Har du förutfattade meningar om schäfer?
Just nu så pratas det ju mycket om sönderavlade schäfrar och "räkstjärtar" hit och dit.
Titta på denna bild av Arras och ge mig din egen uppriktiga uppfattning om hans utseende. (ryggen)
Tar inte illa upp för fem öre. Kom igen!
Vill bara veta hur andra ser på honom.
Är han i era ögon en sönderavlad schäfer…?
(Bilden blev något liten, så jag lägger in den här bredvid oxå)

Jag har ju haft en schäfer förut. Och hon såg inte ut så där. Och ska jag vara ärligt (vilket du vill) så tycker jag faktist synd om hundar som ser ut så där. Det kan inte vara skönt att ha en sådan rygg. Tycker att dom ska vara mer raka.

Jag kan bara tala från mitt hjälrta och tycker att denna typen av schäfer är räka.
Den har för sluttande rygg, och en riktig schäfer tycker jag "ska vara" 4-kantig.
Altså mer rak ryggad.
ja, det kan ju inte vara skänt för vare sig rygg, höfter, eller haser.

Mera tack *putt*

Är det din hund alltså? Vad tycker du själv?
jag tycker att han är alldeles för "hängig" , men sen är det en smaksak, så länge hunden inte har ont av det så e d väl ingen fara, men jag föredrar mer raka ryggar… men han e fin ändå =)
Han är ju väldigt fin ;-).
Men jag tycker inte om "räkor", utan gillar allra mest ursprungs-chäfern….

Jag tycker han ser bra ut på andra bilden än första :)
Eftersom du vill ha kommentarer så ska väll jag också flika in.. Jag tycker inte att han ser ut att ha ett proportionerligt och hälsosamt bakparti. Detta är inte kritik mot er, utan mot hundaveln i stort (som har samma skeva ideal som modeindustrin för människor…)
Han hade dock fint huvud tycker jag :)
Jag undrar också som Gejsa, vad tycker du själv?

Jag tänkte faktiskt säga från första bilden…där står han ju utsträckt som dom ska göra på en utställning (snygg bild). Men jag måste fråga är det samma schäfer på båda bilderna? På första bilden har han jättefina färger och ett jättefint huvud. På andra bilden ser färgen så blaskig ut. Jag är ju också mer för den gamla sortens schäfer, men jag måste endå säga att han är skitsnygg på första bilden =)

Jag tkr att en schäfers rygg ska vara rak. Detta med utställningar, varför ska ryggen vara som en räka, är det människans egoism som satt det idealet? För det kan väl inte vara för hundens skull?
Men din hund är jättevacker! Är det bara när han står som i bild 1 som han har räkrygg för i bild 2 ser ryggen bättre ut. Även om jag håller med Lotta angående färgen:)
Kramar//Carro

*puuutt*

Jag tycker att han har välansatt kors
Fina proportioner över lag.
Vackra tassar om än lite utsvängda i fram. (kan bero på hur han står)
Fin i färgerna
Lite väl låg i hasorna även på bild nummer två. Bild nummer ett är svår att säga så mycket om då han står uppställd för att vara lågställd.
en fin schäfer efter dages mått, men inte min stil på schäfer dock.
Cave quid dicis, quando, et cui
Audiatur et altera pars

Andra bilden ser ju klart bättre ut. Men det kanske sluttar lite för mycket ändå för att han ska kunna stå i en bekväm ställning. Jag ställde aldrig ut min schäfertik på en schäferutställning eftersom jag visste att hon inte skulle få några bra poäng. Hon såg inte ut som räka. *ler* Så jag kan inte så mycket om hur dom vill att dom ska se ut riktigt.
Jag älskar alla schäfrar men tycker synd om dom ifall dom har ont för att vi människor har bestämt att dom ska se ut på ett visst sätt som gör att det är obekvämt för hunden.
den andra bilden ser inte ut som samma schäfer, som Lotta säger, färgerna e inte lika vackra o ser inte glad ut, är det samma hund så ser den mer gldare ut på bild nummer 1 =D
sen kan man väl på en hyffsat rakryggad schäfer kan man väl få ner ryggen endel när dom står så? för ja vet Lusse kan få ner ryggen endel när han står med olika stilar…

Håller med 1#

Andra bilden var bättre tkr jag!

