Collie valp - tips på vad lära?
Flickvännen har skaffat sig en Collie valp som hon snart haft i en vecka.
Idag är valpen 9 veckor och hittills försöker vi få den rumsren genom att säga "nej" direkt vi ser honom pissa inomhus samt lyfter alternativt släpar lite försiktigt i hans halsband till yttedörren. För att sedan vaska upp pisset.
Det jag undrar lite är om hur hård man måste vara? enligt vissa så ska man ta i nackskinnet. Kommer ihåg att min farsa gjorde det med syrrans tik och släpade henne till yttedörren. Dock är denna collie valp endast 9 veckor samt att han är mindre och inte lika mycket utvecklad som sina syskon, och darför orolig om att verkligen ta i nackskinnet o så. Känns även lite taskigt men, vad jag hört ska deras mamma bära dom i nackskinnet så det borde väl vara helt okej. Dock dog deras mamma av infekterad livmoder då dom gjorde snitt för att få ut valparna :/
Sedan annars så undrar vi även vad annars som är ett 'måste veta' nu när han är valp.
Läste om att man inte bör låta en valp bita på en, att man bör säga ifrån och visa att det inte är okej. För att i framtiden inte ska få en hund som bitts.
Samt även läst om att man kan träna bort rädslan vid fyverkerier o sådant. Genom att ha på fyverkeri bakgrundsljud på låg nivå som man höjer eftersom. För att vänja valpen. Är det bra att göra montro?
Andra tips ni har? åsikter om det jag skrivit hittills?
Tack i förhand.
Ni ska absolut inte skälla på valpen när den gör inne! Inga "nej", inte hårda tag, ingenting. Det ska helt ignoreras! En liten valp har en väldigt liten blåsa och kan inte knipa på samma sätt som när den är vuxen. Ta istället ut valpen så fort den har ätit, sovit, lekt. Så fort något har hänt. Desto oftare ni tar ut valpen och berömmer när den gör ute och ignorerar när den gör inne, desto fortare får ni den rumsren! :)
P.s
Min egna åsikt är att man ska skälla eller säga nej till en valp så lite som möjligt i uppväxten. Annars tjatar man ut ett väldigt viktigt kommando som den måste lära (nej), plus att man får en mycket bättre kontakt och relation till sin hund om man är en positiv ägare.
Mvh Jenna
Man ska inte säga något alls. Man ska lyfta ut valpen och berömma den när den gör rätt utomhus. Definitivt inte släpa den.
Bäst är att ni har ständig koll på valpen så ni hinner lyfta den innan den börjar kissa och tar ut den.
Och gå ut ofta. Efter varje lek, varje gång den vaknar, efter varje måltid och där mellan.
Men aldrig att ni ska banna den för att den gör inne. Det är en valp och den ska bara uppmunrtras att göra rätt. Så ös på med berömmer ute när den gör rätt och lyft ut och ignorera då det sker inne.
Att fya eller skälla på valpen när den gör sina behov inne är ingen bra idé. Ta aldrig tag i nackskinnet! Valpen gör inne pga att den är nödig och inte kan hålla sig, den kan alltså inte kontrollera blåsan.
Ta istället ut valpen några gånger i timmen, beröm mycket när den gör sina behov ute. En bra regel brukar vara att gå ut med valpen efter mat, lek och sömn. Om en olycka händer inne så torka bara upp det och gå ut med valpen. När valpen blivit äldre och har lärt sig att det är ute man gör sina behov så kan man öka på tiden.
Finns flera metoder man kan använda för att valpen inte ska bitas, man kan säga nej (om valpen vet vad ordet nej betyder) och berömma när valpen gör rätt, man kan göra ett plötsligt ljud som får valpen att sluta upp och sedan följa upp efter det genom att avleda med en leksak eller liknande. Sålänge valpen inte kommer till skada så tycker jag att man får använda vilken metod man vill.
Det sista du skrev angående fyrverkeriträning/skottträning så tycker jag det låter som en bra träning. Har själv aldrig behövt göra det då jag inte har en hund som är särskilt skotträdd, men det kan ju vara bra att göra det i förebyggande syfte också.
Aha 
Hade ingen aning om det. Min logik säger att man bör visa hunden att man inte bör pissa inne.
Men det ni skriver verkar nog mer vettigt, samt då ni förmodligen även har mycket större erfarenhet.
Vi går ut med valpen på morgonen direkt vi vaknar. Samt går vi ut direkt han ätit mat.
Går ut ganska så ofta, försöker gå ut med han kanske var andra timme åtminstone.
Berömmer när han pissar och bajsar utomhus.
Ungefär hur länge tid kan det ta innan han blir rumsren? om vi nu börjar följa era tips om att inte säga nej samt berömma när han är ute m.m.
Samt funderar jag på ungefär hur gammal han bör vara innan man lär honom kommandon som t.ex sitt.
Samt kan jag på något sätt göra så han sitter still eller så när jag vill fota honom? Han brukar gå till attack mot min kamera då jag vill fota honom. Låtit han lukta osv på kameran då han förmodlingen är nyfiken samt självklart väldigt busig. Men är det nå annat speciellt man bör göra där kanske? eller är det bara då han är valp som det bara är så?
#4 Det är väldigt olika hur lång tid det kan ta. Min ena hund tog det 8 månader för inna han var helt rumsren. Den andra tog det bara någon månad för.
