar så det kommer lite högre upp. #8 kom även med bra tips! Lycka till!

Och jag skulle också byta ut RC…

[Doglovers]
0

Här har det rasat in massor av tips och råd. Jag hade en gång en valp som kräktes varje dag. Han hade bråck på matstrupen. Maten kom sällan ner i magen utan blev kvar i matstrupen för det mesta. Han var pigg och glad. Men fick tyvärr sluta sina dagar då det inte gick att operera.

oskartoller
0

Våran hund kräktes oxå upp royal, bara mat. När vi bytte till färskfoder har han inte kräkts och det är 1,5år sen nu.

Han kan ju vara allergisk mot royal?

sheltiesarna
0

#4: Hon kräktes främst i samband med mat, men kunde till slut inte äta någonting.

Din lilla verkar vara matfrisk, så jag skulle också tro på förslaget att han behöver äta låpngsammare :)

Abico
1

Sedan en vecka tillbaka har vi haft två teskedar i matskålen och han äter nu mycket lugnare och har inte kräkts en enda gång. Vi funderar på foderbyte också med har inte bestämt oss för vad vi ska byta till ännu.

Hanna