Sådär!
Nu ska jag säga vad jag tycker då. Och japp! Det är Arras på båda bilderna. Och han är bara 10 månader.
På bild nr 1 så är han uppställd så som han ska stå på utställning.
Och den andra bilden är när han bara står rakt upp och ner som han brukar.
Vart jag ville komma är att man kan få vilken hund som helst att mer el. mindre se ut som en "räkstjärt" om man ställer upp dem som bild nr 1.
Som malin.a var inne på.. Lusse som har rak rygg kan oxå se ut som bild nr 1.
Därav rubriken "har du förutfattade meningar"
Många som ser en bild på en schäfer, en utställningsbild alltså, där de är uppställda att vara låga tänker kanske inte på att hunden står i en konstig position.
Finns ingen annan ras (vad jag vet) som står så här på utställning, utan de står rakt upp och ner och ser då raka ut så klart.
#1,4 Geisha!
Ja, det är min hund Arras, och jag tycker han är en jättefin någorlunda rakryggad schäfer.
När du ser båda bilderna, och vet att det är samma hund. Tycker du fortfarande synd om honom när du vet att han alltid ser ut som på bild nr 2?? (dvs när vi inte ställer ut honom)
#2 Tina!
Är bild nr 2 en "räkstjärt" i dina ögon oxå?
#5, 16 Malin!
Tycker du han är "hängig" även på bild nr 2?
Japp, det är samma hund på båda bilderna. Dock var det ett superfult kort, så jag har bytt ut det idag :)
Och testa på Lusse så får du se att även han som är så rak kan bli "räka" ;)
#6 Tycker du han är "räka" på andra bilden oxå?
#11 Ja Lotta! Det är Arras på båda bilderna, och han är inte alls blaskig. Dumma dig! Nu får du ingen kall cola light.
Kanske en avslagen varm vanlig cocacola ;)
Har ju ställt ut honom 3 ggr.
En gång av en schäferdomare. Han gillade inte Arras.
De andra 2 gångerna har det gått kanonbra, med kritik som:
_" slående sund helhet, superkors"
_Ni som fortfarande tycker att min hund är en "räka" tycker jag är ute och seglar lite….
KraM på er alla

Ja, det är bara när han står som på bild nr 1 som han ser ut så. Annars ser han alltid ut som på bild 2.
Och jag är oxå emot att man avlar sönder hundar och katter.
Men då tänker jag framför allt på andra raser är schäfer

Nicki, jag är väl medveten om att dom står i konstig position på utställnings bilder, och ja visst ser han bättre ut på bild nr2, men fortfarande sluttar han även om han är finare där, och det är det jag vänder mig emot, jag bor granne med en urtyp av chäfer, och för mig är det så dom ska se ut….men det är ju vad jag tycker, så några förutfattade meningar hade jag inte….hoppas du inte tar illa upp för att jag säger vad jag tycker i detta ;-).

Nej Lena! Såklart jag inte tar illa upp. 
Vad bra ;-)…
ok då förstår jag, stämmer som sagt d du skriver om att i "utställningspose" får dom flesta räkstjärtar, något man ofta inte tänker på, iaf inte jag, så lite förutfattade meningar har man, sen finns ju även dom hundarna som har räkstjärt även när dom står rakt upp o ner, men Arras har en bra pose för utställnning men ser mer sund o fin ut i vanlig stil, förutom d kortet på bild nummer 2 men d va en dålig bild o mörkt så nog därför han ser lite hängig o grå ut i pälsen, om int Lusse hade haft sån himla päls på rumpan så sluttar hans rygg endel när han står snyggt, har vart ute me han flera ggr o han fått till nått konstigt me ryggen så den sluttar som jag vet inte vad… men bäst tycker jag om dom schäfrarna som är lite raka i ryggen när dom står rakt upp o ner =D Arras e himla fin, gillar hans huvud =)
Lusse rakt upp o ner =D

Jag anser inte att han ser sund ut varken på utställningsbilden eller den vanliga.
Har själv en liten hund m ungefär samma vinkel/sluttning på ryggen & han har idag jätteproblem & går på akupunktur för att må bra. Veterinären sa att hon enbart hade sett hans ryggfel hos schäfrar tidigare & där var det relatit vanligt dessutom. :(
Tycker att det är så himla tråkigt när hundens hälsa inte får gå först i aveln, utan att utseendet ska vara så viktigt :(
Jag förstår vart du vill komma, men jag står fast vid vad jag tycker. Idag går aveln mot ett väldigt osunt ideal, och även om inte din grabb är ett skräckexempel så anser inte jag att han är av den bästa typen iallafall. Jag skulle aldrig säga att jag tycker att någons hund är ful eller så, men jag har en skarp åsikt om vad jag tycker om vissa rasers ideal. Att utställningsposen är som den är säger ju allt…

Arras är långt ifrån en söndreavlad schäfer. Vad är det med honom du inte tycker ser sundt ut.
Precisera gärna.

Nu var ju din hund inte riktigt så räkaktig när den fick stå som den ville. Men dom riktiga utställngshundarna ser ju ut så där jämt.
Du kanske såg programmet i våras hos Aschberg? Den hunden skulle avlivas för att den såg ut så där jämt.
Men det var ju roligt att din egna hund inte såg ut så där. Kanske lite mer sluttning än vad jag skulle vilja se. Jag kan ju inte se din hund gå på ett foto därför kan jag inte helt uttala mig om det ser bra ut eller inte.
men huvudsaken är att hunden mår bra i övrgit tycker jag!! Jag tycker din hund är jätte fin, och på dne andra bilden ser han mycket bättre ut än den första
Jag har ingen särskild åsikt, är inte insatt i schäferavel och rasstandard överhuvudtaget så det känns inte riktigt att uttala sig utan kunskap. Men tycker det var intressant med de två olika bilderna du la in för jämförelse.
Mvh, Sara. Värd på Spetsar & urhundar
#29 Jag säger som Gejsa.
Jag tycker att alla schäfrar är otroligt vackra. Håller för tillfället att utbilda mig själv till handler, och enligt min mening så ser han riktigt snygg ut.
Ej sönderavlad, och mycket ståtlig kille ser det ut som. Dock vet jag inte så mycket om schäfrar, eller schäfer avel m.m..
Men jag tycker som sagt om både dessa "utställnings schäfrar" och dessa rakryggade schäfrar är lika vackra.
Mvh Emelie 
kan inte nng annan som har shäfer visa bilder så man kan jämföra lite=)