Ibland kan man vilja slita av sig håret i frustration när man tror man har lyckats, så kommer ett bakslag. Men bli aldrig arg på valpen, för det kan göra det hela värre. Ha tålamod.
Man kan börja med lätta kommandon på lek, utan någon press. Och inte för mycket på en gång, för då lär han glömma det igen.
Testa att låta någon hålla en godis framför honom, så kanske han är still en stund, eller passa på nbär han sover :)
Det man ska visa hunden är var han ska kissa. Det ska vara positivt. Fyar man en valp som inte kan hjälpa att den gör inne kan det bli mycket fel och valpen mår då dåligt över något den inte kan göra något åt. Den är helt beroende av er.
Jag varken fyar eller nejjar eller nått.. Men jag ignorerar det ju bara inte om valpen kissar inne.. Det blir ofta en ljudlig suck, följt av ett; Meeen.. Ojojoj, vad gjorde du nuu? 
Och det här ojojoj.. Följer med hela hundens liv, då det är vad som sägs när hunden gör "fel" o ska försöka igen.. Tex, vid träning 
Sen är det ju såhär, att valpar bits. Punkt.
Man behöver ju inte agera tuggleksak åt sin valp.. Men lite bett får man tåla, det växer 99%av gångerna bort i och med att valpen byter tänder 
Mvh, Sophie www.teamsegra.wordpress.com
Sajtvärd på Brukshundraser & medarbetare på Problemhundar.
Jag har aldrig accepterat tuggande på mig. Börjar bitandet slutar leken.
När Molly, som är 4 månader, gör inne säger jag mest ''men då'' (det kommer automatiskt) men jag skäller inte ut henne eller gör nåt fysiskt på henne.. det skrämmer ju bara hunden. För valpen har ju inte gjort nåt fel egentligen? Den kan bara inte hålla sig, enklare än så är det inte.
Jag springer ut 8 gånger/dag typ.. varannan timme kan hon hålla sig nu. Det blir bättre med tiden! Hon får en liten matbit varje gång hon gjort ute och hon börjar reagera själv på det där nu.. kommer fram till mig varje gång hon gjort sina ärenden.
Dock hade jag svårt att veta NÄR hon skulle ut efter lek, då hon kunde kissa mitt under leken.. det har blivit bättre med tiden :). Nu går jag ut varannan timme och det funkar för oss! Ibland blir det inne, kanske 2-3 gånger/vecka men det är inte hela världen. Hon är bara 4 månader!
Men innan detta framsteg var det kiss på hennes filtar och hennes bädd.. det var mycket tvättande i början och mycket torka! Det blir som sagt bättre med tiden..
När Molly kollar på mig så kollar jag tillbaka.. en hund som kollar på en söker antagligen kontakt och bekräftelse. Har hon gjort nåt bra och kollar på mig berömmer jag henne… om hon bara kollar på mig kollar jag tillbaka tills hon viker av med blicken. Eller om hon bara gjiort nåt jag gillar (som att lägga sig för att vila eller bara tar det lugnt och har en lugn sinnesstämning) berömmer jag henne.
Jag tror på positiv träning.. visst var det mycket nej i början men hon fattar idagens läge och vi kan äntligen ha lugna dagar utan mycket krångel (som att riva på väggarna, sno en sko, riva på lådor eller bita på sängen).. när hon väl gör nåt dumt säger jag bara ''hörrö du du'' och går emot henne och hon slutar och jag ser att hon fattar att hon gör fel.
Så idag är det mer beröm och lugna dagar än tillrättavisningar :)!
Det tar tid med valpar, det tar mycket tid av en.. i början av hennes rumsrenhet fick jag sova fullt påklädd för att snabbt kunna ta ut henne på morgonen. En hel månad sov jag med kläder på. Idag kan jag äntligen få sova med pyjamas :). Haha, riktigt skönt faktiskt!
Tålamod. VÄLDIGT viktigt. Kärlek och tålamod, tillrättavisningar på ett bra och respektfullt sätt.
Som min vän sa ''gör hon nåt dumt, lyft henne och bär in henne i ett annat rum så lär hon sig att om hon gör såhär får hon helt enkelt inte vara med er'' och det har funkat kanon! :D Funkar än idag.. tre upprepningar sen fattar hon galoppen.
Biter hon på oss vid lek slutar vi bara.. ignorerar henne. Reser oss upp och gör annat. Det har hon också börjat fatta :). Så tålamod och kärlek :D
#4 Ta ut hunden oftare, flera gånger varje timme i början. Är väldigt olika när valpar blir rumsrena, vissa blir det när dom är 3 månader, andra när dom är runt året. Min var 4 månader när han blev helt rumsren. Så det krävs tålamod.
Grattis till liten valp :)
det har redan tagits upp saker om rumsrenhet här var iaf våran rumsren tidigt men jag gick ut väldigt ofta så pga det slapp det ske olyckor inne :)
ang träna in trix så börja vi med sitt tidigt men så träna vi mycket på kontakt o leka, inkallning genom lek :) Valpar har itne tålamod att vara stilla utan de ska bara busa, det du kan göra är som Hera skrev be någon hålla godis lr leksak sen fota. Jag tog en del kort när Enja var valp då med leksak så på det viset hade hon annat o busa med o jag fick lite bra kort