Är det dominans, könsmognad, osäkerhet?
Tyri är troligtvis över året gammal nu och börjar visa tecken på att det sker förändringar i hennes kropp.
Ibland när hon och Skade leker och Skade lägger sig ner på golvet ställer hon sig över Skade och juckar i luften. När min sambos systerson la sig ner på golvet hemma hos oss gjorde Tyri samma sak med honom, trots att han inte interagerade med henne innan och inte ens tittade åt hennes håll.
Idag hittade vi kiss i vår nya kökssoffa och är helt säkra på att det måste vara Tyri. Skade har inte kissat inne på över ett år. Kisset gick som ett spår och inte som en fläck vilket fick oss att tänka på revirmärkning. Tyri har även börjar kissa och bajsa på golvet ibland, även om det bara var någon timme sedan vi var ute och vi är hemma med henne. Hon har börjat med det sedan vi flyttade till huset. Det får mig att fundera, kan det bero på osäkerhet i det nya boendet eller är det för att hon har blivit äldre? Hon känns inte osäker annars utan känns väldigt avslappnad hemma.
Tyri känns ofta också lite som en polis, att hon ska ha koll och styra upp så fort det händer något ovanligt. Om Skade busar med oss eller en annan hund går Tyri emellan, hoppar mot Skades ansikte med öppen mun och skäller/gnäller. Hon kan göra samma sak om Skade blir alert på något (t.ex. djur i skogen) eller om Skade skäller på något och Tyri inte vet vad hon skäller på. Om jag och min sambo kramas börjar Tyri skälla, gnälla och ställa sig mot våra ben. Samma om två människor busar med varandra.
När det kommer till kisseriet har vi funderat på att kastrera Tyri, tror ni att det kan vara en bra åtgärd åt rätt håll i alla fall?
När det kommer till det andra tänker jag mig att Tyri är osäker och därför reagerar på uppspelta eller ovanliga situationer. Jag tänker att vi måste jobba med aktiviteter som bygger upp hennes självförtroende och förtroende för oss. Men jag misstänker också att Tyri kanske behöver mer regler. När hon ska "uppfostra" Skade brukar vi gå emellan, säga ett mörkt, bestämt nej och sätta en hand på Tyris bröstkorg och fösa bak henne. Borde vi följa upp på något mer sätt? Borde vi kräva att hon lugnar sig också, t.ex. att tvinga henne att sitta/ligga och stanna tills hon lugnar sig?
Vad tror ni att alla dessa beteenden beror på och vad borde vi träna på med henne?
Detta med juckandet kan vara som så att hon har fått överslag hon har vart uppe i varv, lika så vart hon nog spänd/glad/uppspelt när systersonen var med. Hon låter som Enja, fröken polis som man fått arbetat mycket med att få in off knappen. Detta med kissandet inne så kan det ha med o göra löptider eller att någon annan löper oxå, kanske inte helt trygg i sitt nya hem än eller omgivning.
Tips på kissandet o det är förutom gå ut långpormendad inna man åker hemmifrån så ska ni prova minska ner hennes utrymme inne. För chanel räckte det med att minska ner nattetid men vid löp (2 v innan löpet börja) så kunde det ske olyckor inne ändå. Jag torka med golvrengörning med citronlukt och tog sen handsprit det tyckte jag tog bort lukt o sånt.
Jo, jag har också tänkt att det kan vara överslag eftersom hon lätt blir upptrissad när hon leker. Men i fallet med grabben så var det väldigt lugnt hemma hos oss. De hade varit hos oss i flera timmar, vi satt och tittade på film. Grabben satt stilla på golvet och hade gjort det en bra stund. Hundarna låg runt oss på golvet och sov. Grabben la sig ner, väldigt lugnt, utan fläng eller bus, och fortsatte att titta på filmen. Tyri reste sig upp, gick rakt fram till honom och ställde sig över honom. Som att hon passade på när han la sig ner.
Om det är så att löpande tikar påverkar henne så att hon markerar inne så borde väl en kastrering kunna råda bot på detta. Vi har ändå pratat om att kastrera henne så det kan ju vara värt att ta tag i det och prova i alla fall.
Problemet är att hon kissar inne när vi är hemma. Vi kan ha varit ute tillsammans allihop, kommer in en timme och helt plötsligt stöter man på en kissfläck. Hon smyger alltså iväg och kissar fast vi är hemma.
Hur har du gjort med din polis när hon är igång? Tränar du mycket på lydnad så att du kan säga åt henne att t.ex. sitta och stanna när hon kommer igång, eller lugnar du henne utan kommandon, med röst och lugnande hantering?
Vi har varit lite slarviga med lydnaden med Tyri, eftersom hon är en sån lättsam hund jämfört med hur Skade var. Hon kan alla kommandon som sitt, ligg, stanna och låt bli men hon förtstår inte riktigt ännu att ett kommando gäller tills vi ger frikommando. Hon tror att hon kan lunka iväg när hon vill. Hon är otroligt lyhörd så med lite mer träning ska vi nog få bukt på detta.
2 ska iväg till öland men jag svarar lite mer sen 
Hon är helt frisk inte uvi? det låter som att hon kissar faktist för att hon markerar så jag hade någ tagit henne på bar gärning allså haft ögonen på henne inte låtit henne smusla iväg. är det så att ni ser att hon smyger iväg så säg Tyra kom så går vi ut o kissar. skulle ni se henne görat inne så måste man säga ifrån hon är antagligen ganska så singnalskänslig så för henne räcker med att säga humhum till?(Om hon är det så) låter exakt som chanel o med henne var det komma på bar gärning inte göra värdens grejj av det se lite argt eller vara besviken var som sparka henne i rumpan så jag sa humhum åt o det räckte. Jag har aldrig annars straffat på så vis. för henne var jag jätte arg men det var jag ju inte, lär er läsa henne singaler tydligt. Hur ofta akterverar ni henne nu? detta är något som oxå kan hjälpa, jag kärde en del balansövningar,trix och lydnad detta stärke chanels självförtroende mycket en massa beröm o bus :)
Vi har inte kollat upp om det kan vara uvi. Kanske vi borde göra det så att man i alla fall annars kan utesluta det.
Vi ska försöka ta henne på bar gärning men det är rätt svårt för hon rör sig mycket runt i huset. Hon är ganska aktiv av sig inne också, går runt och pysslar med sitt, byter liggplatser och sånt så man tänker inte alltid på ifall hon går iväg. Men vi får försöka vara lite observanta.
Ja, det brukar räcka med ett dovt nej eller "vad gör du?" så slutar hon med det hon håller på med. Hon vill gärna vara till lags och reagerar på en gång om vi är "arga", så man behöver inte ta i så mycket med henne. Det räcker att muttra på henne.
Vi aktiverar henne varje, men typ av aktivering varierar. Varje dag är hon lös på tomten i flera timmar, då är vi ute och leker med henne eller så är hon ute med Skade och leker. Om vi inte motionerar på annat sätt så tar vi en ordentlig promenad varje dag och då går hon lös större delen av promenaden. Annan motion är att springa, cykla eller gå på löpband i vatten, som hon får göra varje gång Skade är på sjukgymnastik.
Som mental aktivering blir det vardagstrix, kontaktövningar, hoppa upp på saker, krypa under, hämta saker, plocka upp och ge till oss, godissök, klickerträning, ja lite allt möjligt.
Och så är ju varje måltid aktivering också eftersom vi barfar våra hundar. Eftersom Tyri verkar ha ett otroligt tuggbehov brukar hon också få hudben ibland.