#34# Jag tycker också om alla schäfrar. Det är min favoritras. Har ju själv ägt en.
Men jag tycker att man inte ska avla fram så extremt krokiga hundar. Det mår ju hunden bäst av i det långa loppet. Dom slipper få ont i ryggen bl a.
#36: nej, såklart inte extremt krokiga hundar. Men det förstår nog det flesta att en hund inte mår bra av. Men hunden på bilden är inte enligt mig fruktansvärt "krokig". 
Mvh Emelie 

Nej, det tyckte inte jag heller när den fick stå som den ville själv.

Nej, det tyckte inte jag heller när den fick stå som den ville själv.
Jag tycker att aveln iallafall på schäfrar ser ut att bli bättre eller är bättre.
Det finns alltid oseriösa eller uppfödare som kanske inte är så insatta i avelsarbete.
Men de som är seriösa avlar ju iallafall på friska hundar och försöker få bort problemen.
Men allt går ju sakta.
Tycker det var mer för typ 10 år sedan. Då var det inte så lätt att hitta en bra schäfer.
Nu finns det många bra schäferkennlar- så jag kan definitivt tänka mig en schäfer:)

Arras ser ut som en vanlig schäfer mot typen utställningsräka.
Han är inte helt rak i ryggen, men inte heller lika extrem som utställningsräkorna som går långt i ringarna är.
Dock är inte detta den idealiska typen på kropp på en schäfer för mig men alla har olika smak och tycke.
Jag ska skaffa schäfer i sommar, och jag letar mig halvt fördärvad efter kennlar inriktade på sunda bruksschäfrar.
Inte alldeles enkelt att hitta, men guldkornen finns.

# 25 malin.a
Vartifrån kommer din hund?

På
finns det en hel del foton att titta igenom för den som känner för det. Man kan hitta riktiga..ja det finns nästan inte ord för de schäfrar som kallas vackra i showvärlden *ryyyys*
Vad sägs om denna t.ex:
www.pedigreedatabase.com/gsd/classifieds/42024.html
HUR kan man avla så?!?
Den schäfern kan knappast klara av ett pass i skogen över stockar och stenar, och att hoppa över hindret i lydnadsporvet kan man bara glömma!
Ibland skämms man över folks blindhet.
Men ojdå..

Håller med Nicki när hon skriver att man kan få vilken schäfer som helst att se räkig ut. Utställningshundar ställs upp på ett speciellt sätt, bakbenen ska stå långt bak. Men visst finns det hemska exemplar också, men Nickis hund är inte någon sådan enligt mig. En schäfer ska inte ha rak rygg, vill man ha det så får man gå till en annan ras. Det är ett travande djur och ska ha lätt slutning på ca 23 grader.
På bilden syns en hund från en av Sveriges främsta bruksuppfödare. De säljer hundar till polis och väktare bla Mycket sund hund, dock uppställd.

#26 Ja, han skulle absolut kunna ställas så att han står som en räka. På bilden står han ju nästan helt under sig med v.b och det gör inte en hund som är uppställd. Så det går att få en rakrygg att se räkig ut, dock inte som en extremräka.
#43 han kommer ifrån Trollhättan men inte ifrån någon kennel, han blev till i en tjuvparning, har träffat båda hans föräldrar, pappan har stamt. men inte mamman så tuvärr har jag ingen stamt. på honom..
#26 jo precis, har faktiskt aldrig testat att ställa honom i "utställningspose." men ska nog testa någon gång o se hur d blir =) visar jag bilder sen.. haha
Dumma Nicki…jag skrev faktiskt att han såg ut så där för att han var uppställd, han är skitsnygg =) Och har ett superfint huvud…. Och den andra bilden var riktigt sopig eftersom hans vackra färger inte syndes ;)
Ge hit min cola light…annars säger jag att han är en räkhund 
Malin om du drar bak det ena benet mer och det andra framåt en bit, så kommer han också att se lågställd ut =) Älskade Lusse flytta hem till mig genast ;)
En schäfer som kan arbeta är en riktig schäfer för mig oavsett rygg/pälsfärg/uppfödare.
≧◔◡◔≦

