Börja med regelbundna promenader?
Har en valp på 4 månader som vi promenerar med ungefär en kort promenad varannan dag. Han går väldigt fint i kopplet men stannar ganska ofta och speciellt om det kommer folk. Iallafall, så undrar jag om promenaderna kan utökas i längd och mängd, så att säga. För om man går mer promenader kanske han också bli lugnare inne, för han är rätt aktiv inomhus och beter sig som att han vill ha fler saker att göra.
★

Vad innebär korta promenader? Vad får den för annan aktivering(hjärngympa)? Stor eller liten hund har ju oxå viss betydelse
Hur aktiverar ni valpen annars? Valpar är som barn som vill leka och lära sig nya saker..
Busa och 10-15 mins promenader i hundens takt om ens det…
~mikkan
Man ska inte promenera med en valp för att den ska få motion. Man ska helst (om man har böjlighet) låta valpen vara lös så den få upptäcka världen själv. Sen kan man vara ute i några timmar om vädret tillåter men det är inte så troligt att man kommer så långt. Under tiden man är ute kan man leka lite inkallning. Allt ska vara roligt, det ska vara roligt att komma till matte/husse.
Man kan åka till skogen om man inte bor nära skogen och låta hunden gå lös där. Då kan man leka kurragömma och på så sätt få valpen mer uppmärksam på vart man är. Det är väldigt nyttigt för en valp att gå och springa lös i skogen. Bra träning som inte sliter så mycket som stela tråkiga koppelpromenader. Valpen lär sig att hålla reda på sin kropp på ett mer naturligt sett.
Sen kan man ockås bara gå ut och sätta sig o sitta still (dock inte om det är kallt så valpen börjar frysa). Vä.ldigt bra passivitetsträning är det. Bara sitta och kolla på människor.
Mvh Linn
Jag går korta promenader med min valp som är fyra månader, ungefär 10-20 minuter i hennes takt 4-5 gånger/dag. Hade jag bara gått kissrundorna hade jag haft en galen valp OAVSETT aktivering inomhus (mer om det kommer). Hon stannar, nosar, kollar osv.. vilket är okej, bara hon får uppleva nya dofter och se människor och bilar.. det är socialträning och miljöträning vilket är bra!
Hemma kör vi: allmän lydnad, ögonkontaktsövningar, söka godis och leksak, vanlig lek, hon har tre olika aktiveringsleksaker.
Allt det + promenaderna gör henne till en harmonisk valp som kan varva ned och ta det lugnt själv. Utan de små promenaderna är hon galen, uppe i varv och hela köret. Promenaderna är nödvändiga för mig och min valp.
Då och då går vi till djuraffären eller går en längre promenad på en timme där jag bär henne mestadels, såklart, eller leker med hennes valp-kompis.
Jag tycker du ska gå efter vad din valp behöver.. inte överdrivet men lagomt. Blir hunden trött så bär h*n. Var ute och bara gå runt och bär din hund så h*n får se nya miljöer, det tröttar ut hundar med! :) Och hjärngympa är toppen för dom!