Håller inte med dig alls att de "riktiga utställningshundarna ser ut så där"
Men visst finns det en de som gör det.
Och jag såg jag på Insider.
Och det var ju ett extremfall. Tror mig veta och hoppas verkligen inte att det är vanligt att schäfrar är så vingliga och lösa ibak.
Jag har då aldrig sett någon. Men visst finns det.
Liksom det finns defekter i alla andra raser oxå
För du tror väl inte att alla "uställningsschäfrar" går så?
Smurfan_13
Du skrev: "Har själv en liten hund m ungefär samma vinkel/sluttning på ryggen & han har idag jätteproblem"
Vad är det för hund?
Och som jag skrev avan. Precisera gärna vad det är du tycker är osundt med min hund…

#49 Klart han är skitsnygg. Annars hade jag inte köpt honom 
*räcker fram ett glas iskall cola light*

Nicki, vad är det för linjer i din hund?

Ta fram förstoringsglaset
Var kanske lite svårt att se

Tror bestämt vi pratat schäfer innan du och jag *funderar*
Hur går det i jakten?

Här är en bild på min första schäfer.
tjh Rojaks Bonny En rätt rak schäfer fast ståendes i en
slarvig utställningspose.

Här kan du ju titta istället camilla om du vill
http://kennet.skk.se/hunddata/Hund_data.asp?HundID=2302602&Knapp=AGARE
*rap* Den var kall och god…tack så mycket ;)
Vad fin Bonny var…du kanske har berättat förut vad som hände men jag kommer inte ihåg, dog hon av ålder eller var det fel på höfter eller annat?

Hon dog av cancer när hon var 9.
Trodde det var höfterna som skulle bli hennes fall (2a, 3a bak) men så vart det inte.
Hade aldrig ont av höfterna. Eller jo… kanske lite, lite i slutet.
Bonny är min lilla Nickitick. Var.. menar jag.
Saknar henne som sjutton. Min första egna hund

#52# Självklart tror jag inte att alla utställningshundar går så där. Vad tror du om mig?
Visst att det var ett extremt fall med den hunden som var på Aschbergs program. Men vad jag minns så tyckte både Skk och uppfödaren att han var snygg så där. Att hundar ska se ut så där. Kan ju minnas fel. Men några var det iaf som tyckte att han var snygg. Och då är han nog inte den enda som ser ut så heller. Den hunden såg ju ut att inte ens kunna gå ordentligt stackaren.

Vilken tur! ;)
Den hunden gick inte ordentligt nej. Var jättelös och vinglig ibak.
Minns inte heller riktigt vad panelen tyckte om just den hunden.
Men jag vet att de finns de som har uppfattningen att med rätt träning, så att hunden får ett starkare bakparti så kommer det att bli bra. (Stabilt)
Men om det vet jag inget.

Undrar om det skulle bli bättre med träning på den hunden.

Undrar jag oxå.
Och framför allt vad det är som gör hunden så lös. För visst var det inga höftledsfel? *minns inte*
Och jag har själv haft en shäfer med grava höftledsfel som gick hur bra som helst

Nej, jag minns inte heller faktist.
Alla hans program är ju så forcerade. Men ibland väldigt intressanta.
Men det är väl något i ryggen som gör att dom inte kan räta på sig. Att skelettet är mer sluttande eller så. Tror jag?! Eller det kanske det inte är.

Jag ska vara ärlig och säga att jag tycker han ser ut som en räkstjärt men jag har sett extremare
_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!

Om han är en räka så är i stort sett alla hundar räka då som går att ställa så.
har ställt Lusse lite o testat, o isf e Lusse också en räka, kan få ner honom lika mycke som Arras… o ändå har Lusse hyffsat rak rygg…

Min poäng precis! 

Undra om det gör Lusse till en räka i någons synsätt 
haha nee d tror ja inte, men oftast har man ju förutfattade meningar, jag har d o s står jag för, men när du nu tog upp detta o jag har undersökt d lite o kommit fram till d du antagligen ville att man skulle komma fram till, så beror d ju lite på hur du ställer en hund, sen kan jag ju tycka att dom hundarna som har räkstjärt även när dom står helt vanligt inte e så snyggt. o nog inte så bra heller =)

Alla associerar vi ju olika till ordet "räkstjärt"
För mig personligen är det en schäfer som mer el. mindre står på hasorna i en vanlig pose
jo precis, alla tolkar vi allt olika, tur vi e vänner ändå =D

Hmm, pappas nya schäfer har lite konstiga bakben tycker jag. Oftast ser det bra ut, men ibland så pekar typ tassarna utåt och hasorna inåt när man kollar bakifrån. Går det att träna upp så att de blir mer stabila? :/

#75# Jag för min del tror inte att det går att träna upp. Hunden är ju född sådan. Jag tror att det är ryggen som gör att dom blir så där. Men det är ju vad jag tror.
Jag prövade aldrig att ställa min schäfer på det där sättet. Så jag har ingen aning om det skulle ha gått heller. Men då kan man ju fråga varför kennlar brukar skriva att deras schäfrar har den gamla sortens rygg och inte räkstjärtar som en del skriver i sina annonser. Det borde väl dom veta att man bara ställer dom så där att dom inte ser ut så annars. Varför tex sa dom aldrig det på Insiderprogrammet? En tanke bara.
Arras är FIN!!!
Liss - Moderator @ Bodyart.iFokus ☆

tack!
#75 Är han höftledsröntgad?

#74 Klart vi är vänner trots att du har en svart räka
#75 Nu vet jag ju inte hur hunden ser ut, men visst måste det gå att träna upp. Till en viss del iallafall. Eller…
*spånar o tänker högt*
Har själv haft jätteproblem med min rygg. Men när jag tränade och fick mer muskler så blev det bättre
*funderar vidare*
Det är en snygg hund men han har "räkstjärt" och det är jag inte så förtjust i.
Men tänk på att hundar med rakar ryggar kan se ut som om att de har räkstjärt när de är uppställda…
**MVH Cerrolyn

Du har bestämt inte läst alla inlägg ;)
jag tycker faktist inte om schäfrar överlag.. så att jag säger att Arras är fin är en verklig komplimang:P för de är han:) Bara tänkte påpeka de..:)
Liss - Moderator @ Bodyart.iFokus ☆
75, jag vet dom som har haft sådana bakben, och dom har tränat mycket uppförbacke med sina hundar, och då har det stadgat sig ;-)

#81# Jag tycker också att din schäfer är fin. Det har du väl förstått. 
*ler* Jag älskar alla schäfrar. Tycker bara synd om dom som har extremt mycket räkrygg eller hur man ska säga. För det kan inte vara skönt.
#79 haha en svart räka, d måste va innan han e kokad då =D haha
#81 när jag skrev det nej, men jag tycker fortfarande efter att ha sett den andra bilden på honom at han är lite för slutande för mig.
**MVH Cerrolyn
Jag har sett en unghund som knappt kunde gå..
Helena

Nicki!!
Om man tittar på hunden som är med på fotot som staffan länkade till i tråden Hundarnas Tio-i-Topp så ser du att den gamla hunden från 70-talet inte har riktigt lika sluttande kors som din hund. Det är väl det som skiljer. Alltså inte så mycket i skillnad. Men ställer man den som en utställningshund skiljer det mer eftersom korset eg sluttar mer.

Jag tycker att det är en jättefin hund,men det är tråkigt att schäfrar blir mer och mer låga i ryggen. Vissa kan ju knappt gå pga för låg rygg.
Är inte alls förtjust i schäfrar och har tyvärr sett många skräckexempel med rejält fula ryggar & höfter. En med D-höfter som knappt kunde gå och en annan som hade nåt som knappt kan kallas höftleder! Han var typ 9mån och kunde knappt resa sig upp.. och en annan med den mest böjda rygg jag någonsin har sett. (Kan tillägga att alla är avlivade)
Jag tycker att schäfrar överlag rör sig på ett hemskt sätt, jag gillar raka hundar med fasta höftrörelser.
Arras är absolut inte den värsta schäfern jag har sett men han är inte så rak som jag hade velat. Tror dock att hundar med så pass låg svanssättning automatiskt ser mer "räkig" ut. Om du kollar på bild 2 tex. Men visst är det ju så att de flesta ser något räkiga ut när man ställer upp dom i utställningpose.
Ryggen/höfterna är dock inte det enda som gör att jag inte gillar schäfrar utan även mentaliteten. Har träffat många totalt oberäkneliga exemplar och känner folk som har haft schäfrar som har varit trygg & stabila i 8-9år och sen plötsligt fått ett "raseriutbrott" och huggit hejvilt.
Det är så tråkigt när det går så här långt utför för en ras men det verkar ju som om aveln börjar bli bättre.. eller har jag fel?

#90# Har du känt många schäfrar som huggit hej vilt vid 8-9 års ålder? Eller är det bara en?
Man kan inte dra alla över en kam. Det kan ju ha hänt något med just den hunden som du hört berättats om. Tex en tumör i hjärnan eller någon varit elak mot hunden. Så den slutar att lita på människan. Dom kanske fick småbarn och hunden är gammal och har lite ont någonstans. Inte får vara ifred för barnen. Då är det inte så konstigt att det smäller till sist. Många skaffar ju hundar som leksak till barn t o m.
Tror inte alls att det har varit så mycket mer fel på just schäfrar än andra raser. Tyvärr så tror jag nog att du har fel där.
Jag är uppväxt med schäfrar och har aldrig haft några som sluttar sådär mycket med ryggen.. Din hund är jättefin, men jag föredrar verkligen schäfrar med rak rygg.
Har en schäfer liggandes bredvid mig i soffan just nu, och hennes rygg är rak, inte alls sådär sluttande.
#90 Jag tycker inte att du har rätt i det du säger om schäfrar, jag känner många schäferägare och har själv haft schäfrar. Och ingen jag har känt har som du säger blivit ilsk eller huggit hej vilt omkring sig, därimot har det varit och är en jättebra familjehundar. Det är vad jag tycker. Vet du många som bettet sig på det sättet?
Men därimot kan jag hålla med om att rasen blivit sönderavlad och att uppfödarna håller på att bättra sig =) Och kanske om vi har tur får vi se schäfrar med rakare ryggar. För även om dom är rak så går det att dra ut dom så dom blir lågställda i bak, min första schäfer var rak men gick väldigt bra på utställningar. Arras är jättefin och bra mycket högre i bakpartit en många av dom hundar som föds upp nu =)
Och schäfern ni pratar om från programmet var verkligen ett extremfall och det var också därför dom tog upp det för att aveln börjar urarta. Den hunden skulle avlivas, tjejen som ställde upp i programmet hade varit till vetten och hade bestämt sig för att avliva pga av att hunden led nå fruktansvärt :/ Måste också säga att jag har inte mött nån som varit lös och sladdrig i bakdelen för då hade jag inte kunnat vara tyst, iaf om jag såg att hunden led av det.
/Schäfer älskaren som sitter med en papillon ;)

#93# Ja, schäfern i programmet var tack och lov ett undantagsfall får vi hoppas. Men ändock verkade det som om KKS tyckte att han var vacker. Dom intervjuade någon domare också väl som sa att dom skulle se ut så där. Och hur många kennlar slutar avla då på dom i vårt tycke felavlade? Dom vill väl tjäna så mycket pengar som möjligt. Dom bryr sig inte om ifall hunden lider och kanske måsta avlivas flera år för tidigt pga ont i ryggen osv.

Ska ta en bättre bild på Arras imorgon där han inte skjuter rygg, så får vi se hur han ser ut.
Ses i morgon alla schäferälskare /hatare 

#78 nej han är inte det än. Han är 11 månader, går det att göra det redan nu eller ska man vänta tills han blir lite äldre?
Har ingen bild där man riktigt ser att hasorna vinklas inåt. Men jag kan bifoga en helt vanlig bild så ni ser hur han ser ut annars.
Hasorna vinklas ju inte inåt hela tiden, bara då och då så då tänkte jag att det kanske gick att träna upp det.

Man kan göra en förhandsröntgen om man är orolig för att hunden inte har bra leder om den tex haltar ofta eller så.
_**/Mvh Anne
#91 & #93 Det handlar om 4 hundar och javisst kan det finnas en bakomliggande orsak. Jag kan dock inte bekräfta detta. I dem här fallen ska "attackerna" ha skett oprovocerat iaf. Jag har jobbat på en veterinärstation och hört detta från ägarna (som kommit in för att avliva sina hundar).
Jag vet mycket väl att man inte kan dra alla över en kam och jag hoppas verkligen att det bara är en ren tillfällighet att jag har träffat så pass många "dåliga" individer, tro mig.
Det finns mängder av raser som har precis lika många rassjukdomar/problem som schäfern, jag har inte påstått något annat men här i denna tråd pratar vi ju om just schäfrar.
Satt och funderade på en grej.. eftersom det finns så många fler schäfrar än t.ex. lagotto borde det ju bara vara naturligt att man ser fler sjuka schäfrar än lagottos.. om ni förstår hur jag tänker? Därmed är det ju större risk att man bildar en likadan uppfattning som jag har.. Schäfern är ju otroligt populär och en av de vanligaste raserna.. det finns ju hur många som helst.
Nå, men även om jag har min lilla uppfattning om schäfrar hoppas jag verkligen att rasen ska bli friskare! För både hundarnas och schäferälskarnas skull ;)

Jag har alltid älskat schäfrar…….. Här kommer mina från 70talet inscannat. Det var dom enda bilder jag hittade där dom står någorlunda uppställda…

Vilka långa bakben Cora har, det har jag aldrig tänkt på förut.

Arco
Kastrering är Aoch O i arbetet med att minska på de hemlösa katterna

Riktigt läcker hund!
Du vet inte vad den heter?

Svarta schäfrar är maffiga!
Om allt faller väl har jag ev. en svart efter Jucan i sommar 
#102 ja visst är svarta maffiga… sååå fina =D

#99# Ja men det förklarar ju saken. *ler*
Eftersom du jobbar på en veterinärstation så självklart har du sett hundar som blivit argsinta. Det är ju dit dom kommer när dom är sjuka eller ska avlivas. Det förstår jag.
Hade du varit en vanlig privat person som jag. Som inte jobbar med djur, så hade du nog inte sett några eller isf kanske bara en.
4 hundar är ju rätt så lite eg om du jobbar tex på ett djursjukhus dit det kommer kanske 25- 50 hundar om dagen. Och det är ju som du säger: schäfrar finns det ju så oehört mycket i hela Sverige så det vore ju konstigt om ingen blev argsint.
Har du sedan kanske jobbat i tex 10 år så är det ju ändå inte många.
Finns det någon annan speciell ras som avlivas pga bitangrepp osv?

Hundar som får problem med höfter eller rygg kan mycket väl bli aggresiva, eftersom folk sällan fattar hur ont de har…
MVH Elin
Medarbetare på spetsar och urhundar. VD på Draghundcenter

#105# Självklart. Dom blir ju lika sura som vi när vi har ont. *ler*

Därför jag tog bort Bonita så fort jag märkte att hon fick humörförändringar. Då jag visste att hon egentligen inte skulle kunna röra sig så vart det självklart att ta bort henne när hon visade det i humöret.
Cave quid dicis, quando, et cui
Audiatur et altera pars

#107# Jaha, var det därför du tog bort henne. Trodde att hon blev sjukare.
Min Ida hade också ont innan jag tog bort henne men hon bara bad med sina fina ögon när vi tex skulle gå ut och kissa. Hon stod och tittade på mig och ville inte gå. Fick ju ont i armbågen fram. Troligvis stötte hon i hop med någon av mina andra hundar och blev mer svullen. Gud vad jag saknar henne. 

#104 Jag har bara jobbat där i drygt 7mån men varit i samma byggnad (på ett hunddagis) i 5mån innan det.. så det handlar bara om 1år. Men det kan ju ha varit mkt fler såna fall just då. Det är ju som så svårt att säga.
Tro det eller ej men en annan ras som ibland kan avlivas just pga bitangrepp är golden retriever.. främst hanar. Det är även dessa många veterinärer är mest försiktiga med. Det hände ingenting under det året jag jobbade men veterinärerna varnade och sa att jag skulle vara försiktig. Har som sagt inte själv upplevt det men enligt dom ska det ske så otroligt plötsligt, hunden ser toksnäll ut ena sekunder och vips sitter den i armen. :/ Det är ju inte jättevanligt alls att hundar blir avlivade pga bitangrepp så misstolka inte, men goldenhanar är bland de vanligaste. (Kan ju bero på att ägaren inte har klarat av hunden då den kanske har varit en ovanligt vass eller stressad individ, sååå svårt att veta)
Jag känner en goldenhane som visar såna tendenser, men hittills har han bara morrat (helt otroligt obehagligt) men hans matte har inte gett upp.. än. Hon har en liten son på några månader så lite orolig är hon ju såklart
Själv har jag blivit biten av en lajka och diverse småhundar ^^ Inget allvarligt alls. Rädda hundar där vi borde ha sattit munkorg direkt men där ägarna har sagt att "nej nej han är så snäll så".. Oftast har ägarna förstås rätt så vi brukar lita på dom om inte hunden uppenbart visar att den är så pass rädd att den kan hugga. Men det är ju djur man jobbar med så man vet aldrig vad som kommer att hända :) (hundar som är väldigt uppstressade av situationen ger vi såklart lugnande)
Oj vad långt det blev ^^

Med många raser tex då som lill_jarven nämner golden bla så tror jag att man har inriktat sig för mkt på att bara avla på utseendet och jakten och sällan ser till mentaliteten på avelshundarna. Om man skulle införa MH test på alla raser för att få avla på hundar och registrera valparna så tror jag att många problem med mentaliteten skulle försvinna eller iaf minska rejält.
_**/Mvh Anne

#111# Tack för ditt långa svar. Ja, jag blir eg inte förvånad för det har väl varit rätt så populärt med golden ett tag nu va? Ta inte illa upp nu alla goldenägare! Men är dom populära så blir det ju mycket avel utan att kanske kolla vad hannarna har presterat osv.
Det var ju likadant när Lassie var populär på Tv. Då skulle alla ha collie. Man trodde att den var så snäll och var en riktigt barnhund. Men så är inte fallet. Iaf enl veterinären som jag pratade med om detta. Dom blir så lätt sönderavlade när dom är populära.
Själv har jag blivit biten av en schnauser. (stavas?) *ler*

Har bara blivit biten 2 ggr………….. och det av goldenhanar. 
#113 & #114 jag håller med er helt och hållet.. och när en ras blir så populär avlas det ju tyvärr inte ens alltid på utseende eller jakt utan på vilka individer som helst. :( Bara för att folk vill tjäna pengar..

#116# Precis.

Men om man jämför dina bilder på Dita med en showhund ent generellt så ÄR skillnaderna stora. Man behöver inte ens ställa de flesta showhundar i utställningsposé för att få dem att se ut som räkor.
Genom att se på denna sidan kan man se hur schäfern förändrats. Ändå är det samma rasstandard som först upprätades från början, som gäller hundarna i början, till de nu på 2000-talet.
Ordet hemskt räcker inte ens i många fall.
Men se själva. Alla ser inte med samma ögon:
http://www.sensuroitu.net/GSD/1899.htm
Hundarna till vänster är showhundar, de till höger bruks. Skillnaden blir markant ju längre mot 2000 - talet du går.

verkar vara början/mitten av 90-talet som det börjar gå utför med ryggarna. Fram till mitten på 80-talet så kunde iaf inte jag se nån större skillnad mellan utställningshundar å brukshundarna
_**/Mvh Anne

Jag tycker att det ser lite läskigt ut när de går. De sätter inte bara i baktassen, utan nästan hela hasen. Ser helskumt och fel ut när de rör sig…
MVH Elin

Ja, herregud vad det sluttar på vissa. Såg en helsvart schäfer där från 1992 den var ju helt förstörd. Det måste göra ont att gå nästan ju.

Satt en stund och letade genom lite schäfersidor och bilder, och hittade en hel del som jag knappt trodde var sant.
Denna hunden ser inte det minsta sund ut!
http://www.dogsgermanshepherd.com/Gold%20Med%20Show%20Win.jpg
Och när jag såg denna höll jag på att trilla av stolen. HUR kan man avla såhär? Det är en brukshund, hur arbetsför ser den schäfern ut att vara?? Gör riktigt ont i mig att se den bilden.
http://www.nzymes.com/Images/jill_bunch.jpg
Denna hunden ser inte heller arbets-idealisk ut. Kan den ens galoppera? Men det kanske inte är nödvändigt för vänstervarvare…
http://www.kennel101.com/images/Irko.jpg
Måste vara lätt att skapa ryggproblem när man satsar sin avel på sådana hundar:
http://www.delconosur.net/images/dogs/resultspage/harley.jpg
Saknar ord:
http://pics.hoobly.com/full/ZM44H44KM6U4GTSZ3V.jpg
Här en en del vettig info om vad riskerna med exteriöravel är:
http://leerburg.com/gsd-gate.htm
Och här finns lite om att även andra raser är drabbade:
http://www.workingpitbull.com/amstaffpit3.html
Det var lite av allt som finns som jag kikade igenom.
Hur man kan försvara sådan avel för för mig extremt svårt att fatta. Tack o lov att det finns de som vägrar befatta sig med vänstervarvar-aveln!

Det där ÄR räkor.

Hur ska en idealisk schäfer se ut som enligt dig Camilla?

Vet inte vad Camilla tycker är idealiskt utseende på schäfer men enligt mej så är det idealiska som dom såg ut för 30 år sen eller mer.
_**/Mvh Anne

#122 I länken där andra drabbade raser nämns, säger de att siberian hyusky och alaskan är samma ras, fast olika. Går inte att jämföra, då alaskan har andra raser i sig. Ska det jämföras, ska man väl titta på arbetande sibbar och showisar. Skiljer nog så mycket ändå. Sprintsibbar är inte heller rätt avlade, utan det ska vara långdistansingar för att det ska vara helt rätt.
Många raser är ju uppdelade i show och arbetande linjer. Trist, men alla kan ju få vad de vill ha då.
MVH Elin

En för mig idealisk schäfer ska ha en kropp som håller och klararav de förutsättningar som krävs av en arbetshund.
Ser man på bruksschäfer (schäfern är ju numera tråkigt nog uppdelad i två sorter), så är skillnaderna stora mot showschäfern.
Ser man på en bruksschäfer är bakbensvinklarna rakare och ryggen fastare, dock inte helt rak utan något sluttande, vilket schäfern ska ha.
Framifrån sett ska den inte vara så tunn/trång som showschäfern tenderar att vara, utan den ska vara tillräckligt bred för att kunna röra sig normalt och mest ekonomiskt för kroppen.
Jag har sett en hel del showschäfrar som har knotiga och riktigt fula framben, som gärna vinklar framtassarna utåt och har sina hasor invinklade mot varandra så att de ser kohasiga ut, ofta sker det när hunden är i "vilotillstånd".
Det måste ju indikera på att de har svaga leder när de inte är inställda av ägaren utställningspose för att kunna ha raka ben.
Många gånger tenderar även showschäfrar att få karpryggar pga instyrseln på mest sluttande rygg.
En bruksschäfers kropp ska visa att det är en arbetshund.
Sen om vi går in på det mentala är det många gånger stor skillnad mellan bruks och showschäfern.
Det är inte många showlinje schäfrar som skulle klara av att arbeta ett helt arbetspass som de med brukslinjer gör, pga att de inte klarar trycket. Sorgligt när schäfern SKA vara en brukshund.
Denna tik (Madores Tafia) är på gränsen för mig fast det var vår hund.
http://s43.photobucket.com/albums/e373/UnkaW/?action=view¤t=FannzySt__.jpg
Men denna ryggen är nog bäst
http://s43.photobucket.com/albums/e373/UnkaW/?action=view¤t=skanna-1.jpg
OBS inscannade bilder
**MVH Cerrolyn

Men sen kan en schäfer ha kropp som en showschäfer, men ändå vara frisk och fri i sina leder och vara en bra arbetshund. Men i regel är det inte så, eftersom att showlinjerna är inriktade på just det, show, och där tar man inte hänsyn till vad hunden ska användas till, utan bara hur vacker den är.
Hunden på bild två hade fin kropp, lite tunnmusklad bara men det ser ut att vara en unghund?

Ja, det var en mkt trevlig modell. Vad heter hunden?
#131 Basko von der Kahler Heide
#130 Vilken snygg schäfer…syns på en gång att det var en helt annat stuk på dom då =)